Ph Khianati Bersatu Penipuan Besar Pemuda Ph Perak



ULASAN: Pemuda Pakatan Harapan Negeri Perak memandang serius tuduhan yang dilemparkan Ketua Armada Bersatu Perak dalam satu kenyataan yang dikeluarkan semalam. Kami tidak mempunyai sebarang masalah terhadap apa juga keputusan yang diambil oleh mereka sama ada mahu kembali bersama Pakatan Harapan atau pun tidak.
Namun, apabila meletakkan punca dan faktor mereka tidak akan kembali kepada Pakatan Harapan (PH) kerana mendakwa dikhianati parti komponen PH adalah satu penipuan dan tidak bersandarkan kepada fakta.
Kronologi peristiwa pengkhianatan sebenar adalah apabila Majlis Pimpinan Tertinggi (MPT) Bersatu mendesak Tun Dr Mahathir Mohamad untuk bersetuju keluar daripada PH dan membentuk kerajaan dengan menerima Pas dan Umno secara en-bloc. Perkara ini telah dinyatakan berulang kali malah kami juga terkejut dengan pendirian Tan Sri Muhyiddin Yassin yang bertentangan dengan semangat menentang kleptokrasi yang diperjuangkan bersama.
Malah dakwaan mengatakan pimpinan PH daripada PKR DAP dan AMANAH mendesak Tun meletakkan jawatan sebagai Perdana Menteri telah pun diputuskan dalam Mesyuarat Majlis Presiden PH dengan mengambil ketetapan bahawa semua keputusan transisi jawatan Perdana Menteri diserahkan kepada Tun dan ini dilafazkan sendiri oleh Tun dalam sidang media selepas mesyuarat tersebut.
Keputusan PH mencalonkan Dato’ Seri Anwar Ibrahim sebagai Perdana Menteri selepas kerajaan PH terbubar dibuat selepas Tun tidak hadir dalam mesyuarat PH dan tiada sebarang maklum balas diberikan bagi membuat keputusan menamakan calon Perdana Menteri kepada istana. Ketetapan menamakan Tun semula sebagai Perdana Menteri dibuat selepas pihak istana memaklumkan tiada calon yang mendapat sokongan majoriti yang diperlukan dan selepas daripada itu Tun bersedia untuk berjumpa dengan pimpinan PH bagi mencapai satu keputusan bersama.
Perlu diingatkan juga, kegagalan Tun untuk menyertai PH dalam setiap perbincangan yang dibuat berpunca daripada tindakan sebahagian MPT yang diketuai Tan Sri Muhyiddin Yassin yang membuat keputusan keluar daripada PH dan secara automatiknya kedudukan Tun sebagai Pengerusi PH turut gugur. Maka persoalannya, siapakah yang mengkhianati Tun sebenarnya sehinggakan pendirian Tun yang tetap mahu bersama PH tidak diendahkan oleh pimpinan Bersatu yang bersama Tan Sri Muhyidin Yassin?
Berkait isu terdapat perancangan yang dikatakan mahu menjatuhkan Dato’ Seri Ahmad Faizal Dato’ Azumu sebagai Menteri Besar Perak, DAP setelah berulang kali menafikan perkara tersebut datang daripada parti tersebut. Sebaliknya ia adalah perancangan terpencil oleh individu yang tidak punya kekuatan kerana ia tidak didokong oleh wakil rakyat PH Perak.
Sebaliknya, semasa kempen Pilihan Raya Kecil Tanjung Piai, satu rakaman video telah tular mendedahkan bagaimana Dato’ Seri Ahmad Faizal telah secara jelas memburuk-burukkan parti rakan dalam PH malah dalam perbualan tersebut juga ada disebutkan secara perlahan perancangan Bersatu yang dirahsiakan. Insiden ini berlaku pada November 2019, tiga bulan lebih awal sebelum “Langkah Sheraton” berlaku. Tindakan itu sebenarnya telah menyebabkan ramai yang marah dan kecewa, namun PH Perak tidak mengambil perkara tersebut sebagai faktor untuk berpecah dan berkonflik dengan Ahmad Faizal.
Seperkara yang perlu dimaklumkan, sebelum kerajaan PH Perak ini tumbang, Ahmad Faizal juga telah mengadakan pertemuan sulit dengan beberapa ADUN daripada PH untuk menyatakan perancangan dan mengajak ADUN tersebut bersama beliau menubuhkan kerajaan baru bersama Umno dan Pas. Ini adalah satu bentuk pengkhianatan yang jelas membelakangkan mandat rakyat yang diberikan kepada PH. Armada Perak seharusnya bertanyakan hal ini kepada beliau untuk berlaku adil dalam membuat penilaian.
Dalam pada itu, PH Perak di bawah kepimpinan Ahmad Faizal pada ketika itu juga gagal mengadakan mesyuarat Majlis Pimpinan PH Perak untuk menyelesaikan masalah-masalah dalaman dan inilah antara punca kegagalan Ahmad Faizal dalam membendung sebarang krisis atau permasalahan yang berlaku di Perak. Malah tidak pernah berlaku sebarang perbincangan awal di dalam Majlis Pimpinan PH Perak berkaitan dasar, hala tuju, pelantikan dan perkara penting di dalam kerajaan, sebaliknya Ahmad Faizal menggunakan kuasanya dan pimpinan PH Perak tidak langsung memainkan isu tersebut untuk mencabar reputasinya. Walaupun kegagalan dapat dilihat ketara, pendirian PH Perak tetap menyokong penuh kepimpinan Ahmad Faizal meskipun terdapat banyak isu yang melibatkan kepimpinan dan pentadbiran beliau semasa bersama PH kerana keutamaan yang diberikan oleh pimpinan PH pada ketika itu adalah kestabilan.
Malah setiap kali sidang DUN diadakan, barisan ADUN PH kerap mengulangi pendirian dalam sidang media menyokong kepimpinan Ahmad Faizal sebagai Menteri Besar Perak bagi menangkis tohmahan pembangkang yang cuba mengganggu gugat kestabilan kerajaan Negeri Perak. Pentadbiran Kerajaan Negeri Perak juga berlangsung dengan penuh harmoni dan tidak pernah berlaku sebarang konfrontasi terutama di dalam Majlis Mesyuarat Kerajaan (MMK) Negeri Perak. Kononnya beliau ditekan, keseorangan mempertahankan diri di dalam mesyuarat MMK seperti yang dikatakan oleh Ahmad Faizal sebelum ini merupakan satu kisah dongeng semata-mata dan ia boleh dibuktikan oleh minit mesyuarat dan ‘saksi hidup’ ahli mesyuarat yang lain. Sebaliknya Ahmad Faizal berkhidmat sebagai Menteri Besar dalam keadaan yang sangat selesa kerana barisan Exco sentiasa memberi sokongan dan kerjasama yang sangat baik.
Pemuda PH Perak akan tetap terus memperkasakan PH dan tidak mempunyai sebarang kerisauan atau keraguan sama ada Armada Perak ingin membuat pendirian untuk bersama PH mahupun tidak. Kami terbuka untuk berbincang dan sebagai pemimpin muda yang mendokong idealism pembaharuan politik, kami tidak meletakkan apa-apa syarat untuk mana-mana pihak datang berbincang untuk mendapatkan kepastian. Kami juga tidak mempunyai masalah tentang penerimaan dan kesatuan sesama Pakatan Harapan yang mendokong gabungan ini secara kolektif, tidak seperti Perikatan Nasional yang terumbang-ambing kedudukannya apabila ada daripada parti komponen tidak mengiktiraf gabungan tersebut.
Segala keputusan berkenaan dengan hala tuju dan keanggotaan Pakatan Harapan kami serah kepada kebijaksanaan Majlis Presiden Pakatan Harapan. Yang penting adalah nasib rakyat Perak dan Malaysia yang jelas tidak dapat dibela oleh Perikatan Nasional.
Pakatan Harapan Perak akan terus berkhidmat kepada rakyat biarpun mandat yang diberikan oleh rakyat itu telah dirampas secara tidak demokratik. Walaupun kecewa dengan apa yang berlaku, PH Perak tetap akur dan mengambil sikap berjiwa menghadapi suasana politik ini. Kami akan terus bekerja untuk rakyat walau dalam apa jua keadaan!
KHAIROL NAJIB HASHIM
Ketua Pemuda AMANAH Negeri Perak
CHAW KAM FOON
Ketua Pemuda DAP (DAPSY) Negeri Perak
MOHAMAD HAIRUL AMIR SABRI
Ketua Angkatan Muda KeAdilan (AMK) Negeri Perak


