Prktgpiai Kajian Dapati Pengundi Tidak Beri Ph Peluang Gagal Laksana Manifesto




Barisan Nasional melalui calonnya, Datuk Seri Dr. Wee Jeck Seng dijangka mempunyai peluang untuk memenangi kerusi Parlimen Tanjung Piai dalam pilihan raya kecil yang akan berlangsung Sabtu ini.
Kajian yang dilakukan Terengganu Strategic & Integrity Institute (TSIS) dengan kerjasama sekumpulan penyelidik dari sebuah institusi pengajian mendapati 51 peratus daripada 300 responden yang ditemui menyatakan PH tidak perlu terus diberi peluang untuk memerintah.
“Sebanyak 68.3% responden menyatakan PH tidak berjaya atau sangat tidak berjaya melaksanakan manifestonya dan
57 peratus responden menyatakan kehidupan mereka tidak bertambah baik selepas PH memerintah,” kata Ketua Pegawai Eksekutif Terengganu Strategic and Integrity Institute, Dr. Wan Mat Sulaiman.
Kaji selidik bebas bertajuk “Kaji Selidik Mengenai Kecenderungan Pengundi Dalam PRK Tanjung Piai” membabitkan 300 orang responden yang merupakan pengundi berdaftar dalam PRK Tanjung Piai pada 7, 8 dan 9 November 2019.
Responden yang dipilih secara rawak dalam kajian adalah representatif kepada komposisi sebenar pengundi melibatkan 58.7% Melayu, 40.0% Cina dan 1.0% India berbanding komposisi sebenar pengundi 57.6% Melayu, 41.4% Cina dan 0.9% India.
Berikut dapatan utama lain kaji selidik iaitu:
1. 68.3% responden menyatakan PH tidak berjaya atau sangat tidak berjaya melaksanakan manifestonya di Malaysia berbanding 20.7% responden yang menyatakan PH berjaya atau sangat berjaya melaksanakan manifestonya di Malaysia.
2. 60.7% responden menyatakan PH tidak berjaya atau sangat tidak berjaya melaksanakan manifestonya di Johor berbanding 20.0% responden yang menyatakan PH berjaya atau sangat berjaya melaksanakan manifestonya di Johor.
3. 58.7% responden menyatakan PH tidak berjaya atau sangat tidak berjaya memperbaiki kedudukan ekonomi negara berbanding 28.7% responden yang menyatakan PH berjaya atau sangat berjaya memperbaiki kedudukan ekonomi negara.
4. 57.0% responden menyatakan kehidupan mereka tidak bertambah baik selepas PH memerintah berbanding 21.0% responden yang menyatakan kehidupan mereka bertambah baik selepas PH memerintah.
5. 55.7% responden menyatakan PH tidak berjaya atau sangat tidak berjaya menjaga kepentingan kaum dan agama mereka berbanding 31.3% responden yang menyatakan PH berjaya atau sangat berjaya menjaga kepentingan kaum dan agama mereka.
6. 50.0% responden menyatakan PH tidak berjaya atau sangat tidak berjaya menjaga keharmonian dan keselamatan negara berbanding 35.3% responden yang menyatakan PH berjaya atau sangat berjaya menjaga keharmonian dan keselamatan negara.
Petanda sangat jelas mengenai penerimaan pengundi Tanjung Piai kepada calon BN, Jeck Seng, pula boleh dilihat di dalam dapatan-dapatan utama lain kaji selidik iaitu:
1. 61.7% responden menyatakan calon yang paling mereka kenali, senangi dan hormati secara peribadi adalah calon BN, Dato’ Sri Dr. Wee Jeck Seng, berbanding 24.0% responden yang menyatakan calon yang paling mereka kenali, senangi dan hormati secara peribadi adalah calon PH, Karmaine Sardini.
2. 61.7% responden menyatakan calon yang paling mampu memperjuangkan kepentingan mereka adalah calon BN, Dato’ Sri Dr. Wee Jeck Seng, berbanding 24.0% responden yang menyatakan calon yang paling mampu memperjuangkan kepentingan mereka adalah calon PH, Karmaine Sardini.
3. 56.7% responden menyatakan Ahli Parlimen Tanjung Piai dari BN 2008-2018, Datuk Seri Dr. Wee Jeck Seng, adalah lebih baik prestasinya berbanding 19.7% responden yang menyatakan Ahli Parlimen Tanjung Piai dari PH 2018-2019, Datuk Dr. Md Farid Md Rafik, adalah lebih baik prestasinya.-SuaraMerdeka




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2019/11/14/prktgpiai-kajian-dapati-pengundi-tidak-beri-ph-peluang-gagal-laksana-manifesto/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Gagal Laksana Manifesto Pergolakan Dalaman Punca Rakyat Tolak Ph

Gagal Laksana Manifesto Pergolakan Dalaman Punca Rakyat Tolak Ph

papar berkaitan - pada 19/11/2019 - jumlah : 255 hits
Oleh Fazleen Safina Dianggap sama macam BN gagal dengar denyut nadi rakyatBANGI Kekalahan Pakatan Harapan dalam Pilihan Raya Kecil Parlimen Tanjung Piai merupakan satu amaran supaya menilai segera beberapa perkara yang dilihat sebagai kriti...
Pengundi Melayu Terbuka Kepada Ph Peluang Cerah

