Prn Uji Penerimaan Rakyat Terhadap Kerajaan Perpaduan


bharian.com.my
Oleh Prof Datuk Dr Jayum Jawan 
[email protected] Ogos 6, 2023 @ 10:00am Foto hiasan
Apa ada pada Pilihan Raya Negeri (PRN) dan apa kaitannya dengan perjalanan politik Malaysia. Hakikatnya, PRN di Negeri Sembilan, Selangor, Pulau Pinang, Kedah, Kelantan dan Terengganu pada 12 Ogos ini amat penting kerana beberapa faktor.

l Pertama, PRN akan menguji kelangsungan Kerajaan Perpaduan di negeri terbabit dipimpin Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim menerusi kerjasama Pakatan Harapan-Barisan Nasional (PH-BN).

l Kedua, pola pengundian orang Melayu di Semenanjung akan menjadi lebih nyata pada PRN nanti selepas berlaku kalih undi pada Pilihan Raya Umum Ke-15 (PRU15) khasnya kepada Perikatan Nasional (PN) dianggotai BERSATU, PAS dan GERAKAN.

Persoalan berbangkit ialah sama ada pola itu akan kekal seperti PRU15 atau berubah. Sekiranya berubah, siapakah akan mendapat kelebihan daripada sokongan Melayu selepas PRN kelak.

l Ketiga, apakah peluang UMNO untuk bangkit semula sebagai parti utama Melayu seperti PRU atau PRN sebelum ini di bawah kepemimpinan Presidennya, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi.

l Keempat, sejauh manakah 'gelombang hijau' atau PAS dapat bertahan atau mampu mengembangkan tarikannya ke negeri Melayu lain seperti Kedah yang mempunyai penduduk Melayu majoriti, lebih kurang 75 peratus daripada populasinya.

Sebelum ini, PAS mampu menguasai Kelantan dan Terengganu apabila parti berkenaan menang dengan majoriti sendiri. Di Kedah, PAS memimpin dengan sokongan BERSATU selepas menjadi parti memenangi kerusi DUN dengan jumlah terbesar pada PRU14.

PH-BN kini masing-masing menguasai Selangor dan Negeri Sembilan. Berbeza dengan PAS, PH-BN tidak menguasai negeri terbabit dengan majoriti sendiri, tetapi menerusi lambakan sokongan kerusi rakan komponen mereka.

Di Selangor PKR berkuasa kerana sokongan DAP dan di Negeri Sembilan, PH semakin utuh selepas UMNO bekerjasama dengan mereka. Justeru, beberapa persoalan boleh terjawab berdasarkan persediaan parti bertanding dalam PRN tanpa perlu menunggu keputusan PRN nanti.

Pertama, UMNO dilihat tidak mampu untuk bangkit semula sebagai parti dominan Melayu seperti sebelum PRU 2018. UMNO perlu menerima sejumlah kerusi diperuntukkan kepadanya untuk ditandingi pada PRN ini. Maka, UMNO dilihat hanya mampu bertahan kuasa di Negeri Sembilan dan tidak ada peluang langsung untuk bangkit semula di Selangor dan Kedah.

Di Selangor, jumlah kerusi ditandingi UMNO tidak mencukupi untuk mengembalikannya menawan semula Selangor seandainya parti mampu menang semua 12 kerusi ditandinginya. Soalnya, mampukah UMNO.

Oleh itu, UMNO tidak berpeluang mencalonkan pemimpin mereka sebagai Menteri Besar kelak. Begitu juga negeri lain kerana pengagihan kerusi dalam kalangan parti komponen Kerajaan Perpaduan memihak kepada jumlah kerusi sedia ada dimenangi parti asal dan perlu dipertahankan pada PRN nanti.

UMNO perlu tanding solo

Justeru, sekiranya UMNO mahu bangkit semula dan menguji kebolehan Ahmad Zahid untuk membawa kembali keagungan lampau UMNO, parti itu perlu keluar daripada blok Kerajaan Perpaduan dan bertanding atas nama parti sendiri, berlawan sendiri di semua kerusi DUN dalam enam negeri terbabit.

Di Selangor, kemungkinan PKR kembali semula memerintah adalah cerah dengan sokongan DAP dan Parti Amanah Negara (AMANAH). Umumnya, DAP dijangka akan kekal menguasai DUN dimenangi pada PRU14 dan sebelumnya. Keadaan ini juga bakal berlaku di Pulau Penang.

