Prktgpiai Nelayan Rasa Pelik Bantuan Khas Waktu Prk




Menteri Besar Johor Dr Sahruddin Jamal baru-baru ini mengumumkan bantuan khas RM1,000 kepada nelayan pantai yang terjejas akibat kegiatan pembangunan di Johor Selatan.
Malaysiakini menemubual beberapa orang nelayan di kawasan Tanjung Piai bagi mendapatkan maklum balas mereka mengenai inisiatif kerajaan negeri itu.
Zainal Abidin, 55 ketika ditemui di Tanjung Piai berkata kesusahan kelompoknya sudah lama dan berasa pelik kerana baru kini kerajaan dilihat tampil membantu.
“Kita kena dengar lah apa dia punya tujuan, sebab isu ini (bantuan nelayan) dah lama tetapi baru masing-masing nak bagi bantuan.
Iklan
“Dulu janji, janji tetapi dah PRK (pilihanraya kecil) baru nak bagi,” katanya yang menjadi nelayan sejak tujuh tahun lalu.
Walaupun Zainal mengakui bantuan itu dapat meringankan bebannya namun melihat ia cuma sekadar untuk mengambil hati rakyat.
“Sekarang kalau dia bagi macam nak raih undi kita lagi,” katanya.
Pagi tadi, Dr Sahruddin menjelaskan bantuan yang bakal disalurkan mulai minggu depan itu membabitkan kos sebanyak RM1.513 juta daripada Tabung Pembangunan Nelayan Negeri Johor.
Ditanya sekiranya bayaran khas kepada nelayan pada minggu depan itu kerana kempen PRK Parlimen Tanjung Piai yang sedang rancak berjalan, Dr Sahruddin menafikan perkara itu.
Katanya, pemberian bayaran khas tersebut sudah dilakukan sejak 2015 dan pada kebiasaannya dibayar terus kepada nelayan di antara bulan Oktober sehingga November pada setiap tahun.
Sementara itu, Adam Muhamad, 59 yang menjadikan laut sumber rezekinya sejak kecil lagi pula merasa aneh kerana bantuan khas diberikan ketika kempen PRK.
“Dia bagi bersyukur, dari dulu memang sudah ada pun, cuma aneh lah dekat-dekat PRK baru nak beri.
“Bantuan ada dulu cuma dah diberhentikan dan dulu ada beri RM2,000 tetapi tidak mengapa kalau kerajaan nak beri kami okay saja,” katanya yang merupakan nelayan sejak kecil lagi.
Bagaimanapun, bagi Alias Awang, 57, dia bersyukur atas bantuan yang diberikan kerana ia sedikit sebanyak dapat meringankan bebannya.
“RM1,000 okay lah, kami (nelayan) boleh beri barang keperluan apa patut. Terima kasih lah.
“Tidak apa, beri kami (nelayan) ambil saja,” katanya yang menggelarkan dirinya anak jati nelayan.
Senada dengan Alias, Abdul Rashid M Said, 51, yang sudah menjadi nelayan lebih 20 tahun pula berharap bantuan itu tidak hanya berhenti pada waktu PRK sahaja.
Untuk rekod, difahamkan beberapa menteri juga telah menyalurkan bantuan kepada rakyat di kawasan Tanjung Piai menjelang PRK itu.
Antaranya, Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan, Zuraida Kamaruddin, pada 13 Oktober lalu mengumumkan peruntukan RM3 juta untuk kerja-kerja penambahbaikan, termasuk pembinaan sebuah dewan di Kukup, Tanjung Piai.
Zuraida berkata peruntukan berkenaan diluluskan lebih awal dan beliau hanya ke sana bagi memastikan kerja-kerja terus berjalan selepas MP penyandang bekas timbalan menteri di JPM Dr Md Farid Md Rafik, 42 meninggal dunia pada September lalu.
Menteri Belia dan Sukan, Syed Saddiq Syed Abdul Rahman juga berkata ketika mengumumkan peruntukan RM4 juta bagi menambah baik kemudahan sukan dan reakreasi di Tanjung Piai.
Sehari sebelum penamaan calon, Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani, Salahuddin Ayub, mengumumkan dana RM3 juta untuk menambah baik tiga jeti di Tanjung Piai.
Terbaru, Salahuddin juga memberi sumbangan RM5,000 kepada Sekolah Rendah Jenis Kebangsaan (C) Pei Chio, Kukup Laut, di Tanjung Piai, Johor.
Sementara itu, Pengerusi Persatuan Nelayan Johor Selatan Azli Mohd Azis menjelaskan bantuan tersebut merangkumi enam kawasan parlimen iaitu di Tanjung Piai, Tebrau, Kota Iskandar, Johor Bahru, Pasir Gudang dan Pulai.
Selain itu, Azli juga berharap agar bantuan yang diberi kepada nelayan tidak akan berhenti setakat ini sahaja.
“Harapan saya sebagai nelayan supaya perkara ini diteruskan, memang betul program ini sudah ada namun saya faham lewat sedikit dengan keadaan peralihan kuasa dan kekangan dana.
“Kerajaan negeri pun kalau boleh minta cuba fikirkan agar bantuan ini terus dapat terlaksana,” katanya ketika dihubungi Malaysiakini.
PRK Tanjung Piai menyaksikan pertembungan enam penjuru antara calon BN Wee Jeck Seng, calon PH Karmaine Sardini, Badhrulhisham Abdul Aziz dari Berjasa, Wendy Subramaniam (Gerakan) serta calon bebas, Ang Chuan Lock dan Faridah Aryani Abd Ghaffar.
Wee yang juga ketua bahagian MCA pernah menjadi MP Tanjung Piai selama dua penggal sebelum tewas tipis pada PRU14 kepada Dr Mohd Farid dalam pertandingan tiga perjuru yang turut melibatkan calon PAS.
SPR menetapkan tempoh kempen selama 14 hari dengan tarikh mengundi pada 16 November manakala 12 November ditetapkan sebagai hari pengundian awal.




