Presiden Pkr Tidak Wajar Jadi Pm



Mohamad Saja
Cadangan dari Mohamad Saja. Katanya dah dipersetujui oleh ramai ketua cabang. Kalau tak jadi PRU15, harus ada move nak tukar Presiden.
Bagi saya pada Pemilihan PKR 2021. Seeloknya calon Presiden ialah Rafizi Ramli dan calon ketua umum dan Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim. PKR patut melaksanakan konsep baru dalam proses kepimpinan mereka. Jawatan Ketua Umum patut diinstitusikan.
Saya bercakap macam tu sebab saya rasa Rafizi tak akan terlibat dalam PRU15 kerana selagi Anwar sebagai presiden adalah sukar dia kembali aktif kerana buat apa dia nak aktif sekarang dengan pelbagai bala yang ada takda sapa boleh mengurus ekonomi yang sukar macam ni. Lebih baik jaga parti dan bina bagi parti jadi kuat.
Kalau aktif pun buat apa dengan Presiden yang keras kepala macam batu. Nasihat tak nak dengar. Orang cakap dalam kelambu ada pijat dia kata tak ada. Malam rasa macam kena ketit dia kata semut api jer tu.
Ketua Umum jaga negara
Presiden jaga parti. Ketua Umum jaga negara. Contoh bila Ketua Umum sibuk nak jadi PM sampai parti tak terjaga. Nak buang MB Selangor pun tak jadi, takut parti bergolak. Ni sampai YB parti lain nak masuk parti sendiri masih belum ada komen sebab sibuk nak pergi Putrajaya.
Patut ada pengurusan berbeza dalam parti. Presiden jaga MPP, Ketua Umum jaga Majlis pimpinan politik iaitu Biro Politik dinaik taraf menjadi Majlis Pimpinan Politik.
Jadi kalau Ketua Umum nak letak mantan kartel seperti Shamsul dan Xavier sebagai penasihat serta Farhash sebagai pegawai khas ia boleh berlaku dalam Majlis Pimpinan Politik tapi mereka tidak boleh berada dalam Majlis Pimpinan Parti.
Sekarang Tian Chua tali barut Azmin yang menjawat jawatan dalam kerajaan PN masih boleh masuk dalam mesyuarat MPP. Tak giler ker tu. Macam mana maklumat tak bocor.
Macam mana la nak tengok Rafizi aktif semula dalam parti sebagai calon Timbalan Presiden kalau perkara mudah macam tu Presiden tak boleh fikir. Agak-agaklah nak bersifat adil dalam parti. Jangan guris hati ahli yang lain.
Ketua Cabang perlu dari kalangan bukan berhasrat menjadi calon Dun dan Parlimen. Mereka layak menjawat Senator bila parti menang atau calon GLC kerana tanggungjawab KC kepada parti. Mereka juga akan berada dalam Majlis Daerah untuk wakili parti dan Dun wakili rakyat.
Ketua Cabang yang terpilih akan memilih Presiden parti. Eloklah parti apabila pemenang presiden hanya perlu sibuk jaga parti dan beliau adalah calon presiden yang layak bertanding dari kalangan ahli parlimen. Jika terpilih menjadi menteri hanya terhad kepada jawatan menteri kanan.
Kalau beliau belum menang jadi calon, beliau boleh dilantik jadi senator. Jadi beban kepada diri untuk menjaga rakyat menjadi lebih ringan dan perlu jaga ahli parti. Ini tidak, dia jadi PM, jadi presiden dan jaga diri sendiri. Jadi dia betul-berul nak jaga rakyat?
Calonkan diri sebagai Ketua Umum
Jika beliau berhasrat menjadi PM beliau perlu meletakkan jawatan dan mencalonkan diri sebagai Ketua Umum. Semua ketua Ranting layak mencalonkan diri sebagai calon Ketua Umum dan calon Perdana Menteri. Jika terpilih pun calon hanya sibuk dengan kempen menjadi PM kerana kebajikan parti dijaga oleh Presiden.
Begitulah sebuah parti yang dapat memisahkan antara peranan wakil mereka dalam kerajaan memerintah dan parti yang diperintah.
Adun dan Parlimen kepada semua rakyat. Bila tercalin tiada istilah wakil rakyat parti. Adun patut datang dari ketua ranting yang mencalonkan diri sebagai wakil rakyat.
Sekarang saya nampak parti macam takda tuan rumah. Kerajaan ada tapi parti macam asing kepada mandat yang diberi. Menteri besar dah macam anak jiran hanya boleh tanya khabar.
Last dia buat mak bapa dia macam agent insuran. Mak bapa kena jaga dia untuk dapat komisen. Dia buat bodoh dan tak bayar komisen adalah hak dia. Bila isu datang seperti bala sekatan air bukan kerajaan saja yang kena malah parti turut terpalit.
.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://suarapakatandaily.com/archives/30611

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Mahathir Cuba Halang Ph Jadi Kerajaan Semula Jawab Pkr Kepada Mahathir

Mahathir Cuba Halang Ph Jadi Kerajaan Semula Jawab Pkr Kepada Mahathir

papar berkaitan - pada 15/11/2020 - jumlah : 412 hits
PKR mendakwa bekas perdana menteri Dr Mahathir Mohamad cuba menghalang Pakatan Harapan kembali berkuasa Ini selepas Mahathir yang merupakan bekas pengerusi Pakatan Harapan secara terbuka mendakwa Presiden PKR Anwar Ibrahim tidak mampu memim...
Pkr Mp No Blank Cheque Support For Budget 2021

