Prk Slim Mungkin Dah Sampai Masa Dr M Fikir Persaraan Ngo Belia


malaysiakini.comMohamad Siddiq Mohd Azani
Diterbitkan Hari ini 2:09 pm

ULASAN | Kekalahan teruk calon tajaan Tun Dr Mahathir Mohamad adalah satu isyarat jelas bahawa anak muda sudah letih melayan karenah politik Malaysia yang dipelopori oleh wajah-wajah yang sama, tanpa hala tuju yang jelas.

Rata-rata Orang Melayu sudah pun memberi peluang kepada PH untuk memerintah namun mereka dikecewakan dengan prestasi kerajaan itu lantaran membuat keputusan untuk tidak lagi memberi sokongan.

Orang Melayu sudah muak dimomokkan dengan kisah pencuri, penyamun berulang-ulang kali sedangkan pencuri dan penyamun ini pun sedang berpeluh menghadapi kes di mahkamah untuk menyumbat mereka ke dalam penjara.

Orang Melayu juga tidak malas dan tidak suka digelar malas. Buka mata dan turun ke lapangan. Lihat ramai anak muda Melayu yang bertungkus lumus serta bermatian kerja siang dan malam demi survival mereka.

Janganlah khianat mandat rakyat dengan memperbodohkan rakyat seperti “kami tak sangka menang, sebab tu kami berjanji” atau “Kami ingat kalah, kami letaklah perkara susah dalam manifesto” mahupun “terima kasih atas pandangan, tapi anda bukan kerajaan”.

Adakah Melayu mudah lupa? Melayu tidak lupa. Mereka ingat semua ini dan mereka menghantar isyarat pada setiap PRK diadakan.Rakyat sudah bosan dengan modal kempen buruk-memburuk, label melabel. Rakyat mahukan penyelesaian segera.

Modal kempen pencuri, penyamun, penyangak sudah tidak lagi relevan.

Peratusan undi menunjukkan sokongan kaum Melayu, Cina dan India sudah meningkat kepada BN. Ini satu isyarat jelas bahawa Tun Dr Mahathir sudah tidak lagi berpengaruh. Mungkin sudah tiba masanya Tun memikirkan tentang persaraan.

Kecekapan kerajaan menangani Covid-19 juga membataskan isu kempen pembangkang. Tidak banyak isu yang boleh dibangkitkan selain daripada isu ‘pembelian’ wakil rakyat.

Malangnya, orang Semenanjung tidak peduli keadaan politik di Sabah. Bercerita tentang ‘pembelian’ wakil rakyat Sabah kepada pengundi di Slim hanyalah membuang masa. Isu lokal tetap menjadi keutamaan setiap PRK.

Adakah Kadir Jasin tidak sedar lagi? Dah kalah teruk TKO pun masih salahkan dengan memanggil orang Melayu ‘peasant’ pula?

Deposit pun nyaris terbakar. Insaflah. Muhasabah diri. Fikirlah cara baru untuk menangi hati pengundi Melayu selepas manifesto dikhianati.

Perbezaan umur yang jauh mungkin penyebab ‘social disconnection’ ini. Dengan kehadiran #Undi18, gelombang ombak anak muda akan menghempas pantai-pantai tua dan rapuh ini sehingga pasirnya tenggelam ke dasar laut tak timbul lagi.

Henti salahkan orang lain. Tetapi lihatlah pada diri sendiri dan baiki kelemahan. Ingatlah bahawa rakyat berkuasa mengangkat dan menumbangkan sesebuah kerajaan.

Justeru jangan perbodohi dan menghina rakyat lagi. Setiap kerajaan termasuk kerajaan Perikatan Nasional ambil iktibar dari keputusan Slim ini.

MOHAMAD SIDDIQ MOHD AZANI merupakan Setiausaha Agung NGO Pertubuhan Gerakan Revolusi Anak Malaysia (G3RAM).

Artikel ini pandangan penulis dan tidak mencerminkan pendirian rasmi Malaysiakini


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://wak-labu.blogspot.com/2020/08/prk-slim-mungkin-dah-sampai-masa-dr-m.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Prk Slim Bn Dijangka Menang Besar Calon Pejuang Lebih Terampil

Prk Slim Bn Dijangka Menang Besar Calon Pejuang Lebih Terampil

papar berkaitan - pada 28/8/2020 - jumlah : 368 hits
Ringkasan EksekutifPOLA PENGUNDIAN PILIHAN RAYA KECIL N58 nbsp SLIMILHAM CENTREJumaat 28 Ogos 2020BN DIJANGKA MENANG BESAR CALON PEJUANG LEBIH TERAMPILLatar Belakang nbsp PRK nbsp N58 nbsp SlimPilihan Raya Kecil N58 nbsp Slim nbsp di dalam ...
Lebih 600 Petugas Kendali Prk Dun Slim Esok Pengerusi Spr

