Program Linus Dihentikan Mulai Tahun 2019 Kppm


KOTA KINABALU: Program Saringan Literasi dan Numerasi (LINUS) yang diperkenalkan Kementerian Pendidikan sejak 2009, akan dihentikan bermula tahun depan.
Ketua Pengarah Pelajaran, Datuk Dr Amin Senin, bagaimanapun berkata, sekolah akan melaksanakan program sendiri mengikut kesesuaian bagi mengatasi masalah penguasaan kemahiran asas 3M iaitu membaca, mengira dan menulis dalam kalangan murid.

Katanya, pendekatan kementerian ketika ini adalah memberi peluang kepada pihak sekolah untuk mengenalpasti masalah yang dihadapi dan mencari jalan penyelesaiannya.

“Program LINUS tidak akan ada lagi (mulai tahun depan) tetapi program pada peringkat sekolah ada. Kegiatan untuk memastikan murid menguasai literasi dan numerasi peringkat sekolah akan tetap berlaku.

“Pendekatan sekarang, sama ada peringkat kementerian, Jabatan Pendidikan Negeri (JPN) dan Pejabat Pelajaran Daerah (PPD) akan memberi sokongan kepada program dirangka pihak sekolah masing-masing.

“Sehubungan itu, setiap sekolah perlu ada inisiatif sendiri merangka program masing-masing yang sesuai dengan keperluan murid di sekolah mereka,” katanya kepada media selepas majlis Executive Talk Bersama Warga Pendidik Sabah di sini, hari ini.

Mengulas lanjut, Dr Amin berkata, langkah menghentikan LINUS antara lain kerana pihaknya tidak mahu lagi menyediakan ‘pakej’ atau modul sesuatu program dari atas ke bawah kementerian turun ke peringkat sekolah, sebaliknya sekolah melaksanakan program mengikut ‘acuan’ sendiri.

Program LINUS yang diperkenalkan pada Ogos 2009 adalah sebahagian daripada Bidang Keberhasilan Utama Negara (NKRA) Pendidikan dalam Program Transformasi Kerajaan, bagi mengatasi masalah penguasaan kemahiran asas 3M dengan lebih sistematik.

Pelaksanaan Program LINUS mensasarkan 100 peratus murid Tahun Tiga menguasai kemahiran literasi dan numerasi sebelum naik ke Tahun Empat, kecuali Murid Berkeperluan Khas (MBK).

Mengenai keputusan Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) yang diumumkan semalam, beliau berkata, penekanan kepada penguasaan minimum dan pembelajaran berkonsepkan didik hibur (fun learning) membuktikan sistem pendidikan negara kini berada di landasan betul.

Tanpa menghuraikan keputusan peperiksaan itu secara terperinci, kata Amir, keputusan UPSR tahun ini mencapai sasaran dengan penurunan peratusan murid gagal dalam semua mata pelajaran (semua E), berbanding sebelumnya.

“Melalui kaedah ini jumlah murid (semua A) juga semakin meningkat, memberikan petanda yang baik. Sebenarnya kaedah ini menyelesaikan banyak masalah dihadapi sebelum ini.

“Kerisauan orang ramai adalah jumlah murid cemerlang akan menurun tetapi ternyata berlaku sebaliknya. Jumlah ‘straight E’ menurun manakala pencapaian ‘straight A’ meningkat dan itu membuktikan kita berada di landasan yang betul,” katanya.

Amin berkata, konsep yang diamalkan itu mendorong murid untuk lebih berinteraksi dan menggalakkan pembelajaran secara cergas, santai dan menarik.

Sumber: Berita Harian
loading..


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.cikgushare.com/2018/11/program-linus-dihentikan-mulai-tahun.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Malaysia Bakal Dilanda Perubahan Cuaca Melampau Mulai 2019

Malaysia Bakal Dilanda Perubahan Cuaca Melampau Mulai 2019

papar berkaitan - pada 1/12/2018 - jumlah : 497 hits
KUALA LUMPUR Perubahan cuaca dunia serta masalah pemanasan global bakal mengundang cuaca ekstrem yang diramalkan melanda negara bermula tahun hadapan Keadaan itu akan berterusan untuk jangka masa lama Ini bermakna Malaysia bakal dilanda cua...
Bandara Sukabumi Dipastikan Mulai Dibangun Pada 2019

Bandara Sukabumi Dipastikan Mulai Dibangun Pada 2019

papar berkaitan - pada 2/12/2018 - jumlah : 191 hits
Wakil Bupati Sukabumi Adjo Sardjono menyatakan bahwa pembangunan Bandara Sukabumi Jawa barat dipastikan akan terealisasi pada awal 2019 Saat ini pembangunan bandara tersebut sedang dalam tahap persiapan
Pertamina Mulai Bangun Kilang Balikpapan Produsen Bbm Euro 5 Di 2019

