Pru Padang Serai Cina Marah Ph Lantik Kluster Mahkamah Ke Kabinet


agendaily.com09/12/2022
Setiausaha Badan Perhubungan PAS Perak Fairuz Hafiizh Othman.
Dua keputusan pilihan raya iaitu di Parlimen Padang Serai serta Dewan Undangan Negeri (DUN) Tioman memberi tamparan hebat kepada gabungan ‘gergasi’ politik Pakatan Harapan (PH) dan UMNO, sekali gus menunjukkan rakyat menolak kepimpinan Datuk Seri Anwar Ibrahim sebagai Perdana Menteri.

Antara punca kekalahan pihak kerajaan di Parlimen Padang Serai ialah kemarahan orang Cina kerana PH menabalkan kluster mahkamah sebagai Timbalan Perdana Menteri dan kemarahan penyokong UMNO kerana melanggar ketetapan PAU – menolak Anwar dan DAP – serta mengkhianati perjuangan Melayu.

Setiausaha Badan Perhubungan PAS Perak Fairuz Hafiizh Othman berkata banyak ulasan yang dibuat berhubung keputusan dua pilihan raya di Kedah dan Pahang itu, tetapi yang pasti ialah Perikatan Nasional berjaya melonjakkan sokongan luar biasa, khususnya di Parlimen Padang Serai.

Menurutnya keputusan telah pun diketahui apabila Perikatan Nasional menang besar di Parlimen Padang Serai dan kalah tipis di DUN Tioman, sekali gus menunjukkan kerajaan berwatak pembangkang, ditolak.

“Dalam Pilihan Raya Umum (PRU), PH menang besar di Padang Serai. Selama tiga penggal PH melalui PKR menguasai Padang Serai dan menjadi kubu kuat mereka.

“Namun, segala-galanya runtuh berkecai dalam pilihan raya selepas PRU-15. Majoriti 16,260 adalah angka besar ketika parti itu (PH-UMNO) menjadi kerajaan.

“Tidakkah ini tanda nyata penolakan rakyat kepada PH yang menjadi kerajaan terutamanya PKR yang presidennya adalah Perdana Menteri?,” katanya dalam kenyataan hari ini (9 Disember 2022).

Fairuz Hafiizh berkata kekalahan di Padang Serai menyusul setelah dua gergasi politik di mana PH mendominasi bukan Melayu manakala UMNO kononnya menguasai Melayu, bergabung.

“Jika dicampur undi BN ketika itu diwakili MCA sebanyak 14,449 undi dengan PKR yang menang mendapat 31,724 undi pastinya majoriti 8,813 akan lebih berganda. Hakikatnya PH hanya meraih 35,377 berbanding PN 51,637.

“Ia isyarat jelas yang harus diterima semua pihak khasnya berkaitan kerajaan campuran yang dibentuk. Bukan hanya kerajaan campuran malah Perdana Menteri juga ditolak melalui penolakan terhadap parti yang dipimpinnya,” katanya lagi.

Beliau berkata pilihan raya di Padang Serai dan Tioman yang diadakan pada hari bekerja menyebabkan ramai anak muda tidak dapat pulang mengunci, namun Perikatan Nasional masih berjaya mengalahkan kerajaan dan Perdana Menteri.

Ini katanya adalah petanda awal gelombang besar dalan enam Pilihan Raya Negeri (PRN) yang akan diadakan dalam tempoh kurang daripada setahun.

Menurutnya, kemarahan orang Cina kerana PH menabalkan kluster mahkamah sebagai Timbalan Perdana Menteri dan kemarahan penyokong UMNO kerana melanggar ketetapan PAU – menolak Anwar dan DAP – serta mengkhianati perjuangan Melayu UMNO, menjadi antara punca rakyat beralih sokongan.

“Keputusan ini besar ertinya di saat Anwar dan Kabinet luar tabienya terus melaksanakan agenda luar tabie. Kerajaan ini berwatak pembangkang,” katanya


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wak-labu.blogspot.com/2022/12/pru-padang-serai-cina-marah-ph-lantik.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kabinet Kluster Mahkamah Part 2

Kabinet Kluster Mahkamah Part 2

papar berkaitan - pada 4/12/2022 - jumlah : 94 hits
KABINET KLUSTER MAHKAMAH Part 2 Tadi saya dah up posting mengenai susunan Kabinet Boo boo awal yang PM10 buat untuk lantik DSZH sebagai TPM Itu beyond him kata mereka Kalau tidak Kerajaan takleh survive Ramai kecewa Termasuk yang undi PH ha...
Media Indonesia Perlekeh Reformasi Dicanang Anwar Selepas Lantik Kluster Mahkamah

