Pm Terima Nasihat Tak Tepat Isu Perolehan Vaksin Kata Kj


 
Bekas menteri kesihatan Khairy Jamaluddin berkata tidak ada perkara yang hendak disembunyikan dalam isu perolehan vaksin Covid-19 kerana ia telah mengikut tatakelola dan peraturan yang betul.PETALING JAYA: Perdana Menteri Anwar Ibrahim mungkin menerima nasihat tidak tepat apabila beliau menyatakan bahawa perolehan vaksin Covid-19 yang dibuat pentadbiran sebelum ini tidak mendapat persetujuan Jabatan Peguam Negara, kata Khairy Jamaluddin.
Bekas menteri kesihatan itu bagaimanapun tidak menyalahkan Anwar atas kekeliruan itu, selepas pembentangan kertas putih oleh Kementerian Kesihatan (KKM) Khamis lepas di Dewan Rakyat menyatakan perolehan vaksin sebenarnya telah dibawa dan disemak peguam negara.
“Saya sebenarnya tidak menyalahkah perdana menteri kerana saya tahu beliau menerima nasihat tidak tepat ketika waktu itu.
Ads by Kiosked“Saya simpan (ulasan) apa saya nak cakap sebab saya nak kertas putih ni bercakap bagi pihak saya,” katanya dalam episod terbaru ‘podcast’ Keluar Sekejap bersama bekas ketua penerangan Umno Shahril Hamdan.
Pada Februari lalu, perdana menteri ketika mengumumkan KKM akan membentangkan kertas putih mengenai perolehan vaksin berkata, ada perkara yang tidak ikut peraturan dan ditandatangani oleh menteri tanpa persetujuan peguam negara.
Khairy sekali lagi menegaskan bahawa semua perolehan dibuat kerajaan ketika pentadbiran Perikatan Nasional (PN) dibentangkan kepada Jemaah Menteri.
Menurut Khairy lagi, tidak ada perkara yang hendak disembunyikan dalam isu perolehan vaksin kerana ia telah mengikut tatakelola dan peraturan yang betul.
Sementara itu berkaitan rang undang-undang (RUU) Kawalan Produk Merokok Demi Kesihatan Awam 2023 yang dirujuk sekali lagi kepada Jawatankuasa Pilihan Khas (JKPK) Kesihatan, Khairy berkata ia merupakan ‘langkah taktikal’ yang diambil KKM bagi memastikan peruntukan Generasi Penamat (GEG) tidak digugurkan.
“Isunya ada banyak tekanan supaya peruntukan GEG digugurkan dari RUU dan bagi saya tidak adil sebab peruntukan GEG adalah (langkah) kompromi yang kita telah capai bersama komuniti dan sektor kesihatan yang tidak mahu vape dibenarkan sepertimana yang berlaku hari ini,” katanya.
Ads by KioskedIa kali kedua RUU GEG itu dirujuk kepada JKPK selepas pertama kali dibentangkan oleh Khairy, pada tahun lalu.
Semalam Menteri Kesihatan Dr Zaliha Mustafa, berkata RUU itu dirujuk kepada JKPK setelah mengambil kira maklum balas yang diterima khususnya melalui sesi libat urus yang diadakan pada 6 Mac lalu.
Zaliha berkata dalam sesi lalu, ahli JKPK Kesihatan, ahli parlimen, badan profesional serta badan bukan kerajaan (NGO) mahukan beberapa perkara di bawah RUU terbabit dinilai dan diperincikan lebih lanjut. - FMT


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://malaysiansmustknowthetruth.blogspot.com/2023/06/pm-terima-nasihat-tak-tepat-isu.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kenapa Berbelit Belit Isu Perolehan Vaksin Kenapa Kenapa Hahahaha

Kenapa Berbelit Belit Isu Perolehan Vaksin Kenapa Kenapa Hahahaha

papar berkaitan - pada 8/6/2023 - jumlah : 139 hits
Dalam PC PM tuduh PN terima dana judi Dalam parlimen Menteri kata tiada bukti Dalam PC PM tuduh pembelian vaksin tak dapat persetujuan AG Dalam parlimen Menteri kata telah dapat persetujuan AG
Kena Ke Puak Dia Kemain Lagi Kata Isu Kecil Penyakaw Juga