Pengundi Melayu Terbuka Kepada Ph Peluang Cerah

papar berkaitan - pada 7/11/2019 - jumlah : 125 hits
Walaupun menceroboh kubu kuat Umno di Tanjung Piai pemimpin Pakatan Harapan mula percaya sokongan terhadap parti ketuanan Melayu itu mula mencair Buktinya aktivis aktivis PH diterima berkempen di kampung kampung Melayu yang sebelum ini sang...
Prktgpiai Guna Undi Gesa Putrajaya Atasi Kejatuhan Harga Sawit Calon Bn Beritahu Pengundi

Prktgpiai Guna Undi Gesa Putrajaya Atasi Kejatuhan Harga Sawit Calon Bn Beritahu Pengundi

papar berkaitan - pada 6/11/2019 - jumlah : 225 hits
Calon Barisan Nasional Wee Jeck Seng menggesa pengundi di Pilihan Raya Kecil Tanjung Piai menggunakan undi untuk menghantar mesej kepada kerajaan Pakatan Harapan mencari jalan bagi menangani kejatuhan harga kelapa sawit Wee yang juga ketua ...
Prktgpiai Negara Huru Hara Tembak Bakar Sana Sini Tak Boleh Berniaga Jika Undi Bn Kata Menteri Pertanian Hasut Pengundi

Prktgpiai Negara Huru Hara Tembak Bakar Sana Sini Tak Boleh Berniaga Jika Undi Bn Kata Menteri Pertanian Hasut Pengundi

papar berkaitan - pada 6/11/2019 - jumlah : 367 hits
Negara huru hara tembak bakar sana sini tak boleh berniaga jika undi BN kata Menteri Pertanian hasut rakyat Kempen Menteri PH jelas cuba menakutkan rakyat menyebar kebencian antara kaum dan agama ini jelas melanggar akta kesalahan Pilihanra...
Prktgpiai Kemenangan Bn Isyarat Ph Gagal Penuhi Keperluan Rakyat Kata Zahid

Prktgpiai Kemenangan Bn Isyarat Ph Gagal Penuhi Keperluan Rakyat Kata Zahid

papar berkaitan - pada 17/11/2019 - jumlah : 223 hits
Pengerusi Barisan Nasional Ahmad Zahid Hamidi berkata kemenangan gabungan itu pada Pilihan Raya Kecil Tanjung Piai adalah isyarat jelas rakyat yang keperluan mereka gagal dipenuhi Pakatan Harapan Katanya kemenangan ini adalah tanda muafakat...
Peluang Pas Berdakwah Kepada Mca Kata Idris

Peluang Pas Berdakwah Kepada Mca Kata Idris

papar berkaitan - pada 11/11/2019 - jumlah : 316 hits
MALAYSIAKINI PRK TG PIAI Pembabitan PAS memberi sokongan penuh kepada MCA di Tanjung Piai disifatkan salah seorang pemimpin parti itu sebagai peluang keemasan untuk menjelaskan Islam kepada masyarakat Cina Naib Presiden PAS Idris Ahmad berk...
Peluang Niaga Di Saudi Visa Luaskan Agensi Pelancongan

Peluang Niaga Di Saudi Visa Luaskan Agensi Pelancongan

papar berkaitan - pada 10/11/2019 - jumlah : 323 hits
KUALA LUMPUR 28 Sept Persatuan Ejen Ejen Pelancongan dan Pengembaraan Malaysia melihat rancangan Arab Saudi untuk membuka pintunya kepada pelancong asing sebagai langkah yang akan meluaskan peluang perniagaan pelancongan di Malaysia Timbala...
Ini Peluang Bersihkan Nama Kata Najib

Ini Peluang Bersihkan Nama Kata Najib

papar berkaitan - pada 12/11/2019 - jumlah : 239 hits
Najib Razak menyifatkan keputusan hakim yang memerintahkan beliau membela diri adalah peluang untuk membersihkan namanya di mahkamah Dalam kenyataan umum dibuatnya di media sosial anggota parlimen Pekan itu memberitahu dengan perintah terse...
Bela Diri Peluang Najib Panggil Saksinya

Bela Diri Peluang Najib Panggil Saksinya

papar berkaitan - pada 12/11/2019 - jumlah : 374 hits
KES SRC MUNGKIN BERLANJUTAN SEMENTARA ITU Lokman dakwa Dr M campur tangan kes Najib Penyokong kuat Najib Razak yang juga anggota Majlis Tertinggi Umno Lokman Noor Adam mendakwa wujud campur tangan Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad membabi...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Asan Lembu The Movie

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Hospital Kuala Pilah

Saya Dan Rafizi Tiada Isu Peribadi Kata Puad

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Menu Sahur

Terkejut Jumpa Segenggam Paku Dalam Lemang

Pemain Newcastle Tonali Dituduh Melanggar Peraturan Pertaruhan Bahasa Inggeris

Akmal Sokong Mb Johor Tularkan Isu Kesesakan Tambak Johor

Tanding Solo Pilihan Akhir Jika Umno Mahu Kembali Tadbir Sabah Kata Penganalisis

Netizen Sebak Tengok Anak Lap Air Mata Bella Astillah Ayden Macam Dah Biasa Mesti Mak Dia Selalu Nangis