Pisahkan Tempat Tidur Anak Seawal 3 Tahun Bukan Kejam Tapi Jaga Aib Mak Ayah


Ramai ibu bapa tertanya-tanya bila waktu sesuai nak pisahkan tempat tidur anak. Alasan yang selalu diberi anak tak mahu tidur kalau tak ada teman dan risau anak tidur sendirian.
Memang betul jika ibu bapa rasa risau tapi jika dah sampai umur yang sesuai, nak tak nak ibu bapa kena berkeras dan biasakan agar tak timbul perkara lain yang mungkin akan memberi kesan tak elok pada perkembangan anak.
Perkongsian dari Nieza Termizi mengenai bila waktu sesuai pisahkan tempat tidur dan bagaimana nak pastikan ia berjaya boleh ibu bapa praktikkan bermula dari sekarang.
Haritu ada seorang ibu tanya kat group fb, “Perlu ke pisahkan tempat tidur parents dengan anak-anak? Anak saya dah besar masih takut tidur sorang-sorang”
Lepas tu scroll baca komen. Ya allah.. ramainya mak mak belum pisahkan tempat tidur antara ibu bapa dan anak walaupun anak dah masuk sekolah rendah. Bukan sebab tak cukup bilik tapi belum ready, susah, fed up, anak takut, dah terbiasa, tak jadi hal tidur sekali sebab bilik besar dan macam-macam lagi.
Ada lagi parah, mak dah cuba nak pisahkan tempat tidur tapi ayah pulak hati tisu tak sampai hati. Siap angkat anak tidur atas katil sekali. Anak berumur 4-5 tahun.

Rupa-rupanya kesedaran kita untuk pisahkan tempat tidur dengan anak-anak masih rendah.
Risau sangat bila baca fakta yang didedahkan dan dikongsi di FB. Kanak-kanak tadika mula buat aksi seks dengan kawan sekelas. Bila ditanya puncanya, meniru aksi ibu bapa dalam bilik tidur. Allahuakbar! Kita sangka mereka tidur, tapi sebenarnya memerhati. Please ibu bapa. Tolong la ada common sense.
Ramai parents yang masih tercari-cari cara nak pisahkan tempat tidur dengan anak. Saya nak share sedikit berdasarkan pembacaan dan pengalaman.
1. Kerjasama mak dan ayah
Macam biasa, mak dan ayah kena ada persetujuan bersama sebab usaha ni apa yang penting? Yesss kerjasama! Janganlah ayah nak try, mak pula tak sampai hati. Halahaii..
2. Mulakan dengan tidur di bawah
Untuk bilik yang ada katil, mula-mula kita biasakan anak tidur di bawah. Bukan sama-sama dengan kita di atas katil. Bentang la toto ke, tilam ke dan mula latih mereka tidur. Yes, memang masih dalam bilik yang sama.

3. Hias bilik anak
Kanak-kanak ni biasanya excited bila ada bilik sendiri. Mungkin kita tak mampu nak deco bilik secantik bilik pameran IKEA. Memadailah kalau kita belikan katil kecil dengan tilam yang dibalut cadar superhero kegemaran mereka. Boleh tampal gambar dan hiasan bersesuaian di dinding.
Masukkan gambar comel mereka dalam frame. Susun baju dalam almari mereka sendiri, rak buku dan meja kecil. Di situlah mereka mula belajar untuk tidak masuk lagi bilik ibu bapa. Beraktiviti di bilik sendiri sampailah waktu tidur.
4. Bed time story
Teman mereka sebelum tidur dengan membaca buku kegemaran. Boleh juga ceritakan kisah nabi, kisah-kisah dalam Al-quran dan kisah pengajaran. Jadikan rutin setiap malam tanpa gagal. Jangan paksa mereka masuk bilik dan tidur sendiri!

