Ph Perlu Bawa Mp Jumpa Agong Buktikan Majoriti 114 Kerusi



Kemelut politik Malaysia yang sepatutnya selesai hari ini setelah Tun Mahathir mendapat jumlah kerusi yang cukup untuk membentuk kerajaan nampaknya terpaksa diheret lebih jauh ke hadapan.
Semuanya agak mengelirukan. Presiden Bersatu Muhyiddin Yassin dikatakan mempunyai majoriti selepas Yang DiPertuan Agong Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Ibni Sultan Ahmad Shah menggunakan formula baharu dalam menentukan kerajaan. Agong memanggil ketua-ketua parti untuk ditanyakan siapakah perdana menteri (PM) pilihan mereka.
Dalam hal ini blok Muhyiddin mempunyai lebih banyak sokongan kerana terdapat banyak parti di dalamnya berbanding blok Tun Mahathir. Kaedah ini adalah mengandaikan kesemua ahli parlimen dalam parti berkenaan menyokong presiden mereka.
Formula ini belum pernah digunakan kerana dalam praktik sistem demokrasi Malaysia, lompat parti dibenarkan. Oleh itu tidak dapat diandaikan semua ahli parlimen dalam sesebuah parti menyokong presiden mereka untuk memilih PM, lebih-lebih lagi dalam kemelut politik yang amat berat sekarang.
Dengan kaedah tersebut Muhyiddin dikatakan mempunyai majoriti, sedangkan beliau tidak mempunyainya. Parti Bersatu telah pun terbelah dua. Tidak mungkin kesemua 36 ahli parlimen parti itu padu menyokong Muhyiddin.
Mengapa tidak Anwar?
Agong mungkin mahu Muhyiddin membentuk kerajaan minioriti, iaitu kerajaan yang tidak cukup majoriti 112 kerusi. Sekiranya itu hasrat Agong, calon yang perlu diuji untuk mencubanya adalah Presiden PKR Anwar Ibrahim yang telah pun mengumul sekitar 100 kerusi pada 26 Februari lalu.
Dalam praktik demokrasi wesminister, berjaya atau tidaknya PM akan ditentukan di dalam Dewan Rakyat selepas mengangkat sumpah. Maka Anwar boleh didundi tidak percaya. Sekiranya beliau menang maka beliau boleh meneruskan kerajaan.
Muhyidin pula ketika ini dipercayai mempunyai 91 kerusi. Iaitu ditolak 114 kerusi milik PH dan 17 kerusi milik Gabungan Politik Sarawak yang belum mengisytiharkan sokongan.
Dengan membenarkan Muhyiddin menjadi PM ketika Pakatan Harapan (PH) telah mendapat majoriti maka kerajaan yang ditubuhkan sangat rapuh. Pembangkang mungkin tidak menunggu sidang Parlimen 9 Mac depan untuk melaksanakan usul tidak percaya, sebaliknya sehari selepas Muhyiddin mengangkat sumpah ahli-ahli parlimen blok Mahathir boleh ke Istana dan menunjukkan mereka mempunyai majoriti.
Bariskan ahli parlimen
Terdapat duluan (presedent) dalam kes seperti ini. Iaitu rampasan kuasa yang dilakukan BN ke atas kerajaan Pakatan Rakyat (PR) di Perak pada 5 Februari 2009. PM Najib ketika itu muncul di skrin televisyen dengan membariskan 31 ADUN. Sebanyak 27 ADUN BN dan 3 Adun dari DAP dan PKR yang mengisytihar diri sebagai wakil Bebas. Dalam sekelip mata seluruh negara maklum bahawa kerajaan PR Perak telah tumbang kerana tinggal 28 ADUN sahaja. Kesemua ADUN-ADUN BN dan Bebas kemudian dipanggil ke Istana untuk bertemu sultan Perak bagi memperakui sokongan kepada BN.
Oleh itu, cara sama boleh digunakan pada kali ini oleh PH. Tidak perlu menumbangkan kerajaan Muhyiddin tetapi sebelum beliau mengangkat sumpah Agong seharusnya diperlihatkan 114 ahli parlimen yang menyokong PH.
Sokongan dalam amalan politik Malaysia dibenarkan berubah-ubah. Oleh itu dalam bila-bila masa sekiranya ahli-ahli parlimen tanpa mengira parti telah bersetuju untuk bersekutu melantik seorang PM, seharusnya beliau dipilih sebagai ketua kerajaan semasa, sesuai dengan Perlembagaan Persekutuan.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://suarapakatandaily.com/archives/26550

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Langkah Gagal Dr Mahathir Jumpa Spb Ydp Agong Minta Tempoh 3 Tahun Pm Interim

Langkah Gagal Dr Mahathir Jumpa Spb Ydp Agong Minta Tempoh 3 Tahun Pm Interim

papar berkaitan - pada 27/2/2020 - jumlah : 489 hits
If you check mate Mahathir he will bring out another king from his pocket Tapi malangnya kali ini poket Dr Mahathir bocor dan buah king yang Dr Mahathir simpan dalam poket sudah tercicir Berlakon sedih menunjukkan sikap yang kononnya prihat...
Tiada Siapa Ada Majoriti Agong Serah Kepada Parlimen

Tiada Siapa Ada Majoriti Agong Serah Kepada Parlimen

papar berkaitan - pada 28/2/2020 - jumlah : 197 hits
Malaysiakini Yang di Pertuan Agong mendapati tidak ada seorang pun pemimpin yang mempunyai majoriti mutlak untuk membentuk kerajaan kata Perdana Menteri sementara Dr Mahathir Mohamad Dan kerana tidak ada majoriti jelas kata forum yang sesua...
Hadir Sendiri Jumpa Agong Wakil2 Tu Fake News

