Prosedur Lengkap Pengurusan Sebelum Nikah Di Sabah


Assalamualaikum
Bismillah

Alhamdulillah kerana masih diberi peluang untuk menulis dan berkongsi di blog. Sudah 2 bulan sebenarnya aku bergelar seorang isteri. Jadi hari ini aku ingin berkongsi secara ringkas macam mana prosedur pengurusan sebelum akad nikah di Sabah berdasarkan pengalaman aku sendiri

Aku faham ramai yang mungkin tak tahu mahu mula kat mana kan? Mana nak fikir lagi pasal persiapan persandingan, katering, tempahan baju dan sebagainya. Memang pening. 
Sebenarnya korang boleh selesaikan pengurusan untuk akad nikah tu tak sampai seminggu kalau tahu prosedurnya. Apabila tak tahu prosedur boleh jadi tarikh nikah korang terpaksa ditangguhkan




Oleh itu, aku kongsikan dengan korang prosedur lengkap pengurusan sebelum nikah di Sabah. Ini hanya pengalaman aku saja ya. 
1. Kursus Pra-PerkahwinanSebelum urus pasal pernikahan, pastikan korang serta bakal suami/isteri sudah mengikuti kursus kahwin ya. Sekiranya tiada sijil kursus pra-perkahwinan korang memang tidak dapat urus kerana borang nikah jadi tak lengkap. 


Daftar Kursus Kahwin Online di Sabah
Permohonan boleh dibuat di dengan menghubungi urusetia untuk Kursus Kahwin Online melalui whatsapp sahaja.
Contact Urusetia (whatsapp) :

012-8221665011-39912118011-63967387


Yuran penyertaan sebanyak RM70 dan terhad kepada 40 orang sahaja. 


Apabila dah mengikuti kursus pra-perkahwinan korang boleh dapatkan Sijil asal boleh dituntut di PEJABAT BAHAGIAN PENTADBIRANSYARIAH JHEAINS di daerah masing-masing. 
2. Borang Nikah Semasa nak ambil sijil kursus kahwin tu, bolehlah beli borang nikah ini sekali. Korang boleh dapatkan borang nikah nie di Bahagian Pentadbiran Syariah, Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Negeri Sabah (JHEAINS), Tingkat 10, Blok A, Wisma Muis. (Kota Kinabalu)


Kena bayar RM5 untuk setiap borang. Nak belikan sekali untuk bakal pasangan korang pun boleh. Setakat yang aku tahu, belum ada lagi yang boleh download borang nikah secara online. 


Jadi korang kena pergi pejabat JHEAINS di Daerah masing-masing untuk beli borang nikah ni. 


Setelah itu, sila sediakan dokumen yang diperlukan dan lengkapkan borang permohonan kebenaran berkahwin (borang nikah)


Antara dokumen yang perlu disediakan ialah :

Pengesahan status bujang (Isi di borang saja) dan minta pengesahan Ketua Kampung, majikan (bagi yang bekerja) atau Pesuruhjaya Sumpah

Salinan Kad Pengenalan pemohon (lelaki / perempuan)

Salinan Kad Pengenalan Wali

Salinan Kad Pengenalan Saksi (2 orang)

Ujian Test HIV

Sijil Kursus Pra-Perkahwinan

Surat Akuan Bujang
Contoh surat akuan bujang

3. TEST HIV Untuk Ujian Test HIV pula, korang perlu download borang TEST HIV secara online. Di bawah adalah contoh borang ujian HIV yang korang perlu bawa ke klinik kesihatan semasa menjalankan ujian ini.



Ujian boleh dibuat di klinik-klinik kesihatan kerajaan sahaja dengan menggunakan borang saringan H.I.V yang telah diwartakan oleh pihak KKM. 


Buat masa sekarang kena buat temujanji (appointment) dahulu di klinik kesihatan yang berdekatan (bergantung dengan daerah) dan pegawai kesihatan akan bagi tarikh untuk test hiv.


