Prn Sarawak Uji Jenama Gps



SELEPAS selesai Pilihan Raya Negeri (PRN) Melaka, tumpuan negara bakal beralih kepada PRN Sarawak yang akan membuka gelanggangnya pada Isnin ini, bermula dengan penamaan calon, manakala hari mengundi pada 18 Disember.
PRN Sarawak ke-12 akan menyaksikan 1,252,014 pengundi bakal menentukan siapa akan memerintah untuk penggal seterusnya. Dengan demografi pengundi yang besar dan keadaan geografi, PRN itu dilhat lebih mencabar berbanding PRN Melaka.
Sarawak mencatatkan jumlah Dewan Undangan Negeri (DUN) tertinggi dalam negara. Negeri itu diperuntukkan 82 DUN daripada keseluruhan 600 kerusi DUN bagi seluruh Malaysia.
Keputusan PRN pada 2016 menyaksikan Barisan Nasional (BN) menang 72 daripada 82 kerusi dipertandingkan, diikuti DAP (tujuh) dan PKR (tiga). Ketika itu, aura Tan Sri Adenam Satem (Tok Nan) terlalu popular untuk dikalahkan.
Di bawah kepimpinan Tok Nan, BN berjaya menambah 17 kerusi daripada 55 yang dimenanginya pada PRN 2011 dengan undi popular diterima sebanyak 62.2 peratus, manakala DAP hilang lima kerusi dan PKR masih kekal tiga.
Dua faktor yang menyumbang kepada kemenangan selesa BN disebabkan keperibadian dan karisma Tok Nan dalam kalangan rakyat Sarawak serta kebijaksanaan beliau mengemukakan formula ‘calon langsung BN’ yang berjaya memperlihatkan bahawa calon bertanding adalah ‘Team Tok Nan’, bukannya BN semata-mata.
Namun, selepas Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14), BN sudah tidak lagi wujud di Sarawak. Gabungan Parti Sarawak (GPS) kini entiti menggantikan BN dengan komponen hampir sama.
Ketika PRU14, BN di bawah pimpinan Datuk Patinggi Abang Johari Tun Openg (Abang Jo) tidak menerima idea calon langsung BN. Jadi, kemungkinan formula itu digunakan pada PRN kali ini juga tiada.
Idea calon langsung BN digunakan Tok Nan bagi menyelesaikan perpecahan dan politik melobi yang mungkin akan melemahkan BN serta jentera parti itu bagi menghadapi pilihan raya.
Ketiadaan mekanisme tersebut mungkin akan menimbulkan kembali permasalahan kepada GPS dalam menentukan calon, apatah lagi ia akan ditentukan oleh parti komponen masing-masing berbanding sebelumnya.
DULU DACING
Ironinya, GPS juga akan bertanding menggunakan lambang parti baharu, sesuatu yang mungkin janggal bagi pengundi yang sudah biasa dengan lambang dacing BN.
Empat parti membentuk GPS – Parti Pesaka Bumiputera Bersatu (PBB), Parti Demokratik Progresif (PDP), Parti Rakyat Bersatu Sarawak (SUPP) dan Parti Rakyat Sarawak (PRS) mungkin tidak melihat ia menjadi masalah disebabkan politik pilihan raya di Sarawak bersifat personal dan melihat calon berbanding lambang.
Jadi PRN ini juga mungkin ujian buat GPS dalam menjual jenama mereka kepada rakyat Sarawak.
GPS bukan sahaja mempertaruhkan lambang baharu tetapi juga akan menguji jenama ‘Abang Jo’ yang mengepalai parti itu buat pertama kali.
Walaupun beliau tokoh veteran dalam politik Sarawak, cabaran mengetuai sebuah parti baharu dalam pilihan raya sangat mencabar disebabkan Covid-19 dan norma baharu.
Sedikit kelebihan buat Abang Jo dan GPS adalah kekuatan pembangkang yang sangat terjejas terutama selepas PRN Melaka.
Pada PRN kali ini, Pakatan Harapan (PH) terutama DAP dan PKR dijangka bergerak bersendirian.
Dengan sentimen kestabilan barangkali dilihat bersama dengan GPS yang sealiran dengan kerajaan di peringkat persekutuan, maka pengundi mungkin cenderung memberikan undi kepada GPS sebagai penyandang.
PH juga masih belum memperlihatkan naratif kukuh yang sesuai dengan citra orang Sarawak, selain terkial-kial menyaingi GPS dalam isu-isu Sarawak.
Paling menarik, sejauh mana Parti Sarawak Bersatu (PSB) mampu mencuri kerusi-kerusi strategik di kawasan pengundi Dayak.
Bagaimana penerimaan baik terhadap PSB mampu diterjemahkan dalam bentuk undi juga antara menarik untuk diperhatikan dalam PRN Sarawak.
Masih awal untuk meramalkan siapa akan menang walaupun keadaan dan sentimen semasa diramal menyebelahi GPS.
Namun untuk mengatakan GPS akan menang mudah dan besar juga adalah sesuatu yang masih berat dan belum selamat.
* Mujibu Abd Muis ialah Pensyarah Kanan Sains Politik Fakulti Sains Pentadbiran & Pengajian Polisi Universiti Teknologi MARA (UiTM)
Baca Artikel Menarik:
Sharifah Shahira kena kecam kerana Mail JDT Emma Maembong masih berkawan dengan bekas kekasih Permohonan Najib masukkan bukti baharu didengar 7 Disember Jangkitan semula akibat Omicron 3 kali ganda – Penyelidik Fatia artis global TikTok pertama dari Malaysia Siang bawa mayat, malam angkut sampah Penternak ayam ‘selesa’, peniaga yang tersepit Muafakat Nasional, 191 bahagian UMNO akan putuskan Pemandu lori tikam bapa selepas terdengar bisikan Datuk Paiman akhirnya ke penjara 13 tahun Orang ramai sah perlu divaksin setiap tahun-CEO Pfizer Layari Laman Facebook MYKMU.NET
Pertindihan kerusi PKR-DAP di PRN Sarawak

