Puasa Tetapi Tidak Solat Ketahui Hukumnya


Kehadiran Ramadhan, sepatutnya menggamit seseorang untuk melakukan amal ibadah sebaiknya dan sesempurna serta semampu mungkin.
Namun ada yang hanya menyambut Ramadhan dengan hanya berpuasa tetapi mengabaikan ibadah yang lebih utama, iaitu solat.
Mereka berbangga berpuasa tetapi tidak menghiraukan tentang solat yang tidak ditunaikan.
Bagaimana hukumnya?
Ini jawapan daripada Mufti Wilayah Persekutuan yang memperjelaskan secara terperinci tentang perkara tersebut.
Untuk menjawab soalan ini, sebagai muqaddimah saya nukilkan pendapat Syeikh Dr. Yusuf al-Qaradhawi melalui kitabnya, Fatawa Muasirah:
“Orang Islam dituntut melakukan semua ibadat, iaitu mendirikan sembahyang, membayar zakat dan berpuasa pada bulan Ramadan dan mengerjakan haji jika berkemampuan. Sesiapa yang meninggalkan salah satu ibadat ini tanpa keuzuran, dia telah melampaui batas terhadap Allah.”
Ulama Islam telah mengeluarkan berbagai-bagai pendapat, sesetengahnya berpendapat kufur jika meninggalkan salah satu ibadat ini.
Ada pula yang mengkafirkan orang yang meninggalkan sembahyang dan enggan membayar zakat.
Sebahagian berpendapat yang lain pula hanya orang yang meninggalkan sembahyang sahaja menjadi kufur kerana kedudukan sembahyang yang tinggi di dalam Islam.
“Antara hamba dan kekufuran yang tinggal solat”
Sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Muslim menjelaskan: “Di antara hamba dan kekufuran itu ialah meninggalkan sembahyang.”
Ulama yang mengkafirkan orang yang meninggalkan sembahyang dengan sengaja, dengan sendirinya berpendapat bahawa puasa orang itu juga tidak diterima kerana orang kafir itu sendiri amalannya tidak diterima.
Sesetengah ulama masih lagi mengiktiraf keimanan dan keislamannya selama mana orang itu masih mempercayai kebenaran Allah dan Rasul-Nya serta tidak membangkang atau mencela apa yang dibawa Rasulullah SAW. Mereka menyifatkan orang seperti ini sebagai fasik.
Mudah-mudahan pendapat ini lebih benar dan adil.
Jika dia mengurangkan sebahagian daripada ibadatnya yang wajib kerana malas atau mengikut hawa nafsu, tanpa mengingkari atau mempermain-mainkannya dan dia juga melakukan ibadat-ibadat yang lain, dia dikira Muslim yang tidak sempurna, imannya lemah dan dan jika berterusan meninggalkannya, Allah tidak mensia-siakan amalan kebaikannya.
Pahala terhadap apa yang telah dilakukannya tetap ada, sebaliknya dia berdosa di atas ketelanjurannya. Allah SWT berfirman:
وَكُلُّ صَغِيرٍ وَكَبِيرٍ مُّسْتَطَرٌMaksudnya: “Dan segala urusan yang kecil mahupun yang besar – tertulis.” (Surah al-Qamar: 53)
Firman-Nya lagi:
فَمَن يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَيْرًا يَرَهُ ﴿۷﴾ وَمَن يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ شَرَّا يَرَهُ
Maksudnya: “Barangsiapa yang mengerjakan kebaikan seberat zarah pun, nescaya dia akan melihat pembalasannya. Dan barangsiapa yang mengerjakan kejahatan seberat zarah pun, nescaya dia akan menerima balasannya pula.” (Surah al-Zalzalah: 7-8)
Dalam hal ini saya cuba merumuskan pendapat ulama berkenaan dengan orang yang puasa tetapi tidak solat, antaranya:
Pendapat pertama: Mereka dianggap sebagai keluar daripada Islam dan tidak sah puasa mereka. Hendaklah mereka bertaubat kepada Allah dan kembali mengerjakan solat. Inilah pendapat mazhab Hambali dan sebahagian ulama masa kini.
Pendapat kedua: Mereka yang tidak solat tetapi berpuasa dianggap puasa mereka sah tetapi tidak diberi pahala. Inilah pendapat kebanyakan ulama Azhar seperti ‘Atiyyah Saqar, Dr. Ahmad Syarbashi, Dr. Muhemmed al-Bakri Ismail dan lain-lain. Hal ini kerana Rasulullah S.A.W bersabda mafhumnya: “Siapa yang meninggalkan ucapan yang keji dan beramal dengannya, maka tiada keperluan bagi Allah dengan sebab dia meninggalkan makan dan minumnya”.
Riwayat Bukhari & Muslim
Kami lebih cenderung kepada pendapat yang mengatakan puasa sah tetapi tidak dipahalakan kerana menafikan rukun Islam yang sangat penting iaitu solat.
Inilah sebahagian daripada Ahkam al-Siyam yang ingin dibentangkan kepada masyarakat Islam agar difahami dengan jelas untuk menjadikan puasa benar-benar menepati syariat. Sumber Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan
Semoga Allah SWT membuka pintu keinsafan untuk setiap muslim mengerjakan ibadah solat, bahkan bukan hanya semasa Ramadhan tetapi setiap hari dalam menghabiskan sisa-sisa hidup yang diberikan-Nya.
The post Puasa Tetapi Tidak Solat, Ketahui Hukumnya… appeared first on MyWaktuSolat.com.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.mywaktusolat.com/artikel/solat/sudah-puasa-tetapi-tidak-solat-ketahui-hukumnya/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Solat Dan Puasa

