Pru15 Lebih Seminggu Tempoh Kempen Peluang Masih Lagi Seimbang Di Pahang


 

KUANTAN - Selepas berakhir pusingan pertama kempen pilihan raya umum ke-15 (PRU15) di Pahang, kedudukan semasa dilihat masih seimbang bagi semua parti bertanding.
Walau pun Barisan Nasional (BN) Pahang menampilkan hampir 70 peratus muka baru untuk pilihan raya umum kali ini, namun bukan semua calon itu dikenali pengundi dan penduduk setempat.
BN dijangka kehilangan sekurang-kurangnya dua lagi kerusi parlimen dalam pilihan raya kali ini.
Kerusi parlimen Maran dan Jerantut antara paling kritikal untuk BN selepas pembangkang, terutamanya Perikatan Nasional (PN) menggunakan calon berprofil tinggi dalam usaha mengurangkan penguasaan BN di Pahang.
Seperti semua sedia maklum, kerusi parlimen Maran sejak hari pengumuman calon lagi sudah bermasalah.
Penyandangnya, Datuk Seri Ismail Abd Muttalib digugurkan bagi memberi laluan kepada ketua UMNO Maran, Dato' Sri Shahaniza Shamsuddin.
Ismail kemudian mengumumkan untuk terus bertanding dan mempertahankan kerusi dimenanginya sejak empat penggal lalu menggunakan tiket PN di situ.
Sementara di Jerantut, BN mencalonkan setiausaha Umno bahagian, Mohd Zukarmi Abu Bakar bagi menggantikan penyandang, Datuk Ahmad Nazlan Idris.
Walaupun Mohd Zukarmi menyuarakan keyakinan untuk mempertahankan kerusi berkenaan, namun dari segi penerimaan pengundi di Jerantut pula memperlihatkan suasana sebaliknya.
Dia bakal berentap dengan Ketua Penerangan PAS, Khairil Nizam Khirudin dan calon PH, Hassan Basri Awang Mat Dahan.
Dalam pilihan raya umum lalu, dua daripada tiga kerusi DUN iaitu kerusi DUN Tahan dan Damak dalam parlimen Jerantut dimenangi calon PAS.
BN hanya dapat mempertahankan kerusi DUN Pulau Tawar melalui Ketua UMNO Jerantut, Dato' Sri Nazri Ngah.
Nasib Nazri juga masih samar berikutan isu dihadapinya sebelum ini.
Dia dikaitkan dengan insiden penggunaan bahan letupan untuk menangkap ikan di Sungai Sepia, Taman Negara pada 16 Julai lalu.
Walaupun seorang kontraktor tampil selepas enam hari insiden itu dan mengaku bertanggungjawab, namun ia tidak meredakan khabar angin dalam kalangan penduduk sekitar Taman Negara.
Nazri menang dalam pilihan raya umum ke-14 (PRU14) dengan majoriti kurang selesa, hanya 587 undi.
PN yakin memang dua parlimen, tambah lapan DUN
Pengerusi PN Pahang, Dato' Sri Saifuddin Abdullah ketika ditanya mengenai unjuran penguasaan gabungan parti itu selepas seminggu berkempen berkata, mereka yakin dapat memenangi dua kerusi parlimen dan tambahan lapan kerusi DUN.
“Dua kerusi parlimen yang kita jangka boleh menang disandang PH dan BN ketika ini, manakala bagi kerusi DUN pula, kita lihat kepada gelombang sokongan semasa dan boleh gandakan dari jumlah kita miliki sekarang,” katanya.
Pada PRU14, PN hanya memiliki satu kerusi parlimen, kerusi Indera Mahkota yang dimenangi Saifuddin yang bersama Pakatan Harapan (PH).
Jumlah kerusi DUN dimiliki PN pula sebanyak lapan dan semuanya daripada PAS.
Jika dilihat kepada unjuran dibuat Saifuddin, PN begitu yakin memenangi kerusi DUN Cheka yang ditandingi Timbalan Presiden PAS, Dato' Sri Tuan Ibrahim Tuan Man selain mempertahankan lapan kerusi dimiliki mereka ketika ini.
Lapan kerusi DUN itu adalah Beserah, Tanjung Lumpur, Panching, Damak, Tahan, Luit, Jengka dan Chenor.
