Ptptn Catat Keuntungan Pelaburan Sspn Rm118 46 Juta Bagi Tempoh Setengah Tahun Pertama 2020


Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) telah mencatat keuntungan pelaburan Skim Simpanan Pendidikan Nasional (SSPN) sebanyak RM118.46 juta bagi tempoh setengah tahun pertama tahun 2020. keuntungan pelaburan tersebut menunjukkan peningkatan sebanyak 19.66 peratus berbanding RM99 juta bagi tempoh yang sama tahun 2019.
Dalam satu kenyataan, PTPTN mengumumkan peningkatan keuntungan itu disokong kaedah dan pemantapan strategi pelaburan yang dijalankan.
“Peningkatan keuntungan ini disokong oleh kaedah pelaburan patuh syariah berjangka pendek dan panjang di pasaran wang tempatan yang melindungi prinsipal di samping memberikan pulangan atau keuntungan yang tinggi dan positif.
“Pemantapan strategi pelaburan dengan menumpukan kepada simpanan tetap jangka panjang berjaya mengurangkan tekanan daripada pasaran ekuiti yang tidak menentu di peringkat global.
“Ia adalah selaras dengan hasrat kerajaan untuk memastikan simpanan dalam SSPN sentiasa terjamin dan dilindungi,” katanya dalam satu kenyataan di sini semalam.
Menurut kenyataan tersebut juga, impak pandemik Covid-19 ke atas ekonomi negara menjadi cabaran bagi PTPTN dalam menguruskan pelaburan dana SSPN demi melindungi kepentingan pendeposit.
“PTPTN telah mengambil langkah mengenal pasti kesan Covid-19 ke atas pelaburan melalui pemantauan berkala. Di samping itu, strategi pelaburan yang mampan serta langkah pengurusan kos secara berhemah juga dilakukan bagi memastikan kadar pemberian dividen yang kompetitif berbanding institusi-institusi kewangan yang lain,” katanya.
Menurutnya, penularan wabak Covid-19 telah memberikan impak yang ketara terhadap ekonomi dan pasaran kewangan dunia termasuk ekonomi dan pasaran kewangan tempatan.
“Namun begitu, kepercayaan dan sokongan pendeposit SSPN kekal utuh dan sentiasa berterusan menyimpan di dalam SSPN bagi tujuan pendidikan anak-anak walaupun dalam situasi yang mencabar ini.
“Buktinya rekod pencapaian SSPN bagi tempoh setengah tahun pertama tahun ini terus meningkat. Jumlah deposit yang diterima adalah sebanyak RM682.02 juta berbanding RM425 juta pada tempoh yang sama tahun 2019. Ia menunjukkan peningkatan sebanyak RM257.02 juta atau 60.48 peratus sekali gus menjadikan deposit SSPN keseluruhan sehingga Jun 2020 berjumlah RM6.57 bilion,” katanya.
Jelas kenyataan itu lagi, peningkatan yang berlaku merupakan adalah hasil usaha dan kerjasama daripada semua pihak serta usaha PTPTN dalam mendepani cabaran-cabaran baharu termasuk menyesuaikan diri dengan situasi semasa pandemik Covid-19.
“Ia merangkumi usaha memperkasakan pemasaran SSPN secara digital atau dalam talian (online), pembudayaan normal baharu dalam pengoperasian serta penyampaian perkhidmatan dan maklumat kepada para pelanggan.
“SSPN merupakan instrumen simpanan yang diwujudkan oleh PTPTN, dijamin sepenuhnya oleh kerajaan serta produk patuh syariah yang menggunakan konsep Wakalah Bil Istithmar di samping menawarkan pelbagai manfaat penabungan seperti pelepasan taksiran cukai sehingga RM8,000, geran sepadan sehingga RM10,000, perlindungan takaful dan dividen yang kompetitif,” katanya.
Jelasnya, dengan pelbagai manfaat dan insentif yang ditawarkan serta peningkatan kesedaran masyarakat terhadap penabungan bagi tujuan pendidikan sehingga 30 Jun 2020 sebanyak 184,992 akaun baharu SSPN telah dibuka.
“Secara keseluruhan, sejak SSPN dilancarkan pada tahun 2004 sehingga setengah tahun pertama 2020 sebanyak 4.57 juta akaun SSPN telah dibuka,” katanya.
 
The post PTPTN Catat Keuntungan Pelaburan SSPN RM118.46 Juta Bagi Tempoh Setengah Tahun Pertama 2020 appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/ptptn-catat-keuntungan-pelaburan-sspn-rm118-46-juta-bagi-tempoh-setengah-tahun-pertama-2020/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Catat Sejarah Sejak 35 Tahun Penubuhan Wings Bakal Gegarkan Konsert Maya Pertama

Catat Sejarah Sejak 35 Tahun Penubuhan Wings Bakal Gegarkan Konsert Maya Pertama

papar berkaitan - pada 15/8/2020 - jumlah : 401 hits
Walaupun seakan menyepi namun nama rockers Wings masih disebut sebut peminat mereka Iyalah siapa je tak kenal rock band membawa lagu Taman Rashidah Utama Misteri Mimpi Syakila dan Sejati ni kan Wings dalam satu sidang media baru baru ini me...
Inilah Senarai 10 Pelakon Dengan Bayaran Paling Tinggi Tahun 2020

