Pru 15 Dijangka Hujung Tahun Ini



JOHOR BAHRU - Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin memberi gambaran bahawa Pilihan Raya Umum ke-15 (PRU15) akan berlangsung pada akhir tahun ini iaitu selepas Belanjawan 2022 dibentangkan.
Ketua Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu) Bahagian Ayer Hitam, Datuk Osman Sapian yang mendedahkan perkara itu berkata, gambaran berkenaan diberikan Muhyiddin ketika mesyuarat Bersatu Johor yang berlangsung secara maya pada 16 Jun lalu.
Bekas Menteri Besar Johor itu berkata, PRU15 dapat dilaksanakan seandainya Belanjawan 2022 di peringkat Persekutuan dan negeri-negeri selesai dilakukan.
"Jika Belanjawan 2022 sudah lulus dan diumumkan di peringkat Persekutuan, kena tengok juga negeri-negeri. Kalau belum umum, kena tunggu negeri-negeri dahulu.
"Kemungkinan besar PRU15 akan diadakan pada akhir tahun ini sama ada November atau Disember. Lagipun tiada yang mustahil kerana ada pilihan raya umum (PRU) sebelum ini dilakukan selepas Belanjawan diumumkan," katanya ketika dihubungi Sinar Harian pada Isnin.
Beliau bagaimanapun berkata, sekiranya musim hujan berlaku di kebanyakan negeri terutama di pantai timur disebabkan monsun timur laut pada ketika itu, tidak mustahil PRU15 akan ditunda sehingga awal tahun hadapan.
"PRU15 akan diadakan sekiranya kes baharu Covid-19 mencatatkan penurunan sebagaimana disasarkan kerajaan, selain berjaya membentuk imuniti kelompok 60 hingga 80 peratus penduduk yang telah divaksin di negara ini," katanya.
Sementara itu, Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Kempas itu berkata, menerusi mesyuarat Bersatu Johor yang dipengerusikan Muhyiddin selaku Presiden parti, pelbagai isu lain turut disentuh termasuk bantuan kepada rakyat dan langkah menangani penularan Covid-19.
Selain itu, katanya, Bersatu dan Perikatan Nasional (PN) juga telah diarahkan untuk melakukan persediaan menyediakan bahan-bahan pilihan raya untuk diedarkan ke bahagian-bahagian.
"Parti sudah bersedia pada bila-bila masa untuk hadapi PRU. Persediaan itu bermaksud kita memperkukuhkan lagi gerak kerja dan memperbaiki kelemahan.
"Persediaan daripada bilik gerakan sehingga latihan-latihan asas di mana sebahagian ketua- ketua bahagian masih baharu perlu diberikan seminar," katanya lapor Sinar


Mengulas mengenai masa sesuai melaksanakan PRU-15 selepas Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin, memberi bayangan ia mungkin diadakan menjelang hujung tahun ini..
KUALA LUMPUR: Pilihan Raya Umum Ke-15 (PRU-15) hanya boleh diadakan jika kelompok terbukti dicapai dan pandemik COVID-19 berada dalam keadaan terkawal.
Pakar epidemiologi dari Universiti Malaya (UM), Prof Datuk Dr Awang Bulgiba Awang Mahmud, berkata bukti berkenaan perlu berdasarkan kajian teliti dan data lengkap berikutan pelbagai jenis varian COVID-19 yang wujud di Malaysia ketika ini.
"Imuniti kelompok bukan hanya bermaksud liputan vaksinasi mencapai 80 peratus penduduk negara ini.
"Sebaliknya, ia dicapai apabila penularan jangkitan berkurangan dengan ketara dalam kalangan masyarakat disebabkan vaksinasi," katanya.
Awang Bulgiba berkata, Malaysia mungkin boleh mengawal pandemik COVID-19 jika berjaya dalam program vaksinasi dan pada masa sama, berhati-hati membuka kembali ekonomi serta sempadan negara.
"Bagi saya jika tidak ada keperluan mendesak, kita tidak patut terburu-buru mengadakan PRU kerana pandemik ini tidak akan betul-betul reda selagi negara lain belum dapat mengawal COVID-19 di tempat mereka," katanya.
Sementara itu, Pakar Kesihatan Awam, Jabatan Kesihatan Komuniti, Fakulti Perubatan dan Sains Kesihatan, Universiti Putra Malaysia (UPM), Dr Aidalina Mahmud, turut berpendapat PRU-15 hanya boleh diadakan jika negara mencapai imuniti kelompok.
Bagaimanapun, katanya, ia tidak sesuai diadakan dalam tempoh terdekat dengan mengambil kira aspek kawalan wabak, terutama dengan adanya pelbagai varian COVID-19 yang cepat merebak.
"Pengurusan krisis COVID-19 memerlukan asas politik dan pengurusan yang stabil.
"Ada kemungkinan jika PRU diadakan, dasar akan bertukar dan menteri yang kini bertanggungjawab dalam portfolio berkaitan pengurusan COVID-19 turut berubah.
"Ini merugikan kerana pasukan sedia ada sudah membuat yang terbaik.
"Jika pasukan baharu mengambil alih dan perlu belajar mengenai perincian pengurusan pandemik, ia akan membazir masa dan melambatkan usaha mengeluarkan negara daripada belenggu pandemik," katanya lapor BH