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2019/11/07/prktgpiai-nelayan-rasa-pelik-bantuan-khas-waktu-prk/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Bersih Bantuan Sepatutnya Diberi Selepas Prk

Bersih Bantuan Sepatutnya Diberi Selepas Prk

papar berkaitan - pada 8/11/2019 - jumlah : 186 hits
MALAYSIAKINI Badan pemerhati bebas pilihan raya Bersih hari ini mendakwa pembayaran bantuan khas RM1 000 kepada nelayan di Tanjung Piai oleh kerajaan negeri Johor sebagai percubaan untuk memancing undi golongan tersebut Dalam kenyataan yang...
Prktgpiai Nelayan Tanjung Piai Kecewa Wang Saguhati Tidak Diterima Sejak Zaman Ph

Prktgpiai Nelayan Tanjung Piai Kecewa Wang Saguhati Tidak Diterima Sejak Zaman Ph

papar berkaitan - pada 5/11/2019 - jumlah : 260 hits
Kira kira 800 nelayan di kawasan Tanjung Piai di sini melahirkan rasa kecewa apabila wang saguhati yang pernah dinikmati oleh mereka sejak 2016 sumbangan kerajaan negeri masih belum diterima sehingga kini Walaupun telah dijanjikan beberapa ...
Untuk Menang Prk Kenapa Perlu Umno Zalim Nelayan Tanjung Pi Ai

Untuk Menang Prk Kenapa Perlu Umno Zalim Nelayan Tanjung Pi Ai

papar berkaitan - pada 8/11/2019 - jumlah : 212 hits
Belajar dari PAS dan nik aziz serulah NELAYAN Kerajaan bagi ambik pangkah pembangkang Menteri Besar Johor Dr Sahruddin Jamal berkata 1 513 nelayan di kawasan Johor Selatan termasuk 544 di Tanjung Piai akan iberi bantuan khas RM1 000 bermula...
Bantuan Nelayan Di Tg Piai Rasuah Politik Kata Pemimpin Pkr Johor

