Pirane Sarawak Formaliti Beri Kemenangan Percuma Buat Gps


SESUDAH SUBUH
LUSA (18 Disember 2021) merupakan hari mengundi untuk pilihan raya negeri (Pirane) Sarawak. Pengundian awal telah berlangsung semalam. Dalam pilihan raya kali ini seramai 1,252,014 pemilih berpeluang untuk membuat pilihan ke atas 349 calon. 
Seperti lazimnya pertandingan dalam pilihan raya di Sarawak, membabitkan pertandingan lebih daripada dua penjuru. Keadaan ini menyebabkan pilihan raya di negeri Kenyalang itu sebuah pasta setiap lima tahun. 
Selepas proses penamaan calon dijalankan, mengarcakan berlaku pertandingan tujuh penjuru di tujuh kawasan atau Dun. Lima penjuru di 24 kawasan, empat penjuru di 33 Dun, tiga penjuru di 13 Dun dan satu lwan satu hanya di empat Dun. 
Manakala antara parti-parti yang mengambil bahagian adalah GPS terdiri daripada Parti Pesaka Bumiputera Bersatu (PBB), Parti Rakyatr Bersatu (PBS) dan Parti Demokratik Progresif (PDP) yang merupakan kerajaan sebelum ini, DAP, Keadilan, Amanah dan Pas. PBBM atau Bersatu dan Umno atau BN tidak meletakkan calon. 
Parti-parti PBB, PBS dan PDP bertanding atas satu nama dan gabungan GPS manakala Dap, Keadilan dan Amanah walaupun memiliki gabungan bernama PH, tetapi bertanding atas lambang masing-masing. Ketiga-tiga parti ini seperti sedang mempersiapkan diri untuk membunuh PH?
Tidak ketahui ke manakah lenyapnya kehebatan Umno dan adik tirinya Bersatu kerana tidak berani meletakkan walaupun sekerat calon. Dalam soal ini Parti Amanah Negara yang bersikap berlagak mahu jadi gajah lebih berani berbanding dengan Umno dan Bersatu. Hatta dengan abang tirinya sendiri Pas, yang meletakkan calon dihanya satu kerusi sahaja. 
Tindakan Pas itu serba salah dan membazirkan masa sahaja. Ada baiknya kalau ia berpakat dengan Amanah dan bertanding secara berpasukan dengan mengambil semangat asal dari rahim ibu dan sperma bapak yang sama. 
Amanah telah memberanikan diri untuk menjadi gajah meletakkan calon di lapan kerusi, kurang empat kerusi berbanding dalam pilihan raya sebelum ini yang dibuat kononnya untuk memperkenakan parti dan lambangnya, Aneh sesudah diperkenalkan parti itu bertanding kurang daripada sewaktu memperkenalkan parti. Apakah ini menunjukkan parti itu masih belum dikenali dan terkenal lagi?
Tidak diketahui apakah ukuran, jangkaan dan strategi dibuat oleh parti berlambang "A" itu sehingga berani meletakkan calon di lapan kerusi? Apakah ia untuk menunjukkan parti itu mempunyai wang dan mampu membayar deposit berbanding dengan Pas? 
Walhal kalau hendak dikira Pas yang kini jadi sesuku daripada kerajaan lebih dilihat mempunyai wang sepatutnya parti pimpinan Tok Dor itu bertanding di semua 82 kerusi. Mungkin wang deposit calon Amanah itu dibelanjkan menggunakan wang simpan para pemimpinnya khasnya yang menjadi menteri kerana mereka katanya diberi pampasan ratusan ribu?