 
5. Teman mereka tidur kemudian…
Tutuplah lampu dan tidur bersama di bilik mereka. Tapi awas, tidur tidur ayam je. Bila anak dah mula lena, tinggalkan mereka dan kembali ke bilik anda. Keesokan harinya, kejut anak. Bila mereka sedar yang mereka tidur di bilik sendiri, lama kelamaan keyakinan diri mereka untuk tidur sendiri mula meningkat.
Ada juga kes, anak terjaga di tengah malam dan mula mengetuk pintu bilik kita. Jangan benarkan mereka tidur bersama. Again, kembali temani mereka di bilik mereka. Dan kembali semula ke bilik anda selepas mereka lena. Fuhhh..nampak macam complicated semacam kan. Itulah pengorbanan.
6. Didik anak
Ini bab education. Untuk anak yang dah besar dan mula faham, terangkan mengapa kita sudah tidak boleh tidur bersama. Kaitkan dengan agama dan suruhan Allah. Bagi mereka peluang untuk belajar, berfikir dan menerima.
Sebenarnya, usaha ni jadi lebih mudah jika anak-anak dah ada kakak atau abang yang lebih besar. Share room dari kecil, mereka lebih mudah berpisah tempat tidur dengan kita. Jangan lupa juga pisahkan tempat tidur antara anak lelaki dan perempuan yaa..
Sumber: Nieza Termizi
Kredit gambar: Google
The post Pisahkan Tempat Tidur Anak Seawal 3 Tahun. Bukan Kejam Tapi Jaga Aib Mak Ayah appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/pisahkan-tempat-tidur-anak-seawal-3-tahun-bukan-kejam-tapi-jaga-aib-mak-ayah/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Dah Bagitahu Nenek Tapi Tak Nak Percaya 6 Tahun Anak Kena C Bul Dengan Ayah Sebab Janji Nak Belikan Handphone

Dah Bagitahu Nenek Tapi Tak Nak Percaya 6 Tahun Anak Kena C Bul Dengan Ayah Sebab Janji Nak Belikan Handphone

papar berkaitan - pada 9/8/2019 - jumlah : 338 hits
Sebagai seorang remaja yang berumur 13 tahun pada zaman moden ini handphone merupakan hadiah paling bernilai bagi mereka kan Disebabkan itu bapa durjana ni tergamak gunakan taktik ini sebagai umpan untuk melempiaskan nafsunya Nenek tak pern...
Anak Banyak Akal Sekitar Usia 1 3 Tahun Masa Ni Sabar Mak Ayah Kena Kuat

Anak Banyak Akal Sekitar Usia 1 3 Tahun Masa Ni Sabar Mak Ayah Kena Kuat

papar berkaitan - pada 13/8/2019 - jumlah : 342 hits
Bagi anak kecil berumur 1 3 tahun ini adalah fasa pertumbuhan yang sangat menyeronokkan Dalam bahasa Inggeris umur ini kita panggil toddler berasal dari perkataan to toddle yang membawa maksud berjalan yang masih tidak berapa seimbang Yang ...
Minta Maaf Bila Mak Ayah Marah Anak Berlebihan Tapi Jangan Buat Anak Keliru Ada Tipnya

Minta Maaf Bila Mak Ayah Marah Anak Berlebihan Tapi Jangan Buat Anak Keliru Ada Tipnya

papar berkaitan - pada 21/8/2019 - jumlah : 737 hits
Tanpa sedar kita memarahi anak berlebih lebihan hingga sudahnya kita menangis sendirian kerana menyesali perbuatan ini Hakikatnya sebagai mak ayah kita bukanlah berniat untuk memarahi anak namun ada sebabnya dan ini menjadi sebahagian darip...
2 Tahun Pun Anak Tak Bercakap Lagi Mak Ayah Jangan Salah Rangsang Pakar Kongsikan Tip Tepat

2 Tahun Pun Anak Tak Bercakap Lagi Mak Ayah Jangan Salah Rangsang Pakar Kongsikan Tip Tepat

papar berkaitan - pada 24/8/2019 - jumlah : 565 hits
Bila anak sudah berusia dua tahun dan ke atas mama mulalah risau bila anak masih tak dapat bercakap dengan lancar Sebenarnya anak anak ada waktunya sendiri dan bila masa sesuai dalam setiap perkembangan dirinya Pun begitu ransangan daripada...
Biarkan Anak Menangis Hingga Tertidur Tak Kejam Latih Anak Tenangkan Diri Untuk Tidur