The post PRN Sarawak uji jenama GPS appeared first on MYKMU.NET.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2021/12/04/prn-sarawak-uji-jenama-gps/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Bn Tak Bertanding Prn Sarawak Akan Sokong Gps

Bn Tak Bertanding Prn Sarawak Akan Sokong Gps

papar berkaitan - pada 4/12/2021 - jumlah : 167 hits
BN mengesahkan tidak akan menyertai pilihan raya negeri Sarawak sebaliknya akan menyokong bekas rakan parti komponennya Gabungan Parti Sarawak GPS terdiri daripada PBB PRS PDP dan SUPP yang dahulunya adalah sebahagian daripada BN tetapi mem...
Prn Sarawak Pas Bertanding Sebab Gps Bukan Komponen Pn Tuan Ibrahim

Prn Sarawak Pas Bertanding Sebab Gps Bukan Komponen Pn Tuan Ibrahim

papar berkaitan - pada 1/12/2021 - jumlah : 228 hits
PRN Sarawak PAS bertanding sebab GPS bukan komponen PN Tuan Ibrahim PAS mengambil keputusan bertanding pilihan raya negeri ke 12 Sarawak selepas mengambil kira Gabungan Parti Sarawak bukan komponen Perikatan Nasional kata Timbalan Presiden ...
Prn Sarawak Tak Guna Logo Bn Tak Ada Masalah Buat Gps

Prn Sarawak Tak Guna Logo Bn Tak Ada Masalah Buat Gps

papar berkaitan - pada 27/11/2021 - jumlah : 266 hits
Tiada masalah bagi Gabungan Parti Sarawak untuk tidak lagi menggunakan logo Barisan Nasional dalam Pilihan Raya Negeri Ke 12 Sarawak kali ini Pensyarah Kanan Sains Politik Fakulti Sains Sosial dan Kemanusiaan UNIMAS berkata Dr Arnold
Prn Sarawak Pilihan Raya Negeri Pertama Gps

