Pilu Kisah Sekeluarga Ditinggalkan Di Tepi Jalan Kerana Miskin


Pilu!!! Kisah Sekeluarga Ditinggalkan Di tepi Jalan Kerana Miskin

Sebab kami miskin, pakcik sanggup tinggalkn kami sekeluarga tepi jalan.

Mempunyai kehidupan yang lebih baik pada orang lain bukan menjadi tiket untuk kita merendahkan mereka. Seringkali kita mendengar kisah anak-anak yang dibesarkan dalam keluarga yang miskin, dipinggirkan oleh saudara-mara yang lain. Alasannya kerana tidak setaraf.

Begitu juga perkongsian pengalaman hidup oleh lelaki ini di mana dia sekeluarga pernah dihina dan dipandang jijk oleh saudara-mara yang lain hanya kerana mereka susah. Ayahnya bertugas sebagai pengawal keselamatan dan ibunya hanyalah suri rumah, melalui keperitan hidup membesarkan mereka enam beradik.

Paling tidak boleh dilupa, mereka mahu menumpang saudara lain untuk pulang ke kampung beraya, tetapi ditinggalkan tanpa perasaan di tepi jalan. Menangis ibu dan ayahnya ketika itu melihat mereka sekeluarga dihina sedemikian. Hanya mempunyai motosikal lama dan gaji yang entah kadang cukup atau tidak, manakan mampu membeli kereta.

Biarpun baru berusia 7 tahun ketika itu, semuanya masih terbayang jelas di minda sehingga membentuk dia dan adik-beradik menjadi manusia pada harini, katanya ketika dihubungi Siakap Keli. Ikuti luahannya seperti di bawah. Moga secebis kisah masyarakat ini menjadi pedoman dan pengajaran buat semua.

Teringat sgguh masa susah dulu, saudara-mara yang terdekat macam pandang jijik kat kami….

Paling tak boleh lupa masa nak cuti raya, kononnya pak cik aku nak ambik kami sekeluarga untuk balik kuantan… Suruh tunggu tepi jalan besar sebab dalam 4:30 petang dia akan lalu and ambil kami terus.

Kami sekeluarga tunggu dari pukul 4, takut terlepas dengan dia… Tengah panas tunggu jugak lah kami adik-beradik. Last-last dia lalu je depan kami… Abah cuba kejar takut dia tak nampk last-last dia tinggalkan kami sekeluarga macam tu je.

Sedih sangat macam tu, macam gituh hina skali kami sekeluarga. Nasib baik ada adik-beradik mak datang ambil kami dengan lori, suka sangat dapat naik lori ramai-ramai… Tapi sekarang, bila family kami dah ok and tak susah macam dulu, yang jenis kepala b%#a ni lah asyik datang minta tolong macam-maca,… Pinjam duit, nak tumpang naik kereta pergi mana-mana and macam-macam lagi selagi boleh minta denagn mak and ayah aku.

Sebab nak minta dengan aku diorang takut, siap cakap “tak nak lah minta dengan ali, garang sangat’. Dah kena sembur atas muka, memang tak kan minta tolong lah… Waktu senang, kau hina kami cakap kami ni busuk lah, suka susahkan orang lah, macam-macam lagi kau cakap tapi bila kau susah orang yang kau hina ni lah kau cari.

Sekarang aku just hormat meraka sebab mereka lebih tua dari aku… Aku kejam? Just what you give to us, you get back from us. Maaf emosi sikit, sebab sampai sekarang aku tak dapat terima diorang buat mak dan ayah aku nangis kat tepi jalan. Sumber: siakapkeli.my

Kelebihan Orang Yang Bersabar


Dan berilah khabar gembira kepada orang-orang yang sabar. (Iaitu) orang-orang yang apabila mereka ditimpa oleh sesuatu kesusahan, mereka berkata: “Sesungguhnya kami adalah kepunyaan Allah dan kepada Allah jualah kami kembali.”Mereka itu ialah orang-orang yang dilimpahi dengan berbagai-bagai kebaikan dari Tuhan mereka serta rahmat-Nya; dan mereka itulah orang-orang yang dapat petunjuk hidayah-Nya.(Al-Baqarah 2: 156-157)

Berdasarkan dua dalil di atas, Syeikh Zaini Ahmad membahaskan bahawa terdapat 5 kelebihan yang diberikan oleh Allah S.W.T. kepada hamba-Nya yang banyak bersabar.

