Ptptn Akan Ditutup Jika Laksana Tangguh Bayaran



Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) mengakui akan ditutup atau tidak mampu terus memberi pinjaman kepada peminjam baru sekiranya menangguhkan pembayaran balik pinjaman tabung itu bagi peminjam yang berpendapatan bawah RM4,000 dilaksanakan.

Perkara ini diakui Pengerusi PTPTN, Wan Saiful Wan Jan bahawa pihaknya tidak mahu jika laksanakannya (penangguhan bayaran), pada tahun akan datang kerajaan terpaksa menutup PTPTN akibat beban hutang tinggi.”

PTPTN ditubuhkan kerajaan BN untuk memastikan pelajar kurang berkemampuan mendapat pembiayaan bagi meneruskan pembelajaran ke peringkat lebih tinggi.

Walaupun terdapat pelbagai insentif untuk bayaran balik termasuklah antaranya penstrukturan balik pinjaman dan pinjaman ditukar kepada biasiswa, isu pinjaman PTPTN dikenakan "bunga" bagi bayaran balik dimainkan lebih besar berbanding faedah keseluruhan PTPTN.

Sepanjang 10 tahun, rakyat khususnya mahasiswa telah ditanam dalam fikiran bahawa kaedah pinjaman PTPTN adalah zalim. PTPTN dicap sebagai along berlesen. Pembangkang pada ketika itu menghasut rakyat bahawa kerajaan BN bertindak zalim membebankan rakyat kerana pendidikan sepatutnya disediakan secara percuma oleh kerajaan.

Pembangkan pada era pemerintahan BN bangkit membela nasib mahasiswa dengan menawarkan pendidikan percuma dan menghapuskan PTPTN jika dipilih menerajui Putrajaya.

Demonstrasi menuntut sistem pendidikan percuma dan supaya tidak perlu membayar baki pinjaman digerakkan di seluruh negara.

Rakyat terpengaruh dengan janji tersebut. Ia bukan sahaja mendapat sambutan di kalangan mahasiswa, malah turut disokong oleh ibu bapa serta majoriti pengundi.

Hari ini, Pakatan Harapan menerajui Putrajaya. Harapan besar agar pinjaman PTPTN dihapuskan atau sekurang-kurangnya ditangguhkan pembayaran bagi mereka yahg berpendapatan bawah RM4000 sebulan tidak menjadi kenyataan. hng berlesen.

Kini, graduan yang mempunyai pendapatan RM1000 sebulan akan dikenakan potongan secara bulanan untuk membayar pinjaman PTPTN.

Kerajaan Pakatan Harapan terus menyalahkan kerajaan sebelumnya sebagai punca kegagalan mereka menunaikan janji.

Manakala graduan dan mahasiswa pula yang sudah bosan dengan dolak dalih kerajaan Pakatan Harapan, mula bangkit menutut janji secara lebih 'agrasif'.

Sebagai permulaan, sekumpulan graduan dan mahasiswa melakukan perarakan berjalan kaki dari Universiti Malaya menuju ke parlimen untuk menyerahkan memorandum kepada Menteri Pendidikan. Biarpun jumlah yang menyertainya sedikit, ia adalah satu manifestasi yang perlu diambil berat oleh kerajaan Pakatan Harapan.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://bicaramentari.blogspot.com/2018/11/jhb.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Gagal Tunai Janji Tangguh Bayaran Balik Pengerusi Ptptn Minta Maaf

Gagal Tunai Janji Tangguh Bayaran Balik Pengerusi Ptptn Minta Maaf

papar berkaitan - pada 11/11/2018 - jumlah : 345 hits
Pengerusi Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional memohon maaf kerana gagal tunaikan janji untuk menangguh bayaran balik kepada peminjam bergaji bawah RM4 000 Wan Saiful Wan Jan berkata keputusan dibuat ekoran hutang negara yang tinggi...
Kaedah Bayaran Ptptn Akan Diumumkan Bulan Disember

Kaedah Bayaran Ptptn Akan Diumumkan Bulan Disember

papar berkaitan - pada 15/11/2018 - jumlah : 212 hits
SATU pengumuman tentang kaedah peminjam boleh membuat pembayaran balik hutang Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional akan dibuat dalam bulan Disember Pengerusi PTPTN Wan Saiful Wan Jan berkata pihaknya sedang merancang kaedah terbaik ...
Bayaran Ptptn Potongan Gaji Bermula Dengan Pendapatan Rm1000

