Politik Itu Kejam Seperti Lumpur











NORMAN RADZUAN


PH lawan salah guna kuasa pemimpin dgn seni politik

Terlalu banyak sejarah silam boleh dijadikan tauladan

POLITIK ITU KEJAM SEPERTI LUMPUR

Semalam seorang lagi anak muda selepas seorang MP Utara berhujah di wall saya….kita perlu mendidik masyarakat bukan mengikut kehendak mereka utk menggunakan wang KWSP.

Dlm hujah sebelum itu bersama MP Utara, saya beritahu anda sepatutnya menjadi Pensyarah bukannya ahli politik. Hendak mendidik di IPT… politik ini satu peperangan sekejam peperangan menggunakan ketenteraan. Kita perlu bersedia dgn konsekuansinya.

Pernah mendengar buku Art Of War atau buku karya Niccolo Machiavelli? Art Of War mungkin ramai sekadar membacanya tapi ramai juga tidak membaca kisah Machiavelli.

Bukunya 'The Prince' memberi pengaruh besar

pada politik selepas itu dgn prinsip dan falsafah yg dibincangkan membawa satu dimensi baru. Falsafah politik Machiavelli mula dapat diterima pakai org ramai. Diktator terkenal dunia seperti Benito Mussolini dan Joseph Stalin adalah pemimpin yg mengamalkannya.

Tun Mahathir Mohamad juga didakwa kerap mengamalkan falsafah Machiavelli dlm merangka perancangan serta keputusan dasar negara. Apa dasarnya ?

Machiavelli menyatakan sekiranya seorang pemimpin perlu memilih utk disayangi atau ditakuti…adalah lebih baik memilih utk ditakuti. Ia kerana keselamatan dan kuasa pemimpin tersebut lebih terjamin.

Tentang Erdogan terlalu kerap saya ceritakan. Bila Erdogan bangkit dari kekalahan parti AKP dia berkempen partinya bersifat sosialis. Namun dlm tempoh 20 tahun Erdogan mengubah perlahan lahan bumi Uthamaniah ini utk kembali kpd Islam sebenarnya selepas pemerintahan kuku besi Kamal Artatuk.

Pun begitu wajah ditaktor itu masih dibiarkan tergantung dibangunan2 kerajaan Turki kerana tidak mahu menimbulkan kekecohan kpd pentaksub Kamal Artatuk yg dianggap bapa pemodenan Turki. Itu tidak penting… yg penting rakyatnya kini mudah menutup aurat dan menjadi payung kpd negara2 Islam.

Begitu juga negara China dlm melakukan perubahan hingga menjadi kuasa ekonomi dunia mereka. Ya mereka hapuskan rasuah tetapi negara yg lahirnya buku Art Of War ini memegang kata azimat pemimpin

tertinggi China ketika itu, Deng Xiaoping.

"Kalau mahu mengubah keadaan China, kita harus

‘taoguang yanghui’. Bertenang, bertenang dan bertenang. Kita buat kerja sendiri dan tunggu masa

yang sesuai'.

Penganalisis Barat menterjemah maksud ‘Taoguang Yanghui’ dlm bahasa Inggeris 'hide our capacities and bide our time' yg bermaksud 'menyimpan kekuatan dan menunggu masa'.

Nampak seni politik mereka tak ubah seperti perjanjian Hudaibiyah. Kini China menghampiri penguasaan ekonomi dunia secara total.

Jgn kata mereka Rasulullah saw sendiri sebagai ketua peperangan menggunakan pelbagai strategi terutama di Perang Badar dan Uhud. Ada riwayat mengatakan Rasulullah beritahu sahabat perbincangan mereka itu mesti dirahsiakan walaupun kpd isteri masing2.

Sb itu kita bukan sekadar baca tetapi memahami maksud tersirat di dlm buku Art Of War. Seperti kepung Wei utk selamatkan Zhao, berpura menyerang dari timur tapi menyeranglah dari barat, mengorbankan Perak utk dptkan emas dan byk lagi.

Selalu saya katakan pemimpin UMNO itu ramai graduan luar negara. Adakah mereka sebodoh itu bercerita soal KWSP? Tidak sebab mereka adalah pemain politik yg tahu demografi atau kenal sifat dan sikap bangsanya dlm politik negara kita.

