Pn Perlu Tampil Calon Pm Baharu Ganti Muhyiddin



PN perlu tampil calon PM baharu ganti Muhyiddin. Perikatan Nasional (PN) perlu mengemukakan calon Perdana Menteri baharu kerana Muhyiddin Yassin bakal dipersalahkan atas pembatalan unilateral Ordinan Darurat.
Mengulas mengenai kemelut semalam yang mencetuskan teriakan “derhaka” di Dewan Rakyat dan tanda pagar #KerajaanDerhaka menjadi trend di Twitter, Ahmad Fauzi Abdul Hamid dari Universiti Sains Malaysia (USM) berkata, reaksi marah sebegitu sememangnya dijangka.
Katanya, Yang di-Pertuan Agong melantik Muhyiddin sebagai Perdana Menteri dan kegagalan beliau mendapat perkenan baginda dalam isu penting seperti pembatalan Ordinan Darurat adalah seumpama suatu pengkhianatan.
Semalam, Istana Negara berkata, Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Parlimen dan Undang-Undang) Takiyuddin Hassan mengelirukan Ahli Parlimen dengan pengumumannya mengenai pembatalan Ordinan Darurat dan bahawa Agong berasa “amat dukacita” kerana baginda belum memberi perkenan.
Menurut Istana, dalam satu majlis menghadap secara maya, Agong menitahkan kepada Takiyuddin dan Peguam Negara Idrus Harun agar cadangan pembatalan Ordinan Darurat dibentang dan dibahaskan di Parlimen.
Ahmad Fauzi. Ahmad Fauzi berkata, dalam mentadbir kerajaan persekutuan atau negeri, Perdana Menteri atau Menteri Besar (MB) harus tahu bagaimana untuk menangani hubungan dengan Raja.
“Banyak isu dapat diselesaikan jika Muhyiddin dan Takiyuddin memilih untuk melepaskan tanggungjawab mereka sebagai menteri,” katanya.
Katanya, oleh sebab Umno hanya menarik sokongan kepada Muhyiddin, bukan kerajaan, maka PN harus mengemukakan calon Perdana Menteri lain yang mampu mendapat sokongan majoriti Ahli Parlimen.
“Perkara sudah berlaku, tetapi masih ada masa sebelum pilihan raya berikutnya untuk memperbaiki hubungan mereka dengan Istana,” katanya.
Wong Chin Huat Ahli sains politik Wong Chin Huat berkata, ketiadaan perkenan Diraja berkenaan isu Ordinan Darurat akan merugikan ketiga-tiga parti orang Melayu dalam kerajaan.
Beliau berkata, institusi Diraja dilihat sebagai pelindung orang Melayu dan simbol ketuanan politik mereka sementara Umno, Bersatu dan PAS menggambarkan diri masing-masing sebagai pembela institusi Diraja.
Jadi, isu Ordinan Darurat ini menjadikan mereka kelihatan hipokrit, katanya.
Kata Wong lagi, beberapa Ahli Parlimen kerajaan “jelas berada dalam dilema” dan terbahagi antara kesetiaan mereka kepada Perdana Menteri dan tetap mahu disenangi Istana.
“Bagi mereka dalam Umno, mereka juga takut berasa terasing daripada penyokong parti yang membenci Perdana menteri dan Bersatu,” katanya.
Beliau berkata, “faktor Diraja” sangat penting bagi mana-mana pihak yang ingin membentuk kerajaan, terutamanya jika mereka tidak mempunyai majoriti kukuh di Parlimen dan sokongan rakyat.
“Bahkan semasa zaman kegemilangan Umno, ada beberapa MB yang terpaksa bersara atau pindah ke peringkat persekutuan kerana tidak disenangi Raja,” katanya.
PN perlu tampil calon PM baharu ganti Muhyiddin
Baca Artikel Menarik :
Beza antara pembatalan Proklamasi Darurat dengan Ordinan Darurat – Prof Shamrahayu Permansuhan Darurat. Kuasa siapa ? [Video] Sumbat belut dalam anu mahu ubati sembelit Tiara lepas ‘gian’ selepas 17 tahun tidak berlakon Fara Fauzana kembali ke Hot FM Resepi mushroom soup garlic bread memukau Layari Laman Facebook MYKMU
Muhyiddin perlu amal sikap berjiwa besar

 
The post PN perlu tampil calon PM baharu ganti Muhyiddin appeared first on MYKMU.NET.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2021/07/30/pn-perlu-tampil-calon-pm-baharu-ganti-muhyiddin/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ku Li Ismail Sabri Calon Pm Interim Ganti Muhyiddin Kata Sumber

Ku Li Ismail Sabri Calon Pm Interim Ganti Muhyiddin Kata Sumber

papar berkaitan - pada 3/8/2021 - jumlah : 167 hits
freemalaysiatoday com August 3 2021 8 05 PMSumber dalam Umno berkata terdapat dua kem yang mengetengahkan calon pilihan masing masing iaitu Tengku Razaleigh Hamzah dan Ismail Sabri Yaakob PETALING JAYA Timbalan Perdana Menteri Ismail Sabri ...
Panas Pemimpin Umno Kata Hadi Dan Peja Tiada Kualiti Untuk Ganti Muhyiddin