Mereka akan mendapat pujian daripada Allah. Yang bermaksud Allah S.W.T. mengampunkan dosa-dosa kita.Mereka akan mendapat Rahmat daripada Allah. Yang bermaksud Allah akan melimpah Kasih Sayang-Nya kepada orang-orang yang bersabar.

Diberi petunjuk daripada Allah. Yang bermakna kepada sesiapa yang sentiasa bersabar dengan ujian yang diberikan Allah, pasti Allah akan sentiasa membimbing mereka. Sebagai contoh, semasa belajar ilmu agama kena banyak sabar. Ada sesetengah tak ambil kisah pun akan ilmu agama padahal hidup mereka senang-lenang. Tetapi kita pula yang belajar ilmu agama hidup kurang senang.

Di sini anda perlu faham, hidup senang di dunia ini tidak bermakna hidup mereka diberkati atau disayangi Allah. Boleh jadi itu adalah ujian kesenangan daripada Allah S.W.T.Mereka diangkat dalam golongan yang berzikir.

Iaitu mereka akan sentiasa ingat dan berzikir pada Allah. kerana sering kali kita lupa untuk berzikir pada Allah semasa sihat. Tetapi kalau sakit atau ada masalah yang menimpa, barulah kita akan ingat Tuhan Sekelian Alam. Janganlah kita jadi manusia sebegini rupa. Insya Allah.

Diangkat oleh Allah S.W.T. menjadi golongan yang bersabar. Tetapi, siapakah golongan bersabar ini? Mereka inilah adalah para rasul dan para nabi iaitu manusia yang paling banyak bersabar. Dan diantara mereka semua ini yang paling banyak bersabar adalah rasul ulul azmi. Maksud ulul azmi ialah mereka yang mempunyai kesabaran yang tinggi. Dan yang paling banyak bersabar di antara ulul azmi itu sudah tentu Nabi Muhammad S.A.W.

Siapkan tisu sebelum menonton "Kisah cinta pria miskin" di tinggal kekasihnya


Sumber: malayajournal.com

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://omakkauviral.blogspot.com/2019/02/pilu-kisah-sekeluarga-ditinggalkan-di.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kisah Mereka Yang Kaya Justru Dermawan Pada Yang Mampu Tapi Perhitungan Pada Si Miskin

Kisah Mereka Yang Kaya Justru Dermawan Pada Yang Mampu Tapi Perhitungan Pada Si Miskin

papar berkaitan - pada 31/1/2019 - jumlah : 244 hits
Lihat sekeliling banyak dari kita atau bahkan kita sendiri yang menunjukkan kekuasaan atas mereka yang miskin tetapi murah hati pada mereka yang tidak membutuhkan bantuan Mau tidak mau kejadian kejadian terebut menjadi realitas yang sering ...
Kisah Pilu Tki Asal Malang Di Jordania 12 Tahun Kerja Tak Digaji Dilarang Mandi

Kisah Pilu Tki Asal Malang Di Jordania 12 Tahun Kerja Tak Digaji Dilarang Mandi

papar berkaitan - pada 12/2/2019 - jumlah : 229 hits
Selama 12 tahun Diah bekerja sebagai asisten rumah tangga dan tidak mendapatkan gaji dari majikannya Korban juga mendapat perlakuan kurang manusiawi Salah satunya hanya bisa mandi sebulan sekali
Kisah Judy Castelli Wanita Dengan 44 Kepribadian Yang Pilih Jadi Motivator

Kisah Judy Castelli Wanita Dengan 44 Kepribadian Yang Pilih Jadi Motivator

papar berkaitan - pada 30/1/2019 - jumlah : 534 hits
Kisah Judy Castelli wanita dengan 44 kepribadian yang pilih jadi motivator untuk para pasien penderita gangguan kejiwaan Setelah tersiksa puluhan tahun dengan gangguan kejiwaan yang tak pernah didiagnosis dengan tepat dan mencoba menghabisi...
Susahnya Bergambar Sekeluarga

