Pulau Pinang Mengusahakan Rancangan Luar Jangka Untuk Menangani Masalah Air Mentah Masa Depan



       Ketua Pegawai Eksekutif Perbadanan Bekalan Air Pulau Pinang (PBAPP) Datuk Jaseni Maidinsa           mengatakan PBAPP telah menugaskan kajian kemungkinan mengenai projek PWSI 2050 yang               dicadangkannya.


GEORGE TOWN: Pulau Pinang telah menggariskan tiga rancangan luar jangka di bawah 'Penang Water Supply Initiative 2050' (PWSI 2050) untuk mengurangkan risiko air mentah negeri di masa depan.


Tiga projek PWSI 2050 termasuk Skim Bekalan Air Desalinasi Pulau Pinang (PDWSS), yang akan menyaksikan pembinaan kemudahan penyahgaraman air laut di kawasan selatan pulau Pulau Pinang, Loji Rawatan Air Sungai Dua dan Skim Bekalan Air Sungai Prai (SPWSS ).


Ketua Pegawai Eksekutif Perbadanan Bekalan Air Pulau Pinang (PBAPP) Datuk Jaseni Maidinsa mengatakan PBAPP telah menugaskan kajian kemungkinan mengenai projek PWSI 2050 yang dicadangkannya.


"Kajian ini dijangka selesai pada akhir tahun ini atau selewat-lewatnya pada Januari 2021.


"Setelah selesai, kami akan membuat cadangan yang diperlukan kepada pemerintah Pulau Pinang.


"PWSI 2050 bertujuan untuk memastikan Pulau Pinang tidak menghadapi masalah bekalan air pada Januari 2025 dan selepas itu," katanya kepada pemberita di sini hari ini selepas mesyuarat agung tahunan PBA Holdings Bhd (PBAHB) ke-20.


Hadir sama Ketua Menteri Chow Kon Yeow, yang merupakan ketua PBAHB.


Mengulas lanjut, Jaseni mengatakan fasa pertama PDWSS akan melihat pembinaan kemudahan penyahgaraman air laut di kawasan selatan pulau Pulau Pinang, untuk mengatasi peningkatan keperluan bekalan air di Balik Pulau dan kawasan sekitarnya, serta untuk Penambakan Pulau Pinang Selatan (PSR) projek menjelang 2030.


"Tahap satu dijadualkan untuk beroperasi pada bulan Disember 2024.


"Fasa-fasa berikutnya dapat dilaksanakan hingga tahun 2050 sejak Pulau Pinang dikelilingi oleh laut, dengan akses teorinya ke laut secara teori.


"Dengan tiga pulau buatan manusia yang akan dibuat di bawah PSR, kami mengharapkan lebih banyak pembangunan akan terjadi dan kami perlu menanganinya," tambahnya.


Di Loji Rawatan Air Sungai Dua, Jaseni mengatakan projek itu akan melibatkan pembinaan modul rawatan air 114 juta liter sehari (MLD) baru di loji rawatan air Sungai Dua, loji rawatan air terbesar di negara ini.


Dia menambah bahawa ia akan membolehkan PBAPP menghasilkan lebih banyak air terawat untuk memenuhi keperluan bekalan air di Pulau Pinang sehingga Skim Pemindahan Air Mentah Sungai Perak (SPRWTS) masuk dalam talian.


Mengenai SPWSS, Jaseni mengatakan ia bertujuan memanfaatkan Sungai Prai, sungai besar terakhir di Pulau Pinang, sebagai sumber air mentah tambahan untuk negeri ini.


"Kajian kejuruteraan sebelumnya menunjukkan bahawa air mentah dari sungai ini mungkin tidak dirawat dengan selamat menggunakan teknologi rawatan air konvensional.


"Oleh itu, SPWSS akan mengeksplorasi kemungkinan menggunakan teknologi rawatan air alternatif untuk 'merawat' air mentah dengan betul untuk penggunaan manusia," tambahnya.


