Prk Lagi Ada Apa Semenyih


oleh Ab Jalil Backer
Pilihan Raya Umum (PRU14), negara ini sudah merekodkan 6 Pilihan Raya Kecil (PRK). Empat dari enam PRK tersebut membabitkan Dewan Undangan Negeri (DUN) Selangor kawasan Sungai Kandis, Balakong, Seri Setia dan terbaharu yang sedang berlangsung ialah Semenyih.
Manakala PRK kawasan Parlimen PRK barlangsung di Port Dickson (Negeri Sembilan) dan Cameron Highlands (Pahang). PRK ketujuh sudah pasti apabila mahkamah mengisytiharkan keputusan PRU14 DUN Negeri Sembilan kawasan Rantau batal berikutan kesilapan pegawai Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) mentafsir peraturan pas masuk.
Lima pilihan raya sebelum ini, pembangkang hanya menang sekali iaitu di Cameron Highlands menerusi Barisan Nasional (BN). BN kalah di Sungai Kandis, MCA kalah di DUN Balakong; manakala Pas kalah di Seri Setia dan Port Dickson. Cameron Highlands mencatatkan peratusan keluar mengundi tertinggi setakat ini iaitu sebanyak 68.79% diikuti oleh Port Dickson (58.3%).
Kesemua PRK di Selangor mencatatkan jumlah keluar mengundi yang sangat rendah iaitu di bawah 50%. PRK Balakong mencatatkan peratusan keluar mengundi terendah iaitu 43% diikuti Seri Setia (44.1%) dan Sungai Kandis (49.9%).
Jumlah keluar mengundi yang rendah di Selangor ini mencatatkan rekod baru dalam PRK di Semenanjung Malaysia. Rekod sebelum ini ialah dalam PRK DUN Penanti, Pulau Pinang (2006) yang mencatatkan 46%.
Apakah majoriti pengundi Selangor merasa bosan dengan terlalu banyak politik pasca PRU14, atau berpendapat undi mereka tidak akan memberi apa-apa perubahan signifikan kepada pentadbiran negeri Selangor yang telah pun dikuasai oleh Pakatan Harapan.
Ketiga-tiga PRK DUN Selangor sebelum ini merupakan kawasan tradisi PKR dan DAP sejak beberapa penggal lalu. Pembangkang tiada harapan menang mungkin antara faktor pengundi non partisan menjauhi diri.
PRK di Selangor pada 2018 juga diadakan ketika gelombang kemenangan Pakatan Harapan masih tinggi dan rakyat dijanjikan satu pembaharuan yang luar biasa. Namun PRK DUN Semenyih membawa dimensi baharu. Semenyih secara tradisinya merupakan kawasan BN-UMNO. Hanya dalam PRU14 BN kalah akibat sentimen nasional, persempadanan semula kawasan dan beberapa faktor dalaman UMNO sendiri, termasuk kemunculan Bersatu.
PRK kali ini menyaksikan saingan empat penjuru membabitkan calon Pakatan Harapan (PH), Muhammad Aiman Zainali; calon Barisan Nasional (BN), Zakaria Hanafi; calon Parti Sosialis Malaysia (PSM), Nik Aziz Afiq Abdul serta calon Bebas, Kuan Chee Heng.Tradisi pengundian di kawasan sub bandar seperti Semenyih ini sentiasa membabitkan tiga parti utama iaitu BN, Pas dan PH. PSM sentiasa mempunyai penyokong setia mereka tetapi tidak mencukupi untuk mengugat BN dan PH.
Manakala penampilan calon bebas Kuan Chee Heng yang popular dengan panggilan Uncle Kentang juga agak sukar mengubah pola pengundian. Uncle Kentang yang popular sebagai aktivis masyarakat dijangka sukar menembusi pengundi luar bandar yang merupakan sebahagian besar pengundi di Semenyih.BN membuat mencalonkan Zakaria Hanafi, aktivis masyarakat yang tidak begitu menonjol tetapi berpengalaman. Ini sangat “luar biasa” berbanding calon-calon BN kawasan tersebut sebelum ini yang sentiasa mewakili hierarki kepimpinan UMNO Bahagian.
Manakala Bersatu meletakkan Muhammad Aiman Zainali, menantu kepada bekas wakil yang meninggal, sebagai calon PH. PH dilihat mahu bergantung kepada sokongan dan simpati terhadap allahyarham Bakhtiar Mohd Nor bagi mengekalkan kerusi tersebut. Setelah seminggu berkempen, faktor calon nyata bukan kelebihan PH.
Calon BN kelihatan lebih berkeyakinan, matang dan mudah didekati pengundi. Calon PSM juga tampak meyakinkan. Manakala calon PH banyak kali membuat kenyataan yang dilihat menembak pasukan sendiri. Beliau membawa isu kesesakan jalan raya, jalan berlubang dan masalah sampah yang semuanya merupakan itu di bawah kerajaan negeri PH sejak 10 tahun lalu. Janji beliau hari ini menang esok selesai semua masalah ditegur secara terbuka oleh Presiden Bersatu, Tan Sri Muhyiddin Yassin.Tidak cukup menembak kaki sendiri, calon PH juga berjanji akan membina hospital di Semenyih. Janji ini tidak mungkin dilaksanakan kerana semenyih berada dalam radius tidak sampai 30KM daripada Hospital Kajang.
Janji bulan bintang seperti ini sangat sensitif kepada pengundi yang masih rasa tertipu dengan manifesto PH. Akibatnya, sepanjang kempen ini jentera PH terpaksa membuat kerja “mengawal kerosakan” dengan pelbagai pengumuman peringkat nasional berbanding meyakinkan pengundi mengenai kebolehan calon mereka.
Namun di Semenyih ini, ia bukan sekadar pertandingan antara empat calon yang mendaftarkan diri untuk dipilih oleh 54,471 pengundi berdaftar. Ia merupakan pertarungan ideologi politik, kelangsungan politik Melayu, imej kerajaan dan kekuatan jentera parti PH ada kelebihan kerajaan negeri dan Persekutuan, manakala BN dan Pas mempertaruhkan “survival” politik Melayu dan rekod pembangunan lebih 50 tahun.Jika trend empat PRK lalu diambil kira, 90% daripada 32% undi bukan Bumiputera akan dibolot oleh PH.
Justeru BN perlu melakukan sesuatu keajaiban mendapatkan 90% pengundi Melayu bersama mereka.Pemerhati politik luar dan rakyat biasa pasti berharap BN menang supaya ia menjadikan DUN Selangor lebih menarik dan ingatan kepada parti pemerintah jangan memperkecilkan manifesto pilihan raya mereka.
Penulis ialah Presiden Angkatan Karyawan Nasionalis (Akar)
Sinar