Atau pun Amanah telah mengambil alih fungsi dan tanggungjawab Pas selama ini yang bertanding atau menyertai pilihan raya walaupun tidak nampak bayang kemenangan, tetapi disertainya juga kerana mahu menjadikan pilihan raya sebagai platform berdakwah? Tetapi kalau itulah tujuannya dalam pilihan raya Sarawak ini fungsi itu sudah tidak lagi diamalkan Pas kerana bertandingan hanya satu kerusi sahaja.
Berbalik hakikat pilihan raya Sarawak itu, walaupun ia berlaku pertandingan disemua 82 kerusi, tetapi kemenangan seperti sudah pasti milik GPS. Ini kerana pilihan raya kali ini berbeza dan lain kaedahnya, baik dari segi semangat dan pelaksanaanya berbanding dengan pilihan raya sebelum ini.
Pilihan raya Sarawak iu diadakan selepas tamat darurat. Justeru begitu ia boleh dianggap sebagai pilihan raya dalam darurat kerana beberapa peraturan dan kawalan ketat dikenakan atas alasan pandemik. Situasi itu sudah tentu memberi kelebihan kepada parti yang menjadi kerajaan kerana mereka boleh menggunakan apa sahaja ruang dan kemudahan kerajaan yang ada. Lantaran kelebihan itu diyakini GPS akan menang besar. 
Apa yang berlaku dalam Pirane Melaka beberapa minggu lepas yang mengejutkan bilamana BN menang dengan majoriti dua pertiga, akan berulang di Sarawak. Tanda-tanda itu sudah jelas bilamana, peraturan "beruk" dan hantu diperlakukan di Sarawak. Kempen secara terbuka tidak dibenarkan kepada pembangkang. Manakala para pemimpin parti Keadilan dan DAP disekat daripada memasuki Sarawak. Pilihan raya Sarawak diadakan dalam keadaan "renyuk tepok".
Dalam masa sama GPS bebas melakukan apa sahaja. Dengan menggunakan ketua-ketua kaum dan adat serta bebas mengguna peremis kerajaan seperti balai raya, masjid, surau dan sebagainya GPS bebas menggnunakan peremis itu untuk berkempen.
Tindakan atau cara itu antara satu ketidak-adilan dalam seribu "kerenyukan" pilihan raya berkenaan. Dalam keadaan seperti itu macam mana parti pembangkang, baik DAP atau Keadilan atau Amanah untuk menang. 
Mungkin kerana sudah menyedari pilihan raya itu tidak adil dan ia tidak lebih dari mematuhi kehendak Perlembagaan dimana pilihan raya diadakan selepas tamat satu-satu tempoh atau penggal lima tahun, maka kemenangan seperti sudah menjadi milik GPS. Jadi pilihan raya itu hanya satu formaliti dan bukan hakikat pilihan raya sebenarnya. Mereka menyertai pilihan raya itu terutamanya pembangkang sengaja membiarkan diri mereka ditipu dan dianiaya hidup-hidup.  
Pirane Sarawak itu bolehlah disifatkan suatu kaedah untuk memberi kemenangan percuma kepada GPS sahaja bagi meneruskan kekuasaan mereka di Sarawak. Dan bagi GPS atau mana-mana parti sekalipun mereka akan bersyukur 40 kali dan bersujud sahwi 105 kali apabila suasana atau keadaanya berpihak kepadanya walaupun ia dijijik dan comot. 
Pilihan raya atau demokrasi adalah satu penipuan yang dihalalkan dan diperlembagaakan di negara ini, merupakan satu permainan tradisi yang disukai oleh sebilangan rakyat. [wm.kl. 7:48 am 16/12/2021] * tanpa edit.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://msomelayu.blogspot.com/2021/12/pirane-sarawak-formaliti-beri.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Sarawak Polls Gps Makes Final Appeal For Support