Hadir Sendiri Jumpa Agong Wakil2 Tu Fake News

papar berkaitan - pada 27/2/2020 - jumlah : 312 hits
JABATAN Ketua Menteri Sabah menafikan laporan bahawa Datuk Seri Mohd Shafie Apdal menghantar wakil untuk menghadap Yang di Pertuan Agong Al Sultan Abdullah Ri ayatuddin Al Mustafa Billah Shah bagi mewakili dirinya Jabatan Ketua Menteri Saba...
Agong Enggan Jumpa Saya Lagi Tun Mahathir

Agong Enggan Jumpa Saya Lagi Tun Mahathir

papar berkaitan - pada 1/3/2020 - jumlah : 504 hits
KUALA LUMPUR Yang di Pertuan Agong sudah membuat keputusan untuk tidak berjumpa dengan saya lagi Demikian kata bekas perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad pada sidang media khas di Yayasan al Bukhary di sini hari ini Menurut beliau yang j...
Dr M Agong Tak Jumpa Saya Yang Kalah Tubuh K Jaan

Dr M Agong Tak Jumpa Saya Yang Kalah Tubuh K Jaan

papar berkaitan - pada 1/3/2020 - jumlah : 172 hits
HARIZ MOHD Perdana Menteri Interim Dr Mahathir Mohamad berkata beliau tidak dapat perkenan Yang Di Pertuan Agong Sultan Abdullah Sultan Ahmad Shah untuk menunjukkan jumlah ahli parlimen yang menyokongnya sebagai perdana menteri Pada sidang ...
Quot Saya Nak Bawa Ke Sini Tapi Quot Kena Tahan Hospital Anzalna Nasir Jumpa Anak Dalam Kereta Jer Sedihnya

Quot Saya Nak Bawa Ke Sini Tapi Quot Kena Tahan Hospital Anzalna Nasir Jumpa Anak Dalam Kereta Jer Sedihnya

papar berkaitan - pada 17/2/2020 - jumlah : 352 hits
Hiburan Dimasukan ke wad sejak kelmarin pelakon Anzalna Nasir mengambil keputusan tidak membenarkan anak sulungnya Mohammad Eidress untuk melawatnya di hospital susulan kes penularan wabak virus yang melanda seluruh dunia ketika ini Anzalna...
Azmin Beritahu Dia Yang Bawa Pimpinan Pas Jumpa Mahathir Kata Ezam

Azmin Beritahu Dia Yang Bawa Pimpinan Pas Jumpa Mahathir Kata Ezam

papar berkaitan - pada 17/2/2020 - jumlah : 299 hits
Bekas setiausaha politik Anwar Ibrahim Ezam Mohd Nor hari ini membuat pendedahan terbuka bahawa Mohamed Azmin Ali yang menjadi orang tengah membawa pemimpin kanan PAS bertemu Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad Ezam turut mendakwa bukan sah...
Kerajaan Baru Perikatan Nasional Akan Tertubuh Dengan Majoriti Yang Mencukupi 130 Kerusi

Kerajaan Baru Perikatan Nasional Akan Tertubuh Dengan Majoriti Yang Mencukupi 130 Kerusi

papar berkaitan - pada 24/2/2020 - jumlah : 1270 hits
PETALING JAYA Penyusunan semula politik yang melibatkan pembentukan sebuah kerajaan baru dijangka berlaku tidak lama lagi berikutan sokongan lebih banyak kerusi Parlimen yang mencukupi untuk Tun Dr Mahathir Mohamad Difahamkan bahawa bilanga...
Anwar Menghadap Ydp Agong Kemungkinan Yang Akan Berlaku Jika Tun M Dan Anwar Gagal Mendapat Sokongan Majoriti

Anwar Menghadap Ydp Agong Kemungkinan Yang Akan Berlaku Jika Tun M Dan Anwar Gagal Mendapat Sokongan Majoriti

papar berkaitan - pada 24/2/2020 - jumlah : 428 hits
Malam ini 23 Feb 2020 Perdana Menteri Dr Mahathir menghadap DYMM Seri Paduka Baginda Yang Dipertuan Agong Walaubagaimanapun YDP Agong belum membuat keputusan kerana baginda perlu mendapat penjelasan daripada kedua dua pihak Pada 24 Feb 2020...
Towards More Comprehensive Pension Reform

Makanan Perlis Paling Popular

Polis Jerman Sita Bugatti Rare Dalam Siasatan Berkait 1mdb

Panduan Produk Kesihatan

Tafsir Mimpi Gajah

Kerana Wanita Melintas Penunggang Motosikal Berkuasa Tinggi Maut

Laporan Bank Dunia Mengeluarkan Isyarat Bahaya Terhadap Sistem Pendidikan Malaysia

Sungai Muda Sempadan Pulau Pinang Kedah



Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi


Lyodra Tak Selalu Memiliki Chord

No Campaign Elements In Kkb Hari Raya Open House Selangor Mb Tells Bersih

Should Stakeholders Sue Bloomberg To Prove 2nd Casino Licence Claim For Johor S Forest City Is Sheer Slander

Essential Guide To Safe Well Water Maintenance

Drama Dia Pria Terhebat

Jambu Batu Kandungan Nutrisi Dan Manfaatnya Untuk Kesihatan