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://suarapakatandaily.com/archives/27503

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Why Debate Ge Seats Now As Gov T Focuses On Health Economic Crises Bersatu Man

Why Debate Ge Seats Now As Gov T Focuses On Health Economic Crises Bersatu Man

papar berkaitan - pada 5/5/2020 - jumlah : 324 hits
Bersatu supreme council member Dr Muhammad Faiz Na aman took aim at fellow Bersatu leader and party deputy president Mukhriz Mahathir for allegedly politicking at a time when the Perikatan Nasional government was focussed on overcoming the ...
Kemelut Umno Bersatu Di Johor Dan Perak Sedang Ancam Kedudukan Muhyiddin

Kemelut Umno Bersatu Di Johor Dan Perak Sedang Ancam Kedudukan Muhyiddin

papar berkaitan - pada 30/4/2020 - jumlah : 283 hits
Dua negeri yang mengikut arus perkongsian kuasa di peringkat Pusat antara Bersatu pro Muhyiddin Yassin dengan UMNO kini sedang dilanda badai yang menunjukkan ia boleh runtuh pada bila bila masa Di Johor di mana perkongsian kuasa itu menyeba...
Pas Kata Kerajaan Kedah Akan Bertukar Tapi Pemuda Bersatu Mahu Keluar Pn Umno Tolak Pn Camner

