Pu Riz Kongsi Momen Bercuti Bersama Anak Isteri Bawa Anak Kecil Travel Memang Mencabar


PU Riz kongsi momen bercuti bersama anak dan isteri, bawa anak kecil ‘travel’ memang mencabar. Membawa anak kecil bercuti ke luar negara boleh menjadi pengalaman yang menyeronokkan tetapi juga mencabar.
PU Riz Kongsi Momen Bercuti Bersama Anak & Isteri Perancangan yang teliti dan persediaan yang rapi diperlukan untuk memastikan perjalanan berjalan lancar. Tiadalah nanti muncul ‘drama-drama’ yang boleh menggamatkan suasana.
Berikut adalah beberapa tip yang boleh membantu ibu bapa membuat persediaan dan menikmati percutian bersama anak kecil.
1. Perancangan Awal
Perancangan awal adalah kunci untuk percutian yang berjaya. Tempah tiket penerbangan dan penginapan seawal mungkin untuk mendapatkan pilihan terbaik. Pastikan anda memilih penerbangan yang sesuai dengan waktu tidur anak anda untuk mengurangkan keletihan.
2. Penyediaan Dokumen Penting
Pastikan semua dokumen penting seperti pasport, visa, dan kad pengenalan disediakan dan sah. Buat salinan dokumen-dokumen ini dan simpan dalam beg yang berasingan sebagai langkah berjaga-jaga. Jangan lupa untuk membawa sijil kelahiran anak jika diperlukan.
3. Pilih Destinasi Mesra Keluarga
Pilih destinasi yang mesra keluarga dan menawarkan banyak aktiviti untuk kanak-kanak. Pastikan destinasi tersebut mempunyai kemudahan yang sesuai seperti taman permainan, kolam renang kanak-kanak, dan restoran yang menyediakan menu kanak-kanak.
4. Sediakan Peralatan dan Keperluan Anak
Bawa peralatan dan keperluan anak seperti kereta sorong, kerusi kereta, dan beg lampin. Jangan lupa untuk membawa pakaian yang sesuai dengan cuaca destinasi, serta mainan atau buku kegemaran anak untuk menghiburkan mereka semasa perjalanan.
5. Susun Atur Bagasi dengan Bijak
Susun bagasi dengan bijak untuk memastikan semua keperluan anak mudah dicapai. Gunakan beg tangan yang besar dan bawa barang-barang penting seperti lampin, tisu basah, botol susu, makanan ringan, dan ubat-ubatan dalam beg tersebut.
6. Sediakan Makanan dan Minuman
Bawa makanan dan minuman yang sesuai untuk anak-anak, terutamanya jika mereka mempunyai alahan makanan atau keperluan diet khas. Makanan ringan seperti biskut, buah-buahan kering, dan roti boleh menjadi pilihan yang baik semasa perjalanan.
7. Uruskan Jadual Tidur Anak
Cuba uruskan jadual tidur anak supaya mereka mendapat rehat yang mencukupi. Jika perjalanan melibatkan perubahan zon masa, mulakan penyesuaian jadual tidur beberapa hari sebelum berlepas. Bawa bantal kecil atau selimut yang biasa digunakan anak untuk membantu mereka tidur dengan selesa.
8. Persediaan Kesihatan
Pastikan anak anda sihat sebelum perjalanan. Bawa ubat-ubatan asas seperti paracetamol, termometer, ubat batuk, dan ubat alahan. Jangan lupa untuk membawa ubat preskripsi jika anak anda memerlukannya. Pastikan anak anda mendapat vaksin yang diperlukan sebelum berlepas.
9. Beritahu Anak Mengenai Perjalanan
Beritahu anak mengenai perjalanan dan apa yang mereka boleh jangkakan. Ceritakan tentang tempat yang akan dikunjungi dan aktiviti yang akan dilakukan. Ini dapat mengurangkan kebimbangan mereka dan membuat mereka lebih teruja.
10. Bersabar dan Fleksibel
Bersabar dan fleksibel adalah kunci utama semasa bercuti dengan anak kecil. Perjalanan mungkin tidak selalu berjalan seperti yang dirancang, jadi bersedia untuk menyesuaikan diri dengan keadaan. Nikmati setiap detik dan jangan terlalu risau jika ada perkara yang tidak berjalan seperti yang diharapkan.
Bawa Anak Kecil ‘Travel’ Memang Mencabar Bagi pendakwah bebas yang juga pelakon, Ustaz Muhammad Haris Mohd Ismail atau PU Riz, 29, pengalaman membawa anak-anaknya bercuti ke luar negara (London) suatu pengalaman yang mencabar.
Berikut hantaran yang dikongsikan oleh PU Riz di laman Instagramnya.
Perjalanan kali ini sungguhnya bermakna buat sekalian keluarga
Rupanya ketidakselesaan anak ini merupakan titik bertambahnya kasih sayang kita padanya
Kita belajar tentang terma
Kasih sayang anak letaknya lebih aula dari yang lain
Walaupun agak mencabar
Kulayari kenangan indah ini dengan penuh makna & ingatan
Semoga anak-anakku nanti lihat bukti kasih sang ibu bapa.
Selesai separa perjalanan ke London
Montago kami tuju
Moga kepulangan nanti ke tanah air lebih dirasai
Kerana tiada tempat dibawa agama ini dengan jaya
Melainkan tanah airku
Inn sha Allah

