Pn Bn Gps Akan Meterai Gagasan Baharu




KUALA LUMPUR – Satu gagasan politik baharu akan dimeterai membabitkan tiga gabungan parti besar dalam kerajaan, iaitu Perikatan Nasional (PN), Barisan Nasional (BN) dan Gabungan Parti Sarawak (GPS).

Setiausaha Agung Parti Pribumi Bersatu Malaysia (BERSATU), Datuk Seri Hamzah Zainuddin, berkata gagasan itu bakal menjulang wawasan dan aspirasi diperjuangkan parti politik bergabung di bawahnya.

Oleh itu, katanya, satu Piagam Persefahaman Politik antara tiga gabungan parti besar itu perlu dibentuk.

“Dengan termeterainya piagam ini, rakyat akan lebih yakin bahawa gagasan itu mempunyai kestabilan politik kukuh serta keupayaan untuk terus mentadbir negara melalui dasar bagi memajukan ekonomi, membangunkan negara dan membela rakyat pada masa hadapan.

“Sebagai sebuah gagasan inklusif, semua pemimpin parti bergabung dalamnya harus diberikan ruang dan peluang sama untuk menyuarakan pendapat serta pandangan masing-masing,” katanya dalam satu hantaran di Facebook rasmi beliau, hari ini.

Ketika ini, BN memiliki 43 kerusi di Dewan Rakyat dengan pecahan UMNO (39), MCA (dua), MIC (satu) dan Parti Bersatu Rakyat Sabah (satu); PN mempunyai 49 kerusi dengan pecahan BERSATU (31) dan PAS (18); GPS mempunyai 18 kerusi menerusi Parti Pesaka Bumiputera Bersatu (PBB) (13), Parti Rakyat Sarawak (PRS) (dua), Parti Demokratik Progresif (PDP) (dua) dan Parti Bersatu Rakyat Sarawak (SUPP) (satu) manakala Parti Solidariti Tanah Airku (STAR) (satu) dan Parti Bersatu Sabah (PBS) (satu) bagi menjadikan jumlah keseluruhan 112.

Kelmarin, BERSATU, PAS dan BN mencapai kata sepakat mengenai kemelut politik di Perak yang menyaksikan pelantikan Datuk Saarani Mohamad sebagai Menteri Besar Perak baharu selepas Datuk Seri Ahmad Faizal Azumu meletak jawatan susulan kegagalan mendapat sokongan undi percaya di Dewan Undangan Negeri (DUN), Perak.

Kesepakatan itu juga bersetuju pelantikan Menteri Besar dan Ketua Menteri dalam kerajaan negeri atas persetujuan bersama, selain ketiga-tiga parti bersepakat memperkukuhkan lagi kerjasama antara parti dalam kerajaan PN di peringkat nasional demi kestabilan politik dan kesejahteraan rakyat.

Hamzah berkata, penubuhan gagasan baharu itu untuk memastikan kelangsungan permuafakatan dalam kerajaan PN.

Katanya, bergerak ke hadapan, persefahaman politik ini harus dikekalkan bagi menghadapi Pilihan Raya Umum Ke-15 (PRU-15) supaya PN bukan hanya dapat terus memerintah sebagai kerajaan persekutuan, bahkan berjaya mengambil alih kerajaan negeri yang masih lagi diperintah pembangkang.

Beliau menjelaskan dengan mengambil kira kehendak semua parti tidak kira besar atau kecil, tidak kira mewakili mana-mana bangsa, kaum dan agama, gagasan itu nanti mampu melahirkan satu manifesto benar-benar memenuhi keperluan seluruh lapisan rakyat Malaysia.

“Saya yakin sekiranya semua pemimpin benar-benar ikhlas untuk menentukan masa hadapan negara lebih baik, insya-Allah tanah air ini akan menjadi sebuah negara kebanggaan rakyatnya dan disegani dunia,” katanya.

Dalam perkembangan sama, Hamzah menjelaskan ketika pembentukan kerajaan PN di peringkat persekutuan, kedudukan kerajaan negeri juga diambil kira bagi memastikan wujud kesinambungan antara kepimpinan kedua-dua kerajaan.

Bagi tujuan itu, jelas beliau, kerjasama politik tidak dijalinkan atas dasar parti yang mempunyai bilangan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) terbesar semata-mata, sebaliknya atas dasar tolak ansur dan persetujuan bersama antara semua parti.

“Dalam hal ini, pembahagian jawatan Ketua Menteri dan Menteri Besar perlu diputuskan secara konsensus bagi memelihara kerjasama politik kukuh dan utuh.

“Ia juga dipengaruhi keperluan dan situasi politik semasa di negeri berkenaan.

