Bila Latheefa Koya Akan Bertindak Keatas Aduan Tony Pua Terhadap Muhyiddin Yassin



Muhyiddin Yassin Bertanggungjawab Hutang RM240 Juta Malaysia International Tuna Port Sdn Bhd (MITP) (16 Julai 2010) – Ahli  Parlimen Petaling Jaya Utara, Tony Pua menuntut Timbalan Perdana Menteri  bertanggungjawab terhadap hutang sebanyak RM240 juta yang terpaksa  ditanggung kerajaan akibat kegagalan projek sebuah syarikat perikanan  yang diluluskan Tan Sri Muhyiddinn Yassin ketika menjadi Menteri  Pertanian.
Tony mendedahkan bagaimana surat sokongan seorang ahli  parlimen kepada Malaysian International Tuna Port untuk terbitan bon  RM240 juta telah menyebabkan kerajaan terpaksa menanggung hutang kerana  syarikat tersebut kini tidak mampu melunaskan hutang itu.
MITP  diberi konsesi selama 32 tahun untuk memajukan industri perikanan tuna  negara dengan menggunakan jeti Batu Maung sebagai pusat operasi.
Syarikat  tersebut gagal mencapai matlamatnya dan menurut ahkbar The Edge  Financial Daily MITP culas membayar hutang menyebabkan pihak bank  kini memfailkan tuntutan terhadap kerajaan di mahkamah.

Tony Pua telah membuat aduan pada tahun 2010 tetapi sampai hari ini SPRM tidak bertindak “Ini sama  sahaja seperti apa yang berlaku dengan skandal Port Klang Free Trade  Zone, di mana kontraktor mendapat konsesi daripada kerajaan tetapi bank  tidak memberi pinjaman kerana syarikat tiada wang untuk membiayai  projek.
“Maka, syarikat tersebut telah mendapatkan surat sokongan  daripada menteri dan bank telah meluluskan pinjaman kerana jaminan yang  diberi oleh kerajaan melalui surat berkenaan.
“Persoalannya  sekarang, adakah kerajaan akan bertanggungjawab membayar hutang ini?  Siapa menteri pada masa itu? Muhyiddin Yassin.
“Saya ingin tanya  Muhyiddin, adakah anda yang meluluskan projek ini? Satu bon bernilai  RM240 juta telah dikeluarkan dan kini tidak dapat dibayar, siapa yang  akan bertanggungjawab?.
“Malaysian Rating Agency telah memberikan  MITP penilaian kewangan A+, tetapi saya tidak akan menyalahkan MRA. Ini  kerana adanya sokongan kerajaan yang diberi melalui Lembaga Kemajuan  Ikan Malaysia,” jelas Tony kepada media di parlimen semalam.

Tony  menjelaskan MITP dimiliki 60 peratus oleh sebuah syarikat persendirian,  Blindforce Sdn Bhd dan 40 peratus oleh LKIM.
Beliau menggelar  projek ini sebagai ‘projek berfikiran sempit’ kerana berahkir sebegini.
“Dulu  projek udang harimau di Langkawi, sekarang kita dapat tahu MITP di  Pulau Pinang, dan saya tak tahulah apa lagi projek sebegini yang  telah diluluskan oleh mereka,” kata beliau lagi.
Tony menggesa  Muhyiddin bertanggungjawab sepenuhnya sebagai seorang Menteri dan tidak  mengelak dengan menyalahkan pegawai bawahannya.
“Perkara surat  sokongan tidak munasabah ini perlu berhenti di sini, terutamanya dalam  menyokong syarikat yang langsung tiada rekod kewangan,” tegas Tony lagi.
 


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.malaysia-today.net/2019/06/28/bila-latheefa-koya-akan-bertindak-keatas-aduan-tony-pua-terhadap-muhyiddin-yassin/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
News Tentang Latheefa Sudah Mula Bertindak

News Tentang Latheefa Sudah Mula Bertindak

papar berkaitan - pada 22/6/2019 - jumlah : 169 hits
Aspirasi Tun melalui LATHEEFA wanita yang mampu laksana tugasnya amanah Dan beban bukan position untuk suka Dan glamour Sudah tentu TINDAKAN LATHEEFA sekarang atas usaha awal yang dibuat oleh skhukri Azam Baki Dan SPRM keseluruhannya tahnia...
Syabas To Latheefa Koya The First List Of 41 Baddies