Biarkan Anak Menangis Hingga Tertidur Tak Kejam Latih Anak Tenangkan Diri Untuk Tidur

papar berkaitan - pada 21/8/2019 - jumlah : 277 hits
Ada waktunya bila anak mula menangis tanpa henti kerana pelbagai sebab kita mula rasa buntu dan tidak tahu hendak bertindak bagaimana lagi Puas di cuba pelbagai cara anak tetap menangis tanpa henti Jika ibu berapa pada tahap ini ada masanya...
Budak 9 Tahun Buat Laporan Polis Mak Ayah Bergaduh Sampai Berdarah

Budak 9 Tahun Buat Laporan Polis Mak Ayah Bergaduh Sampai Berdarah

papar berkaitan - pada 27/8/2019 - jumlah : 459 hits
The ReporterSeorang kanak kanak lelaki berusia enam tahun membuat laporan polis mengenai ibu bapanya yang bertengkar sehingga bertukar menjadi pergaduhan yang serius Lapor See Hua Daily kejadian itu berlaku di Zhejiang China apabila bapa ka...
Budak 6 Tahun Lari Rumah Buat Laporan Polis Sebab Tak Tahan Tengok Ayah Pukul Mak

Budak 6 Tahun Lari Rumah Buat Laporan Polis Sebab Tak Tahan Tengok Ayah Pukul Mak

papar berkaitan - pada 27/8/2019 - jumlah : 543 hits
Ramai mak ayah tak sedar bila dorang gaduh depan anak anak ia boleh beri kesan buruk pada mental anak jangka panjang Silap silap boleh buat anak trauma seumur hidup Baru baru ni seorang budak lelaki 6 tahun Yangyang telah membuat tindakan b...
Bila Rasa Nak Marah Anak Cara Ini Cepat Buat Mak Ayah Tenang Tak Naik Darah

Bila Rasa Nak Marah Anak Cara Ini Cepat Buat Mak Ayah Tenang Tak Naik Darah

papar berkaitan - pada 25/8/2019 - jumlah : 432 hits
Anak kecil ni lagi di marah lagi teruk perangainya Kenapa jadi macam ni Sebabnya anak belajar dari apa yang kita buat pada mereka Cara kita tengking pukul marah marah sebenarnya buat anak fikir mereka pun boleh buat seperti itu juga jika ra...
Anak Bukan Alasan Tapi Keutamaan Mak Mak Jangan Rasa Bersalah Utamakan Anak Keluarga

Anak Bukan Alasan Tapi Keutamaan Mak Mak Jangan Rasa Bersalah Utamakan Anak Keluarga

papar berkaitan - pada 21/8/2019 - jumlah : 487 hits
Dilema bagi mak mak terpaksa tolak undangan sebab komitmen Sebagai ibu dalam apa juga keputusan anak bukanlah menjadi alasan anak adalah keutamaan Hanis Zalikha menyuarakan isi hatinya yang terpaksa menolak undangan pada sebelah malam keran...
Lesson In Economics From Hawkers Rebellion

Too Soon To Tell Analyst Says On Mipp S Prospects In Pn

Govt Opposition Should Agree On Redelineation Formula Says Bersatu Man

Kuala Kubu Baharu Of Fortress On Estuary And Lee S Legacy

Malayia S Forex Trading Landscape Opportunities And Challenges

Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Buat Apa Jika Terseliuh

Lafaz Zikir Hari Jumaat Dan Selawat Nabi Serta Fadhilatnya

Apa Itu Istighfar

21 Amazing Mother S Day Gifts For The Food Lover

Kelam Kabut Semua Buat Sendiri Daler Yusof Kongsi Pengalaman Urus Isteri Pertama Kali Berpantang Di Malaysia

Doktor Kongsi Tip Cepatkan Proses Bersalin Elok Buat Bila Dah Hujung Hujung Kehamilan