Politik Selangor Lebih Memilih Kualiti Berbanding Asal Usul




Pembangkang PN terus memainkan isu calon Menteri Besar (MB) Selangor perlu dipilih daripada kalangan anak jati negeri tersebut berbanding MB sedia ada yang bukan anak jati.
Kempen itu memuncak apabila MB Kedah, Datuk Seri Mohamad Sanusi Mohd Nor mempersoalkan asal usul MB Selangor dalam ucapannya pada majlis jamuan hari raya di negeri itu, minggu lalu.
Bagi Timbalan Pengarah Pilihan Raya KEADILAN Malaysia, Manivanan Gowind, rakyat Selangor lebih matang berpolitik dalam hal melantik pemimpin dan mengutamakan kualiti kepimpinan berbanding asal keturunan sebagaimana dijaja oleh Sanusi.
“Dia (Amirudin) sebagai MB telah memperkenalkan banyak dasar dan polisi baharu yang respons kepada permintaan dari masyarakat Selangor.
“Nak kata beliau orang luar, memang dia orang luar, dia lahir di luar Selangor. Namun bila membesar di sini, belajar, kawan kawan di sini dan tahu derita rakyat Selangor bukanlah itu kriteria yang perlu kita teliti? Bukan hanya kamu lahir di sini kamu boleh jadi MB yang baik, bila masa kita ada kriteria semacam itu?
“Sanusi pendek akal. Dia tidak fikir secara mendalam. Dia hanya fikir anak jati Selangor. Anak jati bukan semua memainkan peranan (berkesan),” katanya kepada Suara Keadilan.
Sebaliknya, Ahli Majlis Pimpinan Pusat KEADILAN itu mempertikaikan apakah Sanusi sebagai anak jati Kedah lebih baik dalam melaksanakan tanggungjawabnya sebagai MB mentadbir negeri.
“DUN dia sendiri pun ada masalah. Kamu betulkan tempat sendiri, baiki masalah bekalan air, elak banjir di DUN kamu. Kamu anak jati? Selesaikan masalah sebagai anak jati di DUN kamu. Tak selesai juga. Di sana pun air paip macam air karat. Masih lagi ada banjir, jalan berlubang. Jadi jangan main politik.
“Berpolitik (cara Sanusi) bawa isu yang menyedapkan rakyat (bila didengar) tetapi tidak mencerdikkan mereka. Kita sebagai pimpinan kanan perlu membawa isu yang boleh menambahkan ilmu kepada rakyat. Bukan hanya memainkan isu dari sudut politik,” katanya.
Bagi MB Datuk Seri Amirudin Shari pula, Manivanan menyifatkan beliau layak untuk memegang jawatan tersebut kerana MB itu ahli politik yang naik dari bawah. Belajar di Selangor, bergaul bersama rakyat Selangor dan faham isu isu di Selangor.
“MB kita bukan orang baru, dia cenderung dalam bidang politik sejak zaman muda dulu.
“Beliau bangun dari pimpinan akar umbi, dia bukan pimpinan payung terjun. Dia dari AMK, jadi pimpinan kanan, pimpinan pusat KEADILAN. Dia ada hierarki yang dia mendaki sambil menimba pengalaman. Ini jauh berbeza dengan Sanusi atau MB Kelantan (dalam politik Pas).
“Saya berpandangan MB kita di Selangor telah melalui liku liku perjalanan politik yang mematangkan dan kehadiran beliau sebagai MB telah membawa polisi dan dasar yang baru yang diterima baik rakyat. Dia bukan ambil dasar daripada dua MB Selangor sebelum ini,” katanya lagi.
The post Politik Selangor lebih memilih kualiti berbanding asal usul first appeared on Suara Pakatan Daily.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://suarapakatandaily.com/archives/36381?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=politik-selangor-lebih-memilih-kualiti-berbanding-asal-usul

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Berbanding Azam Baki Anwar Lebih Patut Dikalungkan Ucapan Tahniah

Berbanding Azam Baki Anwar Lebih Patut Dikalungkan Ucapan Tahniah

papar berkaitan - pada 12/5/2023 - jumlah : 168 hits
Sebagaimana dilaporkan media Ketua Pesuruhjaya SPRM Azam Baki disambung khidmatnya setahun lagi untuk mengetuai agensi pencegahan rasuah itu Beliau yang sepatutnya bersara wajib pada 12 Mei ini kerana mencapai usia 60 tahun disambung setahu...
Gbp Usd Adakah Bank Of England Akan Pergi Lebih Jauh Berbanding Fed Dan Ecb

Gbp Usd Adakah Bank Of England Akan Pergi Lebih Jauh Berbanding Fed Dan Ecb

papar berkaitan - pada 9/5/2023 - jumlah : 155 hits
Jangan percaya kata kata percayakan tindakan Gabenor Bank of England Andrew Bailey membayangkan kesilapan penilaian pasaran berhubung pengetatan lanjut dasar monetari manakala Ketua ekonomi Huw Pill bercakap tentang keperluan untuk berhemat...
Asal Anak Boleh Keluar Buat Aktiviti Paling Berbaloi Lebih Baik Dari Terperap Di Rumah

