Pm Tepi Selepas Ini Boleh Didenda Sehingga Rm100 000




Memandangkan membeli-belah secara atas talian semakin popular dalam kalangan rakyat Malaysia, Kemen terian Perdagangan Dalam Negeri dan Kepenggunaan (KPDNKK) memperkenalkan peraturan baharu bagi membendung penipuan terhadap pengguna.KPDNKK menerusi kenyataan di Facebook hari ini berkata kebanyakan peniaga atas talian biasa menggunakan istilah “PM tepi” ketika berurusan dengan pelanggan. “PM tepi” bermaksud mesej peribadi (private message) secara peribadi.

“Mereka meminta pengguna menghubunginya melalui mesej peribadi jika ingin mendapatkan maklumat lanjut sesuatu produk.

“Mereka sebenarnya perlu memaparkan 8 keperluan atau maklumat yang disenarai mengikut Akta Perlindungan Pengguna 1999,” menurut kenyataan itu.



Paparan itu ialah nama penjual atau syarikat, harga perlu dibayar, nombor pendaftaran perniagaan serta maklumat untuk dihubungi.

Selain itu maklumat keterangan produk, kaedah pembayaran, terma dan syarat serta anggaran masa penghantaran juga perlu dipaparkan.

Baru-baru ini, tindakan seorang pengarah syarikat menjual perabot secara dalam talian yang mengamalkan konsep ‘PM Tepi’ di Facebook membawa padah apabila beliau kini disiasat Kemen terian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna (KPDNHEP) Selangor.

Ketua Pegawai Penguat Kuasa (KPDNHEP) Selangor, Azman Adam, berkata kaedah ‘PM Tepi’ menjadi satu kesalahan dan penjual seharusnya mempamerkan maklumat lengkap mengenai produk atau perkhidmatan yang dijualnya.

“Bertindak atas aduan, pihak KPDNHEP bertindak menyerbu syarikat berkenaan, yang beroperasi sejak Ogos tahun lalu di Seri Kembangan, pada jam 2.25 petang semalam.

“Kita berjumpa dengan pengarah syarikat itu dan beliau mengakui pihaknya tidak mempamerkan maklumat yang sepatutnya seperti harga serta spesifikasi barangan yang dijual,” katanya pada sidang media di pejabat KPDNHEP Selangor, di sini.



Beliau berkata tindakan lelaki berusia 41 tahun itu boleh dikenakan denda tidak lebih RM100,000 (Perbadanan) dan denda RM50,000 atau penjara tidak lebih tiga tahun atau kedua-duanya (Perseorangan) mengikut Se ksyen 145 Akta Perlindungan Pengguna 1999.

Katanya, sepanjang tahun lalu 7,729 aduan diterima oleh KPDNHEP Selangor dan 1,195 membabitkan aduan pengguna yang membeli barangan dalam talian.

“Bagi tahun ini pula, sebanyak 194 aduan sudah diterima membabitkan masalah pembelian secara dalam talian seperti penjual tidak pamerkan harga barang, lambat terima barang, barang yang diterima tidak seperti yang diiklankan dan lain-lain,” katanya.

Azman berkata, penjual atau peniaga perlu meletakkan maklumat yang jelas mengenai produk serta perkhidmatan yang ditawarkan supaya hak pengguna tidak dic4bul.




Katanya, penjual perlu mempamerkan nama syarikat (pendaftaran), alamat e-mel atau nombor telefon yang boleh dihubungi oleh pengguna dan mempamerkan secara ringkas ciri-ciri utama barangan mereka.

“Mereka juga perlu mempamerkan harga termasuk kos penghantaran serta cukai jika ada; kaedah pembayaran yang digunakan dan terma, syarat serta sebarang jaminan pengembalian barangan jika pelanggan tidak puas hati,” katanya.

Beliau berkata, pihaknya tidak menghalang strategi yang digunakan oleh peniaga untuk menarik pembeli, bagaimanapun perlindungan terhadap hak pengguna tidak boleh diketepikan.

Sementara itu, Azman berkata, konsep ‘PM Tepi’ menjadi satu kesalahan mengikut Peraturan 3(1) Peraturan-Peraturan Perlindungan Pengguna (Urus Niaga Perdagangan Elektronik) 2012.

Sumber dari BH Online/theklasik © copyright 2018 – All rights reserved
BLOGMAZEER.COM

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.blogmazeer.com/2019/03/pm-tepi-selepas-ini-boleh-didenda.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pm Tepi Boleh Kena Denda Rm50 000

Pm Tepi Boleh Kena Denda Rm50 000

papar berkaitan - pada 13/3/2019 - jumlah : 368 hits
PM Tepi boleh kena denda RM50 000Azman menunjukkan transaksi perbualan peniaga dengan pembeli dalam laman sosial pada sidang media di pejabat KPDNHEP Selangor di Shah Alam NSTP Roslin Mat TahirSHAH ALAM Tindakan seorang pengarah syarikat me...
Jual Rokok Seludup Peniaga Didenda Rm100 000