Pas Kata Kerajaan Kedah Akan Bertukar Tapi Pemuda Bersatu Mahu Keluar Pn Umno Tolak Pn Camner

papar berkaitan - pada 7/5/2020 - jumlah : 430 hits
Perubahan dalam kerajaan Kedah tidak dapat dielakkan lagi kata Pesuruhjaya PAS Kedah Ahmad Yahaya Ahmad mendakwa antara sebabnya adalah Menteri Besar Kedah Mukhriz Mahathir kini mendapat kurang daripada separuh sokongan di kalangan wakil ra...
Yang Pelik Tak Ada Isu Nak Masuk Semula Ph Tapi Pemuda Pkr Tolak Idea Terima Semula Bersatu

Yang Pelik Tak Ada Isu Nak Masuk Semula Ph Tapi Pemuda Pkr Tolak Idea Terima Semula Bersatu

papar berkaitan - pada 7/5/2020 - jumlah : 347 hits
Tiada isu atau gosip berkenaan BERSATU akan kembali semula ke PH Tapi isu ini dimainkan seolah olah BERSATU akan kembali semula kepada PH Ada banyak pendapat idea nak cetus perkara ini datangnya daripada Anwar sendiri setelah gagal usaha me...
Shaf Shalat Tarawih Berjamaah Di Masjidil Haram Renggang Ini Kata Guru Besar Universitas Islam Madinah

Shaf Shalat Tarawih Berjamaah Di Masjidil Haram Renggang Ini Kata Guru Besar Universitas Islam Madinah

papar berkaitan - pada 29/4/2020 - jumlah : 429 hits
Ada pemandangan yang berbeda dalam pelaksanaan shalat fardhu dan tarawih di Masjidil Haram pada bulan Ramadhan ini Shaf shalat terlihat renggang tidak lagi rapat seperti biasanya Pemandangan ini terlihat dalam beberapa hari terakhir di Masj...
Ini Kisah Disebalik Meme Giant Baby Gavin Si Bayi Berbadan Besar

Ini Kisah Disebalik Meme Giant Baby Gavin Si Bayi Berbadan Besar

papar berkaitan - pada 29/4/2020 - jumlah : 406 hits
Video bayi berbadan besar bernama Gavin itu dimuatnaik oleh ibunya di TikTok sebelum ia tersebar ke Twitter apabila pengguna atas nama DuckAlertsNOW berkongsikan video itu dengan kapsyen Siapa lagi yang geli tengok bayi gergasi ni Ini Kisah...
Lubang Besar Lapisan Ozon Tertutup Beri Petanda Bumi Makin Pulih Saintis

Lubang Besar Lapisan Ozon Tertutup Beri Petanda Bumi Makin Pulih Saintis

papar berkaitan - pada 29/4/2020 - jumlah : 372 hits
Jika dilihat kebelakangan ini pelbagai aktiviti manusia di seluruh dunia telah dihentikan buat sementara waktu Hal ini terjadi kerana penularan wabak COVID 19 yang berlaku di seluruh dunia Masyarakat telah diberikan arahan untuk sentiasa be...
Hadi Awang Fitnah Bohong Besar Mat Sabu

Hadi Awang Fitnah Bohong Besar Mat Sabu

papar berkaitan - pada 29/4/2020 - jumlah : 604 hits
SITI NUR ZAWANI MISCON Presiden AMANAH Mohamad Sabu membidas dakwaan Presiden Pas Datuk Seri Abdul Hadi Awang kononnya Pakatan Harapan tidak mempedulikan pelarian Rohingya dalam pentadbiran lalu Mohamad berkata beliau sentiasa mengutarakan ...
Sumbangan Besar Semut Pada Dunia Perubatan

Sumbangan Besar Semut Pada Dunia Perubatan

papar berkaitan - pada 28/4/2020 - jumlah : 296 hits
Semut merupakan serangga yang terkenal dengan prinsip hidupnya yang rajin bekerja dan tolong menolong di dalam kumpulannya Namun keistimewaan semut bukan sahaja terhad pada prinsip kerajinan dan bekerjasama tetapi juga sebagai serangga yang...
The Evolution Of Adult Entertainment

Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Pm Akan Umum Sspa Terbaik Pernah Diperkenalkan Kerajaan

Pelepasan Cukai Sukan 2024 Senarai 103 Sukan Tersenarai

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Pemilik Kereta Tertekan Hon Kerana Panik Polis

Cara Guna Cimb Dan Cara Check Status Loan Cimb



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


M U S M

Data Drives Dollars How Competitive Intelligence Optimizes Sales Marketing Roi

Tanya Hadi Mengapa Tak Bantah Akta Laut Wilayah Mb Terengganu Diberitahu

Cabaran Getir Menanti Ph Di Kkb

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

World Bank Report Says Malaysian Children Not Learning Enough In Schools