Sarawak Polls Gps Makes Final Appeal For Support

papar berkaitan - pada 17/12/2021 - jumlah : 170 hits
Its chairman Tan Sri Abang Johari Openg said Sarawak s future depended on a strong stable and committed government to defend the rights of the people and the interests of Sarawak BERNAMA PicKUCHING In a final sprint towards the finish line ...
Ordered To Remove Election Posters Sarawak Dap Chief Asks If Gps Afraid Of Having Its Ties With Pas And Umno Exposed

Ordered To Remove Election Posters Sarawak Dap Chief Asks If Gps Afraid Of Having Its Ties With Pas And Umno Exposed

papar berkaitan - pada 12/12/2021 - jumlah : 169 hits
Sarawak DAP leaders show the poster during a news conference at its headquarters that the Election Commission ordered removed yesterday Picture by Radzi RazakKUCHING Dec 12 Sarawak DAP chief Chong Chien Jen today said the party has been ord...
Kelvin Yii Gps Is Tricking Voters That Pas Extremism Won T Affect Sarawak

Kelvin Yii Gps Is Tricking Voters That Pas Extremism Won T Affect Sarawak

papar berkaitan - pada 8/12/2021 - jumlah : 183 hits
SARAWAK POLLS Dr Kelvin Yii DAP s candidate for has fired a broadside at the state s ruling coalition Gabungan Parti Sarawak saying that it is misleading voters that extremist policies proposed by parties like PAS will not affect those in t...
Sarawak Polls First Woman Candidate From Gps Records Win Takes Dalat With Whopping 7 085 Vote Majority

Sarawak Polls First Woman Candidate From Gps Records Win Takes Dalat With Whopping 7 085 Vote Majority

papar berkaitan - pada 19/12/2021 - jumlah : 232 hits
KUCHING The first of the 45 women candidates from Gabungan Parti Sarawak Datuk Seri Fatimah Abdullah has won the Dalat seat with a thumping majority of 7 085 votes She was involved in a straight fight with Parti Bumi Kenyalang s Salleh Maha...
Sarawak Polls Gps Secures Two Thirds Majority

Sarawak Polls Gps Secures Two Thirds Majority

papar berkaitan - pada 19/12/2021 - jumlah : 177 hits
KUCHING Gabungan Parti Sarawak has officially won enough seats to form a two thirds majority in the Sarawak State Assembly says The Election Commission As of 9 25pm the EC officially declared GPS had won 55 seats in the 82 seat state assemb...
Former Dcm Jabu Says Gps Best Choice For Continuous Development In Sarawak

Former Dcm Jabu Says Gps Best Choice For Continuous Development In Sarawak

papar berkaitan - pada 15/12/2021 - jumlah : 251 hits
Tan Sri Alfred Jabu Numpang 8211 File photo KUCHING Former Sarawak Deputy Chief Minister Tan Sri Alfred Jabu Numpang has stressed that only the Gabungan Parti Sarawak can bring Sarawak to the highest level of development and progress
Lepas 50 Tahun Masih Cerita Elektrik Apa Guna Gps Di Sarawak

Lepas 50 Tahun Masih Cerita Elektrik Apa Guna Gps Di Sarawak

papar berkaitan - pada 18/12/2021 - jumlah : 277 hits
Tentu ada yang tidak kena dengan pemerintahan Gabungan Parti Sarawak atau kualiti pemimpinnya selepas memeritah lebih 5 dekad isu tiada bekalan elektrik masih terus kedengaran dalam kalangan penduduk Sarawak Oleh itu Ketua Penerangan KEADIL...
Nanta Gps Will Bring More Development To Sarawak

Nanta Gps Will Bring More Development To Sarawak

papar berkaitan - pada 17/12/2021 - jumlah : 216 hits
Domestic Trade and Consumer Affairs Minister Datuk Seri Alexander Nanta Linggi Bernama photo KAPIT More development projects are expected to be carried out in Sarawak through the development projects implementation system led by the Gabunga...
Prn Sarawak Uji Jenama Gps

Prn Sarawak Uji Jenama Gps

papar berkaitan - pada 4/12/2021 - jumlah : 200 hits
SELEPAS selesai Pilihan Raya Negeri Melaka tumpuan negara bakal beralih kepada PRN Sarawak yang akan membuka gelanggangnya pada Isnin ini bermula dengan penamaan calon manakala hari mengundi pada 18 Disember PRN Sarawak ke 12 akan menyaksik...
Why Pm Anwar Rafizi Steven Sim Should Be Worried About World Bank S Report On M Sian Education

Ceramah Pn Tidak Dapat Sambutan Di Kuala Kubu Baharu Pas Boikot Calon Bersatu Prk Kkb

Drama Framed Lakonan Mimi Lana Meerqeen

Absolute Power Corrupts Absolutely

Mesyuarat Negara Negara Asean Dalam Bidang Sains Dan Teknologi Kuantum

Potensi Pemulihan Ringgit Terancam Jika Data Pekerjaan As Mengejutkan Negatif

Igp Chief Editor Of English Portal To Be Questioned Over Forest City Casino Claim

10 Toner Untuk Kulit Berminyak 2024



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan


Gaji Mei 2024 Tarikh Pembayaran Gaji Penjawat Awam

Bella Astillah Feat Didi Astillah Bermanja Manja Chord

Perjalanan Mendapat Haji Yang Mabrur

Moto Distracto Steady Garage Customizes The New Honda Motocompacto

Udon Noodle Soup

Beli Hadiah Untuk Ibu Tanpa Rasa Terbeban Siap Dapat Diskaun Boleh Bayar Kemudian Guna Je Aplikasi Best Ni