Kita jgn tgk negara barat. Kita jgn lihat negara Brunei yg kecil tapi kaya dgn sumber minyak. Malah negara Brunei mengamalkan sistem monarki mutlak. Kita kena lihat dimana kelemahan pengundi kita. Kita dgn cara kita walaupun dilihat kebelakang.

Kpd adik itu kena byk belajar dgn Inggeris dan UMNO. Mereka bukan bodoh tapi melayan kebodohan utk sebuah kemenangan. Sebab itu PAS mudah bermain dalil adik… dalil yg kelakar seram pun ditelan bulat2 oleh walaun2 mereka.

Dipendekkan cerita belajar dari Tun Mahathir yg licik itu. Pecah dan perintah. PH menjadi lemah seperti skg kerana strategi pecah dan perintah Tun Mahathir menjadi hingga dilihat DAP dan Amanah tidak solid bersama PH seperti sebelum ini.

Jadi utk kalahkan UMNO parti ini perlu dipecahkan. UMNO terkesan PRU14 selain faktor 1MDB, GST, Rosmah Mansur dan salah guna kuasa… 20% kerana ahlinya berpecah menyertai PH melalui Bersatu.

Ok cukuplah dan harap faham kenapa kita kena main isu populis. Nampak lekeh dan tidak akademik tetapi itulah antara formula paling mujarat. Dah dpt jadi kerajaan baru kita didik perlahan lahan mcm org Tabligh buat.





Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2022/02/politik-itu-kejam-seperti-lumpur.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Mengenali Sifat Buruk Yahudi Seperti Dinyatakan Dalam Al Qur An

Mengenali Sifat Buruk Yahudi Seperti Dinyatakan Dalam Al Qur An

papar berkaitan - pada 2/3/2022 - jumlah : 129 hits
Siapa tidak kenal dengan kezaliman Zionis yang kejam merampas tanah dan membunuh rakyat Palestin dengan sesuka hati mereka Jika melihat watak Israel demikian sememangnya tidak perlu dihairankan lagi kerana itulah sifat jahat mereka sejak da...
Bersatu Maran Nafi Sayap Srikandi Mereka Lumpuh 31 Yang Keluar Bukan Ahli Parti Itu

Bersatu Maran Nafi Sayap Srikandi Mereka Lumpuh 31 Yang Keluar Bukan Ahli Parti Itu

papar berkaitan - pada 11/2/2022 - jumlah : 377 hits
MARAN Parti Pribumi Bersatu Malaysia Bahagian Maran menafikan sayap Srikandi parti itu lumpuh selepas seorang wanita mendakwa dirinya sebagai ketuanya bersama 31 yang lain mengumumkan keluar parti dan kemballi menyokong UMNO semalam Ketua B...
Lirik Luka Itu Perlu Yonggi Mikama

Lirik Luka Itu Perlu Yonggi Mikama

papar berkaitan - pada 11/2/2022 - jumlah : 141 hits
ku mencari jalankumelawan hatikumatikan cinta matikusungguh cintaku tangguhtundukan akalkumenangkan hatikuberkali ku coba menjauhtapi cintaku tak maunamun kini kesalahanmumenghancurkan cintakuterkadang luka itu perluagar ku bisa melarikan d...
Itu Tempat Parking Bukan Tempat Niaga Wanita Dipukul Kerana Tegur Peniaga Salahguna Petak Parkir

Itu Tempat Parking Bukan Tempat Niaga Wanita Dipukul Kerana Tegur Peniaga Salahguna Petak Parkir

papar berkaitan - pada 11/2/2022 - jumlah : 128 hits
The ReporterTular di media sosial semalam video pergaduhan di antara peniaga dan orang awam gara gara tidak berpuas hati ditegur jangan berniaga di tempat letak kereta Berdasarkan video rakaman kamera litar tertutup kejadian itu dipercayai ...
Jadilah Seperti Sepasang Kasut

