Pulau Pinang Benar Solat Jemaah 3 Orang Tangguh Solat Aidilfitri




GEORGE TOWN: Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Pulau Pinang (JHEAIPP) membenarkan solat fardu berjemaah di semua masjid dan surau di negeri ini dengan menetapkan beberapa garis panduan sepanjang tempoh perintah kawalan pergerakan bersyarat (PKPB).
Pengarah JHEAIPP, Zulkifli Long berkata, perkara itu diputuskan dalam mesyuarat Jawatankuasa Khas Pembangunan Masjid dan Hal Ehwal Kariah Majlis Agama Islam Negeri Pulau Pinang pada 14 Mei lepas.
“Kebenaran solat berjemaah bagi solat fardu 5 waktu adalah terhad kepada 3 orang iaitu imam, bilal dan siak bertugas sahaja dan masih tertakluk kepada pekeliling jabatan bertarikh 21 April,” katanya dalam kenyataan, di sini, semalam.
Menurutnya, solat sunat tarawih dan Aidilfitri serta lain-lain aktiviti berkaitan, termasuk ceramah serta tazkirah ditangguhkan sehingga arahan baru dikeluarkan oleh JHEAIPP.
“Bagi tujuan syiar Islam sempena sambutan Hari Raya, semua masjid dan surau dibenarkan untuk melaungkan takbir oleh pegawai masjid dan siak bertugas atau memasang rakaman bermula selepas solat Isyak hingga 9.30 malam pada malam Hari Raya,” tambahnya.
Zulkifli berkata, arahan pelaksanaan aktiviti di masjid dan surau akan dikeluarkan dari semasa ke semasa dan secara berperingkat tertakluk kepada perkembangan situasi Covid-19 dan atas nasihat Kementerian Kesihatan Malaysia.
Pada 15 Mei lepas, Mufti Pulau Pinang Wan Salim Wan Mohd Noor mengumumkan pelaksanaan solat Jumaat dibenarkan di negeri itu bermula Jumaat ini, dengan bilangan jemaah terhad antara 12 dan 15 orang sahaja pada satu-satu masa terdiri daripada pegawai dan ahli jawatankuasa kariah serta siak di masjid atau surau.
Dalam pada itu Majlis Fatwa Negeri Sabah mengambil ketetapan untuk membenarkan aktiviti solat berjemaah, termasuk terawih dan solat Jumaat di masjid dan surau terpilih bermula Jumaat ini.
Mufti Sabah Bungsu Aziz Jaafar bagaimanapun berkata, kebenaran itu hanya diberikan kepada ahli jawatankuasa (AJK) masjid dan surau sahaja dan tidak melebihi 4 jemaah.
Beliau berkata, bagi solat terawih, lebih digalakkan didirikan 8 rakaat dan selebihnya dilaksanakan di rumah, manakala solat Jumaat bilangan ahli jemaah tidak kurang daripada 3 orang dan tidak lebih daripada 12 jemaah, termasuk imam dan khatib.
“Bagaimanapun, kebenaran ini tidak melibatkan solat sunat Aidilfitri. Oleh itu, semua jemaah dinasihatkan supaya mengadakan solat sunat itu di rumah.
“Takbir hari raya hanya dibenarkan pada malam raya sahaja dengan bilangan jemaah 4 orang dalam kalangan AJK masjid atau surau,” katanya dalam kenyataan, di sini malam tadi.
Bungsu Aziz berkata, AJK masjid dan surau yang berusia lebih 70 tahun tidak dibenarkan untuk hadir berjemaah.
Beliau berkata setiap jemaah perlu membuat pengesanan suhu badan, memakai penutup hidung dan mulut, menggunakan cecair pembasmi kuman, merekodkan kehadiran dan perlu ada penjarakan sosial antara jemaah.

MR :  Tambahlah sampai 10 orang ke


Untuk dapatkan berita daripada kami secara terus,
sila subscribe via telegram https://t.me/mindarakyat dan untuk forum sila ke https://t.me/mindarakyatt





............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
[email protected]


©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mindarakyat.blogspot.com/2020/05/pulau-pinang-benar-solat-jemaah-3-orang.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pulau Pinang Benar Solat Fardu Berjemaah Di Masjid Dan Surau Terhad Tiga Jemaah Jheaipp

Pulau Pinang Benar Solat Fardu Berjemaah Di Masjid Dan Surau Terhad Tiga Jemaah Jheaipp

papar berkaitan - pada 20/5/2020 - jumlah : 321 hits
Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Pulau Pinang membenarkan solat fardu berjemaah di semua masjid dan surau di negeri ini dengan menetapkan beberapa garis panduan sepanjang tempoh Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat Pengarah JHEAIPP Zulkifli L...
Pulau Pinang Benarkan Solat Jumaat Mulai Minggu Depan Terhad 15 Jemaah