Asal Anak Boleh Keluar Buat Aktiviti Paling Berbaloi Lebih Baik Dari Terperap Di Rumah

papar berkaitan - pada 19/5/2023 - jumlah : 189 hits
Cuti persekolahan yang bakal bermula hujung bulan ini apa kata mak ayah peruntukkan waktu seketika untuk bercuti bersama anak anak Sebolehnya usahakan untuk membawa anak keluar seketika dari rumah untuk melakukan pelbagai aktiviti luar ruma...
Mahathir Lebih Telus Beritahu Jumlah Perbelanjaan Penerbangan Berbanding Pmx

Mahathir Lebih Telus Beritahu Jumlah Perbelanjaan Penerbangan Berbanding Pmx

papar berkaitan - pada 23/5/2023 - jumlah : 91 hits
Sebelum ini dalam satu podcast Keluar Sekejap KJ ada membicarakan tentang ketirisan rasuah yang dilaungkan PMX Dikatakan berjumlah trillion ringgit dan ia mengejutkan Apa yang lebih mengejutkan lagi KJ menyatakan dalam statement PMX seolah ...
Myproton Tempah Temujanji Dan Pandu Uji Proton Lebih Mudah

Myproton Tempah Temujanji Dan Pandu Uji Proton Lebih Mudah

papar berkaitan - pada 17/5/2023 - jumlah : 178 hits
MyProton merupakan sebuah aplikasi bagi peranti mudah alih yang dibangunkan oleh Proton Holdngs Berhad untuk pelanggan sedia ada dan bakal pelanggan mereka Hari ini kebanyakan daripada kita bergantung kepada telefon pintar dalam pelbagai si...
Lebih 50 Flat Kos Rendah Di Johor Kotor Kata Exco

Lebih 50 Flat Kos Rendah Di Johor Kotor Kata Exco

papar berkaitan - pada 17/5/2023 - jumlah : 240 hits
Exco Perumahan dan Kerajaan Tempatan Mohd Jafni Md Shukor meninjau keadaan persekitaran yang kotor ketika melawat Flat Taman Ungku Tun Aminah di Johor Bahru JOHOR BAHRU Lebih 50 flat kos rendah di Johor dikategorikan sebagai kotor selain di...
Kad Minyak Shell Transaksi Pembelian Lebih Mudah Selamat

Kad Minyak Shell Transaksi Pembelian Lebih Mudah Selamat

papar berkaitan - pada 17/5/2023 - jumlah : 212 hits
Kad minyak Shell Malaysia atau Shell Fuel Card adalah salah satu kad minyak yang paling banyak digunakan dan diterima di negara ini Sekiranya anda mencari liputan stesen minyak yang meluas harga yang kompetitif serta bahan bakar berkualiti ...
Trailer Extraction 2 Bangkit Dari Kematian Dengan Aksi Yang Lebih Mendebarkan

Trailer Extraction 2 Bangkit Dari Kematian Dengan Aksi Yang Lebih Mendebarkan

papar berkaitan - pada 17/5/2023 - jumlah : 184 hits
Netflix telah mengeluarkan trailer terbaru filem aksi yang dinantikan Extraction 2 menawarkan pandangan terbaru dalam filem sekuel akan datang Extraction 2 akan ditayangkan di Netflix pada 16 Jun ini Anda boleh tonton trailer Extraction 2 d...
Nasi Briyani Kukus Padu Sedap Uii Percuma Ayam Briyani Untuk Ibu Mengandung Patutla Ramai Beratur Beli

Nak Rasa Cromboloni Sedap Boleh Ke Flour Crown Jitra

Aku Ceraikan Isteri Ikut Kehendak Dia Sebab Dia Tak Pandai Buat Air Ikut Tekak Keturunan Kami

Nostalgia Bedak Sejuk

Buah Ciku 10 Khasiat Pelbagai Jenis Penyakit

Adik Ipar Nak Tumpang Rumah Kemudian Datang Lagi Sorang Akhirnya Kami Laki Bini Dah Kurus Kering

Stop The Drip Stay Warm A Guide To Oil Tank Replacement Services

Kempen Pn Dijangka Menggila Selepas Usaha Serang Kerajaan Tak Berhasil



5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard


Calon Bersatu Prk Kkb Tidak Dapat Sokongan Parti Pas

Unveiling The Efficiency Of Delta 8 Gummies An Extensive Guideline

Sayur Kucai Dan Taugeh Untuk Makan Tengah Hari

Adira Suhaimi Kasih Chord

Bila Duit Nak Masuk

Dumbing Down Our Education System Via Politicians And Theocrats