Protes Azmin Langkah Awal Untuk Halang Anwar Jadi Perdana Menteri




Tindakan Azmin Ali secara terbuka mengkritik dan menolak beberapa perlantikan yang dibuat oleh Anwar Ibrahim bagi pengisian jawatan dalam PKR dengan jelas menunjukkan beliau kini tidak lagi sebulu dengan Presiden PKR itu.


Ikut hukum berparti, tiada apa yang perlu Azmin pertikaikan dengan perlantikan itu kerana ia adalah hak mutlak Anwar selaku Presiden PKR.


Dalam mana-mana parti, malah dalam UMNO pun begitulah amalannya. Presiden akan melantik sesiapa juga yang disukainya dan dirasakan boleh bekerjasama dengannya.


Tun Mahathir Mohamad sendiri pun pernah mengekalkan jawatan Tengku Razaleigh Hamzah sebagai menteri, meskipun Ahli Parlimen Gua Musang itu kalah sebanyak dua kali dalam pertandingan jawatan Timbalan Presiden UMNO kepada Musa Hitam.


Lebih daripada itu, di sebalik kalah dan ada bantahan daripada Musa Hitam terhadap kedudukan Tengku Razakeigh dalam kerajaan, tetapi Tun Mahathir terus juga mengekalkannya.


Realitinya, itulah kuasa Perdana Menteri yang tidak jauh bezanya dengan kuasa presiden parti dalam melantik sesiapa yang disukainya.


Apakah Azmin tidak faham mengenai kuasa Anwar itu?


Selain itu, bantahan dan kritikan Azmin  juga menampakkan sikap tamaknya mahu mengusai PKR.


Setelah pemimpin-pemimpin yang dikaitkan mempunyai hubungan rapat dengannya memenangi 3 daripada 4 jawatan Naib Presiden dan 14 daripada 20 jawatan dalam Majlis Pimpinan Pusat dalam pemilihan PKR baru-baru ini, adalah agak menghairankan mengapa beliau masih mahu mempertikaikan perlantikan bagi jawatan lain yang memang menjadi hak mutlak Anwar untuk memilih sesiapa saja yang disukainya.


Jika perlantikan Rafizi yang dipertikaikannya, Azmin harus sedar bekas Ahli Parlimen Pandan itu telah memperolehi undi hampir 49 peratus dalam pemilihan PKR baru-baru ini.


Ia dengan sendirinya menunjukkan beliau ada kekuatan dan tidak boleh diketepikan begitu saja.


Begitu juga Saifuddin Nasution Ismail sebagai Setiausaha Agung, selagi Anwar selesa dan senang dengan kerja dan kemampuannya dalam menjalankan tugas, ia tidak harus menimbulkan apa-apa masalah bagi sesiapa.


Yang menerajui parti ialah Anwar dan sudah tentu beliau mahukan pasukan yang dipercayainya untuk bekerja secara rapat dengannya.


Sama halnya dengan lantikan-lantikan lain, memang ada yang tidak puas hati di sana sini mengenainya, tetapi selagi semua orang menyedari ia adalah hak dan kuasa presiden parti, maka ia hendaklah diterima dengan hati yang terbuka.


Lagi pun, Anwar sendiri sudah menjelaskan lantikan daripada pelbagai kelompok yang dibuatnya adalah untuk menjadikan PKR sebuah parti yang inklusif.


Masih susahkah Azmin mahu memahaminya atau semua ini dilakukan dengan sengaja?


Apakah Azmin sekarang ini, oleh kerana sudah ada Tun Mahathir sebagai pelindung dan penaungnya, maka beliau kini begitu bernafsu untuk melonjak lebih tinggi serta tidak segan silu lagi menunjukkan permusuhan dengan Anwar?


Apakah semua tindakan ini secara tidak langsung bertujuan untuk menjadikan PKR tidak padu, parti yang berpecah dan menunjukkan Anwar sebagai pemimpin yang gagal menerajui parti sendiri, lalu akhirnya memberi lorongan untuk Tun Mahathir agar tidak melakukan peralihan kuasa dan terus memegang jawatan Perdana Menteri sehingga PRU15 pada tahun 2023 nanti? (ShahbudinHusin 29/12/2018)


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://shahbudindotcom.blogspot.com/2018/12/protes-azmin-langkah-awal-untuk-halang.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Anwar Perlu Lalui 4 Proses Sebelum Jadi Perdana Menteri

Anwar Perlu Lalui 4 Proses Sebelum Jadi Perdana Menteri

papar berkaitan - pada 2/1/2019 - jumlah : 296 hits
Oleh Manirajan Ramasamy PROF Madya Dr Shamrahayu Ab AzizKUALA LUMPUR Datuk Seri Anwar Ibrahim perlu melalui beberapa proses untuk menggantikan Tun Dr Mahathir Mohamad sebagai perdana menteri walaupun sudah ada perjanjian Pakatan Harapan Pak...
Bagaimana Anwar Mampu Yakinkan Kepimpinan Ph Beliau Layak Menjadi Perdana Menteri

