Pn Bela Melayu Kenapa Duit Raya Peneroka Felda Rm300 Sahaja



Kerajaan Perikatan Nasional (PN) yang dikatakan pembela nombor satu kaum Melayu tidak berjaya meringankan beban peneroka Felda yang rata-rata terdiri daripada orang Melayu apabila memberi duit raya RM300 pada Aidilfitri tahun ini.
Bagi Pengerusi Persatuan Anak Peneroka Felda Kebangsaan (Anak) Datuk Mazlan Aliman, pemberian duit raya dalam jumlah kecil dilihat tidak munasabah kerana golongan itu kini terbeban dengan kos sara hidup yang tinggi ekoran wabak Covid-19.
Menurutnya lagi, kerajaan PN wajar memberi pelbagai insentif lain sekiranya mereka tidak mahu memanjakan peneroka dengan duit raya.
“Amalan beri duit raya ini (sejak sekian lama) adalah insentif daripada pengeluaran hasil sawit dan getah sebagai rangsangan untuk menghargai peneroka.
“Kalau dari sudut angka RM300 itu tidak berbaloi di saat peneroka menghadapi situasi Covid-19, tambahan pula sebahagian besar pokok sawit adalah pokok tua (kurang buah) dan pendapatan mereka jadi tidak seberapa.
“Pinjaman penanaman semula (tanam pokok baharu) kepada peneroka sekitar RM1200 hingga RM1500 sebulan pula tidak mencukupi untuk menampung keperluan hidup. Oleh kerana 95 peratus peneroka adalah orang Melayu jadi mereka ini wajib dibela oleh kerajaan PN,” katanya dipetik Suara Keadilan.
Selain itu, Mazlan menyatakan banyak isu Felda yang masih belum selesai ketika kerajaan Pakatan Harapan (PH) digulingkan. Misalnya, pembentangan kertas putih telah dilakukan namun belum ada maklum balas mengenai laporan berkenaan.
“Masa PH ambil alih kerajaan kertas putih dibentangkan, saya juga pernah dijemput oleh Mustapa Mohamed bincang pasal Felda dan insentif-insentif bagi peneroka Felda. Dalam pertemuan itu juga saya tidak dapat jawabapan maklum balas mengenai laporan kertas putih.
“Saya mengharapkan isunya bukan sekadar duit raya, tetapi isu pokok bagaimana kita nak dapat sejumlah pendapatan yang munasabah kepada peneroka sesuai dengan keluasan tanah 10 ekar itu.
“Pada waktu ini 70 peratus peneroka asal sudah meninggal dunia. Yang ada adalah anak peneroka, sama ada generasi kedua dan ketiga. Tetapi kita juga kena ingat mereka ini berdepan dengan penguncupan kewangan.
“Peneroka hadapi kos hidup tinggi dan tak punya pendapatan yang munasabah. Jadi ia memberi kesan kepada kelangsungan hidup mereka. Isu ini kita sudah lontar dan harap ada kebertanggungjawaban kerajaan terhadap peneroka,” kata Mazlan lagi.
Untuk rekod, Felda diletak di bawah Menteri Ekonomi Azmin Ali sewaktu pentadbiran PH. Kegagalan Azmin dalam menyelesaikan masalah peneroka ketika itu tidak wajar dibebankan ke atas bahu PH kerana wakil-wakil peneroka gagal dijemput oleh Kementerian Ekonomi untuk menyelesaikan masalah secara komprehensif.
Sebaliknya fokus Kementerian Ekonomi lebih kepada pemulihan aset, saham dan kewangan korporat Felda. Hanya kerajaan PH yang betul-betul membawa agenda Reformasi sahaja dijangka mampu menyelesaikan masalah peneroka yang berdekad-dekad lamanya.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://suarapakatandaily.com/archives/27981

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Dapat Duit Raya Weiii

Dapat Duit Raya Weiii

papar berkaitan - pada 1/6/2020 - jumlah : 322 hits
Yeay Dpt duit raya Ikutkan dapat 3 sampul berisi duit raya tahun ni tapi satu sampul dah selamat masuk dalam tabung haha Pantas Sampul pertama tu dapat banyak sikit Terkejut tengok jumlah dia yang bagi ni pegawai gred tak tinggi sangat tak ...
Hukum Ibu Ayah Ambil Dan Guna Duit Raya Anak

Hukum Ibu Ayah Ambil Dan Guna Duit Raya Anak

papar berkaitan - pada 28/5/2020 - jumlah : 712 hits
Hukum Ibu Ayah Ambil Pakai Duit Raya Anak Duit raya anak anak tak boleh mak pak pakai walaupun seringgit biarpun untuk membeli keperluan susu dan lampin anak anak itu sendiri Hukumnya haram kalau Ibu ayah tak ganti semula duit anak anak yan...
Kira Duit Raya Biar Betul

