Pu Rizz Enggan Lakukan Babak Bersentuhan Ini Biodata Beliau Yang Ramai Tak Sangka


Pencetus Ummah dan pelakon, Rizz atau nama sebenarnya Muhammad Haris Mohd Ismail mendedahkan dia tidak akan melakukan aksi bersentuhan dengan pelakon wanita.
Menurut Rizz, dia menjaga imej dirinya sebagai seorang pencetus ummah.
” Dalam drama Selafaz Cinta, terdapat babak yang memerlukan saya bersentuhan. Namun, saya tidak melakukannya dan memilih menggunakan “camera tricks”.
” Alhamdulillah, penerbit memahami diri saya sebagai seorang pendakwah muda,” katanya.
Tambah Rizz, dia tidak menghadapi kesukaran walaupun menentukan karakter yang boleh dibawa dalam satu lakonan.
“Saya percaya dengan rezeki yang telah tertulis,” katanya kepada Gempak.
Rizz ditemui pada majlis pelancaran drama bersiri Selafaz Cinta di One Utama, Damansara baru-baru ini.
Selain Rizz, drama Selafaz Cinta ini turut menampilkan pelakon Saharul Ridzwan, Syatilla Melvin, Sharifah Sakinah, Sura Sojangi, Luqman Hafidz, Rizz AMin, Cha Cha Maembong dan ramai lagi.
Biodata Profil PU Riz / PU Haris Peserta Pencetus Ummah 2016
Jom baca biografi dan latar belakang PU RIZ Pencetus Ummah musim 4 (PU 2016);
Nama penuh PU Riz: Muhammad Haris Mohd Ismail
Asal: Selangor
Umur Pencetus Ummah Riz: 21 tahun
Kerjaya: Pelajar IPTA
Hobi: Bermain futsal
Latar belakang pendidikan : Universiti Al-Azhar ( 2012 selama setahun), UIA ( present)

