Ph Sudah Bn Pun Sudah Pn Sahaja Yang Belum Mentadbir Melaka


Tok Akhi  Pengundi Melaka bijak-bijak semuanya untuk menilai pentadbiran Pakatan Harapan dan UMNO selepas Pilihan Raua Umum Ke-14. Hanya Perikatan Nasional (PN) sahaja yang belum mentadbir negeri Hang Tuah itu.
Kata penulis: Apa kata kali ini beri peluang kepada PN pula mentadbir Melaka. Cubalah untuk setahun lebih sahaja, bukan lama pun sebelum menjelangnya Pilihan Raya Umum Ke-15 (PRU15) yang selewat-lewatnya perlu diadakan pada 2023. Jika selepas itu tidak puas hati, buat keputusan baharu ketika PRU15. Tapi kalau OK, teruskan dengan PN.
Permulaan kisah…
Setelah Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU14) selesai pada 2018, Melaka ditadbir oleh Pakatan Harapan (PH) dengan Ketua Menterinya daripada parti AMANAH, manakala barisan Ahli Exconya pula terdiri daripada wakil rakyat DAP dan PKR.
Demikian juga pada peringkat Pusat apabila PH mentadbir negara dengan Tun Dr Mahathir Mohamad dari parti Bersatu ketika itu menjadi Perdana Menteri (PM) buat kali kedua, sementara anggota Kabinetnya terdiri daripada wakil rakyat DAP dan PKR.
Pada Mac 2020, Kerajaan Persekutuan tumbang apabila Tan Sri Muhyiddin Yassin membawa Bersatu keluar daripada menyokong PH setelah menyedari keberadaan DAP dalam kerajaan mendatangkan ‘bahaya’ kepada negara dan bangsa Melayu.
Daripada ‘Langkah Sheraton’ yang disertai Bersatu, PAS, UMNO dan beberapa Ahli Parlimen (MP) Bebas, maka terbentuklah Kerajaan Perikatan Nasional (PN) pada 1 Mac 2020 apabila Muhyiddin mengangkat sumpah jawatan PM kelapan di hadapan Yang di-Pertuan Agong.
Ringkasnya, barisan Kabinet Muhyiddin terdiri daripada MP parti komponen PN, Barisan Nasional (BN) serta individu yang di luar parti politik dan dilantik sebagai Senator.
Selang beberapa hari, Kerajaan PH Melaka juga tumbang, susulan tindakan beberapa Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) menarik sokongan mereka kepada Ketua Menteri Adly Zahari.
Susulan itu, Kerajaan Melaka diterajui UMNO dibentuk pada 9 Mac 2020 apabila Datuk Seri Sulaiman Md Ali mengangkat sumpah jawatan Ketua Menteri Melaka Ke-12, di hadapan Yang di-Pertua Negeri Tun Mohd Ali Rustam.
Mendapat dukungan gabungan PN iaitu Bersatu dan PAS, UMNO terus mentadbir Melaka dengan Ahli Exconya terdiri daripada wakil rakyat pelbagai parti dan ADUN Bebas.
Pengkhianatan UMNO dan pengkhianat dalam UMNO.
Dalam sejarah UMNO, pengkhianatan kerap kali berlaku. Sejarah juga membukti kemuncaknya pada 4 Februari 1988 apabila Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur mengisytiharkan parti itu adalah sebuah pertubuhan haram.
PM yang juga Presiden UMNO ketika itu, Dr Mahathir dan Setiausaha Agung UMNO pada masa itu Tan Sri Sanusi Junid, menganggap kumpulan 11 individu atau UMNO 11 yang membawa kes ke mahkamah, sebagai pengkhianat yang bertanggungjawab mengharamkan parti.