Solat Dan Puasa

papar berkaitan - pada 19/5/2019 - jumlah : 577 hits
as salam Mendalam sangat pesanan Arwah Ust Abu Hasan Din al Hafiz Anak kami 7 tahun mula belajar puasa tahun ni Kami cuba sebaik mungkin melatih solat dan puasa Tang puasa setiap hari pesan dekat anak Pagi ni pegi sekolah puasa kalau tak la...
Viral Anda Adalah Hero Foto Abang Bomba Buka Puasa Solat Tepi Jalan Buat Netizen Kagum

Viral Anda Adalah Hero Foto Abang Bomba Buka Puasa Solat Tepi Jalan Buat Netizen Kagum

papar berkaitan - pada 15/5/2019 - jumlah : 456 hits
Anda adalah hero Foto abang bomba buka puasa solat tepi jalan buat netizen kagum Sekumpulan anggota bomba berbuka puasa dan bersolat di tepi jalan ketika sedang bertugas memadam kebakaran TAKTALA kita berbuka puasa dalam keadaan selesa di r...
Berbuka Puasa Dan Solat Tarawih Di Jiboi

Berbuka Puasa Dan Solat Tarawih Di Jiboi

papar berkaitan - pada 22/5/2019 - jumlah : 602 hits
Bismillahhirahmannirrahim As Salam and greetings to dear readers Pada hari Ahad lepas bersamaan 14 Ramadan 1440H family Jiboi buat berbuka puasa bersama sama di Jiboi kemudian terus solat Tarawih sekali Actually idea ni datang dari Along ka...
Puasa Tapi Tak Solat

Puasa Tapi Tak Solat

papar berkaitan - pada 26/5/2019 - jumlah : 432 hits
Puasa tapi tak solat Macamana tu Boleh ke Kalau ikutkan hukum dua dua wajib di buat tapii yang mana lebih utama Sebabnya dua dua antara 5 Rukun Islam Sebenarnya sebelum ini lagi isu yang satu ini menjadi persoalan banyak pihak bukan setakat...
Mana Lebih Afdhal Bila Berbuka Puasa Makan Nasi Ke Solat Maghrib Dulu

Mana Lebih Afdhal Bila Berbuka Puasa Makan Nasi Ke Solat Maghrib Dulu

papar berkaitan - pada 25/5/2019 - jumlah : 1681 hits
Mana lebih afdhal bila berbuka puasa Makan Nasi ke Solat Maghrib DuluAda orang kata makan sikit dulu berbuka dengan makanan manis atau buah ke atau air kemudian solat Lepas tu baru makan nasi atau makan makanan yang berat lain Kenapa Kalau ...
Alif Tak Pernah Pukul Saya Tak Tinggal Puasa Dan Solat

Alif Tak Pernah Pukul Saya Tak Tinggal Puasa Dan Solat

papar berkaitan - pada 19/5/2019 - jumlah : 245 hits
Penampilan Alif Satar yang membawa watak sebagai Zafran menerusi drama bersiri Pia mencuri perhatian ramai dengan mengecam watak tersebut bukti lakonan berkesan The post appeared first on
Tersilap Berbuka Puasa Awal Apa Hukumnya

Tersilap Berbuka Puasa Awal Apa Hukumnya

papar berkaitan - pada 23/5/2019 - jumlah : 315 hits
Mungkin pernah bermain di benak fikiran anda bagaimana jika kita berbuka puasa sebelum masuk waktunya Contohnya kita mendengar radio sudah melaungkan azan Maghrib sedangkan di tempat kita lagi sepuluh minit baru akan masuk waktu Jumhur ulam...
Ma Ruf Amin Menanti Ajakan Sandiaga Buka Puasa Bersama

Ma Ruf Amin Menanti Ajakan Sandiaga Buka Puasa Bersama

papar berkaitan - pada 7/5/2019 - jumlah : 267 hits
Ma ruf mengaku sampai detik ini belum ada permintaan dari pihak Sandiaga untuk bertemu Apalagi ajakan untuk buka puasa bersama Namun dia setuju dengan ide melakukan rekonsiliasi
Jalan Penghubung Bandar Utama Di Pahang Perlu Dinaiktaraf

Cops Fire 5 Shots During 70km Car Chase Near Baling

3 Pelampau Khawarij Ditahan

Lost Opportunities In Labuan

Ocrevus Transforming Multiple Sclerosis Treatment Landscape In Malaysia

I Was Never Arrested Merely Barred From Overseas Travel Ex Src Director

Dua Bersaudara Maut Tiga Cedera Parah Nahas 4wd

Iced Butterscotch Latte Zus Coffee



Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Kuih Muah Tonton

10 Filem Indonesia Terbaru Best 2023 2024 Juga Tersedia Online


Boarding Pass Tak Mention Am Pm Pelajar Kolej Terlepas Flight Kerana Salah Waktu

Leadership Skills For Owners

Konsert Aku Muzik Kamu 2 0

Tomislav Steinbruckner Enggan Melatah

Kalendar 2025 Tarikh Cuti Umum Dan Cuti Sekolah

Rukun Wuduk Niat Doa Selepas Wuduk