Pesuruhjaya PAS Pahang, Rosli Abdul Jabar turut menyatakan keyakinan mereka untuk memperoleh sekurang-kurangnya 17 kerusi DUN dalam PRU15.
Dia yang akan mempertahankan kerusi DUN Tanjung Lumpur berkata, kemenangan lapan kerusi DUN dalam PRU14 diperoleh ketika mereka bergerak secara solo.
“Sekarang kita ada gabungan yang bagus (PN) dan boleh menawarkan pilihan lebih baik kepada rakyat Pahang.
“Melalui sokongan dan gandingan baru ini, kita yakin PN boleh menambahkan jumlah kerusi DUN dan parlimen,” katanya.
BN hanya selamat di Bera, Pekan dan Rompin?
Kalau dinilai kepada perkembangan selepas berakhirnya pusingan kempen, BN Pahang kini berdepan masalah di 11 dari 14 kerusi parlimen di negeri ini.
Hanya kerusi parlimen Bera, Pekan dan Rompin saja boleh dikatakan selamat, manakala selebihnya, BN bakal berdepan tugas getir.
Kerusi parlimen Bera bakal dipertahankan perdana menteri sementara, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob, manakala kerusi Pekan pula kekal dikuasai BN atas faktor sentimental terhadap bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak.
Parlimen Rompin pula tidak banyak berdepan masalah untuk dipertahankan BN walaupun penyandangnya, Datuk Seri Hasan Ariffin dikatakan kurang memberi perhatian kepada kawasan itu selepas memenangi kerusi berkenaan pada tahun 2015.
Kerusi parlimen Kuantan dan Indera Mahkota yang menyaksikan pertukaran antara MCA dan UMNO  tetap bermasalah walaupun sebelum ini, Kuantan ditandingi calon MCA, manakala Indera Mahkota pula UMNO.
Strategi ini tidak banyak membantu, walaupun BN mempunyai peluang lebih cerah di parlimen Kuantan.
Calon BN Kuantan, Dato' Sri Abdul Hamid Nazahar akan cuba menamatkan penguasaan Fuziah Salleh (PKR) yang menyandang kerusi itu sejak pilihan raya umum ke-11.
Fuziah sebelum ini adalah ketua wanita PKR dan dia tidak terpilih sebagai naib presiden parti itu dalam pemilihan baru-baru ini.
Kerusi parlimen Raub sebelum ini dituntut UMNO, namun akhirnya setiausaha agung MCA, Chong Sin Won diberi tanggungjawab merampas kerusi itu yang dimenangi PH pada PRU14.
Kemunculan semula bekas presiden MCA, Tan Sri Liow Tiong Lai untuk mencuba nasib sekali lagi di Bentong juga bakal berdepan tugas sukar.
Ini berikutan PH mencalonkan bekas ADUN Ketari, Young Syefura Othman di kerusi parlimen itu.
Selain itu, PN mempertaruhkan  Roslan Hassan dan dua calon bebas termasuk penyandang kerusi berkenaan, Wong Tack dan Achik Khalil turut bertanding di Bentong.
Sementara itu, pertembungan sengit juga dijangka berlaku di Lipis yang menyaksikan penyandangnya, Abdul Rahman Mohamad bakal ditentang naib pengerusi DAP Pahang (PH), Tengku Zulpuri Shah Raja Puji, bekas ahli parlimen Lipis, Datuk Dr Mohamad Shahrum Osman (PN) dan calon Pejuang, Aishaton Abu Bakar.
Mohamad Shahrum adalah bekas ahli parlimen Lipis antara tahun 2004 hingga 2013 ketika bersama Umno.
Memasuki separuh masa kedua kempen, semua calon dan semua parti bertanding perlu memperbanyakkan pendekatan turun padang menyantuni seberapa ramai pengundi yang boleh.
Pecutan terakhir sebelum 19 November menjadi penentu calon daripada parti mana menjadi pilihan hati mereka untuk berkhidmat bagi tempoh lima tahun akan datang. #sumber
http://www.pahangdaily.blogspot.com