Namun, peluang untuk PH-BN menawan Terengganu, Kelantan bahkan di Kedah juga amat tipis. BERSATU dan PAS memiliki kekuatan secara bersama untuk menarik sokongan tidak kurang separuh pengundi Melayu.

Tidak dapat dinafikan, sebahagian besar masyarakat Melayu bersama BERSATU dan PAS ketika ini. PRN nanti akan menentukan sama ada sokongan ini berkekalan atau sebaliknya.

Keputusan PRN nanti bukan sahaja penting untuk blok parti mana sama ada PH-BN atau PN mampu menubuhkan kerajaan negeri, bahkan ia akan menentukan keutuhan dan kelangsungan Kerajaan Perpaduan dan kepemimpinan Anwar.

Sekiranya Negeri Sembilan, Selangor dan Pulau Pinang kekal di bawah PH-BN, maka Kerajaan Perpaduan akan terus hidup sehingga tamat tempoh penggal empat tahun lagi. Gagal mempertahankan satu atau dua negeri terbabit, maka kelangsungan Kerajaan Perpaduan akan 'dihitung hari' sahaja.

Sekiranya, PH-BN mampu menawan Kedah, ia sudah cukup menjadi tanda sokongan pengundi Melayu kepada Kerajaan Perpaduan serta Anwar memihak kepada mereka.

Keputusan PRN jadi petunjuk

Keputusan PRN nanti bakal menjadi petunjuk pengundi Melayu nanti mengundi bukan untuk calon ditampilkan PKR, UMNO, BERSATU dan PAS sebaliknya mengundi untuk Anwar, Ahmad Zahid, Muhyiddin atau Datuk Seri Abdul Hadi Awang selaku Presiden PAS.

Boleh dikatakan PRN kali ini menunjukkan calon muka baharu ditampilkan parti tidak memiliki tarikan, tiada rekod untuk dijadikan panduan bagi menarik pengundi serta tiada pengalaman menunjukkan mereka layak menjadi wakil rakyat atau EXCO negeri.

Oleh itu, menang atau kalah calon muka baharu akan menjadi pedoman bahawa pengundi menerima atau menolak Anwar, Ahmad Zahid, Muhyiddin atau Abdul Hadi.

Pengundi dijangka tidak akan peduli, menilai atau memberi peluang kepada orang baharu seperti dari Parti Ikatan Demokratik Malaysia (MUDA) yang masih tiada pengalaman dan rekod untuk dinilai, sama ada berasaskan parti atau pemimpin utama parti berkenaan


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wak-labu.blogspot.com/2023/08/prn-uji-penerimaan-rakyat-terhadap.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Bolehkah Kerajaan Perpaduan Tumbang Kerana Prn Siri 2

Bolehkah Kerajaan Perpaduan Tumbang Kerana Prn Siri 2

papar berkaitan - pada 11/8/2023 - jumlah : 167 hits
4 Calon Perdana Menteri Siapakah tokoh yang akan ditampilkan sebagai calon Perdana Menteri oleh pihak pembangkang jika Anwar Ibrahim dijatuhkan Seorang calon Perdana Menteri mestilah seorang Ahli Dewan Rakyat ketua sebuah gabungan parti par...
Apakah Benar Keputusan Prn 6 Negeri Penentu Nasib Kerajaan Perpaduan

Apakah Benar Keputusan Prn 6 Negeri Penentu Nasib Kerajaan Perpaduan

papar berkaitan - pada 12/8/2023 - jumlah : 159 hits
Ainin Wan SallehPETALING JAYA Dua minggu kempen yang relatifnya kurang bermaya akhirnya melabuh tirai tengah malam tadi dengan pengundi di enam negeri akan memilih hari ini Keputusan PRN enam negeri dilihat akan terus meningkatkan suhu poli...
Bolehkah Kerajaan Perpaduan Tumbang Kerana Prn Siri 1

Bolehkah Kerajaan Perpaduan Tumbang Kerana Prn Siri 1

papar berkaitan - pada 11/8/2023 - jumlah : 154 hits
Oleh Dr Madhi Hasan ULASAN Selepas kegagalan gerakan ala Langkah Sheraton untuk menjatuhkan Kerajaan Perpaduan pada bulan Mei lalu agenda parti parti pembangkang untuk menumbangkan Kerajaan Perpaduan melalui pintu belakang kini beralih kepa...
Jelajah Perpaduan Luar Biasa Tanda Rakyat Kelantan Bangkit