 

 

 

 
 
View this post on Instagram  
A post shared by HARIS ISMAIL (@hrisbismail)

Kesimpulannya dengan persediaan yang rapi dan sikap yang positif, percutian bersama anak kecil boleh menjadi pengalaman yang menyeronokkan dan bermakna. Gunakan tip di atas untuk memastikan percutian anda berjalan lancar dan semua orang dapat menikmati masa berkualiti bersama.
Sumber: Instagram PU Riz (Haris Ismail)
Baca artikel lain: Datuk Siti Nurhaliza Kongsi Momen Bercuti Ke Korea, Afwa Manja Sangat Dengan Aafiyah
Bercuti Dengan Anak-Anak Biar Anak Enjoy, Jangan Paksa Itu Ini!
Nak Bina Bonding Masa Bercuti Ada Caranya. Dr Ni Kongsikan, Mak Ayah Boleh Praktik!
 
 

Untuk lebih banyak info terkini jom sertai Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents) sekarang!
Dapatkan lebih ilmu keibubapaan di Tik Tok Pa&Ma @pama.my
 
The post PU Riz Kongsi Momen Bercuti Bersama Anak & Isteri, Bawa Anak Kecil ‘Travel’ Memang Mencabar appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/pu-riz-kongsi-momen-bercuti-bersama-anak-isteri-bawa-anak-kecil-travel-memang-mencabar/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Bawa Anak Bersiar Siar Peminat Bertuah Kongsi Pengalaman Jumpa Song Joongki Keluarga

Bawa Anak Bersiar Siar Peminat Bertuah Kongsi Pengalaman Jumpa Song Joongki Keluarga

papar berkaitan - pada 19/5/2024 - jumlah : 83 hits
Song Joong ki telah dilihat bersiar siar bersama keluarganya Artikel Berkaitan Terkini pada 18 Mei lalu seorang peminat telah terserempak dengan Song Joong ki dan isterinya di sebuah taman di Korea dan pasangan bahagia itu dilihat sedang be...
Dayah Bakar Kongsi Momen Ambil Anak Sulung Di Sekolah Comel Fahri Suprise Ibunya

Dayah Bakar Kongsi Momen Ambil Anak Sulung Di Sekolah Comel Fahri Suprise Ibunya

papar berkaitan - pada 16/5/2024 - jumlah : 80 hits
kongsi momen ambil anak sulung di sekolah comel Fahri suprise ibunya Tiada yang membahagiakan hati seorang ibu apabila anak kesayangan memberikan kejutan Berbunga bunga rasa hati boleh sampai ke malamlah dibuatnya Dayah Bakar Kongsi Momen A...
Datuk Siti Nurhaliza Kongsi Momen Bercuti Ke Korea Afwa Manja Sangat Dengan Aafiyah

Datuk Siti Nurhaliza Kongsi Momen Bercuti Ke Korea Afwa Manja Sangat Dengan Aafiyah

papar berkaitan - pada 22/5/2024 - jumlah : 117 hits
kongsi momen bercuti ke Korea Afwa manja sangat dengan Aafiyah bersama anak anak bukan hanya merupakan aktiviti yang menyeronokkan tetapi juga memberi pelbagai kelebihan yang dapat memberi manfaat kepada perkembangan dan kesejahteraan merek...
Saya Miskin Dulu Luah Perasaan Syukur Ma Dongseok Kongsi Detik Awal Pertemuan Dengan Isteri

Saya Miskin Dulu Luah Perasaan Syukur Ma Dongseok Kongsi Detik Awal Pertemuan Dengan Isteri

papar berkaitan - pada 17/5/2024 - jumlah : 86 hits
Sukanya tengok kehidupan bahagia Ma Dong seok bersama isteri tercintanya Ye Jung hwa kini Artikel Berkaitan Baru baru ini Ma Dong seok telah terlibat dengan satu temu bual khas di mana pelakon itu meluahkan rasa syukurnya kerana filem The R...
Anak Lelaki Cenderung Ada Autisme 4 Kali Ganda Dari Perempuan Dr Say Kongsi Faktanya