Jaseni mengatakan, rancangan darurat itu diperlukan kerana tiga faktor utama, iaitu perubahan iklim yang mengubah corak hujan di negeri ini.


Dia menyatakan bahawa hujan yang jauh lebih sedikit tahun lalu telah menurunkan kapasiti efektif Empangan Air Itam dan Empangan Teluk Bahang, sehingga membahayakan keselamatan bekalan air di Pulau Pinang.


"Juga, diproyeksikan bahawa Sungai Muda hanya dapat memenuhi keperluan air mentah gabungan Pulau Pinang dan Kedah hingga tahun 2025.


"Lebih-lebih lagi, ancaman pembalakan di Ulu Muda, kawasan tadahan air Sungai Muda di Kedah, muncul kembali tahun ini.


"SPRWTS juga belum dapat dilaksanakan oleh kerajaan pusat. Sehingga kini, perbincangan langsung dengan Perak telah menemui jalan buntu, dengan Pulau Pinang bersedia membeli air mentah tetapi Perak hanya mahu menjual air terawat.


"Dan berdasarkan unjuran 2009, SPRWTS akan mengambil masa tujuh tahun untuk disiapkan dan ditugaskan. Sekiranya projek itu dilaksanakan dari 2021, ia mungkin beroperasi mulai 2027," katanya, sambil menambah bahawa Pulau Pinang mungkin menghadapi kekurangan air mentah pada tahun 2025.


-NSTP


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.penangkini.com/2020/09/pulau-pinang-mengusahakan-rancangan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Wan Rosdy Pahang Peruntukkan Rm18 Juta Atasi Masalah Air Mentah Keruh Di Raub

Wan Rosdy Pahang Peruntukkan Rm18 Juta Atasi Masalah Air Mentah Keruh Di Raub

papar berkaitan - pada 12/9/2020 - jumlah : 1410 hits
KUANTAN Tender terbuka bagi kerja kerja mengatasi kekeruhan tinggi membabitkan tiga Loji Rawatan Air di Raub dijangka dipanggil pada akhir bulan ini Menteri Besar Pahang Datuk Seri Wan Rosdy Wan Ismail berkata dokumen tender bagi kerja kerj...
Bukan Sahaja Mesin Untuk Air Mesin Pelitup Muka Layan Diri Sudah Ada Di Pulau Pinang

Bukan Sahaja Mesin Untuk Air Mesin Pelitup Muka Layan Diri Sudah Ada Di Pulau Pinang

papar berkaitan - pada 2/9/2020 - jumlah : 258 hits
2Usaha yang diambil oleh pusat beli belah milik CapitaLand Malaysia di Pulau Pinang dengan menyediakan dua unit mesin pelitup muka layan diri amat disambut baik Demikian dizahirkan oleh Exco Pelancongan Seni Budaya dan Warisan negeri Pulau ...
Berdamailah Tun Anwar Demi Masa Depan Malaysia

Berdamailah Tun Anwar Demi Masa Depan Malaysia

papar berkaitan - pada 3/9/2020 - jumlah : 256 hits
Ramai berpendapat bahawa masa hadapan Malaysia lebih terjamin jika tampuk pemerintahan dapat dipisahkan dari Umno BN Ini kerana parti tersebut telah terbukti gagal membawa Malaysia keluar dari belenggu rasuah nepotisme kronisme pembaziran p...
Mana Strategi Ekonomi Pendidikan Masa Depan Penduduk Majoriti

Mana Strategi Ekonomi Pendidikan Masa Depan Penduduk Majoriti

papar berkaitan - pada 26/8/2020 - jumlah : 504 hits
Kebanyakan ahli politik Melayu lebih pentingkan diri parti BANGI Di mana strategi 10 tahun 20 tahun dan 100 tahun untuk ekonomi pendidikan dan masa depan umat yang menjadi tunggak majoriti kepada negara ini Demikian persoalan dibangkitkan N...
Kembar Oku Tak Buang Masa Rajin Bekerja Kumpul Duit Untuk Masa Depan

