Punca Sakit Jantung Di Usia Muda



Pernah dengar orang sakit jantung tapi tiada gejala atau penyakit kronik? Anda pun tahu, kalau kurang bersenam dan diet yang tidak baik boleh menyebabkan sakit jantung. 

Punca Sakit Jantung Di Usia Muda
Credit Pic : SUMBER
Rupanya banyak lagi perkara yang kita tidak tahu yang boleh menyebabkan sakit jantung. Berikut adalah beberapa punca yang telah dikaji ada kaitan dengan penyakit jantung :

Punca Sakit Jantung Di Usia Muda
1. Masalah Dental

Waa.. Tak sangka masalah dental boleh menyebabkan penyakit jantung. Bagaimana tu? Perkaitannya masih dalam kajian. Ada hipotesis menyatakan bahawa gusi yang penuh bakteria, masuk ke dalam darah dan menjadikan salur darah kita rosak akibat radang termasuk jantung! Jadi jsetiap 6 bulan jumpa doktor gigi tau untuk check gigi.


2. Kerja Shift

Menurut kajian daripada Western Univeristy di Canada, kerja pada waktu malam atau waktu yang tidak tetap ini boleh meningkatkan risiko sakit jantung. Pengkaji menyatakan kerja shift ni memberikan impak negatif pada ritma sirkardian yang mungkin boleh menyebabkan masalah jantung. Jika anda tidak bekerja pada waktu biasa, pastikan anda ambil langkah pencegahan seperti tidur mencukupi, rehat, diet yang baik dan bersenam.


3. Trafik Jam

Bila dah masuk fasa PKPP (pemulihan) ini, mula lah jalan raya jam balik tak. Ianya kondisi yang sangat stress! Kajian menunjukkan jika kita berada dalam trafik selama sejam, ianya meningkatkan risiko untuk dapat sakit jantung. 

Bunyi bising di atas jalan juga dikaitkan dengan sakit jantung. Kalau boleh, ambillah flexi hour, jangan bergegas pada waktu puncak dan dengar musik radio yang menenangkan. Kalau ada kawan di sebelah, ajaklah berbual.


4. Menopaus Awal

Anda seorang wanita, dan menopaus sebelum umur 46, anda berisiko untuk mendapat sakit jantung dua kali lebih tinggi berbanding yang menopaus selepas 46. Estrogen memainkan peranan penting dalam risiko jantung. Bolehlah lakukan pemeriksaan seperti kolesterol, gula, darah tinggi di klinik kesihatan setiap tahun.


5. Berdengkur

Jika pasangan anda kata anda kuat berdengkur, anda mungkin kerap mengalami masalah bernafas sewaktu tidur. Ini dipanggil apnea tidur. Ianya terjadi jika salur pernafasan anda menguncup disebabkan otot lidah dan tengkuk menghempap saluran udara tersebut. Keadaan ini dikaitkan dengan penyakit darah tinggi, berdebar-debar, jantung berdegup tidak sekata, strok, dan lemah jantung. Merawat apnea tidur boleh mengurangkan risiko dan merawat darah tinggi.


6. Hepatitis C

Jika anda ada penyakit hepatitis C, anda  mungkin mengalami kolesterol rendah dan tekanan darah yang rendah. Walaupun rendah, anda mempynyai risiko yang lebih tinggi untuk jantung. Mengapa? Kajian menyatakan virus ini boleh menyebabkan radang hati, dan juga di tempat lain seperti jantung! Berbincang dengan doktor anda tentang perkara ini ya.


7. Tidur Tak Berkualiti

Jika anda dengan kerap tidur kurang dari 6 jam, anda mempunyai risiko penyakit darah tinggi dan kolesterol. Ianya juga meningkatkan risiko anda untuk mendapat diabetes dan obes. 

Keadaan ini semuanya boleh memberikan kesan kepada jantung!  Namun ini tidak bermakna anda perlu tidur secara berlebihan. Kajian juga menunjukkan jika anda tidur melebih 9 jam secara terlentang, ianya akan meningkatkan risiko untuk anda mendapat diabetes dan strok.Jadi untuk menjaga jantung, badan dan otak, anda tidur selama 7-9 jam ye.


8. Perkahwinan Yang Tak Bahagia

Pasangan yang sepadan dan hidup bahagia adalah sangat baik untuk jantung. Kajian menunjukkan kalau anda tak bahagia, anda terdedah dengan stress. Bila stress, anda tidak jaga diet, anda tidak mengamalkan gaya hidup sihat. Hormon stress yang berlebihan pun boleh menyebabkan masalah jantung. Jadi kalau ada masalah pasangan, bawa-bawalah berbincang dengan kaunselor atau terapis.


9. Kesunyian

Jika anda menghabiskan masa dengan orang tersayang, ianya akan mengurangkan stress. Kesunyian menyebabkan anda lebih tinggi untuk dapat sakit jantung. Jika anda dekat dengan keluarga atau kawan rapat, cubalah berhubung dengan mereka. Atau pelihara kucing. Pemilik haiwan memiliki kesihatan jantung yang lebih baik dan hidup lebih lama juga.


10. Terlalu Lama Menonton TV

Individu yang asik menonton TV tidak bergerak dan sangat berisiko untuk mendapat sakit jantung. Setiap jam anda melihat TV, meningkatkan risiko setinggi 20%. Jadi bawa-bawalah berdiri setiap jam, berhenti seketika TV, regangkan otot selama 5-10 minit.