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.anaksungaiderhaka.com/2021/06/pru-15-dijangka-hujung-tahun-ini.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kerajaan Akan Salurkan Bantuan Tunai Rm10 Bilion Kepada Rakyat Sehingga Hujung Tahun

Kerajaan Akan Salurkan Bantuan Tunai Rm10 Bilion Kepada Rakyat Sehingga Hujung Tahun

papar berkaitan - pada 29/6/2021 - jumlah : 306 hits
KUALA LUMPUR Kerajaan akan menyalurkan bantuan tunai langsung kepada rakyat dengan nilai keseluruhan berjumlah RM10 bilion sehingga hujung tahun ini kata Tan Sri Muhyiddin Yassin Perdana Menteri berkata ia merangkumi bayaran tambahan Bantua...
Pm Bagi Isyarat Pru15 Hujung Tahun Osman

Pm Bagi Isyarat Pru15 Hujung Tahun Osman

papar berkaitan - pada 21/6/2021 - jumlah : 133 hits
PM bagi isyarat PRU15 hujung tahun Osman Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin memberi isyarat Pilihan Raya Umum ke 15 mungkin diadakan menjelang akhir tahun ini kata Datuk Osman Sapian Ahli Jawatankuasa Parti Pribumi Bersatu Malaysia Jo...
Bekas Mb Johor Dedah Pru 15 Akan Diadakan Akhir Tahun Ini

Bekas Mb Johor Dedah Pru 15 Akan Diadakan Akhir Tahun Ini

papar berkaitan - pada 23/6/2021 - jumlah : 173 hits
June 22 2021 Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin memberi gambaran bahawa Pilihan Raya Umum ke 15 akan berlangsung pada akhir tahun ini iaitu selepas Belanjawan 2022 dibentangkan Ketua Parti Pribumi Bersatu Malaysia Bahagian Ayer Hitam ...
Kanak Kanak 7 Tahun Pikul Tanggungjawab Jaga Adik Baru Lahir Lepas Ibu Bapa Maut Akibat Covid 19

Kanak Kanak 7 Tahun Pikul Tanggungjawab Jaga Adik Baru Lahir Lepas Ibu Bapa Maut Akibat Covid 19

papar berkaitan - pada 19/6/2021 - jumlah : 231 hits
eorang kanak kanak perempuan berusia 7 tahun di India terpaksa menjaga adik lelakinya yang baru lahir secara sendirian Menerusi laporan India Times kisah menyayat hati ini berlaku setelah kedua ibu bapa mereka meninggal dunia akibat COVID 1...
Hiburan Terlalu Rindu Fazura Imbas Kenangan Lama Setelah 22 Tahun Pemergian Bapa