Pkr Mp No Blank Cheque Support For Budget 2021

papar berkaitan - pada 15/11/2020 - jumlah : 223 hits
The Perikatan Nasional government should not expect blank cheque support from all MPs for Budget 2021 said PKR s Pasir Gudang MP Hassan Karim Hassan said all MPs have taken an oath to protect public interest and the Federal Constitution hen...
Adun Amanah Lompat Ke Pkr

Adun Amanah Lompat Ke Pkr

papar berkaitan - pada 16/11/2020 - jumlah : 339 hits
FAZLI RADZIAdun Meru dari AMANAH Fakhrulrazi Mohd Mokhtar didakwa menyertai PKR dengan mendaftar di bawah Cabang Petaling Jaya Satu tangkap layar status permohonan keanggotaan PKR yang diterima Malaysia Dateline memaparkan kelulusan untuk F...
Mahathir Trying To Prevent Harapan S Return To Power Pkr

Mahathir Trying To Prevent Harapan S Return To Power Pkr

papar berkaitan - pada 15/11/2020 - jumlah : 304 hits
PKR has accused former prime minister Dr Mahathir Mohamad of trying to prevent Pakatan Harapan from returning to power This came after the former Harapan chairperson publicly claimed PKR president Anwar Ibrahim is of leading the country thr...
Pkr Dakwa Mahathir Cuba Gagalkan Usaha Ph Jadi Kerajaan

Pkr Dakwa Mahathir Cuba Gagalkan Usaha Ph Jadi Kerajaan

papar berkaitan - pada 14/11/2020 - jumlah : 191 hits
November 14 2020 Kenyataan terkini Tun Dr Mahathir Mohamad disifatkan sebagai cubaan untuk mengkhianati serta menggagalkan usaha Pakatan Harapan bagi mendapatkan semula kerajaan kata Ketua Penerangan PKR Datuk Seri Shamsul Iskandar Mohd Aki...
Ex Pkr Leader Among New Political Appointments For Sabah Government

Ex Pkr Leader Among New Political Appointments For Sabah Government

papar berkaitan - pada 10/11/2020 - jumlah : 213 hits
Provided by Malay Mail Sabah Chief Minister Datuk Hajiji Noor reminded the new appointees of their responsibilities to uphold the public s trust in them Picture by Firdaus LatifKOTA KINABALU November 9 Fifteen new political secretaries incl...
Biro Politik Pkr Bincang Gangguan Bekalan Air

Biro Politik Pkr Bincang Gangguan Bekalan Air

papar berkaitan - pada 11/11/2020 - jumlah : 294 hits
Biro politik KEADILAN yang akan bermesyuarat esok akan meminta laporan penuh berhubung kejadian gangguan bekalan air yang berulang ulang sejak beberapa bulan kebelakangan ini Menurut Pengarah Komunikasi KEADILAN Fahmi Fadzil parti memandang...
Pemuda Pkr Gelar Maria Chin Bebal Bodoh Kerana Bantah Najib

Pemuda Pkr Gelar Maria Chin Bebal Bodoh Kerana Bantah Najib

papar berkaitan - pada 12/11/2020 - jumlah : 221 hits
Pemimpin Pemuda PKR menggelar ahli Parlimen Petaling Jaya Maria Chin Abdullah dari partinya sebagai bebal kerana meninggalkan Dewan Rakyat semalam ketika Najib Razak yang sudah disabitkan bersalah dalam skandal 1MDB zaman pentadbirannya mem...
Amanah Assemblyman Coy Over Pkr Rumours

Amanah Assemblyman Coy Over Pkr Rumours

papar berkaitan - pada 16/11/2020 - jumlah : 224 hits
PETALING JAYA A Selangor assemblyman from Parti Amanah Negara has remained coy over talk that he had quit the party to join PKR At the moment I have no comments yet said Meru assemblyman Mohd Fakhrulrazi Mohd Mokhtar when contacted on Sunda...
Politikus Merosakkan Nama Raja Raja Melayu

Pesanan Datin Thalia Kepada Wanita Jadilah Wanita Yang Mahal

Thousands Rally On Labour Day Demand Better Rights

Set Up Gig Workers Commission Quickly Says Anwar

Continuous Learning

Embark On The Journey Of Family Togetherness With Sharp This Parents Day

Pengangguran Hilang Kerja Dan Kerja Luar Bidang

Awak Solat Tak 5 Waktu Jika Tidak Awak Balik Saja



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Diperlakukan Buruk Oleh Kerabat Tetap Balas Dengan Kebaikan

Meneladani 3 Nilai Semangat Ki Hajar Dewantara Sebagai Bapak Pendidikan Indonesia

Beyond The Buzz Exploring The Science Behind Mushroom Gummie

Senandung Buruh Kasar

Dibunuh Kerana Tak Mahu Rujuk Selepas Bercerai Mayat Disumbat Dalam Bagasi

Pertahan Keharmonian Bagi Mengukuhkan Ekonomi Negara Mohamad Sabu