Psg Menang Dalam Final Piala Perancis Di Penampilan Perpisahan Mbappe




Lille: Jurulatih Paris Saint-Germain, Luis Enrique mengakui dia bertuah kerana dapat bekerja dengan Kylian Mbappe selepas kehadiran pemain berbintang itu beraksi untuk kali terakhir bersama kelab dalam kemenangan 2-1 di final Piala Perancis menentang Lyon pada Sabtu.
Mbappe membuat penampilan perpisahan untuk PSG sebelum berpindah ke Real Madrid tetapi dia gagal menambah rekod jumlah gol kelabnya sebanyak 256 gol selepas Ousmane Dembele dan Fabian Ruiz menjaring gol pada malam itu.
Dembele dan Ruiz menjaring gol pada separuh pertama dan PSG kemudian menahan usaha kembali Lyon selepas rehat mengurangkan defisit berikutan jaringan gol Jake O’Brien.
PSG, pasukan paling berjaya dalam sejarah Piala Perancis, kini telah memenangi trofi tersebut sebanyak 15 kali, termasuk tujuh kali dalam dekad terakhir dan empat kali sejak Mbappe menyertai dari Monaco sebagai seorang remaja pada tahun 2017.
Kemenangan ini membolehkan PSG menyiapkan double Liga domestik dan piala dalam musim pertama Luis Enrique sebagai jurulatih, walaupun kempen tersebut dinaungi oleh kejatuhan mereka dari Liga Juara-Juara pada separuh akhir menentang Borussia Dortmund.
“Kami bermain final dengan sangat baik. Kami bermain dengan intensiti yang hebat dan hebat di atas padang,” kata Luis Enrique.
“Saya rasa kami telah memiliki musim yang sangat baik. Kami ingin kekal di sini selama seminggu lagi dan tidak bercuti masih tetapi itulah kehidupan,” katanya, merujuk kepada final Liga Juara-Juara hujung minggu depan.
“Tidak ada sesiapa yang mengatakan bola sepak adil, tetapi itu tidak penting. Musim depan kami akan kembali lebih kuat dan akan cuba mendatangkan pemain yang lebih bersemangat, yang mempunyai lebih keinginan untuk menang.”
Mengenai kepergian Mbappe, beliau menambah: “Saya rasa saya bertuah dapat melatih Kylian tetapi ini adalah musim yang sukar baginya kerana selepas tujuh tahun dan semua yang telah dicapainya, sentiasa sukar untuk mengucapkan selamat tinggal.
“Tetapi dia sentiasa bersedia untuk membantu pasukan dan malam ini adalah puncak walaupun beliau tidak menjaring gol.”
Pertembungan antara penyokong
Perlawanan agak tersisih oleh insiden pada awal hari, di mana penyokong rival berlanggar di sebuah tol lebuh raya kira-kira 50 kilometer di selatan bandar utara Lille.
Pertembungan melibatkan kira-kira 100 penyokong Lyon dan kira-kira 200 penyokong PSG, dengan dua bas akhirnya terbakar, menurut sumber polis.
Sumber dalam pihak berkuasa polis wilayah tersebut mengatakan 20 penyokong cedera ringan, dengan Presiden Perancis Emmanuel Macron, yang menghadiri final, mengutuk keganasan tersebut.
Mbappe membuat penampilan ke-308 dan terakhirnya untuk kelab kelahirannya, di mana dia menyertai pada Ogos 2017 dari Monaco dalam perjanjian bernilai 180 juta euro.
Kemenangan bermakna dia meninggalkan PSG dengan empat pingat pemenang Piala Perancis untuk dipadankan dengan enam gelaran Ligue 1 dan dua kemenangan dalam Piala Liga yang sudah tidak wujud lagi.
Mbappe menamatkan musim terakhirnya di Paris dengan 44 gol dalam semua pertandingan, lapan di dalam laluan PSG ke final Piala.
Dia hampir memberi PSG keunggulan awal di Stade Pierre-Mauroy Lille, yang menjadi tuan rumah perlawanan dengan tempat biasa, Stade de France, sedang disediakan untuk menjadi tuan rumah Olimpik.
Penjuru minit kedua disambar oleh Lucas Beraldo dan Mbappe, merunduk di hujung jauh, hampir gagal menyambung dengan bola.
Lyon bertahan daripada serangan awal tetapi terjatuh separuh masa pertama apabila Dembele dibiarkan sepenuhnya tanpa pemain pertahan di belakang untuk menuju gol.
Dembele menjadi pembekal apabila PSG menjaring gol sekali lagi pada minit ke-34, di mana bola ke belakang palang diubah pada percubaan kedua oleh gelandang Sepanyol, Ruiz.
Lyon, yang mengalami kebangkitan luar biasa dalam Ligue 1 dari bawah jadual pada Disember hingga melabuhkan tirai keenam dan layak ke Eropah, kelihatan reda dan keluar.
Mereka berusaha untuk melakukan comeback, dengan pertahanan Ireland, O’Brien menyundul sepakan penjuru 10 minit selepas rehat untuk memberi mereka harapan.
Tetapi penjaga gol PSG Gianluigi Donnarumma melakukan penyelamatan brilian untuk menyelak kepala Nicolas Tagliafico ke atas palang, dan Alexandre Lacazette melihatkan sepakan disalibkan hampir ke sisi apabila Mbappe dan PSG bertahan.
“Kami mempunyai perasaan bercampur malam ini,” kata jurulatih Lyon, Pierre Sage.
“Jika anda memberitahu kami pada awal Disember bahawa kami akan layak ke Eropah melalui liga dan ke final Piala, saya tidak fikir sesiapa akan percaya.