Syabas To Latheefa Koya The First List Of 41 Baddies

papar berkaitan - pada 22/6/2019 - jumlah : 228 hits
This is only Latheefah s third week on the job and she is already filing a civil suit Here is the news filed civil forfeiture against 41 individuals to recover RM270mil MACC chief Latheefa said suit filed at KL High Court on Wed under AMLAH...
The Silly Distraction Game That Latheefa Koya Is Playing

The Silly Distraction Game That Latheefa Koya Is Playing

papar berkaitan - pada 24/6/2019 - jumlah : 263 hits
Of course the money was given to Umno but someone a person in Umno must receive that money And these people are Muhyiddin Yassin Mukhriz Mahathir and Shafie Apdal Why did Latheefa not reveal the real amount and the names of the people who r...
Terkini Perkida Jakel Habib Jewels Dalam Senarai Saman Sprm Kes Dana 1mdb Latheefa Koya

Terkini Perkida Jakel Habib Jewels Dalam Senarai Saman Sprm Kes Dana 1mdb Latheefa Koya

papar berkaitan - pada 26/6/2019 - jumlah : 385 hits
A PUTRAJAYA Tiga syarikat korporat terkenal disenaraikan antara 41 responden yang disaman lucut harta bernilai RM270 juta oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia dalam kes dana 1Malaysian Development Berhad Jakel Trading Habib Jewels Sd...
Pkr The Enigma Of Latheefa Koya Attack Dog Extraordinaire

Pkr The Enigma Of Latheefa Koya Attack Dog Extraordinaire

papar berkaitan - pada 22/6/2019 - jumlah : 251 hits
The debate on the Latheefa Beebi Koya s appointment as the MACC chief only shows that democracy is alive in the country under the new government In fact all citizens are given space to express their gripes and glee in a free democracy Never...
Latheefa Koya Mula Beraksi Terkencing La Umno

Latheefa Koya Mula Beraksi Terkencing La Umno

papar berkaitan - pada 21/6/2019 - jumlah : 273 hits
SPRM fail permohonan tuntut wang 1MDB Annabelle Lee Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia memfailkan permohonan di bawah Akta Pencegahan Pengubahan Wang Haram Pencegahan Pembiayaan Keganasan dan Hasil Aktiviti Haram 2001 untuk mendapatkan ...
Party Function Government Jet Mana Latheefa Koya

Party Function Government Jet Mana Latheefa Koya

papar berkaitan - pada 1/7/2019 - jumlah : 240 hits
Will Latheefa Koya get the MACC to investigate this abuse of power of using a government jet for personal purposes like what they did to the Director of the CCID Ramli Yusuff
Aduan Kezaliman Terhadap Haiwan

Aduan Kezaliman Terhadap Haiwan

papar berkaitan - pada 16/6/2019 - jumlah : 603 hits
AssalamualaikumADUAN KEZALIMAN TERHADAP HAIWANSejak akhir akhir ini terdapat beberapa kes kezaliman terhadap kucing dan anjing Baru baru ni dengan tak semena mena ada yang mencekik ayam sampai kejung hamba Allah tu Ada pulak yang gantung ma...
Pelik Bila Pkr Tidak Bertindak Terhadap Haziq Kata Penganalisis

Pelik Bila Pkr Tidak Bertindak Terhadap Haziq Kata Penganalisis

papar berkaitan - pada 28/6/2019 - jumlah : 309 hits
June 28 2019 9 18 AMKetua Pemuda PKR Santubong Haziq Aziz yang membuat pengakuan di Facebook bahawa beliau adalah seorang daripada 2 lelaki yang didakwa terlibat dalam hubungan seks sejenis PETALING JAYA Seorang penganalisis mengingatkan ba...
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah

Bukan Ulama Lantikan Politik Sendiri Tu Ular Dalam Semak

La Dolce Vita Cranking The Vespa Gt 200 Up To Eleven

Filem Mustaqim

8 Kelebihan Daun Pudina Untuk Kesihatan Dalaman Dan Luaran

April 18 2024 Pesan Orang Alim

Penyokong Pn Jangan Bongkak Dan Takabbur



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Bila Kau Rajin Nak Tolong Kerja Orang

Perjanjian Allah Swt Dengan Kaum Bani Israil

Mushroom Jellyfish House By Ttdesign Vn In Tan Hiep Vietnam

Vanishing Landscape

Dapat Hadiah Hari Jadi

Keyakinan