Prn Sarawak Pilihan Raya Negeri Pertama Gps

papar berkaitan - pada 6/12/2021 - jumlah : 339 hits
Fajar Pilihan Raya Negeri Sarawak ke 12 menyinsing di Bumi Kenyalang hari ini Tidak seperti sebelumnya PRN Sarawak kali ini banyak kelainannya Ada banyak yang pertama dan ada banyak sejarah baharu yang telah sedang dan bakal tercatat Beriku...
Prn Sarawak Mana Sikap Setia Kawan Dap Negeri Keadilan Sarawak

Prn Sarawak Mana Sikap Setia Kawan Dap Negeri Keadilan Sarawak

papar berkaitan - pada 27/11/2021 - jumlah : 223 hits
Keadilan Sarawak nafi cuba timbulkan isu perebutan kerusi tertentu dalam kalangan rakan Pakatan Harapan negeri itu pada Pilihan Raya Negeri Ke 12 Sarawak Sebaliknya Majlis Pimpinan Negeri Keadilan menegaskan DAP Sarawak yang enggan
Prn Sarawak Anwar Yakin Parti Ph Capai Kata Sepakat

Prn Sarawak Anwar Yakin Parti Ph Capai Kata Sepakat

papar berkaitan - pada 21/11/2021 - jumlah : 235 hits
November 20 2021 Pengerusi Pakatan Harapan Anwar Ibrahim berkata parti PH di Sarawak dalam peringkat akhir memutuskan calon dengan pengumuman dijangka dibuat tidak lama lagi KOTA KINABALU Pengerusi Pakatan Harapan Anwar Ibrahim tidak bimban...
Bersatu S Decision To Stay Out Of Sarawak Polls Shows Respect To Gps Leadership

Bersatu S Decision To Stay Out Of Sarawak Polls Shows Respect To Gps Leadership

papar berkaitan - pada 28/11/2021 - jumlah : 208 hits
Tan Sri Muhyiddin Yassin Malay Mail photo KUCHING Parti Pribumi Bersatu Malaysia 8217 s decision to stay out of the Sarawak state election shows respect to the Gabungan Parti Sarawak leadership as they were once in the same bo
Prn Sarawak Keadilan Bakal Letak Semua Calon Di Mukah

Prn Sarawak Keadilan Bakal Letak Semua Calon Di Mukah

papar berkaitan - pada 27/11/2021 - jumlah : 220 hits
KEADILAN dijangka meletakkan calon di DUN Balingian Tellian dan Dalat pada Pilihan Raya Negeri Sarawak Ketua KEADILAN Cabang Mukah Abdul Jalil Bujang berkata ketiga tiga calon telah disenarai pendek berdasarkan prestasi mereka selepas Pilih...
Prn Sarawak Sarawak Pkr Accuses State Dap Colleagues Of Refusing To Negotiate

Prn Sarawak Sarawak Pkr Accuses State Dap Colleagues Of Refusing To Negotiate

papar berkaitan - pada 27/11/2021 - jumlah : 185 hits
PRN Sarawak Sarawak PKR accuses state DAP colleagues of refusing to negotiate A statement issued by the Council accused Sarawak DAP of refusing to negotiate in an open and transparent manner over certain seats and for not responding to requ...
Drama Puaka Cuti Semester Lakonan Mark Adam Zaki Azeman

Konsert Cinta Di Awan Siti Nurhaliza Tambah Lagi Sehari

Lelaki Miang Tanggal Seluar Budak Direman

Dibunuh Kerana Tak Mahu Rujuk Selepas Bercerai Mayat Disumbat Dalam Bagasi

Saya Harap Isu Aliff Aziz Tak Jejaskan Saya Cari Rezeki Di Malaysia Aaron Aziz

Sustainability And Metal Buildings A Data Driven Approach To Eco Friendly Construction

From Dreadful To Delightful Conquering Gear Engagement In Dodge Transmissions

Contoh Inspirasi Poster Ucapan Selamat Hari Pekerja 2024



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Sarapan Pagi

Pas Quashing Of Zafrul S Affidavit Raises Concerns About Govt S Integrity

Why Pm Anwar Rafizi Steven Sim Should Be Worried About World Bank S Report On M Sian Education

Prudence

Ceramah Pn Tidak Dapat Sambutan Di Kuala Kubu Baharu Pas Boikot Calon Bersatu Prk Kkb

Rumah Terbuka