Jelajah Perpaduan Luar Biasa Tanda Rakyat Kelantan Bangkit

papar berkaitan - pada 24/7/2023 - jumlah : 127 hits
Oleh Abdullah ZaidPerdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim menyifatkan kehadiran ribuan rakyat dalam Jelajah Perpaduan Madani dan Pelancaran Jentera Perpaduan Kelantan malam tadi sebagai amat luar biasa Saya orang lama dalam politik saya ja...
Kerajaan Bn Ph Tetap Utuh Tak Kira Apa Pun Keputusan Prn Tok Mat

Kerajaan Bn Ph Tetap Utuh Tak Kira Apa Pun Keputusan Prn Tok Mat

papar berkaitan - pada 8/8/2023 - jumlah : 190 hits
ismaweb netMahu Negeri Sembilan diwakili parti sama dengan pentadbiran PersekutuanSEREMBAN 20 Muharam 1445H Isnin Kerajaan Madani Barisan Nasional dan Pakatan Harapan di peringkat Persekutuan akan kekal utuh tanpa mengira keputusan Pilihan ...
Apa Salahnya Jika Prn Ini Suatu Referendum Terhadap Anwar

Apa Salahnya Jika Prn Ini Suatu Referendum Terhadap Anwar

papar berkaitan - pada 2/8/2023 - jumlah : 100 hits
Hakikat bahawa PN mahu menjadikan keputusan PRN enam negeri pada 12 Ogos ini sebagai landasan untuk menjatuhkan Anwar Ibrahim sebagai Perdana Menteri bukanlah suatu rahsia lagi Para pemimpin mereka amat yakin jika PN menang empat atau lima ...
Wan Rosdy Kerajaan Pahang Bertindak Tegas Terhadap Penceroboh Tanah

Wan Rosdy Kerajaan Pahang Bertindak Tegas Terhadap Penceroboh Tanah

papar berkaitan - pada 6/8/2023 - jumlah : 147 hits
KUANTAN Tindakan mengheret pihak yang terlibat dengan aktiviti pencerobohan tanah di negeri ini terus ke mahkamah membuktikan ketegasan kerajaan negeri Pahang dalam menangani isu alam sekitar dan ketirisan hasil kerajaan Menteri Besar Pahan...
Pencapaian Kerajaan Perpaduan Sejak 7 Bulan Pertama

Pencapaian Kerajaan Perpaduan Sejak 7 Bulan Pertama

papar berkaitan - pada 2/8/2023 - jumlah : 333 hits
Pencapaian Kerajaan Perpaduan selama tujuh bulan mentadbir Malaysia selepas Pilihan Raya Umum ke 15 Pada 12 Ogos 2023 rakyat di enam buah negeri yang terbabit dengan Pilihan Raya Negeri seharusnya anda mengundi Kerajaan Perpaduan demi kesta...
Baby Shima Umum Bertanding Prn Mahu Bela Nasib Rakyat

Baby Shima Umum Bertanding Prn Mahu Bela Nasib Rakyat

papar berkaitan - pada 25/7/2023 - jumlah : 227 hits
Mahu membela nasib rakyat Penyanyi dangdut Baby Shima mengumumkan bahawa dirinya bakal bertanding sebagai calon Bebas dalam Pilihan Raya Negeri pada 12 Ogos ini Baby Shima berkongsi mengenai penglibatannya dalam PRN Ogos ini melalui satu vi...
Pet Expo Midvalley 2024

15 Breathtaking Mediterranean Powder Room Ideas From Classic To Modern

All Cheers For 1q 2024 Gdp Growth Of 4 2 But Sustaining That Pace Is Tricky And Highly Challenging

Tajuk Utama Minggu Ini Ytl Power Euforia Gabungan Axiata Inflasi Rendah Gdp 1q Wajib

Speed Read Rsd S Nitrous Fueled Bmw R18 Drag Bike And More

Cara Buat Kad Guru Malaysia Online Dan Cara Dapatkan Sijil Guru Malaysia

Isu Uitm Kerajaan Kena Berani

Kenapa Bini Aku Tak Cantik



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bunga Salju Slot Tiara Astro Ria

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia


Bolehkah Berbuka Puasa Karena Merasa Pusing

Flexibility In Business Operations

Aktiviti Kunjungan Hormat Grt Dan Ppim Ke Atas Tun M Ppim 20 05 2024

Biodata Shalin Zulkifli Ratu Boling Tenpin Negara

Bacaan Rukuk Cara Rukuk Yang Afdhal

Nyoman Paul Mundur Perlahan Chord