Pkpp Ingat Patuhi Sop Hindar Kluster Baharu Bernama


KUALA LUMPUR, 30 Jun – Hari ini adalah hari terakhir persediaan dilakukan bagi pembukaan lebih banyak sektor sosial yang dibenarkan beroperasi, selepas lebih tiga bulan ditutup berikutan pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan.
Sejak Perintah Kawalan Pergerakan Pemulihan (PKPP) dikuatkuasakan sejak 10 Jun, sektor sosial mula dibuka beransur-ansur dengan kelonggaran dan kebebasan diberi kepada rakyat untuk ‘hidup’ dengan amalan kebiasaan baharu dan kawalan kendiri bagi mengekang penularan wabak COVID-19.
Selain pembukaan prasekolah, tabika serta tadika kerajaan dan swasta, mulai esok (1 Julai) juga lebih banyak kelonggaran termasuk membenarkan taman tema beroperasi, selain saringan suhu badan dilakukan sekali sahaja di pusat beli-belah.
Semalam, Menteri Kanan (Kluster Keselamatan) Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata 54 taman tema termasuklah taman tema air akan beroperasi semula, yang melibatkan lebih 10,000 tenaga kerja di seluruh negara.
Selain itu, pusat spa, pusat perapian kesihatan  atau wellness dan urut kaki, pawagam, teater serta acara secara langsung di dewan tertutup dan juga aktiviti riadah kolam renang turut dibenarkan beroperasi pada 1 Julai.
Sebelum ini, kerajaan telah membenarkan penganjuran majlis sosial termasuk majlis perkahwinan, majlis pertunangan, majlis berkaitan keagamaan seperti tahlil, akikah, doa selamat serta majlis sambutan ulang tahun perkahwinan dan hari lahir mulai pada tarikh sama.
Acap kali Ismail Sabri dan Ketua Pengarah Kesihatan Datuk Dr Noor Hisham Abdullah mengingatkan semua pihak supaya mematuhi prosedur operasi standard (SOP) yang ditetapkan Majlis Keselamatan Negara dan Kementerian Kesihatan (KKM), termasuk memastikan jarakan sosial dipatuhi pada setiap masa dan mengehadkan jumlah pengunjung berdasarkan kapasiti ruang serta saiz kawasan.
Bagi majlis sosial seperti majlis perkahwinan dan akad nikah pula, jumlah tetamu yang dibenarkan adalah tidak melebihi 250 orang pada satu-satu masa sama ada ia dijalankan di masjid, dewan, rumah ataupun lokasi lain.
Pastinya kita tidak mahu timbul pula kluster kenduri kahwin seperti di Bandar Baru Bangi sebelum ini atau pun kluster taman tema, atau apa jua kluster baharu sekalipun, maka sebab itulah pentingnya untuk kita mematuhi kawalan kendiri di kala berseronok.
Harus sentiasa ingat bahawa perang terhadap COVID-19 belum lagi tamat meskipun sudah ada petanda baik yang menyaksikan negara berada di landasan betul untuk menuju sifar kes, sekali gus bebas daripada ancaman COVID-19, berdasarkan kes jangkitan yang kembali mencatatkan satu angka semalam.
Semalam, tiga kes baharu dilaporkan, yang dua kes merupakan penularan dalam negara manakala satu lagi kes import, menjadikan jumlah kes kumulatif sebanyak 8,637 kes dengan kebolehjangkitan 182 kes.
Tiada pertambahan kematian berkaitan COVID-19 dilaporkan semalam, menjadikan jumlah kumulatif kes kematian COVID-19 di Malaysia kekal 121 kes, mewakili 1.40 peratus daripada jumlah keseluruhan kes.
 
Sumber: Bernama
The post PKPP: Ingat, Patuhi SOP Hindar Kluster Baharu – BERNAMA appeared first on Siakap Keli.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://siakapkeli.my/2020/06/30/pkpp-ingat-patuhi-sop-hindar-kluster-baharu-bernama/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Orang Ramai Terus Patuh Sop Pkpp Bernama

Orang Ramai Terus Patuh Sop Pkpp Bernama

papar berkaitan - pada 17/6/2020 - jumlah : 267 hits
KUALA LUMPUR 17 Jun Memasuki hari kelapan Perintah Kawalan Pergerakan Pemulihan dikuatkuasakan hari ini orang ramai dilihat terus mematuhi prosedur operasi standard yang ditetapkan terutamanya ketika berada di tempat awam Bukan sekadar pema...
Aidil Zafuan Berharap Semua Pihak Dapat Patuhi Sop Latihan Fasa 1

Aidil Zafuan Berharap Semua Pihak Dapat Patuhi Sop Latihan Fasa 1

papar berkaitan - pada 19/6/2020 - jumlah : 342 hits
Pertahanan Johor Darul Ta zim yang juga tonggak skuad kebangsaan Aidil Zafuan Abdul Radzak menyeru semua pemain dan pasukan untuk sama sama mematuhi Prosedur Operasi Standard yang ditetapkan pada latihan fasa 1 sepertimana diarahkan oleh Ma...
Pulau Pinang Pantau Pematuhan Sop Pkpp Melalui Cctv