Bagaimana Anwar Mampu Yakinkan Kepimpinan Ph Beliau Layak Menjadi Perdana Menteri

papar berkaitan - pada 18/12/2018 - jumlah : 222 hits
Pendarahan Umno sudah mencapai tahap kritikal Tanpa transfusi ia akan mati kekurangan darah atau menderita anemia yang teruk Barisan Nasional tidak perlu disebutkan lagi Umno terlalu lemah untuk mempedulikannya manakala MCA mahu ia dibubark...
Azmin Ali Bakal Perdana Menteri Malaysia

Azmin Ali Bakal Perdana Menteri Malaysia

papar berkaitan - pada 17/12/2018 - jumlah : 268 hits
Di sebalik satu demi satu Ahli Parlimen UMNO bertindak keluar parti di mana sehingga ini jumlahnya sudah mencecah 16 orang dalam waktu yang sama disahkan seramai 36 Ahli Parlimen BN juga telah menandatangani akujanji menyokong kepimpinan Tu...
Anwar Bakal Meratapi Kerusi Perdana Menteri Untuk Kali Ke

Anwar Bakal Meratapi Kerusi Perdana Menteri Untuk Kali Ke

papar berkaitan - pada 2/1/2019 - jumlah : 239 hits
Presiden PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim berdepan kesukaran sekiranya proses peralihan kuasa jawatan Perdana Menteri tidak dimuktamadkan secara rasmi Walaupun bergelar presiden namun Anwar tidak mampu memperluaskan pengaruhnya kerana tiada dal...
Sudah Ujud Susunan Awal Satu Grand Design Untuk Gulingkan Tun Dr Mahathir Mohamad Dari Menjadi Perdana Menteri

Sudah Ujud Susunan Awal Satu Grand Design Untuk Gulingkan Tun Dr Mahathir Mohamad Dari Menjadi Perdana Menteri

papar berkaitan - pada 22/12/2018 - jumlah : 317 hits
Kalangan yang tidak mahu mengikhtiraf kerja kuat tun dr mahathir mohamad tolong jangan kurang ajar dan usah melebih sangat Perdana menteri yang sedang bertungkus lumus siang dan malam untuk membangunkan semula negara yang dirosakkan oleh ke...
Azmin Belum Layak Jadi Perdana Menteri

Azmin Belum Layak Jadi Perdana Menteri

papar berkaitan - pada 2/1/2019 - jumlah : 285 hits
Di sebalik Tun Mahathir Mohamad sekali lagi mengulangi komitmennya untuk menyerahkan jawatan Perdana Menteri kepada Anwar Ibrahim tidak lebih daripada tempoh dua tahun selepas beliau memegang jawatan itu spekulasi lain terus tersebar dan be...
Siapa Pilihan Azmin Sebagai Timbalan Jika Beliau Menjadi Perdana Menteri

Siapa Pilihan Azmin Sebagai Timbalan Jika Beliau Menjadi Perdana Menteri

papar berkaitan - pada 23/12/2018 - jumlah : 482 hits
Di sebalik satu demi satu Ahli Parlimen UMNO bertindak keluar parti di mana sehingga ini jumlahnya sudah mencecah 16 orang dalam waktu yang sama disahkan seramai 36 Ahli Parlimen BN juga telah menandatangani akujanji menyokong kepimpinan Tu...
Saya Gesa Anwar Teliti Semula Azmin

Saya Gesa Anwar Teliti Semula Azmin

papar berkaitan - pada 29/12/2018 - jumlah : 273 hits
KENYATAAN MEDIA29 DISEMBER 2018Saya menggesa YB Presiden supaya meneliti semula perlantikan jawatan utama kepimpinan parti Pelantikan yang menyusul selepas pemilihan parti yang sengit perlu mengambil kira pandangan akar umbi dalam semangat ...
Azmin Tidak Setuju Pelantikan Kepimpinan Pkr Oleh Anwar

Azmin Tidak Setuju Pelantikan Kepimpinan Pkr Oleh Anwar

papar berkaitan - pada 29/12/2018 - jumlah : 376 hits
Timbalan Presiden PKR Datuk Seri Mohamed Azmin Ali menggesa Presiden Datuk Seri Anwar Ibrahim untuk mengkaji semula pelantikan jawatan utama kepimpinan parti tersebut Beliau berkata pelantikan baharu itu tidak mencerminkan prinsip anggota p...
Reviving Abandoned Housing Projects Is Turning Nightmare To Hope

8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Penyalahgunaan Kuasa Penyakauan Harta Rakyat Oleh Mahathir Wajib Didedahkan

Zus Coffee Ice Green Tea Latte

Let S Be Reasonable Tun M Don T Call The Kettle Black

Afidivit Sokong Tahanan Rumah Najib Razak Ada Kesilapan

Pra Pesanan Samsung Ai Tv Berpeluang Memenangi Hadiah Bernilai Rm140 000

Membongkar Kejayaan Pembayaran Dan Pemenang Di Wecopytrade Dan Wemastertrade



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Moira Dela Torre Artis Filipina Pilih Kuala Lumpur Sebagai Hentian Pertama Moira World Tour 2024

Dap Lagi Ambil Tindakan Begini Meggajarnya

Mengopi Buttercream Latte Di Simpol Cafe Alor Setar

Happy Birthday

The Power Of Ai In Cybersecurity Cyrebro S Mdr With A Brain

Tahanan Rumah Adakah Peruntukan Seumpama Itu