Pengkhianatan sememangnya sinonim dengan UMNO. Pengkhianat yang inginkan kuasa dan mementingkan diri sendiri sentiasa bersembunyi di dalamnya. Hawau sungguh – gurauan orang Melaka.
Jika dulu 11 ahli UMNO membawa kes ke mahkamah bagi mengisytiharkan Perhimpunan Agung pada April 1987 sebagai tidak sah, kini UMNO 15 atau 15 MP parti itu diketuai Presidennya Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi, pula bertindak khianat sehingga menyaksikan kerajaan PN tumbang apabila Muhyiddin dipaksa meletak jawatan PM pada 16 Ogos lalu.
Sejak lebih 60 tahun UMNO memerintah negara, pelbagai ragam pengkhianatan berlaku dalam kepimpinannya. Tikam menikam belakang kerap berlaku. Depan baik, di belakang, pisau diasah tajam bersedia untuk menikam mangsa.
Pengkhianatan terbesar kepada rakyat dan negara berlaku ketika Datuk Seri Najib Razak menjadi Presiden UMNO dan PM. Amanah yang diberikan rakyat kepada UMNO untuk mentadbir negara, dikhianati dengan menyeleweng berbilion-bilion ringgit wang negara melalui 1Malaysia Development Berhad (1MDB).
Memang orang UMNO bijak-bijak belaka dalam mentadbir negara, hinggakan dengan kebijaksanaan mereka skandal 1MDB sejak 2011 dapat mereka sembunyikan daripada rakyat Malaysia sehingga terdedah pada 2015.
Malaysia dimalukan di persada dunia apabila ‘kehilangan’ wang 1MDB, yang kemudiannya berbilion-bilion ringgit ditemui dalam akaun Najib, sehingga menjadi skandal kewangan terbesar dalam sejarah dunia. Siapa? Najib! Parti mana? UMNO! Itulah hakikat sejarah.
Namun, negara kini kembali diperintah UMNO apabila Naib Presiden parti itu, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob mengangkat sumpah jawatan PM pada 21 Ogos, dengan mengekalkan hampir 100 peratus barisan Kabinet Muhyiddin.
Pelantikan Ismail Sabri sebagai PM ke-sembilan mendapat sokongan kuat daripada PN, walaupun sebelum itu gabungan parti – Bersatu, PAS, Parti Solidariti Tanah Airku (STAR), Parti Progresif Sabah (SAPP) dan Gerakan – telah dikhianati oleh UMNO.
UMNO yang kalah teruk dalam PRU14 akibat skandal 1MDB yang melibatkan siapa? Najib! Parti mana? UMNO! ketika itu, bagaimanapun menggunakan tipu helah licik hingga kini berjaya kembali mentadbir Malaysia.
Namun, PN, khususnya Bersatu dan PAS, kekal memberi sokongan kepada UMNO sama ada pada peringkat Pusat atau negeri yang ditadbir BN.
Sedang Muhyiddin sebelum meletak jawatan boleh sahaja meminta Parlimen dibubarkan dan PRU15 diadakan, tetapi beliau tidak berbuat demikian kerana mementingkan keselamatan rakyat, tatkala negara sedang berdepan cabaran pandemik Covid-19.
Oleh itu elok sangatlah pengundi Melaka yang berbilang bangsa memikirkan semula sejarah pentadbiran PH dan UMNO/BN sama ada di peringkat Pusat atau Negeri. BN/UMNO sudah! PH pun sudah! BN/UMNO sekali lagi pun sudah! Hanya PN sahaja yang belum. Apa kata cuba PN pula! AGENDA DAILY

