Lim Guan Eng Bapak Rasuah Pulau Pinang



(Malaysia Gazette) – Pengerusi DAP, Lim Guan Eng dikritik dengan hebat penduduk Pulau Pinang ekoran sikap angkuhnya dan tuduhan rasuah yang dikaitkan dengannya ketika menjadi Ketua Menteri dahulu.
Memetik laporan Asia Sentinel, terdapat banyak persoalan dibangkitkan mengenai peningkatan kos projek infrastruktur yang sedang dalam pembinaan di Pulau Pinang.
Jelas portal itu, projek lebuh raya Pan Island Link (PIL1) sepanjang 19.5 kilometer (km) diunjurkan menelan belanja RM7.5 bilion, bersamaan RM385 juta setiap km sekaligus menjadikannya lebuh raya termahal yang pernah dibina di negara ini.
“Kos pembinaan Jalan Berkembar Paya Terubong pula dilaporkan melebih unjuran asal RM545 juta. Projek pembangunan Gurney Drive pula melonjak daripada RM175 juta kepada RM200 juta,” katanya.
Selain itu, Asia Sentinel menambah, dalam sesi perbicaraaan di Mahkamah Sesyen Kuala Lumpur, lebih banyak rahsia didedahkan dalam keterangan pengasas dan Pengerusi Eksekutif Ewein Bhd., mendiang Ewe Swee Khang yang direkodkan oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM).
Portal itu memberitahu, Swee Khang mendakwa, beliau ingin mendapatkan tanah tebus guna untuk dibangunkan.
“Sebagai balasan atas bantuan dan muhibah Guan Eng, mendiang menulis bahawa beliau akan memberi unit-unit kondominium atau perkongsian keuntungan kepada Guan Eng.
“Swee Khang juga mendakwa bahawa Guan Eng membantunya mendapatkan kelulusan daripada Majlis Bandaraya Pulau Pinang (MBPP) untuk membangunkan projek perumahan di City of Dreams,” jelasnya.
Asia Sentinel turut mendakwa, wakil-wakil rakyat pembangkang di Pulau Pinang telah diberi tanah untuk dibangunkan di kawasan masing-masing sebagai kaedah untuk mendiamkan bantahan.
Baru-baru ini, media melaporkan, Ketua Pesuruhjaya Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), Tan Sri Azam Baki berkata, situasi menerima suapan, salah guna kuasa dan membuat tuntutan palsu di Pulau Pinang adalah pada tahap membimbangkan.
Beliau menyatakan, berdasarkan statistik SPRM, sebanyak 919 aduan diterima pihaknya berhubung kesalahan itu sejak 2019 hingga kini.
Sehubungan itu, Asia Sentinel menjangka sokongan pengundi terutamanya golongan muda terhadap DAP pada Pilihan Raya Umum Ke-15 (PRU-15) akan merosot ekoran skandal rasuah yang menyelubungi pemimpin kanannya.
“Ramai ahli-ahli DAP yang muda merungut bahawa calon-calon dipilih atas ketrampilan mereka dan bukannya kerana kecekapan.
“Komitmen parti itu terhadap meritokrasi kini dipersoalkan, di mana sikap pilih kasih telah menjauhkan DAP daripada penyokongnya,” katanya.
 


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.malaysia-today.net/2022/10/09/lim-guan-eng-bapak-rasuah-pulau-pinang/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Restoran Nasi Kandar Makbul Bandar Sunway Seberang Jaya Pulau Pinang

Restoran Nasi Kandar Makbul Bandar Sunway Seberang Jaya Pulau Pinang

papar berkaitan - pada 5/10/2022 - jumlah : 301 hits
Restoran Nasi kandar MakbulRestoran Nasi kandar MakbulRestoran Nasi Kandar Makbul ni terletak di Bandar Sunway Seberang Jaya Pulau Pinang Aku sebenarnya nak bersarapan je di sini Masa aku datang ni baru jam 8 pagi So menu pun kebanyakan men...
Utamakan Keselamatan Rakyat Selangor Pulau Pinang Negeri Sembilan Hanya Akan Bubarkan Dun Pada 2023

Utamakan Keselamatan Rakyat Selangor Pulau Pinang Negeri Sembilan Hanya Akan Bubarkan Dun Pada 2023

papar berkaitan - pada 6/10/2022 - jumlah : 344 hits
Pengerusi Pakatan Harapan Anwar Ibrahim menegaskan tiga negeri di bawah kepimpinan mereka iaitu Pulau Pinang Selangor dan Negeri Sembilan tidak akan membubarkan Dewan Undangan Negeri masing masing biarpun Parlimen dibubarkan dalam masa terd...
Nasi Kandar Jalil Bagan Dalam Butterworth Pulau Pinang

