Pulau Pinang Akan Adakan Pilihanraya Negeri Serentak



Pulau Pinang Akan Adakan Pilihanraya Negeri Serentak | Pengerusi DAP Lim Guan Eng berkata pilihan raya negeri perlu diadakan serentak dengan pilihan raya umum, seperti yang dituntut oleh rakyat Pulau Pinang

Ini selepas Majlis Presiden Pakatan Harapan (PH) tidak dapat mencapai kata sepakat mengenai perkara itu dalam mesyuarat semalam.

Bercakap kepada Malaysiakini, bekas ketua menteri Pulau Pinang itu berpendapat tuntutan itu dibuat berdasarkan sentimen orang ramai

Dia berkata rakyat Pulau Pinang secara umumnya tidak mahu mengadakan pilihan raya negeri dan persekutuan secara berasingan kerana ia akan menghabiskan banyak sumber dan memakan masa.
Pulau Pinang Akan Adakan Pilihanraya Negeri Serentak“Ini adalah maklum balas yang kami perolehi dari orang ramai. Orang ramai memberitahu kami secara terus apabila kami bertanya tentang pendapat mereka.
“Sebagai wakil rakyat mereka, bagaimana mungkin kita tak mendengar dan menyampaikan suara mereka?” soalnya.
Penyandang ahli parlimen Bagan itu juga menegaskan terdapat kemungkinan Umno dan PAS mungkin bergabung untuk mengukuhkan Muafakat Nasional selepas pilihan raya umum.
Katanya, keadaan itu pasti akan memberi ancaman yang besar kepada PH sekiranya pilihan raya negeri diadakan secara berasingan.
Oleh itu, Lim mencadangkan supaya pilihan raya negeri diadakan serentak bersama pilihan raya umum ke-15 (PRU15), supaya BN dan Umno ‘dihukum secara berganda’ oleh rakyat.
“Kita perlu memberi mereka hukuman dua kali ganda, bukan sahaja di peringkat parlimen, malah di peringkat negeri juga,” katanya.
Dia menegaskan DAP tidak meminta Selangor dan Negeri Sembilan mengikut jejak langkah Pulau Pinang untuk mengadakan pilihan raya serentak kerana situasi di negeri itu berbeza.
Pulau Pinang Akan Adakan Pilihanraya Negeri SerentakBagaimanapun, dia mengakui bahawa DAP perlu mempertimbangkan semula perkara ini dan keputusan muktamad akan diumumkan oleh Pengerusi PH dan Presiden PKR Anwar Ibrahim.
Akan akur dengan keputusan PH
Sementara itu, Setiausaha Agung DAP, Anthony Loke pula berkata, dia secara peribadi lebih suka berpegang kepada pendirian semasa PH untuk tidak membubarkan DUN mereka sehingga musim tengkujuh berlalu.
Dia juga berkata dia memahami kebimbangan orang ramai bahawa pilihan raya negeri yang diadakan secara berasingan memberikan kemungkinan risiko besar dalam kadar peratusan keluar mengundi.
Bagaimanapun, dia menegaskan semua pihak akan mematuhi keputusan muktamad PH.
“Kami adalah satu gabungan dan kami akan mematuhi keputusan muktamad secara kolektif. Jadi sebelum kita membuat sebarang keputusan, kita mesti mengambil kira kepentingan bersama PH,” katanya semasa siaran langsung di media sosial DAP malam semalam.
Semalam, pengarah komunikasi PH Fahmi Fadzil berkata gabungan itu akan mengumumkan keputusannya mengenai perkara itu dalam tempoh 48 jam.
Pulau Pinang Akan Adakan Pilihanraya Negeri SerentakLoke juga berkata keputusan gabungan itu akan berdasarkan konsensus ketiga-tiga negeri - Negeri Sembilan, Pulau Pinang dan Selangor.
Sebelum ini, majlis presiden PH memutuskan bahawa negeri yang ditadbirnya tidak akan membubarkan dewan undangan negeri masing-masing sehingga musim tengkujuh berlalu. - mk






BERMINAT? BERIKLAN DI WEB ADDIN. SILA KLIK LINK DIBAWAH..
http://beriklandiwebaddin.wasap.my/http://beriklandiwebaddin.wasap.my/http://beriklandiwebaddin.wasap.my/

Iklan TeksPeluang Menjana Pendapatan Pasif 5-20% Sebulan Tanpa Perlu Buat Apa2 atau Menaja Sesiapa Yang Terbukti Sejak Tahun 2019 Hingga Hari Ini (KLIK SINI)
Anda Nak Income Dari Trading? Tetapi Tak Mahir Trade Sendiri? Tak Pandai Analisis? Tak Ada Masa? Sibuk Dengan Kerja? Ini Solusinya Trade ANDA Jalan Secara Automatik 24 Jam Sehari, 5 Hari Seminggu! (KLIK SINI)
Hak Penjagaan Harta Anak Bawah Umur Bukannya Isteri Tersayang (KLIK SINI)

                                                                                Iklan

 






Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.addindeen.com/2022/10/pulau-pinang-akan-adakan-pilihanraya.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Utamakan Keselamatan Rakyat Selangor Pulau Pinang Negeri Sembilan Hanya Akan Bubarkan Dun Pada 2023

