Pokok Buah Nam Nam




Pokok buah nam-nam. Itu salah satu nama merujuk kepada satu jenis pokok yang juga dikenali pokok buah katak puru. Pokok ini juga dikenali dengan nama pokok buah kopi anjing. Tidak cukup dengan tiga nama itu, ada lagi nama lain iaitu pokok buah hima, pokok buah namau-namu, pokok buah amphawa dan pokok buah nang-ai. Buah dihasilkan pokok berkenaan dinamakan mengikut nama pokoknya.

Kerana tajuk artikel ini mengenai pokok buah nam-nam, maka nama yang banyak itu tidak akan ditulis untuk seterusnya.
Khasiat buah nam-nam mujarab merawat penyakit kencing manis, tekanan darah tinggi dan sakit buah pinggang. 
Buah nam nam terkenal dan diminati ramai kerana kelainan rasanya yang unik serta menyelerakan untuk dimakan. 

Pokok nam-nam termasuk dalam kategori tumbuhan liar atau hutan. Nama botani pokok nam-nam ialah cynometra cauliflora. Pokok nam-nam mudah ditanam atau dibiakkan melalui biji. 
Pokok nam nam mudah tersebar tumbuh apabila bijinya dicampak atau dibuang selepas isinya dimakan. Sebab itu, pokok nam-nam banyak terdapat di tepi rumah yang sebenarnya tidak ditanam, tetapi tumbuh setelah bijinya dibuang di situ.

Memandangkan pokok ini mudah ditanam dan tidak begitu besar, pokok nam nam sering dijadikan hiasan laman rumah, selain dapat menikmati buahnya. Warna daun muda yang berwarna pink menambahkan kecantikan pokok itu. 
Biarpun pokok ini mudah tumbuh, ia sesuai ditanam di kawasan tanah lembab bersaliran baik dengan sinaran matahari yang cukup untuk tumbuh subur. Buahnya yang berwarna coklat dengan permukaan yang berkerutu boleh dimakan. Rasanya masam kelat ketika muda dan akan berubah menjadi masam manis apabila masak.
Buah nam-nam bersaiz di antara lima hingga enam sentimeter (cm). Buah yang masak dikenali dengan warnanya berubah seakan kuning dan buahnya 'kembang penuh'. Bijinya pula berbentuk leper boleh dibelah dua.  
Buah nam-nam keluar di bahagian batang, termasuk di pangkal pokok. Ada yang keluar betul-betul di atas tanah. Buahnya akan keluar di tempat sama dengan yang sebelumnya. Sebab itu, di bahagian itu akan terbentuk macam bonggol tempat keluar buah.  
Bagi pokok yang subur, buahnya keluar hingga ke dahan bahan atas, tetapi jumlahnya tidak banyak. Jadi, tidak timbul istilah panjat pokok buah nam-nam untuk mengambil buahnya, melainkan pokok itu betul-betul tinggi. 

Buah nam-nam sedap kalau makan dicicih dengan kicap dicampur dengan gula dan garam. Elok juga dimasukkan belacan dan lada cili api. Kicap juga boleh diganti dengan cuka. Tidak kisahlah cuka tiruan, cuka nipah atau cuka kelapa. Kalau tidak ada semu itu, boleh dimakan dengan garam atau makan kosong aje.



Buah nam-nam boleh juga dicampur dengan buah-buah lain untuk dijadikan rojak. Memang terangkat. 
Kajian khasiat buah nam-nam belum tersebar, biarpun dikatakan telah ada pakar pemakanan telah membuat kajian mengenainya. Namun, di kalangan masyarakat Melayu, antara khasiat buah nam-nam dikatakan mampu untuk merawat kencing manis, darah dan penyakit buah pinggang. 
Selain buahnya, pucuk dan daun nam nam juga boleh dimanfaatkan untuk tujuan kesihatan. Pucuk pokok nam-nam boleh dijadikan ulam dimakan bersama nasi. Rasanya agak kelat yang menyebabkan ia sesuai untuk mengubat kencing manis dan darah tinggi. 
Daun tua pula boleh dikeringkan dan dijadikan ramuan teh. Ia dipercayai dapat merawat batu karang.



Elok kita perbanyakkan menanam pokok buah nam-nam sama ada sebagai pokok hiasan atau untuk mendapatkan buahnya. Pokok ini kini dikategorikan sebagai pokok nadir kerana jumlahnya semakin berkurangan.




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://lokmanismail.blogspot.com/2020/12/gtk.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pokok Dan Buah Ciku Manilkara Zapota

Pokok Dan Buah Ciku Manilkara Zapota

papar berkaitan - pada 26/12/2020 - jumlah : 406 hits
Pokok ciku atau sawa atau sawo di laman belakang rumah kampung JomTanamSayur Pokok yang rendang dan berbuah lebat sehingga tak habis makan Kawasan tanah yang asalnya hutan nipah berselut dan telah ditambak dengan tanah merah dan berdekatan ...
Lelaki Merayu Orang Beli Buah Pinggangnya Untuk Bayar Hutang

