Petua Masakan Yang Mungkin Anda Terlepas Pandang


Petua dan tips dalam masakan amat berguna kepada sesiapa sahaja yang ingin memasak. Hal ini kerana, ia amat membantu anda untuk membaik pulih masakan dan juga untuk menjadikan masakan anda lebih seimbang dan sedap.
Kredit Foto : Facebook
Jika anda tersilap sedikit dalam masakan, jangan cepat melatah. Ada banyak cara untuk membaiki masakan anda. Dengan cara ini anda dapat mengelakkan sebarang pembaziran.

Terdapat beberapa petua dalam masakan yang mungkin anda terlepas pandang dan ada juga yang belum tahu

Jangan risau, ada beberapa cara untuk anda selamatkan dan membetulkan masakan anda. Ini petuanya!


1. Mencuci Kerang Dengan Mudah

Supaya mudah mencuci kerang, masukkan hampas kelapa bersama kerang didalam besen dan gaulkan bersama sedikit air. Tunggu beberapa ketika dan hasilnya kerang tadi akan bersih dan putih.

2. Jemput-jemput Sentiasa Lembut

Bancuh adunan jemput-jemput dengan air suam. Kemudian goreng seperti biasa. Hasilnya jemput-jemput anda akan sentiasa lembut, walaupun setelah ianya sejuk.

3. Menghilangkan Pahit Peria

Untuk menghilangkan pahit peria, cuba potong peria dan rendam didalam air berisi garam halus. Setelah lebih kurang 25 minit, toskan dan sedia untuk dimasak.

4. Ikan Tidak Melekat Dikuali

Ketika menggoreng ikan, perap ikan bersama asam gelugur. Kemudian goreng asam gelugur hingga hitam diikuti ikan. Hasilnya, ikan tidak melekat lagi.

5. Tauhu Tidak Melekat Dikuali

Tauhu akan melekat jika digoreng. Taburkan garam halus pada permukaan atas dan bawah tauhu sebelum digoreng. Hasilnya, tauhu tidak melekat lagi.

6. Membersihkan Perut Lembu

Untuk memutihkan perut lembu, rendam dan gaulkannya dengan bancuhan kapur sirih berserta rincikan daun pisang atau daun lalang. Lakukan beberapa ketika sebelum dibilas dengan air bersih.

7. Santan Tidak Berbau dan Tahan Lama

Bagi puan yang bekerja atau suri rumah mungkin bermasalah apabila santan diperah terlebih banyak. Untuk memastikan ia tidak berbau dan tahan lama masukkan dua/tiga cili padi kedalam santan dan simpan di dalam peti sejuk, insya-Allah santan tidak berbau dan tahan lama.

8. Segarkan Taugeh

Taugeh akan menjadi segar walaupun berhari-hari sekiranya anda mencampurkan perahan air limau nipis ke dalam air tempat anda merendamkan taugeh. Tetapi pastikan anda menukar airnya setiap hari.

9. Timun

Masukkan timun jika masakan asam pedas atau masak lemak anda terlalu pedas. Ini kerana, timun dapat mengurangkan rasa pedas.

10. Garam

Jangan letak garam ketika memasak daging dan ayam jika belum betul-betul empuk. Ini bagi mengelakkan daging menjadi liat dan lambat empuk akibat tindak balas garam jika diletakkan terlalu awal dalam masakan.

11. Buah Keras

Buah keras berfungsi memekatkan masakan dan memberi aroma yang sedap serta menyelerakan dalam masakan. Jangan masukkan buah keras yang berlebihan kerana ia mampu membuatkan seseorang sakit perut ketika menjamah masakan anda. Sukatan yang paling baik adalah sebiji buah keras untuk seekor ayam. Contohya seperti masakan berkuah seperti kari, kurma dan masak merah.

12. Asam Gelugor

Masukkan beberapa keping asam gelugor ke dalam kuali ketika menggoreng ikan. Ikan tidak akan melekat di kuali dan lebih mudah diangkat.

13. Bawang putih

Ambil dan masukkan bawang putih ke dalam tempat simpanan beras. Boleh juga dimasukkan ketika memasak nasi. Ini akan membuatkan beras tahan lebih lama dan membuatkan beras atau nasi berbau wangi.

14. Tebu

Potong tebu kecil-kecil dan masukkan ke dalam air rebusan sup tulang diikuti dengan bahan rempah sup. Sup tulang akan lebih ‘kaw’ dan bertambah sedap.
15. Limau Kasturi

Rendam ikan dengan air asam jawa. Kemudian, potong limau kasturi dan gaul bersama ikan berserta air asam jawa. Biarkan seketika dan bau hanyir ikan akan hilang.

Kredit Facebook : Inspirasi Resepi



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.sekejung.com/2022/02/petua-masakan-yang-mungkin-anda.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Maszlee Mungkin Bertanding Tapi Soal Calon Mb Belum Bincang Kata Anwar

Maszlee Mungkin Bertanding Tapi Soal Calon Mb Belum Bincang Kata Anwar

papar berkaitan - pada 13/2/2022 - jumlah : 199 hits
Bulan lalu media memetik sumber mendedahkan Maszlee Malik akan bertanding di kerusi DUN Layang layang PETALING JAYA PKR berkemungkinan besar memberi laluan kepada Ahli Parlimen Simpang Renggam Maszlee Malik bertanding dalam pilihan raya neg...
Batuk Berdarah Mungkin Sebab Luka Dlm Mulut Ini Keadaan Shidee Selepas Kem4langan Skuter

