Pkp Pemulihan Mulai 10 Jun Rentas Negeri Dibenarkan


Adam Abu Bakar
-June 7, 2020 3:17 PM

Muhyiddin Yassin berkata, aktiviti pelancongan domestik dibenarkan, tetapi pelancongan ke luar negara dilarang kerana sempadan negara masih ditutup. (Gambar Bernama)
PUTRAJAYA: Muhyiddin Yassin mengumumkan perintah kawalan pergerakan bersyarat (PKPB) yang akan berakhir 9 Jun ini digantikan perintah kawalan pergerakan pemulihan (PKPP) sehingga 31 Ogos ini.

Perdana menteri berkata, keputusan melaksanakan PKPP itu dibuat selepas mendapati kadar kes dalam kalangan warga tempatan semakin baik dan terdapat tren penurunan kes.

Katanya, lebih banyak kelonggaran akan diberikan, termasuk perjalanan rentas negeri mulai 10 Jun ini, kecuali di kawasan perintah kawalan pergerakan diperketatkan (PKPD).

“Mereka yang ingin menziarahi ibu bapa tinggal berjauhan di negeri lain bolehlah berbuat demikian,” katanya dalam ucapan yang disiarkan di televisyen hari ini.

“Cuma nasihat saya sentiasalah jaga kebersihan diri, pakai pelitup muka apabila berada di tempat awam dan elakkan tempat sesak semasa pulang ke kampung.”

Beliau berkata, hampir semua aktiviti sosial, termasuk keagamaan akan dibuka semula secara peringkat.

Katanya, Putrajaya sedang memperhalusi kelonggaran untuk lebih ramai jemaah menunaikan solat berjemaah dan menyertai aktiviti keagamaan di masjid serta rumah ibadat mengikut ruang keluasan.

Beliau berkata, waktu operasi perniagaan akan kembali seperti biasa dan aktiviti komersial bukan dalam premis juga dibenarkan.

Beliau memberi contoh lawatan ke muzium, “indoor busking”, dobi layan diri, aktiviti perikanan rekreasi, termasuk kolam pancing komersial serta penggambaran filem.

“Mesyuarat dan bengkel juga dibenarkan dengan syarat mematuhi sepenuhnya protokol kesihatan dan mengoptimumkan ruang.

“Pasar terbuka, pasar pagi, pasar malam, pasar tamu, bazaria, medan selera, pusat penjaja, ‘food truck’ dan gerai makan juga akan dibenarkan.”

Muhyiddin berkata, aktiviti sukan dan rekreasi, termasuk latihan persediaan serta aktiviti sukan tidak melibatkan sentuhan badan seperti bowling, badminton, memanah dan konvoi motosikal dibenarkan.

“Yang masih tidak dibenarkan ialah pertandingan sukan atau permainan melibatkan perhimpunan penyokong atau penonton yang ramai seperti di stadium, sukan renang dan kolam renang awam, sukan bersentuhan seperti ragbi, gusti, tinju, bola sepak, bola keranjang dan hoki.”

Katanya, aktiviti pelancongan domestik turut dibenarkan, tetapi pelancongan ke luar negara dilarang kerana sempadan negara masih ditutup.

Beliau berkata, sambutan Hari Raya Aidiladha dan ibadah korban dibenarkan, tetapi tertakluk kepada SOP pihak berkuasa agama Islam.

Muhyiddin berkata, sekolah akan dibuka secara berperingkat dalam tempoh PKPP selepas Kementerian Pendidikan mendapat nasihat Kementerian Kesihatan.

Katanya, beberapa aktiviti atau sektor masih dilarang, termasuk pub, kelab malam, pusat hiburan, refleksologi, karaoke, taman tema, perarakan keagamaan dalam jumlah ramai, kenduri, rumah terbuka serta aktiviti lain melibatkan kehadiran orang ramai yang menyukarkan amalan penjarakan sosial dan pematuhan SOP.

PKPB mula dilaksanakan sejak 4 Mei lalu menggantikan PKP yang dikuatkuasakan sejak 18 Mac lalu.

Antara larangan dilaksanakan Putrajaya di bawah PKPB termasuk perjalanan rentas negeri bagi tujuan balik kampung untuk berhari raya.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://wak-labu.blogspot.com/2020/06/pkp-pemulihan-mulai-10-jun-rentas.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Akhirnya Pm Umumkan Rentas Negeri Dibenarkan Mulai 10 Jun Ini Tapi Ada Syarat Tak Sangka Ini Syaratnya

Akhirnya Pm Umumkan Rentas Negeri Dibenarkan Mulai 10 Jun Ini Tapi Ada Syarat Tak Sangka Ini Syaratnya

papar berkaitan - pada 8/6/2020 - jumlah : 419 hits
Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin memaklumkan bahawa perjalanan rentas negeri akan dibenarkan bermula 10 Jun ini Rentas negeri dibenarkan mulai 10 Jun kecuali di kawasan PKPD PM MuhyiddinYassinAkhirnya PM Umumkan Rentas Negeri Dibena...
Rentas Negeri Akan Dibenarkan Mulai 10 Jun Kecuali Di Kawasan Pkpd Pm