“Contohnya di Perak, jawatan Menteri Besar dikekalkan menjadi milik BERSATU memandangkan jawatan itu telahpun dijawat wakil BERSATU sebelum pembentukan kerajaan PN.”

Sementara itu di Johor, kata Hamzah, jawatan Menteri Besar dipersetujui untuk diserahkan kepada UMNO walaupun pada asalnya jawatan itu milik BERSATU.

“Ini menjadikan jumlah keseluruhan negeri diketuai wakil daripada UMNO adalah sebanyak empat negeri termasuk di Melaka, Perlis dan Pahang.

“Bagi PAS pula, persetujuan dicapai untuk wakil PAS mengetuai kerajaan di tiga negeri, iaitu Kelantan, Terengganu dan Kedah, manakala Parti Pesaka Bumiputera Bersatu Sarawak (PBB) yang mewakili GPS dipersetujui untuk kekal menerajui kepimpinan Sarawak.

“Alhamdulillah, persefahaman politik ini terbukti dapat mengukuhkan kedudukan kepimpinan kerajaan PN dan dalam Pilihan Raya Negeri (PRN) Sabah baru-baru ini, PN menguasai semula negeri itu dan dipersetujui wakil BERSATU menjawat jawatan Ketua Menteri,” katanya.

Hamzah berkata, PN lahir ketika negara menghadapi krisis politik dan perkauman yang semakin parah.

“Keperluan untuk membentuk sebuah kerajaan baharu tercetus akibat dari ketidakpuasan hati rakyat atas beberapa dasar dan tindakan kerajaan Pakatan Harapan (PH).

“Jangka masa 22 bulan di bawah PH, menyaksikan kegagalan parti itu menunaikan pelbagai janji manifesto, pertikaian mengenai hak istimewa orang Melayu, pengurusan ekonomi lemah dan pelbagai isu berkaitan kepentingan rakyat serta negara.”

Ekoran itu, katanya, beberapa perbincangan awal diadakan dalam kalangan Ahli Parlimen mewakili parti politik berkongsi aspirasi sama untuk merangka strategi menyelamatkan negara dan mengambil alih kerajaan PH.

Bagi memastikan segala perancangan ini dapat direalisasikan, beberapa Ahli Parlimen terpaksa berkorban dengan membuat beberapa keputusan penting termasuk menyertai parti baharu.

Beliau menjelaskan tidak timbul persoalan sama ada wujud pengkhianat atau duri dalam daging kepada mana-mana parti yang pernah mereka wakili kerana apa yang lebih penting adalah matlamat untuk menumbangkan PH dan menubuhkan kerajaan baharu tercapai. – BH Online



Untuk dapatkan berita daripada kami secara terus,
sila subscribe via telegram https://t.me/mindarakyat dan untuk forum sila ke https://t.me/mindarakyatt

............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
[email protected]


©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.mindarakyat.net/2020/12/pn-bn-gps-akan-meterai-gagasan-baharu.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Malaysia Tidak Perlukan Gagasan Atau Perikatan Baharu Mohamad Hasan

Malaysia Tidak Perlukan Gagasan Atau Perikatan Baharu Mohamad Hasan

papar berkaitan - pada 16/12/2020 - jumlah : 280 hits
KUALA LUMPUR Malaysia memerlukan kecerdikan yang boleh menonjolkan idea baharu untuk memajukan negara bukan gagasan atau perikatan politik baharu kata Timbalan Presiden UMNO Datuk Seri Mohamad Hasan Dalam kenyataan yang dimuat naik di akaun...
Selepas Perak Move Hamzah Cadang Wujudkan Gagasan Perdana Pn Bn Gps

Selepas Perak Move Hamzah Cadang Wujudkan Gagasan Perdana Pn Bn Gps

papar berkaitan - pada 11/12/2020 - jumlah : 304 hits
KUALA LUMPUR Datuk Seri Hamzah Zainuddin mencadangkan Perikatan Nasional Barisan Nasional dan Gabungan Parti Sarawak perlu bersatu di bawah satu gagasan perdana untuk memastikan kemenangan pada pilihan raya umum ke 15 Setiausaha Agung Perik...
Gagsan Baharu Bn Pn Dan Gps Sepakat Metrai

Gagsan Baharu Bn Pn Dan Gps Sepakat Metrai

papar berkaitan - pada 11/12/2020 - jumlah : 145 hits
KUALA LUMPUR Satu gagasan politik baharu akan dimeterai membabitkan tiga gabungan parti besar dalam kerajaan iaitu Perikatan Nasional Barisan Nasional dan Gabungan Parti Sarawak Setiausaha Agung Parti Pribumi Bersatu Malaysia Datuk Seri Ham...
Senarai Pemain Baharu Kedah Ada Kejutan