Pulau Pinang Benarkan Solat Jumaat Mulai Minggu Depan Terhad 15 Jemaah

papar berkaitan - pada 16/5/2020 - jumlah : 454 hits
Pulau Pinang akan membenarkan umat Islam menunaikan solat Jumaat di masjid dan surai mulai minggu depan tetapi jumlahnya terhad kepada 15 jemaah pada satu satu masa Mufti negeri Wan Salim Wan Mohd Noor berkata semua masjid dan surau perlu m...
Kerajaan Digesa Benar Solat Jumaat Dan Solat Sunat Hari Raya Aidilfitri

Kerajaan Digesa Benar Solat Jumaat Dan Solat Sunat Hari Raya Aidilfitri

papar berkaitan - pada 7/5/2020 - jumlah : 406 hits
Kerajaan digesa untuk membenarkan solat Jumaat dan solat sunat Hari Raya Aidilfitri di beberapa masjid utama di seluruh negara Melihat sektor ekonomi dan sosial dibuka semula selaras dengan Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat Pengerusi Ja...
Pulau Pinang Tak Benarkan Masjid Surau Adakan Solat

Pulau Pinang Tak Benarkan Masjid Surau Adakan Solat

papar berkaitan - pada 15/5/2020 - jumlah : 363 hits
Nur Izzati Mohamadam hmetro com myPULAU Pinang masih tidak membenarkan pengurusan masjid dan surau di negeri itu mengadakan solat Jumaat serta berjemaah kerana perbincangan berhubung prosedur operasi standard masih belum selesai Berikutan i...
Johor Dan Perak Benar Solat Jumaat Dengan 12 Jemaah Sahaja

Johor Dan Perak Benar Solat Jumaat Dengan 12 Jemaah Sahaja

papar berkaitan - pada 14/5/2020 - jumlah : 522 hits
Johor Dan Perak Benar Solat Jumaat Dengan 12 Jemaah Sahaja Kerajaan negeri Johor dan Perak membenarkan solat Jumaat di masjid dan surau mulai esok dalam tempoh Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat dengan mengenakan beberapa syarat Pejabat ...
Pm Seru Umat Islam Patuhi Sop Solat Jemaah Aidilfitri

Pm Seru Umat Islam Patuhi Sop Solat Jemaah Aidilfitri

papar berkaitan - pada 24/5/2020 - jumlah : 461 hits
SHAH ALAM 23 MEI Perdana Menteri mengingatkan umat Islam yang dibenarkan solat berjemaah dan solat sunat Aidilfitri esok agar mematuhi tatacara operasi piawai ketika tempoh Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat Tan Sri Muhyiddin Yasin berka...
Pulau Pinang Benar Pelanggan Makan Di Restoran Mulai 18 Mei

Pulau Pinang Benar Pelanggan Makan Di Restoran Mulai 18 Mei

papar berkaitan - pada 16/5/2020 - jumlah : 300 hits
Bermula Isnin depan semua restoran di Pulau Pinang dibenarkan menerima pelanggan makan di restoran dengan mengenakan langkah langkah bagi membendung Covid 19 daripada terus menular Ketua Menteri Chow Kon Yeow berkata penjarakkan sosial yang...
Larangan Solat Di Masjid Surau Di Masih Kekal Mufti Pulau Pinang

Larangan Solat Di Masjid Surau Di Masih Kekal Mufti Pulau Pinang

papar berkaitan - pada 11/5/2020 - jumlah : 302 hits
PULAU Pinang masih melanjutkan tempoh larangan semua kegiatan membabitkan masyarakat awam di masjid dan surau sepanjang Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat sehingga keputusan muktamad dibuat Mufti Pulau Pinang Datuk Seri Dr Wan Salim Wan ...
Pulau Pinang Benar Sektor Aktiviti Di Bawah Pkpb Beroperasi Semula Mulai Esok

Pulau Pinang Benar Sektor Aktiviti Di Bawah Pkpb Beroperasi Semula Mulai Esok

papar berkaitan - pada 13/5/2020 - jumlah : 325 hits
Semua sektor ekonomi dan aktiviti yang dibenarkan oleh kerajaan Persekutuan di bawah Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat akan beroperasi semula di Pulau Pinang mulai esok kata Ketua Menteri Chow Kon Yeow Pembukaan semula semua sektor dan ...
Malaysia Weighs Casino Licence To Revive Forest City

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Vivo Malaysia Memperkenalkan Inisiatif Eksklusif Untuk Pengguna Celcomdigi Di Malaysia

Of Second Rate White People And Malaysia Pushing For Genocide

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


The Evolution Of Adult Entertainment

Drama Projek Exit

Surah Al Ikhlas Bacaan Rumi Terjemahan

Pelepasan Cukai Sukan 2024 Senarai 103 Sukan Tersenarai

Cara Guna Cimb Dan Cara Check Status Loan Cimb

Berjalanlah Di Atas Jalan Kebenaran