Inilah Senarai 10 Pelakon Dengan Bayaran Paling Tinggi Tahun 2020

papar berkaitan - pada 15/8/2020 - jumlah : 405 hits
Baru baru ini media perniagaan Amerika Syarikat iaitu Forbes telah mengeluarkan senarai 10 pelakon dengan gaji tertinggi untuk tahun 2020 Yang dikira adalah jumlah bayaran yang diterima oleh pelakon bukan berdasarkan setiap projek Dalam sen...
Bantuan Kerajaan Kelantan Bagi Tahun 2020

Bantuan Kerajaan Kelantan Bagi Tahun 2020

papar berkaitan - pada 16/8/2020 - jumlah : 777 hits
Suara Viral akan memberi panduan kepada semua rakyat Kelantan untuk memohon bantuan yang disediakan oleh kerajaan negeri Kelantan Berdasarkan maklumat pembentangan bajet kerajaan negeri Kelantan 2020 Berikut adalah senarai bantuan Bantuan K...
Garis Panduan Pemakaian Baju Korporat Kementerian Pendidikan Malaysia Tahun 2020

Garis Panduan Pemakaian Baju Korporat Kementerian Pendidikan Malaysia Tahun 2020

papar berkaitan - pada 15/8/2020 - jumlah : 1896 hits
Garis panduan pemakaian baju korporat Kementerian Pendidikan Malaysia tahun 2020 Selaras dengan perubahan logo KPM nampaknya rekabentuk baju korporat KPM juga perlu kepada penambahbaikan Satu surat makluman telah dikeluarkan pada 13 Ogos 20...
Cara Pasang Iklan Adsense Jenis Link Ads Di Blog Untuk Tahun 2020

Cara Pasang Iklan Adsense Jenis Link Ads Di Blog Untuk Tahun 2020

papar berkaitan - pada 14/8/2020 - jumlah : 406 hits
Ada yang tanya saya cara untuk pasang iklan Google Adsense jenis Link Ads di blog Jadi sini saya sediakan tatacara dan tutorial untuk pemasangan tersebut Langkahnya tidak rumit pun Sekarang untuk tahun 2020 banyak cara untuk peroleh pendapa...
Azeez Kumpul Rm27 8 Bilion Dalam Tempoh Empat Tahun Untuk Th

Azeez Kumpul Rm27 8 Bilion Dalam Tempoh Empat Tahun Untuk Th

papar berkaitan - pada 15/8/2020 - jumlah : 217 hits
SHAH ALAM Bekas Pengerusi Tabung Haji Datuk Seri Abdul Azeez Abdul Rahim memaklumkan bahawa dalam tempoh empat tahun semasa beliau mengambil alih Tabung Haji sebanyak RM27 8 bilion simpanan Tabung Haji dapat dikumpulkan Pada 2017 waktu saya...
Denda Rm210 Juta Dan Penjara 12 Tahun Bagi 7 Pertuduhan Ke Atas Najib Razak

Denda Rm210 Juta Dan Penjara 12 Tahun Bagi 7 Pertuduhan Ke Atas Najib Razak

papar berkaitan - pada 30/7/2020 - jumlah : 328 hits
KUALA LUMPUR Mantan perdana menteri Malaysia Najib Razak dihukum penjara 12 tahun dan denda RM210 juta setelah didapati bersalah atas semua tujuh pertuduhan dalam pertama dari lima perbicaraannya yang berkaitan dengan Pembangunan 1Malaysia ...
Wan Rosdy Pahang Kutip Hasil Rm464 Juta Sehingga Julai 2020

Wan Rosdy Pahang Kutip Hasil Rm464 Juta Sehingga Julai 2020

papar berkaitan - pada 11/8/2020 - jumlah : 286 hits
KUANTAN Kerajaan Negeri Pahang berjaya memperoleh kutipan hasil sebanyak RM464 44 juta sehingga Julai tahun ini Menteri Besar Pahang Datuk Seri Wan Rosdy Wan Ismail berkata jumlah itu mencapai sehingga 64 peratus daripada jumlah sasaran seb...
Penyelidik Umk Temui Fosil Tapak Kaki Dinosaur Berusia Lebih 60 Juta Tahun Di Tanah Merah

Penyelidik Umk Temui Fosil Tapak Kaki Dinosaur Berusia Lebih 60 Juta Tahun Di Tanah Merah

papar berkaitan - pada 17/8/2020 - jumlah : 674 hits
Penyelidik Fakuti Sains Bumi Universiti Malaysia Kelantan yang mengetuai eksplorasi Arham Muchtar Achmad Bahar berkata aktiviti penyelidikan yang bermula pada Mei 2017 itu berjaya menemukan fosil tapak dan laluan trek dinosaur dari subkumpu...
Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

Boycott Gone Sour Malays Returning To Mcdonald S Insulted And Called Dogs Pigs By Fellow Malays

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah

Tips For Achieving Your Saving Goals

Bukan Ulama Lantikan Politik Sendiri Tu Ular Dalam Semak

8 Kelebihan Daun Pudina Untuk Kesihatan Dalaman Dan Luaran



Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online


Kaswi Gula Melaka

Effective Networking In Business

Doa Masuk Pasar Baca Doa Ini Apabila Pergi Ke Pasar

Lafaz Tasbih Kaffarah Sebagai Doa Pembersih Majlis

Rabbana Atina Fid Dunya Hasanah

Dolar Berada Dalam Kawalan