Kira Duit Raya Biar Betul

papar berkaitan - pada 4/6/2020 - jumlah : 308 hits
Assalammualaikum wbt KIRA DUIT RAYA BIAR BETUL Perkara sedih mudah lekat difikiran kita Perkara yang gembira dan lucu serta menyenangkan pun sangat terkesan dihati kita Kadang Allah swt rawat kesedihan atau berkecamuknya fikiran dan perasaa...
Kkm Sarankan Raya Tertutup Antara Ahli Keluarga Sahaja

Kkm Sarankan Raya Tertutup Antara Ahli Keluarga Sahaja

papar berkaitan - pada 19/5/2020 - jumlah : 453 hits
SHAH ALAM 18 MEI Umat Islam yang bakal menyambut Hari Raya Aidilfitri minggu depan dinasihatkan mengelakkan amalan mengunjungi rumah saudara mara atau menziarah kubur kata ketua pengarah kesihatan Kementerian Kesihatan Malaysia Sebaliknya D...
Elizad Dah Bersedia Nak Jawab Persoalan Tentang Anak Di Hari Raya Mohon Doa Yang Baik Baik Sahaja

Elizad Dah Bersedia Nak Jawab Persoalan Tentang Anak Di Hari Raya Mohon Doa Yang Baik Baik Sahaja

papar berkaitan - pada 24/5/2020 - jumlah : 433 hits
Setiap pasangan yang berkahwin pastinya mengimpikan untuk mempunyai zuriat sendiri Namun itu semua ketentuan dari Ilahi sama ada rezeki anak itu datang dengan cepat atau lambat Pelakon dan pengacara Siti Elizad akui sudah bersedia berdepan ...
Umpan Nak Beri Duit Raya Entah Siapa Minta Gambar Anak Kita Pun Kongsi Bahaya

Umpan Nak Beri Duit Raya Entah Siapa Minta Gambar Anak Kita Pun Kongsi Bahaya

papar berkaitan - pada 25/5/2020 - jumlah : 445 hits
Bahaya ada di mana mana Hatta di media sosial juga Dengan itu ibu ayah perlu lebih berhati hati ketika mengakses internet Adalah normal status seperti Jom kongsikan gambar anak anak Mama Saya nak beri duit raya Adakah pemilik akaun tersebut...
Duit Raya Anak Hak Anak Jika Terguna Ibu Ayah Wajib Bayar Semula

Duit Raya Anak Hak Anak Jika Terguna Ibu Ayah Wajib Bayar Semula

papar berkaitan - pada 25/5/2020 - jumlah : 604 hits
Setiap kali raya anak anak pasti teruja mengumpul duit raya Ada sesetengah tu duit raya akan di simpan dalam bank dan ada juga anak anak yang menggunakan duit raya untuk membeli barang yang diidamkan Bagaimanapun ada ibu bapa yang terpaksa ...
Sambut Raya Di Kl Sahaja Sebabkan Pkp Aidilfitri 2020

Sambut Raya Di Kl Sahaja Sebabkan Pkp Aidilfitri 2020

papar berkaitan - pada 28/5/2020 - jumlah : 375 hits
Tahun ni raya norma baru Tak dibenarkan balik kampung uwaaaa touching benornya tapi tahan tahan tak nak melimpah air mata ni di pagi Syawal haha Jadi kita chill chill sambut raya di KL saja Semua disebabkan pandemik COVID 19 yang tengah han...
Aidilfitri Ini Layan Lagu Raya Bersama Keluarga Di Mana Dan Bila Bila Sahaja Dengan Huawei Sound X Serba Baharu

Aidilfitri Ini Layan Lagu Raya Bersama Keluarga Di Mana Dan Bila Bila Sahaja Dengan Huawei Sound X Serba Baharu

papar berkaitan - pada 21/5/2020 - jumlah : 399 hits
Lebih kurang seminggu lagi kita bakal menyambut Aidilfitri Kemeriahan hari raya pada tahun ini pastinya berkurangan kerana kita tidak dapat balik kampung membuat open house atau kunjung mengunjung Namun begitu kita masih boleh menyambut Aid...
Pesanan Buat Sang Suami

Hari Pekerja 2024 Sejarah Tema Sambutan

Optimizing Your Twitter Feed Strategies For Positive Content Filtering

Rm232mil Road Project Awarded To Nepturis Witness Tells Wan Saiful Trial

There Is An Awakening

Kisah Bekas Pekerja Kfc Dan Boikot

Parents More Involved In Autistic Children S Learning Post Pandemic

Pks Sebut Nama Wali Kota Depok Mohammad Idris Masuk Kandidat Pilkada Jabar



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Continuous Learning

Maksud Gaji Bersih Gaji Kasar Gaji Pokok Perbezaannya

Pengumuman Gaji Penjawat Awam Naik 15 Peratus Dan Cara Kira Kenaikan Gaji Baharu Penjawat Awam

Hati Bersih Hidup Bahagia

Ai Team Talent Sementara Batch 3

Glamping With The Stars