Utamakan Keselamatan Rakyat Selangor Pulau Pinang Negeri Sembilan Hanya Akan Bubarkan Dun Pada 2023

papar berkaitan - pada 6/10/2022 - jumlah : 343 hits
Pengerusi Pakatan Harapan Anwar Ibrahim menegaskan tiga negeri di bawah kepimpinan mereka iaitu Pulau Pinang Selangor dan Negeri Sembilan tidak akan membubarkan Dewan Undangan Negeri masing masing biarpun Parlimen dibubarkan dalam masa terd...
Dera Kanak Kanak 135 Kes Di Pulau Pinang Tempoh Lapan Bulan

Dera Kanak Kanak 135 Kes Di Pulau Pinang Tempoh Lapan Bulan

papar berkaitan - pada 9/10/2022 - jumlah : 191 hits
Jabatan Kebajikan Masyarakat Pulau Pinang merekodkan 135 kes penderaan kanak kanak di negeri itu dalam tempoh Januari hingga Ogos berbanding tempoh sama tahun lalu Pengarahnya Zakaria Taib berkata berdasarkan statistik 39 kes atau 28 9 pera...
Hanya Parti Ini Mahu Adakan Pilihanraya Waktu Banjir

Hanya Parti Ini Mahu Adakan Pilihanraya Waktu Banjir

papar berkaitan - pada 4/10/2022 - jumlah : 99 hits
W FAUDZINKita lagi hairan umno sekor je dlm dunia ni yg mahu pilihanraya waktu banjir Tentu ada udang di sebalik batu Mudah je sebab kluster mahkamah takut masuk mahkamah dan penjara Itu je
Lim Guan Eng Bapak Rasuah Pulau Pinang

Lim Guan Eng Bapak Rasuah Pulau Pinang

papar berkaitan - pada 10/10/2022 - jumlah : 131 hits
Pengerusi DAP Lim Guan Eng dikritik dengan hebat penduduk Pulau Pinang ekoran sikap angkuhnya dan tuduhan rasuah yang dikaitkan dengannya ketika menjadi Ketua Menteri dahulu Memetik laporan Asia Sentinel terdapat banyak persoalan dibangkitk...
2 Dun Akan Bubar Pulau Pinang Masih Bincang

2 Dun Akan Bubar Pulau Pinang Masih Bincang

papar berkaitan - pada 11/10/2022 - jumlah : 153 hits
FMT ReportersPETALING JAYA Langkah untuk membubarkan Dewan Undangan Negeri Perlis dan Perak dilaporkan sedang dijalankan manakala perbincangan sedang diadakan di Pulau Pinang sama ada akan mengadakan pilihan raya negeri dan persekutuan seca...
Warung Kacang Poi Utagha Jalan Paya Keladi Kepala Batas Pulau Pinang

Warung Kacang Poi Utagha Jalan Paya Keladi Kepala Batas Pulau Pinang

papar berkaitan - pada 8/10/2022 - jumlah : 170 hits
Warung Kacang Poi UtaghaWarung Kacang Poi UtaghaKalau nak makan Kacang Poi sebelah utara ni boleh cari di Warung Kacang Poi Utagha yang terletak di Jalan Paya Keladi Kepala Batas Pulau Pinang Warung ni buka setiap hari kecuali hari Jumaat S...
90 Lelaki Pulau Pinang Adalah Kacak Setia Penyayang

90 Lelaki Pulau Pinang Adalah Kacak Setia Penyayang

papar berkaitan - pada 6/10/2022 - jumlah : 129 hits
The ReporterFoto hiasanSejak kelmarin netizen terpaksa bekerja lebih masa di media sosial tanpa bayaran susulan timbul dakwaan mengatakan 90 peratus lelaki yang berasal dari Pulau Pinang adalah kacak setia dan penyayang Menurut pengendali F...
Restoran Nasi Kandar Makbul Bandar Sunway Seberang Jaya Pulau Pinang

Restoran Nasi Kandar Makbul Bandar Sunway Seberang Jaya Pulau Pinang

papar berkaitan - pada 5/10/2022 - jumlah : 297 hits
Restoran Nasi kandar MakbulRestoran Nasi kandar MakbulRestoran Nasi Kandar Makbul ni terletak di Bandar Sunway Seberang Jaya Pulau Pinang Aku sebenarnya nak bersarapan je di sini Masa aku datang ni baru jam 8 pagi So menu pun kebanyakan men...
Drama Framed Lakonan Mimi Lana Meerqeen

Absolute Power Corrupts Absolutely

Potensi Pemulihan Ringgit Terancam Jika Data Pekerjaan As Mengejutkan Negatif

Mesyuarat Negara Negara Asean Dalam Bidang Sains Dan Teknologi Kuantum

Igp Chief Editor Of English Portal To Be Questioned Over Forest City Casino Claim

10 Toner Untuk Kulit Berminyak 2024

Overcoming Funding Challenges

Samsung Knox Empowering Consumer Security In The Galaxy A55 5g



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan


Help Shape Ai With Malaysian Values Says Anwar

Friendly Fire Between Umno Youth Head And Bersatu Counterpart Opens A Can Of Worms

Negeri Sembilan Akan Menaikan Gaji Penjawat Awam

Gaji Mei 2024 Tarikh Pembayaran Gaji Penjawat Awam

Bella Astillah Feat Didi Astillah Bermanja Manja Chord

Perjalanan Mendapat Haji Yang Mabrur