Jadilah Seperti Sepasang Kasut

papar berkaitan - pada 2/3/2022 - jumlah : 148 hits
Just share Menarik Cerdik org yg menulisnya Bacalah 1 Bentuknya sama berdampingan bersama 2 Waktu berjalan tidak pernah serentak tapi destinasinya sama 3 Tidak pernah ganti posisi namun saling melengkapi 4 Tidak pernah ganti pasangan walau ...
Ini Tiga Syarat Agar Hidup Normal Seperti Sebelum Pandemi

Ini Tiga Syarat Agar Hidup Normal Seperti Sebelum Pandemi

papar berkaitan - pada 2/3/2022 - jumlah : 130 hits
Wiku menjelaskan ada tiga negara yang bisa dijadikan contoh Indonesia untuk bisa menuju pelonggaran aturan Covid 19 yaitu Inggris Swedia dan Norwegia Di ketiga negara kasus kematian rendah cakupan vaksinasi tinggi dan faskes yang siap
Saya Gesa Cerita Seperti Ini Diboikot Tak Sesuai Paparkan Perlakuan Gay Pada Umum Ustazah Asmak Husin

Saya Gesa Cerita Seperti Ini Diboikot Tak Sesuai Paparkan Perlakuan Gay Pada Umum Ustazah Asmak Husin

papar berkaitan - pada 26/2/2022 - jumlah : 225 hits
The ReporterTayangan drama Suamiku Lelaki Pendosa di slot Samarinda TV3 semakin menarik perhatian ramai yang menontonnya Para pelakonnya sebelum ini ada yang menjelaskan drama tersebut bukan hanya sekadar hiburan semata mata tetapi akan mem...
Lebih Baik Jadi Budak Sorong Seperti Di Sandakan Daripada Minta Sedekah

Lebih Baik Jadi Budak Sorong Seperti Di Sandakan Daripada Minta Sedekah

papar berkaitan - pada 26/2/2022 - jumlah : 217 hits
SANDAKAN 23 Feb Beberapa budak sorong menunggu pengunjung pasar yang memerlukan perkhidmatan mereka di Pasar Umum Sandakan hari ini Perkhidmatan porter atau budak sorong di pasar Sandakan merupakan perkhidmatan yang ditawarkan oleh kira kir...
Ahy Tegaskan Demokrat Seperti Kuda Hitam Terus Bekerja Meski Tidak Dianggap

Ahy Tegaskan Demokrat Seperti Kuda Hitam Terus Bekerja Meski Tidak Dianggap

papar berkaitan - pada 27/2/2022 - jumlah : 143 hits
Ketua Umum Partai Demokrat Agus Harimurti Yudhoyono mengingatkan kepada para kader bahwa semangat yang diusung partainya adalah semangat kuda hitam Kendati kuda hitam tak dianggap tapi terus bekerja hingga diraih apa yang dicitakan
Is Dap Mis Painted Or Deserving Of Its Image

Sarawak Now Affin Bank S Largest Shareholder Promises No Interference

Warga Emas Skim Pelaburan Emas Palsu Elak Jadi Mangsa

Resepi Ikan Singgang

Mahkota Poll A Test For Dap To Ensure Chinese Voters Back Bn

Pengundi Dun Mahkota Pilih Wakil Rakyat Hari Ini

Lirik Lagu Adiwira Firdaus Rahmat Faizal Tahir

Suami Bakar Isteri Suka Berhutang


echo '';
Muzikal Lawak Superstar 2024 Keputusan Markah Mingguan Peserta Musim 4 Kemaskini Setiap Minggu Selepas Live

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Salju Rindu Di Bumi Auckland Tonton

5 Kelebihan Utama Bergelar Penjawat Awam di Malaysia

8 Fakta Biodata Anna Jobling Pelakon Drama Berepisod Hai Cinta Dengarkanlah Bintang Filem Lembayung Dan Juri Muzikal Lawak Superstar 2024

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Kelas Tahanan Cikgu Hiragi Adaptasi Siri Mr Hiiragi s Homeroom Slot DramaVaganza Astro Ria


Gejala Kekurangan Vitamin D

Selalulah Istighfar Walau Apa Keadaanmu

Hariz Danial Materialistik Chord

Murshid Nazri Angan Chord

Makanan Sedap Di Penang Dari Nasi Kandar Ke Cendol Semua Ada

Rasmi Hizbulloh Umum Hassan Nasrullah Pergi Menghadap Ilahi Al Fatihah