Pulangkan Perairan Sabah Sarawak Kitingan Gesa Putrajaya



KOTA KINABALU: Timbalan Ketua Menteri Sabah Jeffrey Kitingan menyelar Putrajaya setelah mengetahui kerajaan persekutuan akan terus menggunakan Akta Laut Wilayah 2012 (Akta 750) ke atas Sabah dan Sarawak.
Akta yang diluluskan Parlimen pada 2012 itu secara unilateral mengecilkan laut wilayah Sabah dan Sarawak dari 12 batu nautika menjadi 3 batu nautika (pengurangan 9 batu nautika, atau 16.5km).
Dalam kenyataan hari ini, Kitingan, yang menghadiri taklimat mengenai Perjanjian Malaysia 1963 (MA63) yang dipengerusikan oleh Ketua Menteri Sabah Hajiji Noor semalam, menuntut agar kerajaan persekutuan menghadkan skop akta itu kepada Semenanjung sahaja.
Tambah beliau, akta itu tidak boleh merangkumi Sabah dan Sarawak kerana kedua-dua wilayah ini tidak pernah menyetujuinya
Jeffrey Kitingan Kitingan, yang juga presiden STAR, berkata kerajaan Sabah akan terus menentng sebarang usaha untuk menguatkuasakan undang-undang tersebut di negeri itu.
“Akta ini bercanggah dengan Perlembagaan kerana melanggar Artikel 1(3) Perlembagaan Persekutuan yang menyatakan bahawa wilayah setiap negeri adalah wilayah yang ditetapkan sebelum Hari Malaysia,” kata beliau.
Ahli Parlimen Keningau itu berkata, Dewan Undangan Negeri (DUN) Sabah tidak pernah memberi persetujuan terhadap peluasan Akta tersebut.
“Mengubah sempadan Sabah memerlukan undi majoriti dalam DUN. Kecuali bagi tempoh ketika Labuan dijadikan wilayah persekutuan pada 1985, kami tidak pernah mengubah sempadan kami.
“Kehilangan wilayah adalah pengalaman yang memilukan bagi mana-mana negara yang merdeka.
“Mengubah sempadan tanpa persetujuan kami sama sahaja menyakitkan dengan kehilangan wilayah. Percayalah, rakyat akan marah,” kata Kitingan.
Tambah beliau, tidak logik untuk dihujahkan bahawa disebabkan akta itu berkuat kuasa di Semenanjung, maka ia patut dikuatkuasakan di seluruh negara, termasuk Sabah dan Sarawak.
“Kami adalah wilayah yang tersendiri. London tidak pergi ke Scotland dan merampas wilayah mereka dengan sesuka hati. Prinsip yang sama diguna pakai untuk persekutuan ini.
“Saya juga ingin menyatakan bahawa kerajaan persekutuan secara tidak sah telah menyerahkan Blok L&M dalam wilayah Sabah pada 2008 kepada Brunei. Kami mahu wilayah ini juga dikembalikan,” tegas beliau.
Isu Akta Laut Wilayah 2012 adalah salah satu daripada empat isu berkaitan MA63 yang masih belum dapat diselesaikan, selain sumber minyak dan gas Sabah, sejak 2017.
Pada 2019, mesyuarat jawatankuasa khas Jemaah Menteri Pakatan Harapan bagi mengkaji dan melaksanakan MA63 berkata, ia telah menyelesaikan 17 daripada 21 isu yang dibangkitkan oleh kerajaan Sabah dan Sarawak.
Selain Akta Laut Wilayah, isu lain yang belum dapat diselesaikan adalah isu royalti minyak dan pembayaran tunai petroleum, mineral minyak dan medan minyak, serta hak negeri ke atas pentas benua.
Ketua Menteri Sarawak Abang Johari Openg juga sebelum ini menyuarakan bantahan terhadap akta tersebut, dengan berkata, pada 2018, perairan wilayah mereka adalah 12 batu nautika dan bukan 3 batu nautika seperti yang dinyatakan dalam Akta Laut Wilayah.
Beliau menyifatkan akta tersebut sebagai tidak sah kerana Sarawak tidak pernah bersetuju dengan pindaan sempadan perairan wilayahnya di Parlimen.
Subscribe to our newsletter and get news delivered to your mailbox. The post Pulangkan perairan Sabah, Sarawak, Kitingan gesa Putrajaya appeared first on MYKMU.NET.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2021/04/14/pulangkan-perairan-sabah-sarawak-kitingan-gesa-putrajaya/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Give Us Back Our Sea Sabah S Jeffrey Tells Putrajaya

Give Us Back Our Sea Sabah S Jeffrey Tells Putrajaya

papar berkaitan - pada 14/4/2021 - jumlah : 410 hits
The borders of Sabah and Sarawak s territorial waters in 1958 before the formation of Malaysia The territorial waters were reduced to just 3 nautical miles under the Territorial Sea Act 2012 KOTA KINABALU Deputy chief minister Jeffrey Kitin...
Tukar Status Sabah Sarawak Ikhlas Atau Pn Sekadar Mahu Raih Undi