Kembar Oku Tak Buang Masa Rajin Bekerja Kumpul Duit Untuk Masa Depan

papar berkaitan - pada 10/9/2020 - jumlah : 273 hits
Walaupun bergelar orang kurang upaya sindrom down kekurangan tersebut tidak menjadi penghalang buat pasangan kembar lelaki bagi menjalani rutin harian seperti orang lain Kembar tersebut Muhammad Yusuf Mahadi dan Muhammad Yunus Mahadi mampu ...
Tnb Jangka Tarif Elektrik Lebih Rendah Tahun Depan

Tnb Jangka Tarif Elektrik Lebih Rendah Tahun Depan

papar berkaitan - pada 3/9/2020 - jumlah : 208 hits
Tenaga Nasional Bhd menjangkakan kemungkinan berlaku penurunan kecil kadar tarif elektrik bagi tahun depan berikutan penyusutan kos pengeluaran arang batu dan dan gas semasa Bagaimanapun Presiden Ketua Pegawai Eksekutifnya Datuk Seri Amir H...
Tiba Masa Wp Ada Perbadanan Air Sendiri Kata Annuar

Tiba Masa Wp Ada Perbadanan Air Sendiri Kata Annuar

papar berkaitan - pada 6/9/2020 - jumlah : 290 hits
Susulan gangguan bekalan air yang kerap berlaku melibatkan ibu negara apabila masalah sama belaku di Selangor maka sudah tiba masanya Wilayah Persekutuan mempunyai perbadanan air sendiri Menteri Wilayah Persekutuan Annuar Musa berkata langk...
Politik Belarus Pada 27 Ogos Lukashenko Ditakdirkan Dalam Jangka Masa Panjang

Politik Belarus Pada 27 Ogos Lukashenko Ditakdirkan Dalam Jangka Masa Panjang

papar berkaitan - pada 28/8/2020 - jumlah : 321 hits
Kita boleh mengatakan bahawa Belarus kini menghadapi dualitas kekuasaan Lukashenko memegang pegangan kawalan kuasa sementara jalan jalan tetap di tangan penunjuk perasaan Lukashenko telah berusaha untuk menyuraikan penunjuk perasaan sejak d...
Masalah Air Semakin Teruk Sejak Warisan Pegang Kerajaan 2 Tahun Lalu

Masalah Air Semakin Teruk Sejak Warisan Pegang Kerajaan 2 Tahun Lalu

papar berkaitan - pada 15/9/2020 - jumlah : 239 hits
Masalah bekalan air bersih di kawasan Dewan Undangan Negeri Apas menjadi lebih teruk dalam tempoh dua tahun kerajaan Parti Warisan Sabah memerintah negeri itu Penyandang kerusi Apas Datuk Nizam Abu Bakar Titingan berkata rakyat banyak menga...
Kadir Jasin Warns Pmx Ph Against Falling Into The Trap To Free Najib

Lesson In Economics From Hawkers Rebellion

Pjd Link Cancellation Fahmi Tells Govt Critics To Read Pwd Statement

Is Now A Good Time To Buy Property In 2024

Masverse Unveils Groundbreaking Blockchain Platform

Tiga Lelaki Bakar Anak Kucing Diburu Polis

Dap Leader Unsurprised By Mca S Decision To Not Campaign For Its Candidate

Banjir Besar Dubai 2024 Ustaz Azhar Idrus



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Sempena Mother S Day Enfagrow A Mindpro Menjemput Semua Ibu Ibu Untuk Hasilkan Lagu

Gsk Raya Open House Dan Minggu Imunisasi Sedunia

Power Of Storytelling In Marketing

Lirik Lagu Berharap Kau Kembali Fabio Asher

Bisikan Setan

Buah Berangan Snek Sihat Keluarga Manfaat Pada Kesihatan