Pulau Pinang Pantau Pematuhan Sop Pkpp Melalui Cctv

papar berkaitan - pada 25/6/2020 - jumlah : 333 hits
Kerajaan Pulau Pinang akan menggunakan kamera litar tertutup yang dilengkapi sistem analitik video bersepadu untuk memantau premis di seluruh negeri bagi memastikan pematuhan prosedur operasi standard semasa tempoh Perintah Kawalan Pergerak...
Pkpp Sabah Benarkan Penganjuran Majlis Kerajaan Swasta Dengan Sop

Pkpp Sabah Benarkan Penganjuran Majlis Kerajaan Swasta Dengan Sop

papar berkaitan - pada 23/6/2020 - jumlah : 280 hits
KOTA KINABALU 22 Jun Kerajaan Sabah hari ini memutuskan untuk membenarkan pelaksanaan majlis majlis anjuran kerajaan dan swasta sepanjang Perintah Kawalan Pergerakan Pemulihan dengan mematuhi prosedur operasi standard yang telah ditetapkan ...
Norma Baharu Sekolah Ceria Fariza Dapat Ke Sekolah Sop Terjaga

Norma Baharu Sekolah Ceria Fariza Dapat Ke Sekolah Sop Terjaga

papar berkaitan - pada 4/7/2020 - jumlah : 485 hits
hai assalammualaikumKembali Ke Sekolah Tabika Sebelum ni nad ada buat entry berkenaan yang dibenarkan Giliran Fariza 2 Julai baru masuk ke sekolah Gembira bukan main dia bila nad cakap Fariza dah boleh ke sekolah Malam tu pun suruh tidur aw...
Kerjasama Guru Ibu Bapa Lancarkan Pelaksanaan Sop Baharu Sekolah

Kerjasama Guru Ibu Bapa Lancarkan Pelaksanaan Sop Baharu Sekolah

papar berkaitan - pada 26/6/2020 - jumlah : 268 hits
Khalil bersama pihak sekolah di hadapan dinding sekolah yang memaparkan peringatan tentang COVID 19 Oleh Akid HafrizKUALA TERENGGANU 25 Jun Ahli Dewan Undangan Negeri Batu Buruk Muhammad Khalil Abdul Hadi berpuas hati dengan usaha dan kerja...
Pkpp Jangan Salah Guna Kebebasan Bernama

Pkpp Jangan Salah Guna Kebebasan Bernama

papar berkaitan - pada 18/6/2020 - jumlah : 333 hits
KUALA LUMPUR 18 Jun Perintah Kawalan Pergerakan Pemulihan yang memasuki hari kesembilan menyaksikan lebih banyak kebebasan diberikan kepada orang ramai namun alangkah malang sekiranya rakyat terus menyalah guna kebebasan yang diberikan mela...
Kembali Bersekolah Selepas Pkp Banyak Sop Perlu Patuhi

Kembali Bersekolah Selepas Pkp Banyak Sop Perlu Patuhi

papar berkaitan - pada 2/7/2020 - jumlah : 350 hits
Kembali bersekolah selepas PKP banyak SOP perlu dipatuhi Semua perasaan bercampur baur Risau gembira sedih dan macam macam lagi Kembali ke sekolah Akhirnya sesi persekolahan 1 7 2020 pun bermula Paling tak boleh tahan bila pagi pagi lagi Dz...
Empat Lagi Kes Baharu Bagi Kluster Warga Emas Kuala Selangor Dilaporkan Hari Ini

Empat Lagi Kes Baharu Bagi Kluster Warga Emas Kuala Selangor Dilaporkan Hari Ini

papar berkaitan - pada 17/6/2020 - jumlah : 242 hits
Kementerian Kesihatan Malaysia memaklumkan bahawa terdapat 4 kes baharu yang dilaporkan bagi Kluster Warga Emas Kuala Selangor Sehingga kini kluster tersebut telah mencatatkan tujuh kes positif manakala 14 lagi masih menunggu keputusan Menu...
Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Hospital Kuala Pilah

Saya Dan Rafizi Tiada Isu Peribadi Kata Puad

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look

Patut Tak Boleh Daftar

Doa Agar Amalan Diiterima Allah Sepanjang Bulan Ramadan

Attacks On Govt By Minority Groups Need To Be Curbed Zahid



5 Masalah Sosial Yang Akan Timbul Akibat Penggunaan Kereta Elektrik

Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru


Welcome 2024

Akhirnya Berjaya Cara Betulkan Kalendar Hijrah Ramadan Di Iphone Untuk Tahun 2024

Pengalaman Masuk Hospital Kpj

Data Analytics In Business Decisions

Lirik Lagu Berdamai Ghea Inderawani

Drama Sebiru Hujung Borneo