Tukar Status Sabah Sarawak Ikhlas Atau Pn Sekadar Mahu Raih Undi

papar berkaitan - pada 14/4/2021 - jumlah : 204 hits
Ketua Penerangan Angkatan Muda KEADILAN Sabah Razeef Rakimin menggesa kerajaan Perikatan Nasional menjelaskan niat di sebalik menukar status negeri Sabah dan Sarawak kepada wilayah Beliau berpendapat walaupun pertukaran status Sabah daripad...
Pm Challenged To Convene Parliament And Elevate Sarawak Sabah As Regions

Pm Challenged To Convene Parliament And Elevate Sarawak Sabah As Regions

papar berkaitan - pada 11/4/2021 - jumlah : 207 hits
Prime Minister Muhyiddin Yassin has been challenged to reconvene Parliament in order to properly elevate Sabah and Sarawak as regions This came after Muhyiddin said Sarawak should not be referred to as a state but a region at an event in Ku...
Sejarah Kedudukan Undang Undang Wilayah Negeri Sabah Sarawak Ada Beza Besar Di Antara Tahun 1963 Dan 1976

Sejarah Kedudukan Undang Undang Wilayah Negeri Sabah Sarawak Ada Beza Besar Di Antara Tahun 1963 Dan 1976

papar berkaitan - pada 10/4/2021 - jumlah : 378 hits
Endrian LiApabila Malaysia dibentuk pada tahun 1963 Perkara 1 Perlembagaan Persekutuan pada ketika itu menyatakan secara spesifik bahawa Persekutuan Malaysia dibentuk oleh tiga entiti iaitu 1 Negeri negeri Malaya 3 Negeri SingapuraTiga enti...
Historical Facts Clearly Show Sarawak And Sabah Not Like Peninsular Malaysian States Abd Karim

Historical Facts Clearly Show Sarawak And Sabah Not Like Peninsular Malaysian States Abd Karim

papar berkaitan - pada 8/4/2021 - jumlah : 223 hits
Abdul Karim shares his stance during the press conference Photo by Roystein Emmor KUCHING Historical facts clearly show that Sarawak and Sabah cannot be categorised like other Peninsular Malaysian states because the formation of the Federat...
Just Amending Article To Include Sabah Sarawak Not Enough Says Lawyer

Just Amending Article To Include Sabah Sarawak Not Enough Says Lawyer

papar berkaitan - pada 9/4/2021 - jumlah : 248 hits
Prime Minister Muhyiddin Yassin on his arrival for a visit to Sarawak last week Next to him is Abang Johari Openg PETALING JAYA Any amendment to the definition of federation in Article 160 to include Sabah and Sarawak will be meaningless if...
Perjuang Hak Sabah Usah Sibuk Jadi Jurucakap Putrajaya Azis Beritahu Maximus

Perjuang Hak Sabah Usah Sibuk Jadi Jurucakap Putrajaya Azis Beritahu Maximus

papar berkaitan - pada 16/4/2021 - jumlah : 378 hits
Azis Jamman berkata Maximus Ongkili sepatutnya bersama pemimpin Sabah yang lain menuntut semua hak Sabah yang terkandung dalam Perjanjian Malaysia 1963 KOTA KINABALU Seorang wakil rakyat Warisan menyelar Menteri di Jabatan Perdana Menteri M...
Peganglah Kata Kata Saya Kata Pm Mengenai Pemulihan Hak Sabah Sarawak

Peganglah Kata Kata Saya Kata Pm Mengenai Pemulihan Hak Sabah Sarawak

papar berkaitan - pada 2/4/2021 - jumlah : 381 hits
KUCHING Kerajaan komited untuk mengembalikan status Sabah dan Sarawak mengikut Perjanjian Malaysia 1963 kata Perdana Menteri Muhyiddin Yassin dengan berjanji meminda Perkara 160 Perlembagaan Persekutuan untuk tujuan itu Bagaimanapun beliau ...
Selepas Menjadi Penumpang Umno Bakal Terkubur Pada Pru16

Azmin Pledges To Tell All On May 11

Honor X7b Telefon Pintar 5g Kini Di Kedai Seluruh Negara Pada Rm899

Utilizing Crowdfunding For Business

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

Ramai Netizen Dan Rakyat Teruja Gembira Bila Dimaklumkan Tun Mahathir Antara Yang Sedang Disiasat Sprm

Malaysia S Ex Pm Mahathir Faces Anticorruption Probe

What Is The Lifespan Of Vinyl Windows And How Can You Prolong It



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


Ask Your Idol About Ops Lalang Don T Be A Hypocrite Fahmi To Saddiq

How Much Longer For Mou On Allocations For Opposition Mps Says Syed Saddiq

Kemeriahan Aidilfitri Bila Anak Anak Pulang Beraya Bersama Keluarga

Beraya Di Kuantan Dan Melaka

Lirik Lagu Katakan Saja Nabila Razali

Jadual Dan Keputusan Piala Thomas Piala Uber 2024