Nasi Kandar Jalil Bagan Dalam Butterworth Pulau Pinang

papar berkaitan - pada 2/10/2022 - jumlah : 136 hits
Nasi Kandar JalilNasi Kandar JalilNasi Kandar Jalil ni terletakn di Bagan Dalam Butterworth Pulau Pinang Rare sikit nasi kandar ni sebab duduk dalam kawasan rumah flat Macam restoran dalam kawasan rumah flat jugak Aku pun tak tahu menahu pa...
Umno Mahu Pru15 Segera Kerana Sedar Sokongan Melayu Menjunam Kata Rafizi Jelajah Pulau Pinang

Umno Mahu Pru15 Segera Kerana Sedar Sokongan Melayu Menjunam Kata Rafizi Jelajah Pulau Pinang

papar berkaitan - pada 2/10/2022 - jumlah : 174 hits
October 2 2022 Timbalan Presiden PKR Rafizi Ramli berkata PH mampu menubuhkan kerajaan jika memperoleh sokongan 30 pengundi Melayu selain 80 pengundi Cina dan India PETALING JAYA Timbalan Presiden PKR Rafizi Ramli mendakwa Umno terdesak men...
Probe Nik Abduh On Wedding Favour Allegation Guan Eng To Macc

Probe Nik Abduh On Wedding Favour Allegation Guan Eng To Macc

papar berkaitan - pada 26/9/2022 - jumlah : 209 hits
DAP leader Lim Guan Eng has called on the MACC to probe Bachok MP Nik Mohamad Abduh Nik Abdul Aziz regarding abuse of power allegations over the wedding of the PAS lawmaker s son He said the MACC could also raid the Kota Bharu Municipal Cou...
4 Fingers Crispy Chicken Di Queensbay Mall Pulau Pinang

4 Fingers Crispy Chicken Di Queensbay Mall Pulau Pinang

papar berkaitan - pada 29/9/2022 - jumlah : 188 hits
4 Fingers Crispy Chicken 4 Fingers Crispy Chicken 4Finger Crispy Chicken ni aku terjumpa kat Queensbay Mall di Pulau Pinang Tak pernah makan lagi aku benda alah ni Ni saja nak try makan 4Fingers Crispy Chicken ni kiranya dalam kategori fast...
Umno Pulau Pinang Masih Harapkan Pas

Umno Pulau Pinang Masih Harapkan Pas

papar berkaitan - pada 15/10/2022 - jumlah : 126 hits
agendaily com15 10 2022UMNO Pulau Pinang mahu mengelak pertembungan dengan calon PAS pada PRU 15 UMNO Pulau Pinang masih mengharapkan kerjasama dengan PAS melalui Muafakat Nasional bagi menghadapi Pilihan Raya Umum ke 15 meskipun pimpinan k...
90 Lelaki Pulau Pinang Adalah Kacak Setia Penyayang

90 Lelaki Pulau Pinang Adalah Kacak Setia Penyayang

papar berkaitan - pada 6/10/2022 - jumlah : 130 hits
The ReporterFoto hiasanSejak kelmarin netizen terpaksa bekerja lebih masa di media sosial tanpa bayaran susulan timbul dakwaan mengatakan 90 peratus lelaki yang berasal dari Pulau Pinang adalah kacak setia dan penyayang Menurut pengendali F...
Panduan Lengkap Tentang Brand Perlindungan Pendaftaran Dan Penegakan

Cabinet To Address Najib S House Arrest Bid With Transparency Urges Zaid

Zaid Urges Cabinet Transparency On Najib House Arrest Bid

Polis Cari Waris Lelaki Maut Kemalangan

Celebrating Mother S Day With Legumes Dining With The Queens

Ceo Badan Berkanun Ditahan Sprm Disyaki Seleweng Dana Projek Rm1 2 Bilion

Lirik Lagu Dari Jauh Alyph

Kerajaan Lulus Pemanjangan Landasan Ltsip



Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya

Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan

Info Penuh Senarai Peserta Juri Hadiah Cara Undi The Hardest Singing Show Astro Ria Sooka Program Realiti Mingguan Terbaru Malaysia

Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix


Apa Itu Berkat

Mesothelioma Attorney Assistance A Beacon Of Hope For Victims Of Asbestos Exposure

Cara Tambah Akaun Admin Page Facebook 2024

Apa Nasib Veteran Tentera Malaysia

Mudahnya Jadi Cikgu Sekolah

Coklat Ketupat Matcha