Senarai Pemain Baharu Kedah Ada Kejutan

papar berkaitan - pada 3/12/2020 - jumlah : 330 hits
Alor Setar Kedah bakal mengumumkan barisan jurulatih dan pemain yang akan membarisi pasukan itu tidak lama lagi bagi menghadapi saingan Liga Malaysia dan Piala AFC musim 2021 Presiden Persatuan Bolasepak Kedah Muhammad Sanusi Md Nor berkata...
Nike Lancar Kit 2020 2022 Jersi Baharu Harimau Malaya

Nike Lancar Kit 2020 2022 Jersi Baharu Harimau Malaya

papar berkaitan - pada 4/12/2020 - jumlah : 865 hits
Penyokong boleh dapatkan jersi baharu ini mulai hari ini secara online di laman web http Nike com dan kedai terpilih di seluruh negara dengan harga RM299 sehelai RASMI Jersi Baharu Skuad Kebangsaan Dilancarkan Refleksi Budaya Ekspresif Dan ...
Adun Pas Perak Tak Sertai Pembentukan Kerajaan Negeri Perak Yang Baharu

Adun Pas Perak Tak Sertai Pembentukan Kerajaan Negeri Perak Yang Baharu

papar berkaitan - pada 4/12/2020 - jumlah : 430 hits
Kenyataan Media PAS PusatSokongan Adun PAS Di Negeri PerakPAS mengumumkan ia tidak akan menyertai kerajaan negeri Perak yang baharu selepas pentadbiran Ahmad Faizal Azumu tumbang setelah kalah undi percaya yang dibawa parti sekutu UMNO Mesk...
Peja Tumbang Di Dewan Undangan Negeri Perak Bakal Dapat Menteri Besar Baharu

Peja Tumbang Di Dewan Undangan Negeri Perak Bakal Dapat Menteri Besar Baharu

papar berkaitan - pada 4/12/2020 - jumlah : 235 hits
Keputusan Usul Undi Percaya pada MB Perak SETUJU 10 TIDAK SETUJU 48 ROSAK 1 Dun Chenderingan yang juga Timbalan Presiden Bersatu Ahmad Faizal Azumu gagal mendapat sokongan majoriti daripada wakil wakil rakyat negeri itu dalam undian percaya...
Menteri Besar Perak Antara Saarani Dan Zambry Atau Muka Baharu

Menteri Besar Perak Antara Saarani Dan Zambry Atau Muka Baharu

papar berkaitan - pada 4/12/2020 - jumlah : 360 hits
Barisan Nasional Perak dijangka menamakan Datuk Seri Zambry bin Abdul Kadir sebagai calon Menteri Besar Perak menggantikan Datuk Seri Ahmad Faizal Azumu yang telah kalah dalam Undi Percaya di Dewan Undangan Negeri Perak pagi tadi Bekas Ment...
Ming Chi Kuo Terdapat 2 Macbook Pro Rekaan Baharu Dengan Skrin Mini Led Pada Tahun 2021

Ming Chi Kuo Terdapat 2 Macbook Pro Rekaan Baharu Dengan Skrin Mini Led Pada Tahun 2021

papar berkaitan - pada 4/12/2020 - jumlah : 275 hits
Sejak tahun lepas lagi kita sudah mendengar yang Apple bakal menggunakan panel mini LED untuk MacBook Berita ini kedengaran sekali lagi tahun ini pada bulan Mac dan panel mini LED ini tidak akan terhad kepada MacBook sahaja Terdapat laporan...
Panduan Lengkap Tentang Brand Perlindungan Pendaftaran Dan Penegakan

Cabinet To Address Najib S House Arrest Bid With Transparency Urges Zaid

Zaid Urges Cabinet Transparency On Najib House Arrest Bid

Polis Cari Waris Lelaki Maut Kemalangan

Celebrating Mother S Day With Legumes Dining With The Queens

Ceo Badan Berkanun Ditahan Sprm Disyaki Seleweng Dana Projek Rm1 2 Bilion

Lirik Lagu Dari Jauh Alyph

Kerajaan Lulus Pemanjangan Landasan Ltsip



Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya

Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan

Info Penuh Senarai Peserta Juri Hadiah Cara Undi The Hardest Singing Show Astro Ria Sooka Program Realiti Mingguan Terbaru Malaysia

Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix


Apa Itu Berkat

Mesothelioma Attorney Assistance A Beacon Of Hope For Victims Of Asbestos Exposure

Cara Tambah Akaun Admin Page Facebook 2024

Apa Nasib Veteran Tentera Malaysia

Mudahnya Jadi Cikgu Sekolah

Coklat Ketupat Matcha