Pilihan Raya Boleh Diadakan Ketika Darurat Kata Aziz Bari


IPOH - Proklamasi darurat tidak boleh dijadikan alasan untuk menangguhkan pilihan raya kerana beberapa siri pilihan raya di negara ini pernah dilaksanakan ketika darurat.
Pakar Perlembagaan, Dr Abdul Aziz Bari berkata, jika diimbau Pilihan Raya Umum (PRU) pertama negara pada tahun 1955 diadakan sewaktu darurat apabila tempoh darurat yang diisytiharkan itu antara tahun 1948 sehingga 1960.
Menurutnya, begitu juga PRU kedua yang turut diadakan ketika darurat pada tahun 1959 dan ini membuktikan bahawa darurat bukan halangan untuk diadakan pilihan raya.
"Darurat secara teknikal iaitu Perkara 150 memberikan kuasa yang luas untuk kerajaan melakukan perkara tanpa ke Parlimen ataupun kerajaan boleh buat undang-undang tanpa ke Parlimen atau Parlimen boleh buat undang-undang atas perkara-perkara yang tidak boleh dibuat dalam keadaan biasa. Itu darurat sebenarnya.
"Darurat bukan untuk menggantung pilihan raya. Saya tak pasti kenapa sekarang menjadi satu kefahaman yang begitu. Rakyat Malaysia jangan lupa sejarah. Bukan hujah yang kuat darurat ini untuk menidakkan pilihan raya. Jangan ingat darurat ini boleh menutup segala-galanya," katanya menerusi sesi Facebook Live pada Selasa.
Sementara itu, Abdul Aziz berpandangan bahawa Yang di-Pertuan Agong perlu menimbangkan semula keputusan proklamasi darurat kerana dibimbangi memberi kesan lebih buruk kepada negara.

Menurutnya, baginda perlu melihat keabsahan kerajaan yang ada dan meminta penjelasan daripada Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin sama ada masih memiliki majoriti atau sebaliknya.
Beliau berkata, proklamasi darurat itu akan memberikan kuasa mutlak tanpa batasan kepada kerajaan yang gagal membuktikan keabsahannya untuk membuat undang-undang tanpa perlu dibentangkan di Parlimen.
Jelasnya, sewaktu darurat juga tiada unsur semak dan imbang apabila kerajaan boleh melakukan apa sahaja yang dimahukan tambahan pula proklamasi darurat itu tidak boleh dicabar di mahkamah.
"Apa yang menjadi masalah kepada darurat ialah kerajaan boleh langgar sekatan-sekatan yang ada di dalam Perlembagaan. Itu sebenarnya yang kita risau darurat ini, bukan soal kuasa tentera, soal ketenteraman awam, bukan itu.
"Ini bukan biasa. Dari segi undang-undang, darurat bukan perkara biasa. Yang menjadi masalah, kuasa itu menjadi kuasa terlalu luas dan mutlak, tiada batasan.Kita tak boleh nak menyekat sesuatu. Perkara-perkara ini boleh dilakukan secara dekri sahaja oleh kerajaan yang memerintah," katanya yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Tebing Tinggi.
Sementara itu, ketika menjawab soalan pelayar, Abdul Aziz menjelaskan proklamasi darurat tidak boleh dicabar di dalam mana-mana mahkamah kerana perkara itu telah termaktub di dalam Perlembagaan.
Katanya, penyelesaian kepada darurat ini hanyalah di bawah Yang di-Pertuan Agong yang mempunyai kuasa untuk menarik balik pengisytiharan berkenaan.
"Kita doa supaya Yang di-Pertuan Agong tarik balik pengisytiharan darurat. Baru boleh balik kepada keadaan asal. Kalau tidak, kuasa itu meluas sehingga boleh menggantung Perlembagaan.
"Mungkin rakyat boleh hantar petisyen meminta raja-raja mencari penyelesaian. Saya rasa akhirnya nanti raja-raja ini yang akan membuat keputusan. Raja-raja harus ke depan ketika negara kita terjebak dalam suasana yang tidak menentu seperti ini," katanya.
Sumber: Sinar Harian


from Sehinggit Media https://ift.tt/3bxv9HD
via Merah Hati Cintaku

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://merahhaticintaku.blogspot.com/2021/01/pilihan-raya-boleh-diadakan-ketika.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kerajaan Boleh Disaman Jika Langgar Hak Asasi Ketika Darurat Kata Bekas Hakim

Kerajaan Boleh Disaman Jika Langgar Hak Asasi Ketika Darurat Kata Bekas Hakim

papar berkaitan - pada 15/1/2021 - jumlah : 243 hits
Bekas hakim Gopal Sri Ram berkata kerajaan boleh mengemukakan saman atau disaman bagi tindakan ketika darurat PETALING JAYA Tindakan undang undang boleh diambil terhadap kerajaan ketika darurat jika hak asasi seseorang dilanggar termasuk un...
Siapa Kata Dalam Darurat Boleh Ada Sidang Parlimen