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2019/02/25/prk-lagi-ada-apa-semenyih/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Terkini Perkasa Tolak Sokong Calon Ph Prk Semenyih

Terkini Perkasa Tolak Sokong Calon Ph Prk Semenyih

papar berkaitan - pada 19/2/2019 - jumlah : 286 hits
Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia hari ini membuat pendirian secara terbuka untuk menyokong Barisan Nasional pada Pilihan Raya Kecil Dewan Undangan Negeri Semenyih Setiausaha Agungnya Syed Hassan Syed Ali berkata dengan keputusan itu Perk...
Prk Semenyih Janji Biar Lebih Munasabah

Prk Semenyih Janji Biar Lebih Munasabah

papar berkaitan - pada 19/2/2019 - jumlah : 298 hits
PUTRAJAYA Kementerian Kesihatan perlu mengambil kira beberapa faktor termasuk keperluan dan kepadatan penduduk sebelum merancang untuk membina hospital di Semenyih Selangor kata Menteri Kesihatan Datuk Seri Dr Dzulkefly Ahmad Beliau berkata...
Prk Semenyih Ph Makin Terdesak Risalah Memburukkan Ds Najib Di Edar

Prk Semenyih Ph Makin Terdesak Risalah Memburukkan Ds Najib Di Edar

papar berkaitan - pada 19/2/2019 - jumlah : 296 hits
Kempen PRK DUN Semenyih makin hangat Terkini di kesan risalah2 fitnah yang memburukkan Datuk Seri Najib dan isteri beliau Datin Seri Rosmah di edarkan untuk mencantas fenomena BossKu yang semakin hebat di Semenyih Risalah 2 mukasurat tu mem...
Prk Semenyih Aiman Tak Malu Menteri Kkm Nafi Cadang Bina Hospital Semenyih