Hiburan Terlalu Rindu Fazura Imbas Kenangan Lama Setelah 22 Tahun Pemergian Bapa

papar berkaitan - pada 19/6/2021 - jumlah : 184 hits
Personaliti popular Nur Fazura baru baru ini meluahkan rasa rindu tidak terhingga kepada arwah bapanya Sharifuddin Adnan yang telah 22 tahun pergi menghadap ilahi Perkara tersebut dikongsi Fazura menerusi satu hantaran di Instagramnya di ma...
5725 Justifikasi Suntikan Vaksin Kepada Kanak Kanak 12 Tahun Ppim Samudera My 18 06 2021

5725 Justifikasi Suntikan Vaksin Kepada Kanak Kanak 12 Tahun Ppim Samudera My 18 06 2021

papar berkaitan - pada 19/6/2021 - jumlah : 295 hits
Walaupun ada pelbagai persoalan asas mengenai vaksin COVID 19 tidak berjawab oleh pihak pihak tertentu kini suntikan vaksin pula telah dicadangkan untuk dikenakan terhadap kanak kanak berumur 12 tahun ke atas Bagi kanak kanak pula kita juga...
200 Soalan Ujian Psikometrik Spa Terkini Tahun 2021 Beserta Jawapan

200 Soalan Ujian Psikometrik Spa Terkini Tahun 2021 Beserta Jawapan

papar berkaitan - pada 19/6/2021 - jumlah : 348 hits
200 Soalan Ujian Psikometrik SPA Terkini Tahun 2021 Beserta Jawapan Adakah anda calon Ujian Psikometrik Suruhanjaya Perkhidmatan Awam Malaysia bulan ini Anda bertuah kerana antara puluhan ribu pemohon jawatan tersebut anda yang terpilih men...
Remaja 17 Tahun Kurung Isteri Berusia 71 Tahun Dalam Rumah Kerana Risau Diiarikan Lelaki Lain

Remaja 17 Tahun Kurung Isteri Berusia 71 Tahun Dalam Rumah Kerana Risau Diiarikan Lelaki Lain

papar berkaitan - pada 19/6/2021 - jumlah : 338 hits
nbsp Mana mana pasangan yang baru berkahwin pasti seperti di awang awangan dan akan meluahkan rasa sayang mereka itu melalui pelbagai cara Namun cara si suami bernama Selamat ini menunjukkan cinta pada isterinya mungkin kelihatan agak lain ...
3 Tahun Mr Sunshine Tamat Byun Yohan Dilamar Terajui Drama Misteri Snow White Must Die

3 Tahun Mr Sunshine Tamat Byun Yohan Dilamar Terajui Drama Misteri Snow White Must Die

papar berkaitan - pada 19/6/2021 - jumlah : 284 hits
Sudah 3 tahun menyepikan diri daripada dunia drama nampaknya mungkin Byun Yo han akan membuat kemunculan semula tak lama lagi Menurut sumber dalam industri pelakon lelaki itu dilamar untuk menerajui drama Snow White Must Die berdasarkan nov...
Kenyataan Cukai Jalan Oleh Bjak

Kecewa Makanan Potluck Sekolah Anak Tak Disentuh Ikutlah Apa Budak Suka Makan Bukan Kita

Guideline Needed For Maintenance Of Old Trees In Kl Ft Minister

218 Fibonaci

Don T Let Renovations Ruin Your Home And Your Budget Or Some Tips For Choosing A Contractor

5 Tips And Ways That Can Help You To Reduce Body Fat

Faisal Halim Kini Di Icu Tangan Kiri Tiada Tindak Balas

Persediaan Awal Haji



Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri


Kisah Pemuda Bani Tamim Di Akhir Zaman

Strategic Alliances For Business

Vaksin Astrazaneca Ditarik Balik Bukti Kukuh Perlu Tolak Ihr 2005 Malaysia Tribune 08 05 2024

Faja Skali Angga Dermawan Chord

Biodata Akhyar Rashid Penyerang Kebangsaan Malaysia

9 Makanan Yang Tidak Boleh Dipanaskan