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://pahangdaily.blogspot.com/2022/11/pru-15-lebih-seminggu-kempen-peluang.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Berbanding Pas Bn Lebih Layak Dikekalkan Mentadbir Pahang Tengku Azlan Atau Berilah Peluang Ph Mentadbir

Berbanding Pas Bn Lebih Layak Dikekalkan Mentadbir Pahang Tengku Azlan Atau Berilah Peluang Ph Mentadbir

papar berkaitan - pada 15/11/2022 - jumlah : 101 hits
Sasaran yang turut menjadi keutamaan Pas dalam PRU15 kali ini ialah untuk mencapai matlamat buat kali pertama dapat menawan negeri Pahang daripada BN Bagi tujuan itu Pas telah menamakan Timbalan Presidennya Tuan Ibrahim Tuan Man yang juga M...
Ahmad Said Berang Pas Terengganu Agih Wang Dalam Tempoh Kempen Pru15

Ahmad Said Berang Pas Terengganu Agih Wang Dalam Tempoh Kempen Pru15

papar berkaitan - pada 16/11/2022 - jumlah : 157 hits
Barisan Nasional Terengganu menggesa siasatan segera dilakukan terhadap kerajaan PAS Terengganu yang didakwa mengagihkan wang kepada rakyat dalam tempoh kempen Pilihan Raya Umum Ke 15 Pengerusinya Datuk Seri Dr Ahmad Said berkata pihaknya s...
Kerajaan Pahang Masih Lagi Tergantung Tiada Parti Yang Dapat Majoriti Mudah

Kerajaan Pahang Masih Lagi Tergantung Tiada Parti Yang Dapat Majoriti Mudah

papar berkaitan - pada 20/11/2022 - jumlah : 164 hits
KUANTAN Buat pertama kali dalam sejarah tiada parti yang bertanding pada Pilihan Raya Umum Ke 15 memperoleh majoriti mudah bagi membentuk kerajaan negeri di Pahang sekali gus mewujudkan situasi tergantung Berdasarkan keputusan tidak rasmi d...
Pru15 Kempen Hari Kedua Tengku Zafrul Dapat Sambutan Luar Biasa

Pru15 Kempen Hari Kedua Tengku Zafrul Dapat Sambutan Luar Biasa

papar berkaitan - pada 7/11/2022 - jumlah : 214 hits
KUALA SELANGOR 8211 Kempen hari kedua membabitkan calon Barisan Nasional Parlimen Kuala Selangor Datuk Seri Tengku Zafrul Aziz mendapat sambutan yang menggalakkan daripada penduduk di sini hari ini 160 Beliau yang memulakan kempen hari ini ...
Awani Ringkas Pru15 Pas Lebih Rela Jadi Pembangkang Hadi

Awani Ringkas Pru15 Pas Lebih Rela Jadi Pembangkang Hadi

papar berkaitan - pada 16/11/2022 - jumlah : 173 hits
Ikuti rangkuman berita utama yang menjadi tumpuan sepanjang hari di Astro AWANI menerusi AWANI Ringkas SUBSCRIBE now Astro Awani https www youtube com c astroawani sub confirmation 1 Berita lanjut di http grid astroawani com Astro AWANI LIV...
Pru15 1 Undi Penentu 3 Keputusan