Korang jangan isi lagi di borang nikah tarikh nikah tau! Ujian ini valid sehingga 6 bulan. Jadi boleh buat test hiv lebih awal daripada tarikh nikah yang korang rancang tu. 


Test hiv tidak lama dan tak sakit pun, hari tu juga terus dapat result. Test di klinik swasta tidak dibenarkan. Apapun boleh call pihak JHEAINS, sebab risau borang nikah korang kena reject.


4. SURAT KEBENARAN NIKAH LUAR DAERAHBagi pasangan yang berkahwin luar daerah, kena dapatkan surat kebenaran nikah luar daerah, perlu bayar RM5.00 (Seingat akulah) Ini sekiranya pasangan berlainan daerah. 


Korang perlu lengkapkan borang kebenaran berkahwin dahulu barulah dapat surat kebenaran nikah luar daerah. Oleh itu, penting sangat untuk pihak lelaki lengkapkan borang dahulu. 


5. SURAT KEBENARAN MASJIDBagi pihak perempuan pula perlu ada surat kebenaran masjid sekiranya ingin nikah di masjid. Kalau nikah di rumah pula aku tak pasti. 


Buat masa sekarang pihak JHEAINS akan minta kita untuk pergi ke mana-mana masjid untuk minta kebenaran nikah di masjid. Ada bayaran untuk sewa di masjid (bergantung masjid mana yang korang mau).


Pihak masjid yang akan tetapkan tarikh bila kita boleh nikah sebab mereka yang bagi sewa tempat tu. Macam aku minta surat kebenaran masjid di Masjid Negeri Sabah dan bayaran RM150 dikenakan.


Dah bayar dan dapat resit. Boleh lampirkan pada borang nikah tu. 


6. HANTAR BORANGDah lengkap borang, boleh hantar di Tingkat 2, Blok A, Wisma Muis. Sediakan RM5 untuk pendaftaran. Samada korang akan terus dapat jurunikah pada hari itu atau akan dihubungi dalam waktu terdekat. 


Jangan lupa resit, nama jurunikah beserta no telefon ya. InsyaAllah, apabila dah dapat nombor dan nama jurunikah korang, bolehlah whatsapp atau call untuk maklumkan tarikh pernikahan korang. 


Itu sahaja semoga urusan korang dipermudahkan. Semoga info ini sedikit sebanyak membantu korang. 😊




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.siinurul.com/2022/02/prosedur-lengkap-pengurusan-sebelum.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Talk To Locals Over Sabah Ics For Foreigners Govt Told

Talk To Locals Over Sabah Ics For Foreigners Govt Told

papar berkaitan - pada 14/2/2022 - jumlah : 119 hits
Home minister Hamzah Zainudin had previously said the proposed identity card for foreigners in Sabah would not grant them citizenship or permanent resident status KOTA KINABALU The government must engage with Sabahans directly over the prop...
Warga Malaysia Lembam Dari Sabah Bakal Jalani Hukuman Gantung Di Singapura

Warga Malaysia Lembam Dari Sabah Bakal Jalani Hukuman Gantung Di Singapura

papar berkaitan - pada 14/2/2022 - jumlah : 177 hits
Warga Malaysia lembam bakal jalani hukuman gantung di Singapura Gambar hiasan Foto REUTERS SINGAPURA Seorang warga Malaysia dari Sabah Pausi Jefridin yang lembam atau mempunyai tahap IQ rendah dijadualkan menjalani hukuman gantung sampai ma...
Kompleks Perindustrian Tenaga Diperbaharui Rm1 Bilion Akan Dibina Di Sabah

Kompleks Perindustrian Tenaga Diperbaharui Rm1 Bilion Akan Dibina Di Sabah

papar berkaitan - pada 15/2/2022 - jumlah : 139 hits
Hajiji Noor melancarkan SMJREIC di SICC Kota Kinabalu hari ini KOTA KINABALU Sebuah Kompleks Perindustrian Tenaga Diperbaharui Sabah Maju Jaya bernilai RM1 bilion akan dibina di kawasan seluas kira kira 10 hektar di Pelabuhan Kontena Teluk ...
Sabah Govt Offices To Operate At 50 Capacity