11. Terlalu Banyak Senaman Sekaligus

Senaman bagus untuk kesihatan. Tapi kalau anda baru nak bermula sebab nak dapatkan berat ideal dan jaga kesihatan, mula secara perlahan. Mula perlahan dan tingkatkan senaman secara berperingkat. Jangan sekaligus. Jika anda senam terlalu lama dan terlalu sukar, dikhuatiri ianya boleh menyebabkan masalah jantung. Jadi, mulakan dengan berjalan perlahan dahulu ye.

Jadi anda sudah tahu pelbagai keadaan lain yang boleh menyebabkan masalah jantung kan? Jangan lupa kongsi pada kawan anda agar mereka pun tahu. Semoga bermanfaat.


SUMBER

Baca Juga : Kebaikan Menangis Bagi Tubuh Badan



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dakcaii.blogspot.com/2020/07/punca-sakit-jantung-di-usia-muda.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Siapa Aen Syahera Selain Menjadi Jutawan Di Usia Muda Ini Biodata Beliau Yang Ramai Tak Tahu

Siapa Aen Syahera Selain Menjadi Jutawan Di Usia Muda Ini Biodata Beliau Yang Ramai Tak Tahu

papar berkaitan - pada 2/7/2020 - jumlah : 859 hits
Mungkin ramai yang tidak kenal dengan gadis bernama Aen Syahera ini Gadis cantik ini adalah usahawan kosmetik yang berasal dari negeri Cik Siti Wan Kembang Dilahirkan di Rantau Panjang Kelantan beliau telah mencapai status usahawan berjaya ...
Punca Sakit Sendi

Punca Sakit Sendi

papar berkaitan - pada 27/6/2020 - jumlah : 701 hits
PUNCA SAKIT SENDI Sakit sendi yang biasa berlaku adalah di kawasan sendi lutut Kalau yang ni mak cikla pun ada kena jugak Maklumlah biasa orang tua je yang selalu kena sakit ni kan Orang cakap pelincir bahagian situ dah semakin berkurang se...
11 Artis Drama Korea Yang Awet Muda Banget Tetap Tampil Segar Di Usia 50 Tahun Lebih

11 Artis Drama Korea Yang Awet Muda Banget Tetap Tampil Segar Di Usia 50 Tahun Lebih

papar berkaitan - pada 6/7/2020 - jumlah : 1050 hits
Masih cocok walaupun lawan mainnya di drama sepuluh atau bahkan dua puluh tahun lebih muda
Normal Ke Sakit Belakang Masa Mengandung Selalu Buat Ibu Rasa Tak Selesa Doktor Ini Terangkan Punca Cara Atasi

Normal Ke Sakit Belakang Masa Mengandung Selalu Buat Ibu Rasa Tak Selesa Doktor Ini Terangkan Punca Cara Atasi

papar berkaitan - pada 4/7/2020 - jumlah : 367 hits
Wanita mengandung akan mengalami macam macam perubahan bukan sahaja dari segi fizikal malah juga emosi Lebih lebih lagi bila hampir tiba waktu melahirkan Pelbagai lagi dugaan yang perlu ditempuhi Dari awal mengandung dengan alami alahan set...
Bukan Saja Saja Minta Picit Tapi Ini 5 Punca Ibu Mengandung Kerap Sakit Lutut Lenguh Kaki Amp Sendi

Bukan Saja Saja Minta Picit Tapi Ini 5 Punca Ibu Mengandung Kerap Sakit Lutut Lenguh Kaki Amp Sendi

papar berkaitan - pada 10/7/2020 - jumlah : 356 hits
Aduh sakitlah kaki saya ni bang Tolong picit sikit boleh tak Rasa lenguh lenguh sakit lutut bisa pinggang semua ada Mesti kaum lelaki selalu dengar isteri mengadu sakit lutut ketika hamil kan Tapi jangan pula perli isteri kata sakit kaki
Tak Macam 60 Tahun Wajah Cantik Amp Muda Ibu Fazura Raih Pujian Netizen

Tak Macam 60 Tahun Wajah Cantik Amp Muda Ibu Fazura Raih Pujian Netizen

papar berkaitan - pada 12/7/2020 - jumlah : 328 hits
Walaupun sudah menjangkau usia 60 tahun wajah ibu kepada pelakon terkenal Nur Fazura masih lagi terlihat muda belia Hal ini dikongsikan sendiri oleh Fazura apabila menyambut hari lahir ibunya pada hari ini dengan majlis kecil dihadiri kelua...
Bapa Tampar Lambung Anak Usia Dua Bulan Ditahan

Bapa Tampar Lambung Anak Usia Dua Bulan Ditahan

papar berkaitan - pada 23/6/2020 - jumlah : 302 hits
ARAU Seorang lelaki ditahan selepas dipercayai mendera bayi lelakinya yang berusia dua bulan di rumah mereka di Taman Pauh Indah dekat sini pada Jumaat Ketua Polis Daerah Arau Superintendan Nanda Ma arof berkata suspek berusia 39 tahun yang...
Tenang Di Penghujung Usia 30 An

Tenang Di Penghujung Usia 30 An

papar berkaitan - pada 23/6/2020 - jumlah : 279 hits
Tenang di penghujung usia 30 an Masa saya umur 27 tahun saya tengok rakan sekerja saya yang sudah masuk ke usia 37 tahun ke atas ni memang temper selalu Saya tak faham kenapa Benda kecil pun boleh melenting Asyik melenting sahaja Tapi bila ...
High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

The Evolution Of Adult Entertainment

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Mentafsir Pilihan Raya Kecil Kkb

Sarapan Apom Manis Bubur Campur Di Padang Speedy Teluk Intan

Apakah Berhijab Harus Dari Hati

Cerita Hari Jumaat

Time Sensitive Recognizing And Reacting To Infantile Spasms

Kedah Akan Cipta Rekod Dengan Penutupan Mbi Kedah Melalui Saman