Pru15 1 Undi Penentu 3 Keputusan

papar berkaitan - pada 2/11/2022 - jumlah : 347 hits
TINGGAL kurang tiga minggu bagi rakyat kembali ke pusat mengundi untuk menentukan mandat Lebih 21 juta layak untuk berbuat demikian Sabtu ini hari penamaan calon dan disusuli dengan pengundian sebenar pada 19 November dan di antara kedua du...
Senarai Calon Bn Untuk Parlimen Dan Dun Pahang Pru15 Tahun 2022

Senarai Calon Bn Untuk Parlimen Dan Dun Pahang Pru15 Tahun 2022

papar berkaitan - pada 2/11/2022 - jumlah : 282 hits
Pilihan Raya Umum Ke 15 semakin hampir Selain daripada pembubaran parlimen Pahang dalam masa yang sama juga mengumumkan pembubaran DUN Ini bermakna rakyat Pahang akan mengundi 2 tempat iaitu di peringkat Parlimen dan DUN Seperti yang diumum...
Pru15 Saingan Sengit Di Kerusi Parlimen Pahang

Pru15 Saingan Sengit Di Kerusi Parlimen Pahang

papar berkaitan - pada 3/11/2022 - jumlah : 178 hits
Reshna Reem GanesanPETALING JAYA Walaupun Pahang mengadakan pilihan raya negeri dan Parlimen serentak pada 19 Nov perhatian tertumpu kepada kerusi Dewan Rakyat kerana Barisan Nasional mungkin mengekalkan penguasaan di Dewan Undangan Negeri ...
Langsung Perhimpunan Kebangkitan Rakyat Sepanggar Sempena Kempen Pru15 12 Nov 2022

Langsung Perhimpunan Kebangkitan Rakyat Sepanggar Sempena Kempen Pru15 12 Nov 2022

papar berkaitan - pada 13/11/2022 - jumlah : 184 hits
Datuk Seri Anwar Ibrahim meneruskan jelajah ke Sabah dan bertemu rakyat di Parlimen Sepanggar MalaysiaMemilih Undi100peratus SUBSCRIBE now Astro Awani https www youtube com c astroawani sub confirmation 1 Berita lanjut di http grid astroa
1 Ringgit Berapa Rupiah Faktor Yang Mempengaruhi Implikasinya

Bagaimana Ketidakpastian Mega Cap Mempengaruhi Penurunan S P Dan Nasdaq

Wanda Hara Hadiri Kajian Hanan Attaki Pakai Cadar Berbuntut Panjang Kasusnya Dibawa Ke Jalur Hukum

Mengopi Tepi Pantai Di Kopi Penunjuk Kijal Terengganu

Melaka Ke Muzium Kapal Selam Sekali Lagi

Transform Your Home With Art Placement That Speaks Volumes

Peniaga Pisang Goreng Mengaku Culik Dua Kanak Kanak Sebab Teringin Nak Ada Anak Perempuan

Kronologi Kes Zulfarhan Osman Zulkarnain



Kenapa Kita Gelarkan Masa Guna Istilah Second Minute Hour Day Week and Year

Biodata Ikhmal Nour Personaliti TikTok Terkenal

Apakah Fatwa Berkenaan Menanam Jambang dan Rambut Bagi Lelaki

Info Dan Sinopsis Drama Tonton Berepisod SeOfis Slot Samarinda TV3

Biodata Mek Yun Mek Kelate Personaliti TikTok Terkenal


Graduan Kejuruteraan Usahawan Sambal Acar Ikan Masin

Aktiviti Dengan Anak 003

Rasa Risau Dan Takut Terhadap Perkara Yang Masih Belum Berlaku Selalunya Adalah Berlebihan

Memahami Inflasi Dan Indikator Tren Dalam Pasar Keuangan

Lagu Tiktok Yang Viral Pada Bulan Julai 2024

Resepi Sotong Sumbat Telur