Susahnya Bergambar Sekeluarga

papar berkaitan - pada 14/2/2019 - jumlah : 218 hits
Inilah cabaran untuk mengambil gambar sekeluarga apabila anak anak masih kecil dan kadang kadang tak faham bahasa ni Macam macam rupa si mama ayah mengarahkan gaya untuk anak anak CN percaya ramai ibubapa di luar sana juga menghadapi situas...
10 Kisah Cinta Menggemaskan Dari Tokoh Kartun Upin Ipin Yang Terungkap Di Facebook Kok Konyol Ya D

10 Kisah Cinta Menggemaskan Dari Tokoh Kartun Upin Ipin Yang Terungkap Di Facebook Kok Konyol Ya D

papar berkaitan - pada 30/1/2019 - jumlah : 774 hits
Di balik sandiwara mereka di televisi ternyata banyak yang cinlok Kisah Mei Mei dan Mail juga sweet banget D
2 Tahun Dia Asyik Datang Tengok Baju Untuk Isteri Tapi Tak Beli Sayu Pengusaha Butik Kongsi Kisah Sedih Pelanggan

2 Tahun Dia Asyik Datang Tengok Baju Untuk Isteri Tapi Tak Beli Sayu Pengusaha Butik Kongsi Kisah Sedih Pelanggan

papar berkaitan - pada 30/1/2019 - jumlah : 338 hits
2 Tahun Dia Asyik Datang Tengok Baju Untuk Isteri Tapi Tak Beli Sayu Pengusaha Butik Kongsi Kisah Sedih Pelanggan
Lu Kenal Saya Siapa Aksi Berlagak Samseng Seorang Lelaki Dirakam Rupa Rupanya Ini Kisah Sebenar

Lu Kenal Saya Siapa Aksi Berlagak Samseng Seorang Lelaki Dirakam Rupa Rupanya Ini Kisah Sebenar

papar berkaitan - pada 31/1/2019 - jumlah : 536 hits
Sedang kami otw ke Todak Fest sebiji van hijau bawak laju gila hon semua yang ada depan mata dia orang yang melintas pun kena lompat sebab dia bawak laju nak mampus sampai nyaris nyaris langgar kami dari belakang bila kami tegur cara pemand...
Allahuakbar Sayu Lima Sekeluarga Termasuk Bayi Pergi Kereta Terbabas

Allahuakbar Sayu Lima Sekeluarga Termasuk Bayi Pergi Kereta Terbabas

papar berkaitan - pada 9/2/2019 - jumlah : 328 hits
Allahuakbar Sayu Lima Sekeluarga Termasuk Bayi Pergi Kereta Terbabas Lima sekeluarga termasuk bayi perempuan berusia sembilan bulan maut selepas kereta dinaiki terbabas dalam kemalangan di Kampung Pengkalan Atap Batu Rakit Kuala Nerus hari ...
Backstabbing Drama In The Opposition Pas Sabotaging Bersatu By Attacking Chinese Vernacular Schools

Pas Anggap Terlalu Awal Bincang Pertukaran Mb Perlis

Calon Bersatu Prk Kkb Tidak Dapat Sokongan Parti Pas

Bila Duit Nak Masuk

Opening Young People S Eyes To Workers Rights

Sayur Kucai Dan Taugeh Untuk Makan Tengah Hari

Penyokong Diseru Jalankan Tanggungjawab Sebagai Pemilik Sabah Fc

Dumbing Down Our Education System Via Politicians And Theocrats



Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia


Nak Tau 5 Langkah Menjadi Insan Hebat

Vanny Vabiola Sudahi Saja Chord

Ustadz Yang Membodoh Bodohi Jemaahnya Kata Frans Donal Di Bali By Dr H

Lirik Campak Bintang Faizal Tahir M Nasir

Faisal Halim Alami Kecederaan Disimbah Asid

Lemas Tiga Beranak Ditemukan Tidak Lagi Bernyawa Selepas Mandi Manda Di Sungai Balak