Sabah Govt Offices To Operate At 50 Capacity

papar berkaitan - pada 15/2/2022 - jumlah : 114 hits
Sabah state secretary Safar Untong said the new working arrangements were because of a surge in Covid 19 cases KOTA KINABALU State government offices in Sabah will be operating at half capacity said state secretary Safar Untong In a memo to...
Upko Seeks Clarification On Newly Proposed Identity Cards For Long Staying Foreigners In Sabah

Upko Seeks Clarification On Newly Proposed Identity Cards For Long Staying Foreigners In Sabah

papar berkaitan - pada 17/2/2022 - jumlah : 189 hits
Datuk Seri Wilfred Madius Tangau NSTP file picKOTA KINABALU United Progressive Kinabalu Organisation has sought clarification on whether the federal government s proposed identity cards for long staying foreigners in Sabah are the same idea...
2 Kes Kesan Sampingan Pickids Di Sabah Kata Masidi

2 Kes Kesan Sampingan Pickids Di Sabah Kata Masidi

papar berkaitan - pada 16/2/2022 - jumlah : 139 hits
Hajiji Noor melihat anaknya Danish 7 menerima dos pertama vaksin Covid 19 di Hospital Wanita dan Kanak Kanak di Likas Kota Kinabalu hari ini KOTA KINABALU Menteri Kerajaan Tempatan dan Perumahan Masidi Manjun berkata hanya dua kes kanak kan...
Sabah Carbon Deal Scuttled But The Issue Is Far From Over

Sabah Carbon Deal Scuttled But The Issue Is Far From Over

papar berkaitan - pada 13/2/2022 - jumlah : 185 hits
Finally the Sabah state government has found a voice through the state attorney general Nor Asiah Mohd Yusof to help calm the carbon fiasco which has all the potential to create turmoil Social media has been abuzz with those seeking more in...
Sabah Hits New Record With 4 107 Covid 19 Cases

Sabah Hits New Record With 4 107 Covid 19 Cases

papar berkaitan - pada 13/2/2022 - jumlah : 188 hits
Sabah Covid 19 spokesman Masidi Manjun said most of the infections in the last 24 hours were from Kota Kinabalu with 1 229 cases KOTA KINABALU Sabah registered a new record high in daily infections after detecting 4 107 Covid 19 cases in th...
Semakan Bkm Pedalaman Sabah Sarawak

Semakan Bkm Pedalaman Sabah Sarawak

papar berkaitan - pada 11/2/2022 - jumlah : 278 hits
SEMAKAN BKM PEDALAMAN SABAH SARAWAK Anda ingin tahu tentang PEMBAYARAN SECARA TUNAI BKM PEDALAMAN SABAH SARAWAK bagi penerima bantuan yang tidak mempunyai akaun Kami akan berkongsi tentang tarikh bayaran dan senarai tempat pembayaran APAKAH...
Hiburan Gagal Bayar Tunggakan Rm4 96 Juta Untuk Pesanan Pelitup Muka Jovian Apparel Disaman Pembekal

Govt To Continue Using E Jamin Bail System

Article 153 Of The Federal Constitution Does Not Bar Opening Uitm To Non Bumiputera

Stay Fashionably Fit With Huawei Fit 3 Now Available From Rm559

Bayaran Balik Ptptn Tarikh Pengecualian Penangguhan

Proses Pengubahsuaian Malaykord Baru

Pekerjaan Firma Prop Dalam Mencari Pedagang Terbaik

Pas Showing It Should Lead Pn Says Analyst



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya


Resepi Sos Hijau Vietnamese Rolls

Koleksi Kad Pokemon Dilelong Rm330 000

Kumpul Lebih 1 000 Koleksi Nusantara Dan Melayu

Mulut Kering Ketika Bangun Tidur

Sijil Pemilikan Kenderaan Reka Bentuk Baru 2024

Yuka Kharisma Cinta Indah Buat Kanda Chord