PU Riz / PU Haris merupakan peserta Pencetus Ummah 2016 musim keempat. Tahniah PU Riz.Pencetus Ummah merupakan sebuah program realiti Astro di mana peserta berdakwah dengan cara masing-masing.
Program tv yang berilmiah ni berjaya menarik minat golongan muda, dewasa dan warga tua untuk sama-sama mengambil ilmu dengan menonton rancangan bermanfaat seperti ini.
Ada yang marah dan tak kurang juga yang melahirkan rasa tidak senang saat melihat lelaki ini muncul di kaca televisyen menerusi drama Dosanya Perempuan baru-baru ini. Kata mereka,dia tidak sesuai terlibat dengan naskhah sebegitu memandangkan sudah dikenali sebagai antara pendakwah muda ketika ini.
Bagi Muhammad Haris Mohd Ismail atau lebih popular disapa dengan panggilan Riz, dia sedar tentang perkara berkenaan namun dalam masa yang sama berharap peminat tidak terlalu cepat menjatuhkan hukum dengan menuduhnya lupa diri atau apa sahaja panggilan yang kurang senang.
“ Saya tidak pernah lupa dengan apa yang sedang dilalui ketika ini. Memang benar, bidang dakwah masih lagi menjadi keutamaan dan saya sendiri kerap memberikan kuliah dan ilmu kepada sesiapa sahaja yang memerlukan.
“ Cuma dalam bidang lakonan hanyalah percubaan saya untuk mengembangkan dakwah dan bakat. Tidak bermakna bila sudah bergelar pelakon saya akan lupa diri. Sedangkan masih banyak perkara baharu yang sedang saya pelajari dalam dunia baharu ini,” kata Riz yang baru berusia 22 tahun.
Dicungkil bakat menerusi program Pencetus Ummah (PU) tahun lalu, Riz sedar tentang persepsi orang yang tidak boleh menerima pendakwah muda sepertinya terlibat dalam dunia glamor seperti lakonan.
Mahu cuba untuk mengubah persepsi berkenaan, kehadirannya ke dalam bidang berkenaan tidak berlandaskan populariti semata-mata sebaliknya turut disertakan dengan dakwah kepada sesiapa sahaja.
Mengulas teguran segelintir peminat yang kurang senang dengan jalan yang dipilih, Riz menganggap perkara tersebut adalah hal biasa memandangkan mereka tidak mendapat gambaran jelas tentang apa yang mahu dilakukan ketika ini.
“ Bila saya buat keputusan mahu mencuba bidang lakonan, tentunya ada beberapa syarat sudah diletakkan pada peringkat awal lagi.
“ Tidak semua watak akan saya terima termasuklah bersentuhan antara bukan mahram. Selain itu saya juga akan menolak watak seperti pemabuk, kaki judi dan watak-watak bertentangan dengan syariat yang ditetapkan oleh agama,” tambah anak kedua daripada tiga beradik ini lagi.
Mengakui yang keluarganya kurang berkenan dengan pilihan untuk menceburi bidang seni, Riz menganggap perkara tersebut adalah satu cabaran untuk dilalui sebagai seorang anak.
Meskipun pada peringkat awal ayahnya ada menyatakan perasaan tersebut, dia akhirnya berjaya meyakinkan mereka yang pilihan dibuat bukan atas dasar suka-suka atau mencari populariti semata-mata.
“Saya ada beritahu yang penyertaan saya sebagai pelakon tidak akan jadi sia-sia. Saya tetap mahu memberikan dakwah dan menyampaikan mesej-mesej bila mendapat peluang tersebut dan akhirnya ayah memberikan ‘lampu hijau’.
“Dakwah seharusnya tidak terhad kepada peringkat-peringkat tertentu sahaja sebaliknya boleh dilakukan pada bila-bila masa. Ini yang sedang cuba saya lakukan bila berada di set,” tegas Riz lagi.
Mengakui sering kali menyalurkan dakwah bila berada di lokasi penggambaran, Riz akan mencari jalan untuk menyampaikan perkara berkenaan secara bersahaja. Tambahnya tidak semua orang suka untuk ditegur secara terang-terangan dan dia mencuba dengan caranya sendiri.
Mengulas perkembangan terbaru pula, Riz sebenarnya masih lagi menuntut dalam bidang Undang-Undang di Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIA).
Terdahulu, dia sebenarnya sudah menyambung pengajian di Universiti Al-Azhar, Mesir pada tahun 2012 namun hanya sempat belajar selama setahun dan mengambil keputusan untuk pulang terus ke sini.
“Waktu itu keadaan di Mesir bergolak dek kerana perang yang berlaku di sana. Saya hanya sempat belajar selama setahun sahaja sebelum mengambil keputusan untuk pulang terus ke sini.
“Ada di antara rakan-rakan yang masih meneruskan pelajaran di sana walaupun keadaan kritikal ketika itu sampaikan saya pernah menyaksikan insiden tembakan di depan mata. Tak mengapalah walaupun terpaksa bermula semula dari bawah (pelajaran) di sini,” kata Riz lagi.
Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!
Sumber : gempak via Gnews
The post PU Rizz Enggan Lakukan Babak Bersentuhan. Ini Biodata Beliau Yang Ramai Tak Sangka appeared first on MFADHLY.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mfadhly.net/2018/11/24/pu-rizz-enggan-lakukan-babak-bersentuhan-ini-biodata-beliau-yang-ramai-tak-sangka/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Isteri Maut Disembelih Suami Kerana Enggan Lakukan Hubungan Intim

Isteri Maut Disembelih Suami Kerana Enggan Lakukan Hubungan Intim

papar berkaitan - pada 13/11/2018 - jumlah : 687 hits
Isteri maut disembelih suami kerana enggan lakukan hubungan intimGara gara menolak ajakan untuk melakukan hubungan intim seorang wanita berusia 60 tahun maut disembelih suaminya dengan parang lapor Dalam kejadian yang berlaku pada waktu sub...
Juara Gegar Vaganza 5 Ini Biodata Penuh Juara Gegar Vaganza Noryn Aziz Yang Ramai Tidak Tahu

Juara Gegar Vaganza 5 Ini Biodata Penuh Juara Gegar Vaganza Noryn Aziz Yang Ramai Tidak Tahu

papar berkaitan - pada 19/11/2018 - jumlah : 593 hits
Juara Gegar Vaganza 5 Ini Biodata Penuh Juara Gegar Vaganza Noryn Aziz Yang Ramai Tidak TahuJuara Gegar Vaganza 5 Ini Biodata Penuh Juara Gegar Vaganza Noryn Aziz Yang Ramai Tidak Tahu
Aar N Guez Kenali Biodata Import Baru Jdt 2019

Aar N Guez Kenali Biodata Import Baru Jdt 2019

papar berkaitan - pada 19/11/2018 - jumlah : 791 hits
Aar n guez Kenali Biodata Import Baru JDT 2019 Melalui sumber yang diperolehi di portal sukan Pengurusan JDT secara rasmi telah menandatangi pemain yang berasal dari Elche Spain iaitu Untuk mengharungi musim baru liga super JDT mengukuhkan ...
Biodata Dan Sejarah Ringkas Nabi Muhammad S A W