Anak Lelaki Cenderung Ada Autisme 4 Kali Ganda Dari Perempuan Dr Say Kongsi Faktanya

papar berkaitan - pada 18/5/2024 - jumlah : 148 hits
Anak yang disahkan oleh doktor mengalami masalah autisme sememangnya cukup istimewa Namun tahukah mak ayah kebarangkalian berlaku autisme adalah dikalangan bayi lelaki lebih tinggi berbanding bayi perempuan Ini yang dikongsikan oleh doktor ...
Makanan Minuman Tinggi Gula Kalau Anak Makan Selalu Otak Jadi Kecut Doktor Kongsi Bahaya Gula

Makanan Minuman Tinggi Gula Kalau Anak Makan Selalu Otak Jadi Kecut Doktor Kongsi Bahaya Gula

papar berkaitan - pada 20/5/2024 - jumlah : 86 hits
kalau anak makan selalu otak jadi kecut doktor kongsi bahaya gula Pengambilan gula dalam minuman mahupun makanan akan memudaratkan kesihatan diri Makanan Minuman Tinggi Gula Kalau Anak Makan Selalu Otak Jadi Kecut Maka sebab itulah ramai do...
Saya Jumpa Dia Kat Kongsi Detik Perkenalan Lee Sangyeob Dedah Rumah Mewah Baru Bersama Isteri

Saya Jumpa Dia Kat Kongsi Detik Perkenalan Lee Sangyeob Dedah Rumah Mewah Baru Bersama Isteri

papar berkaitan - pada 20/5/2024 - jumlah : 55 hits
Sukanya tengok kehidupan bahagia Lee Sang yeob selepas berkahwin Artikel Berkaitan Terbaru menerusi siaran 18 Mei program Point of Omniscient Interfere Lee Sang yeob telah mendedahkan rumah barunya yang dia tinggal bersama isterinya Selain ...
Video Momen Kejutan Prabowo Bawa Gibran Ke Hadapan Presiden Mbz Terima Pesan Spesial

Video Momen Kejutan Prabowo Bawa Gibran Ke Hadapan Presiden Mbz Terima Pesan Spesial

papar berkaitan - pada 14/5/2024 - jumlah : 52 hits
Presiden terpilih Prabowo Subianto dan wakil presiden terpilih Gibran Rakabuming Raka menemui presiden Uni Emirat Arab Syeikh Mohamed bin Zayed Al Nahyan
Marahkan Suami Isteri Bunuh Anak Tiri Dengan Racun Tikus

Marahkan Suami Isteri Bunuh Anak Tiri Dengan Racun Tikus

papar berkaitan - pada 11/5/2024 - jumlah : 81 hits
AgensiWANITA itu berdepan hukuman penjara sehingga 15 tahun Jakarta Seorang ibu sanggup meracun anak tirinya dengan memberikan kopi dicampur racun tikus hanya kerana sakit hati dengan suaminya yang juga bapa kandung mangsa Dalam kejadian di...
Tukar 14 Mou Moa Kukuh Kerjasama

Gaza K M Sia Tak Masuk Akal P Eropa Pilih Islam

Hapuskan Sistem Raja Dan Tukar Malaysia Menjadi Republik

Malaysia Yakin Raih Potensi Pelaburan Dan Eksport Rm13 Bilion Di Osaka

Selepas 43 Tahun Siasat Rupanya Suami Bunuh Isteri

2am Thoughts By Makenzie Campbell

Reputation And Freedom At Stake Vasiliou Law Fights For You

Siap Ada Peti Sejuk Ais Krim Jauh Beza Dengan Negara Lain Khemah Mewah Jemaah Haji Korea Buat Netizen Terpegun



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Terjerat iQIYI Malaysia Gandingan Aliff Aziz Dan Ruhainies

8 Fakta Biodata Aisyah Hijanah Azhari Penulis Buku Isteri Kepada Alif Teega

5 Kes Jenayah Melibatkan Kanak Kanak di Malaysia Yang Tak Boleh Kita Lupakan

Biodata Ezra Kairo Penyanyi Gandingan Zubir Khan Dalam Lagu OMK Oh My Kadhale

10 Fakta Biodata Aniq Durar Pelakon Drama Berepisod Dua Darjat Slot Akasia TV3 Gandingan Sharifah Rose


Anggota Polis Maut Van Dipandu Dihempap Pokok Tumbang Di Lahad Datu

Bet Big Win Bigger Winzir S Online Sports Betting Tips And Tricks

Awas Lupa Kunci Kereta Nanti Ada Orang Masuk Berak

Perempuan Pakai Legging Masa Joging Menyakitkan Mata Menjjikkan

6mp Tangan Speaker Terikat

We Have Not Been Told To Vacate Seats Says Mp Who Lost Bersatu Membership