Rentas Negeri Akan Dibenarkan Mulai 10 Jun Kecuali Di Kawasan Pkpd Pm

papar berkaitan - pada 7/6/2020 - jumlah : 359 hits
Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin memaklumkan bahawa perjalanan rentas negeri akan dibenarkan bermula 10 Jun ini Mulai 10 Jun 2020 perjalanan rentas negeri akan dibenarkan kecuali di kawasan yang diisytiharkan PKPD Jadi bagi mereka y...
Pkpp Rentas Negeri Dibenarkan Mulai 10 Jun 2020

Pkpp Rentas Negeri Dibenarkan Mulai 10 Jun 2020

papar berkaitan - pada 7/6/2020 - jumlah : 819 hits
Alhamdulillah dan tahniah rakyat Malaysia Kita hampir menang YAB Perdana Menteri mengumumkan petang tadi bahawa PKPB akan ditamatkan pada 10 Jun ini dan digantikan dengan PKPP sehingga 31 Ogos 2020 di mana hampir semua aktiviti yang dilaran...
Rentas Negeri Sudah Dibenarkan Pkp Sudah Ditamatkan Disambung Dengan Pkpp

Rentas Negeri Sudah Dibenarkan Pkp Sudah Ditamatkan Disambung Dengan Pkpp

papar berkaitan - pada 7/6/2020 - jumlah : 724 hits
Secara ringkasnya ini adalah maklumat yang penting dalam ulasan berkenaan PKPP pada perutusan Perdana Menteri bertarikh 7 Jun 3PM 1 Pelancongan domestik dibenarkan tetapi pintu masuk antarabangsa masih ditutup 2 Operasi premis perniagaan ke...
Dah Boleh Rentas Negeri Mulai 10 Jun 2020

Dah Boleh Rentas Negeri Mulai 10 Jun 2020

papar berkaitan - pada 8/6/2020 - jumlah : 773 hits
Dah Boleh Rentas Negeri Mulai 10 Jun 2020 Kehidupan hari ini kian berubah Kalau dulu kemana mana ikut suka hati individu sahaja Tapi sekarang segala pergerakan rentas negeri adalah tidak dibenarkan Bagaimana perasaan anda ketika itu Bagaima...
Pergerakan Rentas Negeri Dibenarkan Bermula 10 Jun Ini

Pergerakan Rentas Negeri Dibenarkan Bermula 10 Jun Ini

papar berkaitan - pada 7/6/2020 - jumlah : 355 hits
KUALA LUMPUR Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Mohd Yassin mengumumkan Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat akan digantikan dengan Perintah Kawalan Pergerakan Pemulihan mulai 10 Jun hingga 31 Ogos ini PKPP antara lain membenarkan pergeraka...
Boleh Rentas Negeri Mulai 10 Jun Sekolah Juga Akan Dibuka Tidak Lama Lagi

Boleh Rentas Negeri Mulai 10 Jun Sekolah Juga Akan Dibuka Tidak Lama Lagi

papar berkaitan - pada 7/6/2020 - jumlah : 424 hits
Sehubungan dengan pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakkan Pemulihan yang akan dikuatkuasa bermua dari 10 Jun 2020 sehingga 31 Ogos 2020 beberapa kelonggaran baharu akan dilaksanakan Paling ditunggu pastinya kebolehan untuk rakyat Malaysia ...
Muhyiddin Pkpp Rentas Negeri Di Benarkan Mulai Hari Rabu Ini

Muhyiddin Pkpp Rentas Negeri Di Benarkan Mulai Hari Rabu Ini

papar berkaitan - pada 7/6/2020 - jumlah : 502 hits
KUALA LUMPUR Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Mohd Yassin mengumumkan Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat akan digantikan dengan Perintah Kawalan Pergerakan Pemulihan mulai 10 Jun hingga 31 Ogos ini PKPP antara lain membenarkan pergeraka...
Rentas Negeri Tanpa Syarat Lepas 9 Jun Tak Sangka Akhirnya Terbongkar Keputusan Akhir Undian Mkn Buat Untuk Rakyat

Rentas Negeri Tanpa Syarat Lepas 9 Jun Tak Sangka Akhirnya Terbongkar Keputusan Akhir Undian Mkn Buat Untuk Rakyat

papar berkaitan - pada 7/6/2020 - jumlah : 880 hits
Fasa Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat yang dilaksanakan kini banyak memberi kelonggaran kepada rakyat berbanding PKP yang dilaksanankan sebelum ini Namun apakah yang diharapkan akan diputuskan selepas berakhirkan fasa ini selepas 9 Jun...
The Evolution Of Adult Entertainment

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl

Pm Akan Umum Sspa Terbaik Pernah Diperkenalkan Kerajaan

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Pemilik Kereta Tertekan Hon Kerana Panik Polis



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


Data Drives Dollars How Competitive Intelligence Optimizes Sales Marketing Roi

Tanya Hadi Mengapa Tak Bantah Akta Laut Wilayah Mb Terengganu Diberitahu

Cabaran Getir Menanti Ph Di Kkb

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

World Bank Report Says Malaysian Children Not Learning Enough In Schools

Zus Ice Watermelon Latte