Bantuan Nelayan Di Tg Piai Rasuah Politik Kata Pemimpin Pkr Johor

papar berkaitan - pada 9/11/2019 - jumlah : 302 hits
Bantuan nelayan di Tg Piai rasuah politik kata pemimpin PKR Johor Dikemas kini 1 jam yang lalu Diterbitkan pada 8 Nov 2019 1
Prktgpiai Peraturan Baru Kempen Ph Peralat Spr Sekat Jentera Bn Di Prk Tanjung Piai

Prktgpiai Peraturan Baru Kempen Ph Peralat Spr Sekat Jentera Bn Di Prk Tanjung Piai

papar berkaitan - pada 14/11/2019 - jumlah : 361 hits
Ternyata Pakatan Harapan memperalat Suruhanjaya Pilihan Raya untuk menyekat strategi kempen Barisan Nasional dengan harapan untuk mengelakkan kekalahan teruk parti kerajaan itu dalam Pilihan Raya Kecil Tanjung Piai kali ini kata Ahli Majlis...
Laluan Khas Dibuka Sempena Prk Tanjung Piai Untuk Pengundi Bekerja Di Singapura

Laluan Khas Dibuka Sempena Prk Tanjung Piai Untuk Pengundi Bekerja Di Singapura

papar berkaitan - pada 7/11/2019 - jumlah : 391 hits
JOHORTIMES MY Please Subscribe to JohorTimes Youtube https www youtube com channel UCBGyB6bgPwLLTOahiWTGuFQ Facebook https www facebook com johortimes my Twitter https www twitter com JohorTimes Instagram https www instagram com JohorTimes ...
Jokowi Ungkap Mendikbud Nadiem Minta Waktu 100 Hari Rancang Sistem Pendidikan

Jokowi Ungkap Mendikbud Nadiem Minta Waktu 100 Hari Rancang Sistem Pendidikan

papar berkaitan - pada 2/11/2019 - jumlah : 195 hits
Presiden Joko Widodo atau Jokowi mengatakan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Nadiem Makarim meminta waktu 100 hari kepada dirinya untuk merancang sistem pendidikan berbasis teknologi
Kemenhub Beri Waktu 3 Bulan Untuk Lion Air Lakukan Rekomendasi Dari Knkt

Kemenhub Beri Waktu 3 Bulan Untuk Lion Air Lakukan Rekomendasi Dari Knkt

papar berkaitan - pada 1/11/2019 - jumlah : 184 hits
Direktur Jenderal Perhubungan Udara Kementerian Perhubungan Polana B Pramesti memberikan evaluasi kepada Lion Air terkait kecelakaan pesawat JT 610 Ada beberapa poin yang ditekankan dalam evaluasi ini
Lesson In Economics From Hawkers Rebellion

Banjir Besar Dubai 2024 Ustaz Azhar Idrus

Lirik Lagu Cinta Setandan Pisang Eda Ezrin Den Manjo

Too Soon To Tell Analyst Says On Mipp S Prospects In Pn

Puasa Tarwiyah 2024 Maksud Hari Tarwiyah Hukum Berpuasa

Govt Opposition Should Agree On Redelineation Formula Says Bersatu Man

Kuala Kubu Baharu Of Fortress On Estuary And Lee S Legacy

Malaysia Bersedih Kehilangan 10 Wira Negara



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Wordless Wenesday 115 Diy Baju Kurung Lama

Uncover The Secrets Of Riversweeps The Online Casino That S Different

Isteri Bersubahat Dengan Suami Melakukan Amang Seksual Terhadap Remaja 17 Tahun

Mb S Son Five Others Remanded In Rm600 000 False Claim Probe Under Macc

Dilema Calun Prk Kkb Melayu Atau Cina

Beli Rak Rempah 3 Tingkat