Prk Semenyih Aiman Tak Malu Menteri Kkm Nafi Cadang Bina Hospital Semenyih

papar berkaitan - pada 20/2/2019 - jumlah : 600 hits
Aiman Zainali KANTOI apabila hasrat beliau mahu membina sebuah Hospital di Semenyih dinafikan oleh Menteri Kesihatan Terbukti calon PPBM ini bercakap seperti Manifesto PH tanpa berfikir panjang hanya kerana mengejar populariti dikalangan pe...
Rasuah Rm100 Diumum Untuk Anak Muda Menjelang Prk Semenyih Dan Rantau Tapi 6 Minit Kemudian Lim Guan Eng Buat U Turn

Rasuah Rm100 Diumum Untuk Anak Muda Menjelang Prk Semenyih Dan Rantau Tapi 6 Minit Kemudian Lim Guan Eng Buat U Turn

papar berkaitan - pada 20/2/2019 - jumlah : 481 hits
Sekali lagi nampaknya Menteri Kewangan Malaysia buat lawak Bantuan Sara Hidup Bujang 2019 diumumkan pada jam 4 10 petang Jumlahnya adalah RM100 berbanding RM450 yang diberikan oleh Kerajaan Barisan Nasional menerusi BR1M untuk golongan buja...
Prk Semenyih Aiman Tak Kisah Tol Tidak Dihapuskan Sibuk Janjikan Hospital

Prk Semenyih Aiman Tak Kisah Tol Tidak Dihapuskan Sibuk Janjikan Hospital

papar berkaitan - pada 19/2/2019 - jumlah : 419 hits
Calon Pakatan Harapan Aiman Zainali mahu fokus pembinaan sebuah Hospital di Semenyih sedangkan jalan masuk ke tempat berkenaan dilingkari TOL Mengapa beliau tidak mahu memperjuangkan penghapusan TOL di Semenyih sebaliknya mahu Hospital Adak...
Aiman Calon Ppbm Ph Prk Semenyih Buat Hal Lagi

Aiman Calon Ppbm Ph Prk Semenyih Buat Hal Lagi

papar berkaitan - pada 19/2/2019 - jumlah : 351 hits
Belum pun reda isu kantoi menipu ada PhD calon PPBM PH Muhammad Aiman Zanali di khabarkan buat hal lagi sampai memeningkan kepala jentera pilihanraya Bersatu Aiman di lapurkan bergerak tak mengikut jadual yang dah di tetapkan oleh jentera p...
Prk Semenyih Misi Hishammuddin Tawan Semula Pdm Kantan Permai

Prk Semenyih Misi Hishammuddin Tawan Semula Pdm Kantan Permai

papar berkaitan - pada 18/2/2019 - jumlah : 531 hits
Bekas Menteri Pertahanan Dato Seri Hishammuddin Hussein memulakan kempen di Semenyih dengan taklimat bersama jentera BN dan PAS di PDM Kantan Permai Kehadiran Bekas Menteri Pertahanan tiba di PDM dan disambut jentera BN Pas Program yang dia...
Tahap Empat Babitkan Keseluruhan Kulit Otot Dan Tulang Ini Gambaran Lecur Mengikut Tahap

Kenyataan Cukai Jalan Oleh Bjak

Kecewa Makanan Potluck Sekolah Anak Tak Disentuh Ikutlah Apa Budak Suka Makan Bukan Kita

Guideline Needed For Maintenance Of Old Trees In Kl Ft Minister

Pertumbuhan Berterusan Wall Street Hijau Untuk Hari Ketiga Berturut Turut

218 Fibonaci

Don T Let Renovations Ruin Your Home And Your Budget Or Some Tips For Choosing A Contractor

Faisal Halim Kini Di Icu Tangan Kiri Tiada Tindak Balas



Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri


Resepi Makaroni Bakar

Tiga Simbol Terpapar Di Dashboard Kereta

Apakah Surat Asy Syu Ara Disebut Juga Surat Pemusik

Terapkan Budaya Kemas Dan Susun Di Mana Saja Anda Berada

Selepas Bersara Setiap Ringgit Berguna

Laundry Day Woes Say Goodbye To Lost Socks With Inchbug