Batuk Berdarah Mungkin Sebab Luka Dlm Mulut Ini Keadaan Shidee Selepas Kem4langan Skuter

papar berkaitan - pada 9/2/2022 - jumlah : 138 hits
KEADAAN kesihatan penyanyi Shidee semakin baik selepas terbabit kemalangan di kawasan kediamannya di PPR Pinggiran Bukit Jalil Kuala Lumpur pada petang Ahad lalu
Penangan Si Virus Covid 19 Yang Tak Mungkin Dilupakan

Penangan Si Virus Covid 19 Yang Tak Mungkin Dilupakan

papar berkaitan - pada 13/2/2022 - jumlah : 176 hits
Assalamualaikum Hai Bulan Februari 2022 menjadi kenangan yang mungkin takkan dilupakan buat kami sekeluarga Setelah 2 tahun si covid ni ada akhirnya Allah izin kami merasa juga penangan dia Memang perit weh Azab gila nak hadap simptom dia S...
Tanam Pokok Tapi Asyik Mati Saja Ini Mungkin Sebabnya

Tanam Pokok Tapi Asyik Mati Saja Ini Mungkin Sebabnya

papar berkaitan - pada 14/2/2022 - jumlah : 160 hits
Teringin nak tanam pokok sayur tapi dah beberapa kali cuba asyik tak menjadi Lepas anak benih tumbuh dan alih tak sempat besar pokok dah mati Tak sempat merasa hasil
Pengunduran Emas Mungkin Berakhir Tidak Lama Lagi

Pengunduran Emas Mungkin Berakhir Tidak Lama Lagi

papar berkaitan - pada 16/2/2022 - jumlah : 150 hits
Harga Emas telah didagangkan pada 1 853 pada masa penulisan Dalam jangka pendek kecenderungan kekal menurun tetapi jangan lupa bahawa pengunduran mungkin hanya sementara XAU USD berada dalam fasa pembetulan selepas mencatatkan tahap kukuh y...
Kemenangan Umno Di Johor Mungkin Buka Laluan Kepada Pru 15 Adakah Ismail Sabri Bersedia

Kemenangan Umno Di Johor Mungkin Buka Laluan Kepada Pru 15 Adakah Ismail Sabri Bersedia

papar berkaitan - pada 15/2/2022 - jumlah : 174 hits
agendaily com15 2 202215 Ahli Parlimen UMNO mengumumkan menarik sokongan terhadap Tan Sri Muhyddin Yassin sebelum ini Risiko lebih besar bakal dihadapi Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob sekiranya UMNO bakal meraih satu lagi kemenangan besar pa...
Punca Lelaki Pendam Masalah Dalam Seluar Adalah Ego Dan Malu Mungkin Ini Boleh Bantu

Punca Lelaki Pendam Masalah Dalam Seluar Adalah Ego Dan Malu Mungkin Ini Boleh Bantu

papar berkaitan - pada 9/2/2022 - jumlah : 159 hits
Punca Lelaki Pendam Masalah Dalam Seluar Adalah Ego Dan Malu Mungkin Ini Boleh Bantu ISU membabitkan kesihatan dalaman dan kejantanan masih dianggap taboo dalam kalangan masyarakat di negara ini Rata rata golongan lelaki lebih gemar berdiam...
Harimau Ini Sedang Mencari Mangsanya Orang Lain Ni Mungkin Yang Kata Tebang Pokok Habitat Harimau Senang Cari Makan

Harimau Ini Sedang Mencari Mangsanya Orang Lain Ni Mungkin Yang Kata Tebang Pokok Habitat Harimau Senang Cari Makan

papar berkaitan - pada 8/2/2022 - jumlah : 263 hits
Aneh Harimau enggan baham kambing macam abang yang sedang melindungi adikFebruary 7 2022 Harimau sememangnya merupakan haiwan karnivor Oleh kerana itulah sebuah zoo di Rusia memberi makanan berupa haiwan hidup seperti kambing dan arnab untu...
Security Ketat Kat Sana Camne Boleh Terlepas Masuk Polis Buru 2 Suspek Pecah Rumah Di Millsgate Eco Tropic

Security Ketat Kat Sana Camne Boleh Terlepas Masuk Polis Buru 2 Suspek Pecah Rumah Di Millsgate Eco Tropic

papar berkaitan - pada 8/2/2022 - jumlah : 525 hits
Security ketat kat sana camne boleh terlepas masuk Polis buru 2 suspek pecah rumah di Millsgate Eco TropicTular di media sosial video rakaman kamera litar tertutup yang menunjukkan dua lelaki bersenjatakan pisau dan memakai topeng anonymous...
Bawa La Ramai Lagi Warga Asing Ke Malaysia

Creative Com Domain Name Ideas

Pmx Didesak Saman Bloomberg Jika Kenyataan Salah

Bahaya Bahan Pewarna Kimia Dalam Kehidupan Seharian

Trip Mengejut Ke Guangzhou China

Madrasah Terapung 6 Hari Bergambar Gisbh Seleweng

Kuetiaw Goreng

Exquisite Diamond Pendants Malaysia Diamond Talk


echo '';
Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Salju Rindu Di Bumi Auckland Tonton

5 Kelebihan Utama Bergelar Penjawat Awam di Malaysia

8 Fakta Biodata Anna Jobling Pelakon Drama Berepisod Hai Cinta Dengarkanlah Bintang Filem Lembayung Dan Juri Muzikal Lawak Superstar 2024

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Kelas Tahanan Cikgu Hiragi Adaptasi Siri Mr Hiiragi s Homeroom Slot DramaVaganza Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Lembayung 2024 Adaptasi Kisah Benar Lakonan Pelakon Malaysia Anna Jobling


Resepi Ikan Singgang

Resepi Kentang Tumis Cili Api

Russians Destroy Five F16s On The Ground In Ukraine

Saturday Jokes 231

Is Dap Mis Painted Or Deserving Of Its Image

Nasi Ayam Penyet Waroeng Penyet Memenuhi Piawaian