Pihak Polis Diberitahu Ada Yang Tidak Kena Dengan Tindakan Terbaru Latheefa Koya


Gerakan Bangsa Nasional hari ini membuat satu laporan polis di Ibu Pejabat Polis (IPD) Subang Jaya, Selangor.
Laporan tersebut berikutan satu kenyataan yang dikeluarkan oleh Latheefa Koya pada 21hb Jun 2019 di mana beliau mengumumkan tindakan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) memfailkan permohonan melucutkan hak terhadap 41 responden.
Menurut Latheefa, tindakan tersebut dikenakan di bawah Seksyen 56 AMLA 2001 bagi mendapatkan semula sejumlah wang bernilai RM270 juta yang kononnya dicuri dari 1MDB dan dipindahkan menerusi satu akaun bank milik Dato’ Seri Najib Tun Razak.
Saya mendapati aneh pihak SPRM secara tiba-tiba memfailkan permohonan tersebut sedangkan kes Najib yang melibatkan bekas syarikat subsidari 1MDB, SRC International, turut berpaut kepada siasatan SPRM dan melibatkan tuduhan-tuduhan sama.
Sepatutnya, Latheefa lebih menumpukan perhatian kepada kegagalan bekas ketua SPRM, Dato’ Seri Mohd Shukri Abdull, untuk menyiasat Tan Sri Zeti Akhtar Aziz memandangkan berlakunya percanggahan di antara kandungan kertas siasatan yang disediakan Shukri pada tahun 2015 (kemudian daripada ini dirujuk sebagai “kertas siasatan”) dengan penafian yang dibuuat oleh Zeti tahun lepas.
Di dalam kertas siasatan tersebut, Shukri menceritakan bahawa Zeti tahu akan kemasukan dana RM2.6 bilion dari kerajaan Arab Saudi ke dalam akaun Ambank Najib dan sedia maklum identiti individu-individu dan syarikat-syarikat yang melakukan transaksi tersebut.
Malah, kertas Shukri turut merujuk kepada hubungan antara Zeti dengan wakil dari kerajaan Arab Saudi dan cadangan bekas Gebenor Bank Negara tersebut agar dana RM2.6 bilion itu dimasukkan ke dalam akaun peribadi Najib. Saya pernah membuat laporan polis berkenaan perkara ini (rujuk video bawah).
Adalah mustahil seorang yang bergelar Gabenor Bank Negara tidak tahu akan kemasukkan dana RM2.6 bilion ke dalam negara sedangkan mana-mana transaksi merentasi sempadan melibatkan wang yang sebegitu banyak sudah pasti akan memerlukan kelulusan Bank Negara.
Biarpun begitu, pada 3hb Julai 2018, Zeti mengejutkan rakyat Malaysia apabila menafikan dakwaan Najib bahawa beliau menyedari kewujudan dana RM2.6 bilion dalam akaun bekas Perdana Menteri tersebut.
Justeru, saya membuat satu lagi laporan polis terhadap Zeti dan Shukri memandangkan penafian tersebut jelas bercanggah dengan kertas siasatan dan menimbulkan persoalan sekiranya kedua-dua mereka bersekongkol dengan Tommy Thomas untuk memanjangkan isu RM2.6 bilion ke mahkhamah semata-mata untuk menimbulkan persepsi negatif terhadap Najib.
Latheefa seharusnya lebih menumpukan perhatian terhadap kemungkinan ini daripada melakukan permohonan yang bukan-bukan yang jelas bersandar kepada tuduhan semata-mata, bukannya bukti ataupun hasil siasatan yang sah.
Sepertimana yang telah saya katakan, saya mendapati begitu aneh pihak SPRM secara tiba-tiba memfailkan permohonan perlucutan hak sedangkan kes Najib yang melibatkan SRC turut berpaut kepada siasatan SPRM dan melibatkan tuduhan-tuduhan yang sama.
Malah, bukan hanya kes Najib masih berjalan di mahkhamah, saksi pihak pendakwaraya, Uma Devi, sendiri mengesahkan bahawa dana yang masuk ke dalam akaun peribadi Najib merupakan hadiah dan sumbangan daripada kerajaan Arab Saudi.
Tidakkah pelik tindakan SPRM yang terbaru dibuat sebaik selepas Uma membuat pengesahan tersebut?
Bukankah lebih bermanfaat sekiranya Latheefa menyiasat Shukri dan Zeti bagi mengenalpasti sekiranya benar berlaku satu konspirasi terancang melibatkan kedua-dua mereka untuk menimbulkan persepsi negatif terhadap Najib?
SUMBER: thethirdforce.net


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2019/06/26/pihak-polis-diberitahu-ada-yang-tidak-kena-dengan-tindakan-terbaru-latheefa-koya/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
7 Kes Berprofil Tinggi Untuk Latheefa Koya Buktikan Kemandirian Diri Selaku Peneraju Sprm

7 Kes Berprofil Tinggi Untuk Latheefa Koya Buktikan Kemandirian Diri Selaku Peneraju Sprm

papar berkaitan - pada 29/6/2019 - jumlah : 346 hits
1 Pergerakan Pemuda UMNO Malaysia mengucapkan selamat bertugas dan tahniah diatas perlantikan bekas Ahli Majlis Pimpinan Pusat Parti Keadilan Rakyat Puan Latheefa Beebi Koya selaku Ketua Pesuruhjaya Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia ya...
Tular Video Pergaduhan Berdekatan Restoran Makanan Segera Pihak Polis Dedah Punca Sebenar