Panas Pemimpin Umno Kata Hadi Dan Peja Tiada Kualiti Untuk Ganti Muhyiddin

papar berkaitan - pada 4/8/2021 - jumlah : 185 hits
August 3 2021 DI MANA KAN KU CARI GANTI Pendirian UMNO sehingga Khamis lalu adalah untuk menarik sokongan terhadap TS Mahaidin sebagai PM tapi tetap ingin bersama dengan PN dalam kerajaan gabungan Pendirian ini dinyatakan secara jelas oleh ...
Muhyiddin Umum 3 Negeri Beralih Ke Fasa 3 Ppn Mulai Rabu Rentas Daerah Dibenarkan

Muhyiddin Umum 3 Negeri Beralih Ke Fasa 3 Ppn Mulai Rabu Rentas Daerah Dibenarkan

papar berkaitan - pada 3/8/2021 - jumlah : 230 hits
Tiga negeri iaitu Perlis Sarawak dan Labuan di bakal memasuki Fasa Ketiga Pelan Pemulihan Negara mulai Rabu ini Perkara ini disampaikan oleh Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin sebentar tadi Alhamdulillah sukacita ingin saya umumkan ba...
Pemimpin Umno Dakwa Muhyiddin Dah Letak Jawatan

Pemimpin Umno Dakwa Muhyiddin Dah Letak Jawatan

papar berkaitan - pada 3/8/2021 - jumlah : 199 hits
August 2 2021 Seorang pemimpin Umno harini memuat naik satu hantaran di laman sosialnya di facebook mengenai status terkini Perdana Menteri Muhyiddin Yassin Dalam status tersebut Rafi Awang Kechik yang juga antara blogger terkenal Umno menu...
107 Ahli Parlimen Tak Sokong Muhyiddin Kata Anwar Hanya 113 Saja Yang Sokong

107 Ahli Parlimen Tak Sokong Muhyiddin Kata Anwar Hanya 113 Saja Yang Sokong

papar berkaitan - pada 3/8/2021 - jumlah : 289 hits
Percubaan Ahli Parlimen Pembangkang untuk berarak dari Dataran Merdeka ke Parlimen tidak berjaya kerana anggota Unit Simpanan Persekutuan dengan perisai rusuhan menyekat kemaraan mereka Ahli Parlimen pembangkang yang berkumpul di Dataran Me...
Hanya 19 Ahli Parlimen Hadir Dalam Pertemuan Sulit Sokong Muhyiddin

Hanya 19 Ahli Parlimen Hadir Dalam Pertemuan Sulit Sokong Muhyiddin

papar berkaitan - pada 3/8/2021 - jumlah : 307 hits
KUALA LUMPUR Seramai 30 ahli Parlimen Barisan Nasional difahamkan telah menandatangani surat akuan menyokong Tan Sri Muhyiddin Yassin untuk kekal sebagai Perdana Menteri dalam satu pertemuan sulit di Wisma Perwira Kementerian Pertahanan Aha...
Thirty Bn Mps Met Secretly In Kl Signed Support Letters For Pm Muhyiddin

Thirty Bn Mps Met Secretly In Kl Signed Support Letters For Pm Muhyiddin

papar berkaitan - pada 3/8/2021 - jumlah : 162 hits
A secret meeting with 30 Barisan Nasional MPs was purportedly held at Wisma Perwira here last night to bolster support for Prime Minister Tan Sri Muhyiddin Yassin Malay daily Sinar Harian reported an unnamed source claiming that that the cl...
Kelantan Umno Rebels Against Muhyiddin

Kelantan Umno Rebels Against Muhyiddin

papar berkaitan - pada 3/8/2021 - jumlah : 229 hits
Kelantan Umno led by Machang MP Ahmad Jazlan Yaakub has demanded the resignation of Prime Minister Muhyiddin Yassin This was over what Jazlan described as treasonous acts against the Yang di Pertuan Agong Kelantan Umno firmly demands Muhyid...
Sekurang Kurangnya 10 Mp Di Belakang Zahid Muhyiddin Didakwa Hilang Majoriti

Sekurang Kurangnya 10 Mp Di Belakang Zahid Muhyiddin Didakwa Hilang Majoriti

papar berkaitan - pada 3/8/2021 - jumlah : 190 hits
malaysiakini comDiterbitkan 3 Aug 2021 6 26 pmDikemaskini 7 26 pmUmno telah menyerahkan surat akuan yang mencukupi kepada Yang di Pertuan Agong bagi menzahirkan penarikan sokongan parti itu terhadap Muhyiddin Yassin sebagai perdana menteri ...
Azmin Pledges To Tell All On May 11

Selepas Menjadi Penumpang Umno Bakal Terkubur Pada Pru16

Honor X7b Telefon Pintar 5g Kini Di Kedai Seluruh Negara Pada Rm899

Utilizing Crowdfunding For Business

What Is The Lifespan Of Vinyl Windows And How Can You Prolong It

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

Ramai Netizen Dan Rakyat Teruja Gembira Bila Dimaklumkan Tun Mahathir Antara Yang Sedang Disiasat Sprm

Malaysia S Ex Pm Mahathir Faces Anticorruption Probe



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


Ask Your Idol About Ops Lalang Don T Be A Hypocrite Fahmi To Saddiq

How Much Longer For Mou On Allocations For Opposition Mps Says Syed Saddiq

Kemeriahan Aidilfitri Bila Anak Anak Pulang Beraya Bersama Keluarga

Beraya Di Kuantan Dan Melaka

Lirik Lagu Katakan Saja Nabila Razali

Jadual Dan Keputusan Piala Thomas Piala Uber 2024