Pertamina Mulai Bangun Kilang Balikpapan Produsen Bbm Euro 5 Di 2019

papar berkaitan - pada 29/11/2018 - jumlah : 215 hits
PT Pertamina akan menggelar lelang untuk mencari kontraktor pembangunan kilang Balikpapan di pertengahan Desember 2018 Setelah itu perseroan akan memulai pembangunan fisik kilang Balikpapan pada 2019
Pemandu 039 E Hailing 039 Wajib Daftar Lesen Psv Mulai 2019

Pemandu 039 E Hailing 039 Wajib Daftar Lesen Psv Mulai 2019

papar berkaitan - pada 27/11/2018 - jumlah : 252 hits
26 November 2018 9 04 PM KUALA LUMPUR Semua pemandu perkhidmatan e hailing mesti membuat pendaftaran lesen Kenderaan Pengangkutan Awam seperti pemandu teksi lain mulai Januari t
Tiada Lagi Air Percuma Selangor Hanya Beri Golongan B40 Mulai 2019

Tiada Lagi Air Percuma Selangor Hanya Beri Golongan B40 Mulai 2019

papar berkaitan - pada 24/11/2018 - jumlah : 278 hits
Menteri Besar Amirudin Shari mengumumkan air percuma hanya diberi kepada golongan berpendapatan rendah B40 Foto SelangorKini SHAH ALAM 23 Nov Kerajaan Negeri Selangor mulai 2019 hanya akan memberikan air percuma kepada golongan berpendapata...
Tahun Depan Atlet Berpakaian Patuh Syariah Mulai B Sepak Ph Bila

Tahun Depan Atlet Berpakaian Patuh Syariah Mulai B Sepak Ph Bila

papar berkaitan - pada 26/11/2018 - jumlah : 323 hits
PENGERUSI Jawatankuasa Pembangunan Belia Sukan dan Badan Bukan Kerajaan negeri Wan Sukairi Wan Abdullah 0 Foto BERNAMAKUALA TERENGGANU Mulai tahun depan kerajaan PAS Terengganu akan melaksanakan konsep pemakaian patuh syariah bagi atlet di ...
Waskita Karya Jual 18 Ruas Tol Mulai Tahun Depan Termasuk Becakayu

Waskita Karya Jual 18 Ruas Tol Mulai Tahun Depan Termasuk Becakayu

papar berkaitan - pada 4/12/2018 - jumlah : 192 hits
Gusti mengatakan Waskita Karya membangun jalan tol itu bukan menjadi operator tetapi sebagai developer Sama seperti Waskita Karya membangun apartemen bukan untuk ditinggali namun untuk dijual
Tak Lagi Infrastruktur Jokowi Mulai Bangun Sdm Tahun Depan

Tak Lagi Infrastruktur Jokowi Mulai Bangun Sdm Tahun Depan

papar berkaitan - pada 4/12/2018 - jumlah : 240 hits
Presiden Jokowi akan memulai membangun Sumber Daya Manusia pada 2019 nanti Sejak memimpin Indonesia tahun 2014 Jokowi bersama Wapres JK lebih fokus terhadap pembangunan infrastruktur
Htc U13 Dilaporkan Tidak Akan Dilancarkan Pada Tahun 2019

Htc U13 Dilaporkan Tidak Akan Dilancarkan Pada Tahun 2019

papar berkaitan - pada 19/11/2018 - jumlah : 223 hits
Tahun 2018 dan 2017 bukanlah tahun yang baik baik HTC Syarikat yang dahulunya di tangga pertama pengeluar peranti dunia kini tidak lagi berada di dalam senarai lima teratas Nasib mereka semakin terjejas kerana peranti mercu seperti HTC U12 ...
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Bukan Ulama Lantikan Politik Sendiri Tu Ular Dalam Semak

La Dolce Vita Cranking The Vespa Gt 200 Up To Eleven

Filem Mustaqim

8 Kelebihan Daun Pudina Untuk Kesihatan Dalaman Dan Luaran

April 18 2024 Pesan Orang Alim

Wee Barking Up The Wrong Tree

Bersih Slams Hulu Selangor Funds Ahead Of Kuala Kubu Baharu Polls



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Amalan Paling Minima Mendapatkan Lailatul Qadar

Yang Nilai Baik Dan Buruk Itu Dari Allah Bukan Dari Manusia

Oh Baju Melayu

First Blog Post

Pra Pesanan Samsung Ai Tv Berpeluang Memenangi Hadiah Bernilai Rm140 000

Insider Tricks Stylists Use To Make Clothes Fit Perfectly