Bersambung…
(*) Tok Akhi -Pemerhati Politik Kampung



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://dialograkyat.blogspot.com/2021/11/ph-sudah-bn-pun-sudah-pn-sahaja-yang.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Prn Melaka Selagi Belum Umum Calon Bersatu Masih Buka Pintu Kepada Umno Kata Rosol

Prn Melaka Selagi Belum Umum Calon Bersatu Masih Buka Pintu Kepada Umno Kata Rosol

papar berkaitan - pada 4/11/2021 - jumlah : 257 hits
Rosol Wahid yang juga Timbalan Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna berkata partinya tidak mahu bersikap hidung tak mancung pipi tersorong sorong PETALING JAYA Bersatu enggan bersikap hidung tak mancung pipi tersorong sor...
Situasi Covid 19 Belum Stabil Dibimbangi Meningkat Selepas Prn Melaka

Situasi Covid 19 Belum Stabil Dibimbangi Meningkat Selepas Prn Melaka

papar berkaitan - pada 20/11/2021 - jumlah : 217 hits
AGENDA DAILY Keadaan Covid 19 di Melaka masih belum stabil Penularan kes Covid 19 dibimbangi meningkat selepas Pilihan Raya Negeri Melaka memandangkan situasi yang masih belum stabil ketika ini Kebimbangan itu disuarakan Pengarah Kesihatan ...
Taktikal Sahaja Namakan Sulaiman Sebagai Km Melaka Sebenarnya Rauf

Taktikal Sahaja Namakan Sulaiman Sebagai Km Melaka Sebenarnya Rauf

papar berkaitan - pada 11/11/2021 - jumlah : 198 hits
AGENDA DAILY Datuk Seri Ab Rauf Yusoh akan dilantik menjadi Ketua Menteri Melaka sekiranya Barisan Nasional menang Pilihan Raya Negeri 20 November ini bukannya Datuk Seri Sulaiman Md Ali yang ketika pentadbirannya lah kerajaan UMNO tumbang ...
Ph Bn Dah Tadbir Melaka Pn Belum

Ph Bn Dah Tadbir Melaka Pn Belum

papar berkaitan - pada 19/11/2021 - jumlah : 175 hits
Tok Akhi Rakyat Melaka bakal menempa sejarah memiliki Ketua Menteri pertama daripada wanita sekiranya Perikatan Nasional menang PRN 20 November ini Kata penulis Apa kata kali ini beri peluang kepada PN pula mentadbir Melaka Cubalah untuk se...
Kami Belum Jumpa Petunjuk Pn Boleh Menang Prn Melaka

Kami Belum Jumpa Petunjuk Pn Boleh Menang Prn Melaka

papar berkaitan - pada 18/11/2021 - jumlah : 153 hits
SITI NUR ZAWANI MISCONSehingga semalam masih tiada sebarang petunjuk bahawa Perikatan Nasional berpotensi untuk memenangi Pilihan Raya Negeri Melaka kata Ketua Penyelidik Ilham Centre Prof Madya Dr Mohd Yusri Ibrahim Bahkan katanya jika sen...
Prn Melaka Ph Belum Muktamadkan Calon Akui Ia Proses Sukar Anwar

Prn Melaka Ph Belum Muktamadkan Calon Akui Ia Proses Sukar Anwar

papar berkaitan - pada 2/11/2021 - jumlah : 171 hits
Faris Danial RaziNovember 2 2021 Anwar menasihatkan semua pihak supaya bersabar dan bijak membuat keputusan berkaitan pemilihan calon agar tidak menyesal di kemudian hari Gambar BernamaKUALA LUMPUR Pengerusi Pakatan Harapan Datuk Seri Anwar...
Kenapa Najib Seorang Sahaja Berkeliaran Di Melaka Mana Pemimpin Besar Umno Lain

Kenapa Najib Seorang Sahaja Berkeliaran Di Melaka Mana Pemimpin Besar Umno Lain

papar berkaitan - pada 18/11/2021 - jumlah : 251 hits
UMNO akan menang besar di Melaka dan apakah pemimpin umno lain tidak mahu ikut tumpang mendapat nama dan meraikannya
Nicol David Wanita Asia Pertama Digelar Ratu Skuasy Dunia

E Jamin Judiciary Bar Agree On Proposal To Reinstate Similar E Bail System

Video Suspek Serang Balai Polis Ulu Tiram Maut Ditembak

Adakah Batuk Membatalkan Solat Ust Azhar Idrus

Kelebihan Berpuasa Hari Putih

Buasir Otak Tv Hadiah Hari Guru Ikut Kerja Bapa Be Like

Ppim Sedia Bantu Cari Penyelesaian Harian Metro 17 05 2024

More Than 20 Ji Members In Johor Igp



Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya

Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan


Asean Night Bazaar Hatyai Thailand

10 Tips Untuk Meningkatkan Rekaan Kad Perniagaan Anda

Xiaomi Pad 6s Pro 12 4 Idea Besar Pada Skrin Yang Lebih Besar

Honor Menawarkan Program Beta Android 15 Kepada Pembangun Untuk Honor Magic6 Pro Dan Honor Magic V2

Lebih Gempar Dua Ditahan Cuba Masuk Istana Negara Bawa Parang Dalam Kereta

Apa Aku Buat Sekarang Ni