Lebih 600 Petugas Kendali Prk Dun Slim Esok Pengerusi Spr

papar berkaitan - pada 28/8/2020 - jumlah : 291 hits
UMNO ONLINETANJUNG MALIM Seramai 689 petugas dilantik Suruhanjaya Pilihan Raya bagi mengendalikan proses pengundian Pilihan Raya Kecil Dewan Undangan Negeri Slim esok yang melibatkan 12 pusat mengundi dan 54 saluran kata Pengerusi SPR Datuk...
Prk Slim River Warga Felda Tuntut Janji Lama Kerajaan

Prk Slim River Warga Felda Tuntut Janji Lama Kerajaan

papar berkaitan - pada 27/8/2020 - jumlah : 217 hits
PRK Slim River Warga Felda Tuntut Janji Lama Kerajaan Peneroka Felda Trolak Utara menggesa kerajaan persekutuan supaya menunaikan janji janji yang dibuat sebelum ini termasuk projek perumahan generasi kedua bantuan tabung penanaman semula t...
Tak Mustahil Pn Tumbang Di Perak Jika Calon Pejuang Menang Prk Slim

Tak Mustahil Pn Tumbang Di Perak Jika Calon Pejuang Menang Prk Slim

papar berkaitan - pada 26/8/2020 - jumlah : 285 hits
B Nantha Kumar PRK SLIM Bekas menteri besar Perak Mohammad Nizar Jamaluddin memberi bayangan bahawa kerajaan negeri Perak di bawah pimpinan Menteri Besar Ahmad Faizal Azumu tidak mustahil tumbang sebelum pilihan raya umum Kata Nizar ia akan...
Prk Slim Calon Lupa Tukar Baju Logo Parti

Prk Slim Calon Lupa Tukar Baju Logo Parti

papar berkaitan - pada 26/8/2020 - jumlah : 278 hits
TANJUNG MALIM Calon Barisan Nasional Mohd Zaidi Aziz tidak dibenarkan masuk ke Pusat Pengundian Awal di Ibu Pejabat Polis Daerah Muallim di sini hari ini kerana memakai baju berlogo parti Mohd Zaidi hadir pada jam 9 40 pagi di IPD Muallim i...
Dr Mahathir Memperlekehkan Peneroka Felda Dalam Ceramah Kempen Prk Slim

Dr Mahathir Memperlekehkan Peneroka Felda Dalam Ceramah Kempen Prk Slim

papar berkaitan - pada 29/8/2020 - jumlah : 322 hits
Dalam ceramah kempen PRK Slim pada hari Khamis lepas dalam program sepetang bersama Tun Dr Mahathir di Pusat Bandar Felda Gunung Besout 3 Dr Mahathir sekali lagi memperlekehkan masyarakat peneroka Felda dengan menganggap masyarakat peneroka...
Pasca Prk Slim Anwar Tun Perlu Kerjasama Semula Lawan Pn

Pasca Prk Slim Anwar Tun Perlu Kerjasama Semula Lawan Pn

papar berkaitan - pada 29/8/2020 - jumlah : 239 hits
Dr Razam Ramli Matlamat Lebih Besar PRK DUN Slim Untuk PRK DUN Slim saya akan hubungi kawan kawan sama ada jentera atau yang memang tinggal di sana untuk dapatkan maklumat Kedua dua pihak untuk dapatkan gambaran yang lebih adil Kata kawan s...
Pru Awal Selepas Prk Slim

Pru Awal Selepas Prk Slim

papar berkaitan - pada 29/8/2020 - jumlah : 263 hits
Minggu lepas ketika berucap dalam satu program kempen PRK Slim Presiden UMNO Zahid Hamidi membayangkan PRU akan diadakan dalam tempoh 100 hari akan datang Kata beliau itu adalah jangkaannya berdasarkan perkembangan semasa politik negara sek...
Konsert Cinta Di Awan Siti Nurhaliza Tambah Lagi Sehari

Lelaki Miang Tanggal Seluar Budak Direman

Dibunuh Kerana Tak Mahu Rujuk Selepas Bercerai Mayat Disumbat Dalam Bagasi

Saya Harap Isu Aliff Aziz Tak Jejaskan Saya Cari Rezeki Di Malaysia Aaron Aziz

Biasa Dari Negeri Yang Tak Pernah Lihat Kepesatan Negeri Yang Lebih Maju Dia Nampak Kedai Proses Ayam Ja

From Dreadful To Delightful Conquering Gear Engagement In Dodge Transmissions

Sustainability And Metal Buildings A Data Driven Approach To Eco Friendly Construction

Contoh Inspirasi Poster Ucapan Selamat Hari Pekerja 2024



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Henry Ridley Kuala Tembeling Jerantut 1911

10 Toner Untuk Kulit Berminyak 2024

Mesyuarat Negara Negara Asean Dalam Bidang Sains Dan Teknologi Kuantum

Drama Framed Lakonan Mimi Lana Meerqeen

Sarapan Pagi

Pas Quashing Of Zafrul S Affidavit Raises Concerns About Govt S Integrity