Kena Ke Puak Dia Kemain Lagi Kata Isu Kecil Penyakaw Juga

papar berkaitan - pada 4/6/2023 - jumlah : 109 hits
Kalau dia yang buat isu kecil Padahal yang jadi isu sebab dikatakan pada harga rendah dari pasaran Jual pula kepada isteri wakil rakyat Walaun pasti akan pertahankan walau jelas ianya babitkan harta rakyat Tapi kalau PH buat walaupun tak ba...
Dia Beri Nasihat Min Woohyuk Dedah Terima Sokongan Dari Isteri Untuk Doctor Cha

Dia Beri Nasihat Min Woohyuk Dedah Terima Sokongan Dari Isteri Untuk Doctor Cha

papar berkaitan - pada 8/6/2023 - jumlah : 182 hits
Selepas muncul dalam Doctor Cha pelakon Min Woo hyuk memang tidak dinafikan semakin dikenali ramai kini ARTIKEL BERKAITAN Baru baru ini Min Woo hyuk telah terlibat dengan satu temu bual khas susulan tamatnya drama Doctor Cha pada minggu lal...
Terima Kasih Hadir Pau Kata Zahid Pada Abang Jo

Terima Kasih Hadir Pau Kata Zahid Pada Abang Jo

papar berkaitan - pada 3/6/2023 - jumlah : 195 hits
Zahid Hamidi pada Majlis Pemimpin Bersama Rakyat di Rumah Richard Engking Sungai Amang KAPIT Presiden Umno Zahid Hamidi mengucapkan terima kasih kepada Pengerusi Gabungan Parti Sarawak Abang Johari Openg kerana mengesahkan kehadiran beliau ...
Bebas Najib Hanya Untuk Reda Penyokong Bekas Pm Kata Penganalisis

Bebas Najib Hanya Untuk Reda Penyokong Bekas Pm Kata Penganalisis

papar berkaitan - pada 18/6/2023 - jumlah : 129 hits
freemalaysiatoday com18 Jun 2023Hisommudin Bakar berkata Umno mahu menoktahkan sebarang perpecahan dalaman dan memusatkan kekuatan jentera Penganalisis berkata lebih mudah memujuk penyokong Umno bekerjasama dengan DAP daripada meyakinkan pe...
Pembangkang Masih Enggan Runding Projek Untuk Rakyat Kata Pm

Pembangkang Masih Enggan Runding Projek Untuk Rakyat Kata Pm

papar berkaitan - pada 17/6/2023 - jumlah : 128 hits
Perdana Menteri Anwar Ibrahim berkata beliau sudah meminta timbalannya berbincang dengan Ahli Parlimen pembangkang mengenai projek berkepentingan rakyat namun tiada sebarang perjumpaan diadakan PETALING JAYA Pembangkang masih enggan mengada...
Ph Bn Guna Logo Sendiri Pada Prn Kelantan Kata Nik Nazmi

Ph Bn Guna Logo Sendiri Pada Prn Kelantan Kata Nik Nazmi

papar berkaitan - pada 17/6/2023 - jumlah : 111 hits
Nik Nazmi Nik Ahmad berkata Pakatan Harapan dan Barisan Nasional memilih menggunakan logo masing masing menjelang PRN Kelantan PETALING JAYA Pakatan Harapan dan Barisan Nasional memilih menggunakan logo masing masing menjelang PRN Kelantan ...
Hiburan Gagal Bayar Tunggakan Rm4 96 Juta Untuk Pesanan Pelitup Muka Jovian Apparel Disaman Pembekal

T18c24 Bayi Aina Muntah Susu Beku Macam Keju

Gulai Udang Nenas

Govt To Continue Using E Jamin Bail System

Harris Alif Dari Idola Kecil Ke Selebriti Serba Boleh

Road And Track A Lithe Bmw R80 Restomod By 46works

Kerajaan Pahang Sumbang Rm8 000 Kepada Keluarga Allahyarham Konstabel Muhamad Syafiq

Article 153 Of The Federal Constitution Does Not Bar Opening Uitm To Non Bumiputera



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya


Diet Suku Suku Separuh Jom Amalkan

Majlis Perkahwinan Anak Saudara

From Smoke To Pet Dander Bnx Filter Traps Microscopic Airborne Contaminants

Pas Dikecam Balun Polis Bukan Fahaman Ekstremis

Kelahi Selepas Kemalangan Lelaki Bawa Kereta Lawan Arus

Lirik Luqman Faiz Bahagiamu Tujuanku