Source link
The post PSG menang dalam final Piala Perancis di penampilan perpisahan Mbappe appeared first on Edisi Viral Plus.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://plus.edisiviral.com/psg-menang-dalam-final-piala-perancis-di-penampilan-perpisahan-mbappe/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Piala Dunia Sepak Takraw Malaysia Ke Final

Piala Dunia Sepak Takraw Malaysia Ke Final

papar berkaitan - pada 22/5/2024 - jumlah : 138 hits
Acara sukan berprestij Piala Dunia Sepak Takraw 2024 bakal berlangsung di Stadium Titiwangsa Kuala Lumpur pada 18 hingga 26 Mei ini Sebanyak 21 negara telah mengesahkan penyertaan di Piala Dunia Sepak Takraw 2024 12 pasukan akan berentap ba...
Piala Asean Mitsubishi Electric 2024 Keputusan Jadual Perlawanan

Piala Asean Mitsubishi Electric 2024 Keputusan Jadual Perlawanan

papar berkaitan - pada 22/5/2024 - jumlah : 104 hits
Piala AFF Mitsubishi kembali lagi pada tahun 2024 ini setelah kali terakhir dianjurkan pada tahun 2022 dan sebagai sebahagian daripada penjenamaan semula pertandingan utama di rantau ini yang dahulunya dikenali sebagai Piala AFF Mitsubishi ...
Gibran Ungkap Persiapan Solo Jadi Tuan Rumah Piala Aff U 16 2024

Gibran Ungkap Persiapan Solo Jadi Tuan Rumah Piala Aff U 16 2024

papar berkaitan - pada 20/5/2024 - jumlah : 65 hits
Kota Solo mendapat kehormatan untuk menjadi tuan rumah turnamen sepak bola Asia Tenggara Piala AFF U 16 2024
Piala Dunia Istaf Doubles Malaysia Rampas Gelaran Juara Daripada Thailand

Piala Dunia Istaf Doubles Malaysia Rampas Gelaran Juara Daripada Thailand

papar berkaitan - pada 23/5/2024 - jumlah : 103 hits
KUALA LUMPUR Skuad negara mencipta sejarah tersendiri selepas menjuarai acara double divisyen premier kejohanan Piala Dunia Sepak Takraw 2024 dengan menjinakkan seteru utama Thailand 2 0 pada aksi final di Stadium Titiwangsa di sini malam i...
Piala Dunia Sepak Takraw 2024 Jadual Perlawanan Negara Terlibat Senarai Pemain Malaysia