Bayaran Ptptn Potongan Gaji Bermula Dengan Pendapatan Rm1000

papar berkaitan - pada 5/11/2018 - jumlah : 437 hits
Bayaran PTPTN Potongan Gaji Bermula Dengan Pendapatan Rm1000 Jikalau ikutkan janji asal kerajaan melalui manifesto mereka yang mana kalangan peminjam ptptn akan mula buat bayaran ptptn pada ketika gaji dan pendapatan masing masing mula ceca...
Pelajar Berarak Ke Parlimen Bantah Jadual Bayaran Ptptn

Pelajar Berarak Ke Parlimen Bantah Jadual Bayaran Ptptn

papar berkaitan - pada 14/11/2018 - jumlah : 296 hits
KUALA LUMPUR Kira kira 20 orang pelajar dari pelbagai universiti awam berarak dari Universiti Malaya ke Parlimen hari ini bagi membantah jadual pembayaran balik pinjaman Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional seperti yang diumumkan ke...
Mustahil Laksana Icerd Tun M

Mustahil Laksana Icerd Tun M

papar berkaitan - pada 19/11/2018 - jumlah : 333 hits
PORT MORESBY Tun Dr Mahathir Mohamad menegaskan adalah mustahil untuk melaksanakan Konvensyen Antarabangsa Mengenai Penghapusan Segala Bentuk Diskriminasi Kaum Perdana Menteri berkata pelaksanaan ICERD memerlukan penggubalan semula Perlemba...
Mustahil Laksana Icerd Pm

Mustahil Laksana Icerd Pm

papar berkaitan - pada 19/11/2018 - jumlah : 276 hits
PERDANA MENTERI Tun Dr Mahathir Mohamad menegaskan adalah mustahil untuk melaksanakan Konvensyen Antarabangsa Mengenai Penghapusan Segala Bentuk Diskriminasi Kaum Dr Mahathir berkata pelaksanaan ICERD memerlukan Perlembagaan Persekutuan unt...
Isu Icerd Selesai Pm Dr Mahathir Kata Mustahil Laksana

Isu Icerd Selesai Pm Dr Mahathir Kata Mustahil Laksana

papar berkaitan - pada 19/11/2018 - jumlah : 354 hits
Perdana Menteri Tun Dr Mahathir berkata adalah mustahil Malaysia melaksanakan ICERD Foto Bloomberg oleh Shahbudin Husin Walaupun berapa pemimpin Pakatan Harapan seperti Anwar Ibrahim Muhyiddin Yassin Mukhriz Mahathir Salahuddin Ayub Marzuki...
Perlu Pinda Perlembagaan Untuk Laksana Icerd Tun M

Perlu Pinda Perlembagaan Untuk Laksana Icerd Tun M

papar berkaitan - pada 19/11/2018 - jumlah : 277 hits
PERDANA MENTERI Tun Dr Mahathir Mohamad menegaskan adalah mustahil untuk melaksanakan Konvensyen Antarabangsa Mengenai Penghapusan Segala Bentuk Diskriminasi Kaum Dr Mahathir berkata pelaksanaan ICERD memerlukan Perlembagaan Persekutuan unt...
Dr M Hampir Mustahil Laksana Icerd Tanpa Sokongan Pembangkang

Dr M Hampir Mustahil Laksana Icerd Tanpa Sokongan Pembangkang

papar berkaitan - pada 19/11/2018 - jumlah : 267 hits
Perdana menteri Dr Mahathir Mohamad berkata pelaksanaan Konvensyen Antarabangsa Mengenai Penghapusan Segala Bentuk Diskriminasi Kaum akan melibatkan pindaan Perlembagaan Persekutuan dan perkara itu hampir mustahil untuk dilakukan Loading Pe...
Jkn Pahang Rampas Produk Ubat Tidak Berdaftar Kosmetik Tiada Notifikasi Bernilai Rm1 Juta

Awak Solat Tak 5 Waktu Jika Tidak Awak Balik Saja

The Hardest Singing Show

Cerita Foto Sepanjang Minggu

Drama Puaka Cuti Semester Lakonan Mark Adam Zaki Azeman

Jadilah Wanita Yang Mahal Thalia Baiduri Harap Wanita Jaga Darjat Jangan Bergaduh Kerana Buaya

Kkb Polls Indians And The Futility Of Voting

Jpsm Mengesahkan Kegiatan Pembalakan Di Bukit Beserah Berlaku Dalam Kawasan Tanah Persendirian



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Tips Mudah Jadi Miskin

Baby Car Seat Malaysia Safety Standards What Parents Need To Know

Antara Momen Yang Umi Akan Rindu

From Dreadful To Delightful Conquering Gear Engagement In Dodge Transmissions

Lelaki Miang Tanggal Seluar Budak Direman

Leave Pang Alone Skjcs Aren T Illegal Umno Man Tells Fadhli