Tular Video Pergaduhan Berdekatan Restoran Makanan Segera Pihak Polis Dedah Punca Sebenar

papar berkaitan - pada 20/6/2019 - jumlah : 429 hits
Malam tadi tular sebuah video di laman twitter yang memaparkan sekumpulan remaja lelaki sedang bergaduh Dikatakan bahawa kejadian terbabit berlaku berhampiran dengan tempat letak kereta di sebuah restoran makanan segera di Kangar Hari ini K...
Anwar Serahkan Kepada Pihak Polis Untuk Siasat Penulis Buku

Anwar Serahkan Kepada Pihak Polis Untuk Siasat Penulis Buku

papar berkaitan - pada 21/6/2019 - jumlah : 268 hits
PETALING JAYA Presiden Parti Keadilan Rakyat Datuk Seri Anwar Ibrahim menyerahkan kepada pihak polis untuk menyiasat ugutan yang diterima beliau dan mengambil tindakan sewajarnya terhadap penulis sebuah manuskrip buku bertajuk Mengapa Anwar...
Pencemaran Udara Berulang Apa Tindakan Pihak Berkuasa

Pencemaran Udara Berulang Apa Tindakan Pihak Berkuasa

papar berkaitan - pada 22/6/2019 - jumlah : 266 hits
PPIM masih menerima aduan mangsa alami komplikasi perubatan BANGI Persatuan Pengguna Islam Malaysia kesal dengan pihak berkuasa negeri dan Persekutuan susulan insiden pencemaran gas yang berlaku di Pasir Gudang Johor semalam Ketua Aktivisny...
Bila Latheefa Koya Akan Bertindak Keatas Aduan Tony Pua Terhadap Muhyiddin Yassin

Bila Latheefa Koya Akan Bertindak Keatas Aduan Tony Pua Terhadap Muhyiddin Yassin

papar berkaitan - pada 28/6/2019 - jumlah : 383 hits
Muhyiddin Yassin Bertanggungjawab Hutang RM240 Juta Malaysia International Tuna Port Sdn Bhd Ahli Parlimen Petaling Jaya Utara Tony Pua menuntut Timbalan Perdana Menteri bertanggungjawab terhadap hutang sebanyak RM240 juta yang terpaksa dit...
5010 Pencemaran Udara Berulang Apa Tindakan Pihak Berkuasa 21 06 2019 Ismaweb 21 06 2019

5010 Pencemaran Udara Berulang Apa Tindakan Pihak Berkuasa 21 06 2019 Ismaweb 21 06 2019

papar berkaitan - pada 22/6/2019 - jumlah : 381 hits
BANGI 17 Syawal 1440H Jumaat Persatuan Pengguna Islam Malaysia kesal dengan pihak berkuasa negeri dan Persekutuan susulan insiden pencemaran gas yang berlaku di Pasir Gudang Johor semalam Ketua Aktivisnya Datuk Nadzim Johan berkata kejadian...
Tiada Tindakan Terhadap Haziq Sehingga Siasatan Polis Selesai Anwar

Tiada Tindakan Terhadap Haziq Sehingga Siasatan Polis Selesai Anwar

papar berkaitan - pada 17/6/2019 - jumlah : 447 hits
Oleh Goh Pei PeiKUCHING PKR tidak akan mengambil tindakan disiplin terhadap Ketua Pemuda Santubong Haziq Abdullah Abdul Aziz berhubung pengakuannya terbabit dalam video lucah sehingga siasatan polis selesai Presiden PKR Datuk Seri Anwar Ibr...
Perempuan Punca Pergaduhan Sekumpulan Remaja Kata Pihak Polis

Perempuan Punca Pergaduhan Sekumpulan Remaja Kata Pihak Polis

papar berkaitan - pada 20/6/2019 - jumlah : 231 hits
ENAM lelaki ditahan dipercayai terbabit dalam kejadian membelasah dua penuntut di perkarangan restoran makanan segera di Sungai Isap Kuantan semalam Ketua Polis Daerah Kuantan Asisten Komisioner Mohamad Noor Yusof Ali berkata semua suspek b...
Tindakan Itu Tidak Wajar Lelaki Dakwa Ditembak Polis Kerana Enggan Berhentikan Motor

Tindakan Itu Tidak Wajar Lelaki Dakwa Ditembak Polis Kerana Enggan Berhentikan Motor

papar berkaitan - pada 20/6/2019 - jumlah : 345 hits
Tindakan itu tidak wajar Lelaki Dakwa Ditembak Polis Kerana Enggan Berhentikan Motor Disebabkan tidak berhenti apabila dikejar polis setelah melanggar lampu isyarat seorang penumpang motosikal cedera ditembak seorang anggota polis trafik Me...
Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Boycott Gone Sour Malays Returning To Mcdonald S Insulted And Called Dogs Pigs By Fellow Malays

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah

Bukan Ulama Lantikan Politik Sendiri Tu Ular Dalam Semak

Filem Mustaqim



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Membongkar Kejayaan Pembayaran Dan Pemenang Di Wecopytrade Dan Wemastertrade

Kaswi Gula Melaka

Effective Networking In Business

Doa Masuk Pasar Baca Doa Ini Apabila Pergi Ke Pasar

Lafaz Tasbih Kaffarah Sebagai Doa Pembersih Majlis

Rabbana Atina Fid Dunya Hasanah