Siapa Kata Dalam Darurat Boleh Ada Sidang Parlimen

papar berkaitan - pada 14/1/2021 - jumlah : 199 hits
Hanipa Maidin Maaf jebon yang tak pakar nak jawab hujah pakar perlembagaan Saya membaca in toto ulasan pakar perlembagaan ini mengenai darurat seperti yang dilapor media Bila saya baca saya dapati ulasan atau lebih tepat hujah beliau menyok...
Semak Dan Imbang Yang Tidak Boleh Dipinggirkan Ketika Darurat

Semak Dan Imbang Yang Tidak Boleh Dipinggirkan Ketika Darurat

papar berkaitan - pada 15/1/2021 - jumlah : 186 hits
Pada 14 Januari 2021Oleh Fakhrurrazi Rashid Ketika penularan Covid 19 kian membimbangkan kerajaan telah mengisytiharkan darurat di seluruh negara dan Perintah Kawalan Pergerakan di beberapa negeri untuk mengurangkan peningkatan kes yang kin...
Proklamasi Darurat Kelulusan Polisi Tidak Terikat Agong Boleh Gubal Ordinan Prof Dr Shamrahayu A Aziz

Proklamasi Darurat Kelulusan Polisi Tidak Terikat Agong Boleh Gubal Ordinan Prof Dr Shamrahayu A Aziz

papar berkaitan - pada 12/1/2021 - jumlah : 421 hits
Pengisytiharan proklamasi darurat membolehkan perundangan atau polisi diluluskan tanpa terikat dengan peruntukan dalam Perlembagaan negara khususnya dalam mengawal penularan COVID 19 Pakar Perlembagaan Prof Madya Dr Shamrahayu Abd Aziz berk...
Tak Perlu Darurat Kerajaan Ada Kuasa Kawal Covid 19 Kata Tun M

Tak Perlu Darurat Kerajaan Ada Kuasa Kawal Covid 19 Kata Tun M

papar berkaitan - pada 12/1/2021 - jumlah : 267 hits
PUTRAJAYA Tun Dr Mahathir Mohamad berpendapat kerajaan mempunyai kuasa yang cukup untuk menangani penularan COVID 19 tanpa perlu mengisytiharkan darurat Bekas Perdana Menteri berkata ia berikutan rakyat di negara ini patuh kepada arahan ker...
Darurat Muhyiddin Perolehi Kuasa Mutlak Mahu Selamatkan Diri Tutup Mulut Rakyat Kata Ph

Darurat Muhyiddin Perolehi Kuasa Mutlak Mahu Selamatkan Diri Tutup Mulut Rakyat Kata Ph

papar berkaitan - pada 13/1/2021 - jumlah : 372 hits
Faiz ZainudinPETALING JAYA Tindakan Perdana Menteri Muhyiddin Yassin mengusulkan negara diletakkan bawah darurat adalah untuk menyelamatkan diri walaupun ia merencat demokrasi dan menafikan suara rakyat kata Pakatan Harapan Blok pembangkang...
Penafian Zeti Mengenai Dana 1mdb Tak Boleh Dipercayai Kata Najib

Penafian Zeti Mengenai Dana 1mdb Tak Boleh Dipercayai Kata Najib

papar berkaitan - pada 1/1/2021 - jumlah : 229 hits
Najib Razak terus mencabar Zeti Akhtar Aziz menjelaskan sama ada ahli keluarganya pernah menerima dana daripada ahli perniagaan buruan Low Taek Jho yang didakwa mendalangi skandal 1MDB Ahli Parlimen Pekan itu berkata penafian bekas gabenor ...
Darurat Kuasa Tiada Batasan Kerajaan Boleh Langgar Sekatan Dalam Perlembagaan

Darurat Kuasa Tiada Batasan Kerajaan Boleh Langgar Sekatan Dalam Perlembagaan

papar berkaitan - pada 13/1/2021 - jumlah : 210 hits
malaysiadateline comPakar Perlembagaan Dr Abdul Aziz Bari bimbang proklamasi darurat sehingga Ogos ini akan memberikan kuasa mutlak tanpa batasan kepada kerajaan Perikatan Nasional yang hanya memiliki sokongan 109 Ahli Parlimen sahaja Tegas...
Standby Guys Pengurangan Subsidi Petrol Bakal Bermula

Imf Menyokong Prakiraan Pertumbuhan Kdnk Malaysia Pada 2024 Kepada 4 4

Reforms Not A Panacea For Weak Ringgit Says Economist

Will The Middle East Conflict Derail Our Economy

Afidavit Zahid Mungkin Jejas Hubungan Dengan Anwar

Filem Sheriff

Sustainable Weekend Villa By Kanopea Architecture Studio And T3 Architects In Vietnam

Senarai Wakil Piala Thomas Uber Cup Finals 2024 Chengdu



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Pemberian Sempena Perayaan Songkran 2024

Tanding Pakaian Janda Kerja Gila 1 Mei Tuntut Naik Gaji

Musim Panas Ini 10 Petua Hilangkan Sakit Tekak Yang Korang Boleh Cuba

Tremendous Diary 4 17

Cari Makan Lepas Berbuka

Spontaneous Thursday