Piala Dunia Sepak Takraw 2024 Jadual Perlawanan Negara Terlibat Senarai Pemain Malaysia

papar berkaitan - pada 17/5/2024 - jumlah : 179 hits
Piala Dunia Sepak Takraw 2024 Jadual Perlawanan Pasukan Terlibat Senarai Pemain Malaysia Malaysia bakal menjadi tuan rumah Piala Dunia Sepak Takraw 2024 bermula pada 18 hingga 26 Mei 2024 ini Sebanyak 21 negara telah mengesahkan penyertaan ...
Tahniah M Sia Piala Dunia Sepak Takraw Wanita Urut

Tahniah M Sia Piala Dunia Sepak Takraw Wanita Urut

papar berkaitan - pada 24/5/2024 - jumlah : 140 hits
Foto daripada Facebook Persatuan Sepaktakraw Malaysia PSM Lanjut rujuk GARIS PANDUAN BERSUKAN MENURUT PERSPEKTIF ISLAM https www islam gov my images garis panduan garis panduan atlet pdf 1 Kelantan rakam tahniah kepada pasukan takraw negara...
Kepupusan Gelaran Pasukan Malaysia Berterusan Setelah Kekalahan Piala Dunia Kepada Thailand

Kepupusan Gelaran Pasukan Malaysia Berterusan Setelah Kekalahan Piala Dunia Kepada Thailand

papar berkaitan - pada 27/5/2024 - jumlah : 121 hits
MALAYSIA gagal mengakhiri tunggu selama 33 tahun untuk kejayaan setelah kalah 2 1 kepada Thailand yang hebat dalam final pasukan Piala Dunia Sepak Takraw 2024 di Stadium Titiwangsa hari ini Kekalahan di rumah bermaksud skuad kebangsaan gaga...
Man United Juara Piala Fa Slot Ke Eropah Sealed

Man United Juara Piala Fa Slot Ke Eropah Sealed

papar berkaitan - pada 26/5/2024 - jumlah : 125 hits
Pemain Manchester United meraikan kejayaan muncul juara Piala FA selepas membenam Manchester City 2 1 di Stadium Wembley United julang Piala FA layak ke Eropah WEMBLEY Manchester United memilih detik terbaik untuk menyelamatkan musim buruk ...
Remaja Perempuan Malaysia Menewaskan Oman 12 1 Dalam Piala Asia

Remaja Perempuan Malaysia Menewaskan Oman 12 1 Dalam Piala Asia

papar berkaitan - pada 14/5/2024 - jumlah : 129 hits
KUALA LUMPUR Selepas memenangi pertandingan Group A pertama Piala Asia 2024 dengan menewaskan Vietnam 25 0 pasukan hoki wanita kebangsaan telah mengalahkan Oman 12 1 dalam pertandingan kumpulan kedua mereka di Chonburi Thailand hari ini Pen...
Aeon Bank Bank Digital Patuh Syariah Pertama Malaysia

Gkb Eurycozin Pilihan Terbaik Untuk Kesihatan Lelaki

Best Dividend Stock Malaysia 2024 Highest Yield

4 Syarikat Multinasional Henti Operasi Di Malaysia

Gip Blackrock Khazanah Jawapan Pmx Hmmmmmm

Mengenali Jenis Panadol Dan Fungsinya

Permohonan Kursus Ai Utm Percuma Berserta Sijil Pengiktirafan Peserta

Produk Gkb Lion S Mane Mushroom Baik Untuk Kesihatan Otak



Berapakah Tahap Kepanasan Suhu Api Dapur Gas Anda

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dedaun Hijau Di Angin Lalu Slot Megadrama Astro Ria

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Nuh Dan Nayla Slot Akasia TV3

Resepi Nasi Goreng Seafood Paling Mewah dan Terliur Meriah Ramuan Didalamnya

5 Perangai Pemandu Malaysia Yang Buat Memandu Jadi Tak Seronok


Hamil Tanpa Sedar 8 Bulan Dalam Perut Baru Tahu Ada Penghuni Dalam Rahim

The Player 2 Master Of Swindlers Tak Mampu Tandingi Rating Musim Pertama

Song Jihyo Pun Sama Netizen Tak Suka Han Sohee Potong Rambut

Malam Ini Ceramah Rafizi Ramli Jom Bongkar Peniouan Pas Dan Bersatu

Tabika Pra Tahfiz Kemas

Thyroxine Dan Carbimazole Ada Kesan Sampingan Ke