Media Indonesia Perlekeh Reformasi Dicanang Anwar Selepas Lantik Kluster Mahkamah

papar berkaitan - pada 6/12/2022 - jumlah : 143 hits
agendaily com5 12 2022Datuk Seri Anwar Ibrahim bersama anak muridnya Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi di Istana Negara Langkah Datuk Seri Anwar Ibraim melantik pemimpin kluster mahkamah dalam barisan Kabinetnya dikritik hebat pihak media negar...
Lagu Tema Ph Penyamun Tidak Dimainkan Semasa Ceramah Ph Umno Di Padang Serai Dan Tioman

Lagu Tema Ph Penyamun Tidak Dimainkan Semasa Ceramah Ph Umno Di Padang Serai Dan Tioman

papar berkaitan - pada 2/12/2022 - jumlah : 160 hits
agendaily com1 12 2022Aduh Malaysia Jika sebelum ini lagu tema utama Pakatan Harapan Aduh Malaysia sentiasa dimainkan sepanjang kempen Pilihan Raya Umum Ke 15 tetapi kini lagu popular nyanyian artis rap Altimet itu tidak lagi berkumandang s...
Gelombang Pn Akan Menular Ke Padang Serai Shahidan

Gelombang Pn Akan Menular Ke Padang Serai Shahidan

papar berkaitan - pada 1/12/2022 - jumlah : 122 hits
malaysiakini comAhli Parlimen Arau Shahidan Kassim yakin gelombang yang membawa kemenangan besar Perikatan Nasional di Perlis dalam PRU15 lalu akan terus menular ke Parlimen Padang Serai Bekas pemimpin Umno itu berkata sebarang usaha yang d...
Pn Banks On Ge15 Momentum To Win Muted Padang Serai Polls

Pn Banks On Ge15 Momentum To Win Muted Padang Serai Polls

papar berkaitan - pada 1/12/2022 - jumlah : 120 hits
The campaigning for the Padang Serai election is well underway with about a week left to go before polling on Dec 7 Politicians and observers say the election this time feels less intense than usual While party flags posters and banners can...
We Won T Budge From Padang Serai Ph Hopeful Tells Bn

We Won T Budge From Padang Serai Ph Hopeful Tells Bn

papar berkaitan - pada 29/11/2022 - jumlah : 137 hits
Pakatan Harapan will not drop out of the race in Padang Serai says its candidate Sofee Razak Sofee said PKR considers Padang Serai one of its traditional seats having held it since 2008 He was responding to Barisan Nasional s candidate C Si...
Election Fatigue In Padang Serai Ahead Of Delayed Polls

Election Fatigue In Padang Serai Ahead Of Delayed Polls

papar berkaitan - pada 29/11/2022 - jumlah : 105 hits
With voting set for Wednesday next week desultory campaigns and indifferent voters are marking the contest for the Padang Serai seat KULIM With the general election results already known it has been a listless campaign in Padang Serai the l...
Bn Akan Beri Laluan Kepada Ph Di Padang Serai

Bn Akan Beri Laluan Kepada Ph Di Padang Serai

papar berkaitan - pada 2/12/2022 - jumlah : 166 hits
malaysiakini comSpekulasi mula bertiup kencang mengenai kedudukan calon BN C Sivarraajh yang dipertaruhkan oleh BN dalam usaha mereka menguasai kerusi parlimen Padang Serai Kedah Sumber mendakwa Pengerusi PH Anwar Ibrahim dan Pengerusi BN A...
Igp Chief Editor Of English Portal To Be Questioned Over Forest City Casino Claim

8 Tip Tingkatkan Sales Homestay Anda

Cara Memasarkan Homestay Anda

Dapatkan Porsche Design Honor Magic6 Rsr Di Honor Experience Store Terpilih Pada 5 Mei

Samsung Knox Empowering Consumer Security In The Galaxy A55 5g

Dr Zaliha Terus Kunci Mulut Berkaitan Titah Adendum Minta Rujuk Ulasan Pm

Help Shape Ai With Malaysian Values Says Anwar

Moisturizer Terbaik 2024 Tekstur Water Based 9 Kebaikan Yang Sesuai Untuk Semua Jenis Kulit



5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard


Pengalaman Kerja Sambil Belajar

Buah Ciku 10 Khasiat Pelbagai Jenis Penyakit

Terkejut Dr M Rakib Sampai Di Pelabuhan Udara Bandung

Cara Atasi Rambut Gugur Dengan Mudah

Medical Follow Up With Dato Dr Marina Di Kpj Seremban

Sarapan Di Kacang Pool Haji Larkin