Biodata Dan Sejarah Ringkas Nabi Muhammad S A W

papar berkaitan - pada 20/11/2018 - jumlah : 1129 hits
Biodata dan Sejarah Ringkas Nabi Muhammad S A W Nabi Muhammad Sallallahu Alaihi Wasallam adalah pesuruh Allah yang terakhir Baginda adalah pembawa rahmat untuk seluruh alam dan merupakan Rasulullah bagi seluruh umat di dunia Sesungguhnya Na...
Ini Biodata Noryn Aziz Juara Gv5 Ramai Terkejut Lepas Tahu Siapa Bekas Suami Dia

Ini Biodata Noryn Aziz Juara Gv5 Ramai Terkejut Lepas Tahu Siapa Bekas Suami Dia

papar berkaitan - pada 20/11/2018 - jumlah : 648 hits
Konsert akhir GV5 bakal berlangsung di Auditorium Majlis Bandaraya Shah Alam serta dikeudarakan secara langsung di saluran Astro Ria pada 18 November jam 9 malam Keputusan diadili sepenuhnya oleh juri profesional yang terdiri daripada dua j...
Biodata Ikmal Amry Pelakon Kelahiran Hero Remaja 2017

Biodata Ikmal Amry Pelakon Kelahiran Hero Remaja 2017

papar berkaitan - pada 13/11/2018 - jumlah : 1656 hits
Ikmal Amry satu nama yang masih asing di bibir peminat seni tanahair di Malaysia Namun begitu jejaka kacak ini semakin dikenali dan terbaharu akan muncul dalam drama Aku Cinta Dia di slot Lestary TV3 pada Disember 2018 ini Drama yang menyak...
Biodata Mona Allen Kembali Aktif Selepas 15 Tahun

Biodata Mona Allen Kembali Aktif Selepas 15 Tahun

papar berkaitan - pada 12/11/2018 - jumlah : 1274 hits
Siapa Mona Allen Jika anda pernah menonton rancangan popular Sinaran Pasport Kegemilangan di TV3 suatu masa dahulu tentunya anda masih ingat kelibat host rancangan tersebut Waktu itu usia Mona Allen baru sahaja belasan tahun Namun kini Mona...
Biodata Dato Aliff Syukri Raja Kosmetik Malaysia

Biodata Dato Aliff Syukri Raja Kosmetik Malaysia

papar berkaitan - pada 12/11/2018 - jumlah : 1170 hits
Biodata Dato Aliff Syukri D Herbs Nama Penuh Dato Aliff Syukri bin Kamarzaman Slogan Popular Terlajak Laris Tarikh Lahir 3 April 1987 Asal Felda Kechau Kuala Lipis Pahang Pendidikan i Sekolah Kebangsaan Sg Besar Selangor ii Sekolah Menengah...
Biodata Rozita Ibrahim Pengasas Sendayu Tinggi

Biodata Rozita Ibrahim Pengasas Sendayu Tinggi

papar berkaitan - pada 12/11/2018 - jumlah : 1204 hits
Biodata Rozita Ibrahim Nama Rozita Bte Ibrahim Tempat Lahir Sungai Besar Selangor Pekerjaan Bapa Guru Sekolah Agama Pekerjaan Ibu Suri rumah Bilangan Anak 5 orang Adik beradik Anak sulung daripada enam adik beradik Prinsip Wanita perlu bang...
Hiburan Gagal Bayar Tunggakan Rm4 96 Juta Untuk Pesanan Pelitup Muka Jovian Apparel Disaman Pembekal

Bayaran Balik Ptptn Tarikh Pengecualian Penangguhan

Stay Fashionably Fit With Huawei Fit 3 Now Available From Rm559

Proses Pengubahsuaian Malaykord Baru

Pekerjaan Firma Prop Dalam Mencari Pedagang Terbaik

Diet Suku Suku Separuh Jom Amalkan

Kelahi Selepas Kemalangan Lelaki Bawa Kereta Lawan Arus

Drama Anggun Mikayla Lakonan Alya Iman Nabil Aqil



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya


Apa Jadi Serangan Balai Polis Johor S Pura Ini Komen Pas

Peminat Sayu Klopp Melangkah Pergi

Isu Isteri Cikgu Buang Hadiah Rm2 Pemberian Murid

Sambutan Ulang Tahun Vivo Malaysia Yang Ke 10 Dan Berpeluang Untuk Menang Perjalanan Ke Shenzhen China

Tahniah Izzat Upkk

Lawrence Wong Mengangkat Sumpah Sebagai Perdana Menteri Keempat Singapura