Lelaki Merayu Orang Beli Buah Pinggangnya Untuk Bayar Hutang

papar berkaitan - pada 18/12/2020 - jumlah : 238 hits
Demi melangsaikan hutang selepas perniagaannya gulung tikar akibat Covid 19 seorang penjual kereta di selatan Kashmir nekad menjual buah pinggangnya walaupun sedar ia salah di sisi undang undang India Sabzar Ahmad Khan 28 yang menetap di pe...
Selamba Panggil Tengku Hassanal Abang Hensem Ydpa Singgah Bersantap Di Warung Tepi Jalan Jadi Buah Mulut

Selamba Panggil Tengku Hassanal Abang Hensem Ydpa Singgah Bersantap Di Warung Tepi Jalan Jadi Buah Mulut

papar berkaitan - pada 17/12/2020 - jumlah : 432 hits
loading Sikap rendah diri Yang di Pertuan Ag0ng Al Sultan Abdullah Ri ayatuddin Al Mustafa Billah Shah dan Permaisuri Ag0ng Tunku Azizah Aminah Maimunah Iskandariah tidak asing lagi dalam kalangan rkyat di negara ini
9 Tahun Lalu Lelaki Ini Jual Buah Pinggang Untuk Beli Iphone Lihat Lah Keadaan Nya Sekarang

9 Tahun Lalu Lelaki Ini Jual Buah Pinggang Untuk Beli Iphone Lihat Lah Keadaan Nya Sekarang

papar berkaitan - pada 16/12/2020 - jumlah : 424 hits
9 TAHUN LALU LELAKI INI JUAL BUAH PINGGANG UNTUK BELI IPHONE LIHAT LAH KEADAAN NYA SEKARANG Semua sedia maklum yang produk Apple memang mahal harganya Malah disebabkan harga yang mahal ramai yang suka menjadikan ianya sebagai bahan lawak de...
Hampir 1 Kampung Jual Buah Pinggang Kampung Ini Dikenali Sebagai Kidney Village

Hampir 1 Kampung Jual Buah Pinggang Kampung Ini Dikenali Sebagai Kidney Village

papar berkaitan - pada 19/12/2020 - jumlah : 775 hits
HAMPIR 1 KAMPUNG JUAL BUAH PINGGANG KAMPUNG INI DIKENALI SEBAGAI KIDNEY VILLAGE Beruntung lah jika kita masih ada buah pinggang yang sihat dan berfungsi dengan baik Kalau di Malaysia ni ada yang cuma punya 1 buah pinggang mungkin kerana ian...
3 Kebaikan Buah Betik Yang Korang Perlu Tahu

3 Kebaikan Buah Betik Yang Korang Perlu Tahu

papar berkaitan - pada 19/12/2020 - jumlah : 417 hits
Kebaikan Buah Betik yang korang perlu tahu Dalam piramid makanan buah buahan berada ditangga kedua bersama dengan sayur sayuran Ianya menunjukkan bahawa buah buahan sangat penting dalam pemakanan kita Makan sekurang kurangnya 2 sajian buah ...
Khasiat Buah Anggur Untuk Kesihatan

Khasiat Buah Anggur Untuk Kesihatan

papar berkaitan - pada 19/12/2020 - jumlah : 649 hits
Khasiat buah anggur Anggur ialah tumbuhan beriklim sederhana dari keluarga Vitaceae yang digunakan sebagai buah segar dan diproses untuk dibuat minuman kismis jus wain dan sebagainya Penanaman anggur banyak di negara beriklim sub tropika at...
Hiburan Bijak Jawab Soalan Matematik Anak Buah Mira Filzah Raih Pujian Netizen

Hiburan Bijak Jawab Soalan Matematik Anak Buah Mira Filzah Raih Pujian Netizen

papar berkaitan - pada 15/12/2020 - jumlah : 534 hits
Tindakan pelakon popular tanah air Mira Filzah memuat naik video anak buahnya Umar menjawab soalan matematik kurang daripada 30 saat kini telah meraih perhatian umum Kebijaksanaan kanak kanak berusia 5 tahun yang kini menetap di New York it...
Nicol David Wanita Asia Pertama Digelar Ratu Skuasy Dunia

More Than Genetics How Life Experiences Shape Our Health

E Jamin Judiciary Bar Agree On Proposal To Reinstate Similar E Bail System

Video Suspek Serang Balai Polis Ulu Tiram Maut Ditembak

Adakah Batuk Membatalkan Solat Ust Azhar Idrus

Kelebihan Berpuasa Hari Putih

Buasir Otak Tv Hadiah Hari Guru Ikut Kerja Bapa Be Like

Ppim Sedia Bantu Cari Penyelesaian Harian Metro 17 05 2024



Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya

Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan

Info Penuh Senarai Peserta Juri Hadiah Cara Undi The Hardest Singing Show Astro Ria Sooka Program Realiti Mingguan Terbaru Malaysia


Apa Aku Buat Sekarang Ni

Pas Showing It Should Lead Pn Says Analyst

Article 153 Of The Federal Constitution Does Not Bar Opening Uitm To Non Bumiputera

Infinix Gt 20 Pro Antara Golongan Pertama Telefon Pintar Di Seluruh Dunia Yang Menyokong Pubg Mobile Dalam 120fps

Govt To Continue Using E Jamin Bail System

Kdn Fc Berputih Mata Di Laman Sendiri