Jual Rokok Seludup Peniaga Didenda Rm100 000

papar berkaitan - pada 14/3/2019 - jumlah : 265 hits
TINDAKAN peniaga menjual rokok seludup di kedai runcitnya membawa padah apabila dia dikenakan hukuman denda RM100 000 oleh Mahkamah Majistret Kemaman Chukai hari ini Majistret Nik Mohd Termizie Nik Mohd Shukri mengenakan hukuman itu terhada...
Bapa Muda Ini Sanggup Jual Kek Pisang Tepi Jalan Demi Membiayai Kos Pembe Dahan Hati Anaknya Yang Mencecah Rm125 000

Bapa Muda Ini Sanggup Jual Kek Pisang Tepi Jalan Demi Membiayai Kos Pembe Dahan Hati Anaknya Yang Mencecah Rm125 000

papar berkaitan - pada 8/3/2019 - jumlah : 479 hits
Menjadi ibu bapa mendidik kita untuk sentiasa melakukan pengorbanan demi memastikan keluarga dapat menikmati kehidupan yang selesa dan damai Namun kadangkala ada segelintir ibu bapa yang diuji dengan dugaan berat sehingga memaksa mereka unt...
Makan Kedai Tepi Jalan Nasi Lemak Rm1 Tapi Kena Ketuk Sampai Rm100

Makan Kedai Tepi Jalan Nasi Lemak Rm1 Tapi Kena Ketuk Sampai Rm100

papar berkaitan - pada 20/3/2019 - jumlah : 558 hits
Boleh dikatakan banyak peniaga sekarang hanya fikir untuk mengaut keuntungan sahaja Tetapi bagaimana pula dengan persekitaran kedai kebersihan kualiti makanan sama ada sedap atau tidak dan layanan kepada pelanggan Baru baru ini seorang peng...
Jokowi Bagi Kip Kepada 4 000 Siswa Se Gorontalo Buat Beli Pulsa Tidak Boleh

Jokowi Bagi Kip Kepada 4 000 Siswa Se Gorontalo Buat Beli Pulsa Tidak Boleh

papar berkaitan - pada 1/3/2019 - jumlah : 240 hits
Presiden Joko Widodo atau Jokowi menyerahkan Kartu Indonesia Pintar kepada 4 000 siswa se Provinsi Gorontalo 4 000 siswa ini terdiri dari pelajar SD SMP dan SMA SMK
Jarakkan Kehamilan Tak Bermaksud Tolak Rezeki Hamil Rapat Boleh Jadi Punca Isteri Meroyan Lepas Bersalin

Jarakkan Kehamilan Tak Bermaksud Tolak Rezeki Hamil Rapat Boleh Jadi Punca Isteri Meroyan Lepas Bersalin

papar berkaitan - pada 4/3/2019 - jumlah : 399 hits
Menjarakkan kehamilan atau merancang keluarga memang tanggungjawab bersama Dalam teruja menambah ahli keluarga jangan abai kesihatan mental fizikal isteri Dr Pegawai Perubatan daripada Eva Emily Clinic Klinik Ibu dan asnak berkongsi pengala...
Susu Ibu Merudum Boleh Ganggu Emosi Anda Perlu Pam Susu Ikut Jadual Yang Konsisten Selama 7 Hari

Susu Ibu Merudum Boleh Ganggu Emosi Anda Perlu Pam Susu Ikut Jadual Yang Konsisten Selama 7 Hari

papar berkaitan - pada 4/3/2019 - jumlah : 441 hits
Masalah susu ibu merudum memang akan membuatkan ibu menyusu susah hati Ia boleh menganggu kelancaran penyusuan susu ibu Jangan risau kerana ada cara untuk ibu memgatasi masalah ini Antara cara yang boleh dibuat iaitu melakukan teknik power ...
Tak Perlu Fikir Bekal Beratur Waktu Rehat Inisiatif Kantin Sekolah Ini Boleh Ditiru

Tak Perlu Fikir Bekal Beratur Waktu Rehat Inisiatif Kantin Sekolah Ini Boleh Ditiru

papar berkaitan - pada 4/3/2019 - jumlah : 384 hits
Pemakanan anak perlu dititikberatkan Minda yang cerdas memerlukan pemakanan seimbang dan nutrien penting Apa yang dilakukan ini membantu kanak kanak mendapat sajian yang berkhasiat di sekolah Bagi murid sekolah cara penyediaan makanan ini p...
3 Bulan Pertama Penglihatan Bayi Belum Jelas Tapi Boleh Baca Emosi Ibu Bapanya

3 Bulan Pertama Penglihatan Bayi Belum Jelas Tapi Boleh Baca Emosi Ibu Bapanya

papar berkaitan - pada 4/3/2019 - jumlah : 352 hits
Bayi seperti melihat kita tetapi hakikatnya bayi kecil itu masih kabur penglihatannya Bayi yang baru dilahirkan hanya mampu melihat sesuatu objek pada jarak yang terhad iaitu 20 25 sm dan memerhati dengan penuh minat pada wajah ibu yang mem...
High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

The Evolution Of Adult Entertainment

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim

What You Should Know About New Construction Plumbing



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


Masak Lemak Ikan Bawal Cermin Dengan Belimbing Buluh

Utilizing Crowdfunding For Business

Pemandu E Hailing Pengguna Muslim Wajiib Abaikan Grab Kenyataan Media Ppim 26 04 2024

Selamat Bersara Contoh Ucapan Hari Persaraan Poster

Juyaya Semun Ngintu Gawai Chord

Bahaya Kemiskinan By Dr Hm Rakib S H Pekanbaru Riau