Petisyen Rakyat Malaysia Di Singapura Untuk Pulang Tanpa Kuarantin


JOHOR BARU (JARINGAN BERITA BINTANG / ASIA) – Dengan berjuta-juta orang di kedua-dua sisi Tambak yang diberi vaksin terhadap Covid-19, rakyat Malaysia yang bekerja di Singapura meminta penghapusan syarat karantina bagi mereka yang diberi vaksin sepenuhnya ketika perniagaan mendesak pemerintah untuk berusaha mengenali vaksin yang digunakan di negara masing-masing.
Sejak Malaysia dan Singapura saling menutup sempadan pada 18 Mac tahun lalu, ratusan ribu rakyat Malaysia yang tinggal di Singapura terpaksa mengalami perpisahan berpanjangan dari keluarga mereka.
Petisyen dalam talian baru-baru ini yang meminta rakyat Malaysia di Singapura dibenarkan pulang tanpa kuarantin telah mengumpulkan 9,316 tandatangan pada pukul 10 pagi pada hari Khamis (22 Julai).
Danny Tay, 43, yang memulakan petisyen dalam talian dua minggu lalu, mengatakan dia terkejut melihat petisyen itu mengumpulkan begitu banyak tandatangan dalam waktu yang singkat.
“Selain banyak orang yang bekerja di sini, ada juga yang kehilangan pekerjaan dan orang Singapura yang berkahwin dengan rakyat Malaysia, yang telah berpisah dengan orang yang mereka sayangi.
“Ini sangat menegangkan dan meminta rakyat Malaysia yang kehilangan pekerjaan untuk mendapatkan wang untuk membayar karantina 14 hari di sebuah hotel di Johor Baru sebenarnya tidak adil,” kata pengurus projek itu.
Dia berharap pemerintah Malaysia mempertimbangkan untuk menghilangkan karantina dua minggu bagi mereka yang diberi vaksin sepenuhnya dan menggantinya dengan karantina satu hari sehingga mereka mendapat keputusan ujian PCR (reaksi berantai polimerase) mereka.
Tay, yang telah menerima dua dos vaksin Covid-19 di Singapura, mengatakan bahawa dia merindui keluarganya, terutama anaknya yang berusia 10 tahun di Kuala Lumpur.
“Saya membuat video memanggil mereka (keluarga) hampir setiap hari dan mencuba yang terbaik untuk bermain permainan video dengannya dalam talian dan juga melakukan sesi tuisyen dengannya dua kali seminggu,” tambahnya.
Seorang lagi warga Malaysia, Nurbayzura Basaruddin, 34, mengatakan bahawa dia enggan kembali ke rumah kerana dia tidak hanya perlu membayar lebih dari RM8,000 (S $ 2,586) dalam bayaran karantina tetapi juga menghabiskan total 28 hari di karantina.
“Sekurang-kurangnya pemerintah Malaysia dapat mengasihani kami dan menghilangkan karantina mandatori selama 14 hari bagi mereka yang telah menerima kedua-dua dos di Singapura,” kata pengurus kedai makanan segera yang bekerja di Singapura.
Dia mengatakan bahawa dia sangat merindui empat anaknya yang masih kecil dan anak bongsunya baru berusia 11 bulan ketika dia terakhir melihatnya, dan sekarang dia dapat bercakap dan berlari.
“Saya sudah mendapat dos vaksin pertama saya dan akan mendapat dos kedua saya tidak lama lagi. Saya harap setelah saya diberi vaksin sepenuhnya, kedua-dua kerajaan akan membantu mengurangkan keperluan karantina,” tambahnya.
Dia biasa berulang-alik setiap hari antara kedua-dua negara.
Pada masa ini, seseorang yang kembali ke Malaysia dan akan kembali ke Singapura perlu dikuarantin selama 28 hari (14 hari di Malaysia dan 14 hari di Singapura) di tempat yang ditentukan.
Kosnya sekitar RM2,200 di Malaysia dan S $ 2,200 di Singapura.
Sebelumnya, rakyat Malaysia menggunakan Peraturan Berkala Berkala yang mengharuskan mereka menjalani karantina rumah selama tujuh hari sahaja dan menjalani ujian sapuan.
Namun, sejak 13 Mei, Malaysia mengenakan karantina 14 hari yang ketat bagi mereka yang masuk dari Singapura setelah negara itu melaporkan penyebaran varian Covid-19 baru di masyarakat.
Laluan Hijau Balik kemudian ditangguhkan.
Antara yang sangat terkena dampak penutupan salah satu penyeberangan sempadan darat paling sibuk di dunia adalah perniagaan di negeri Johor selatan. Sebilangan besar pemilik perniagaan di sana tidak sabar untuk melihat kembali jalan raya Causeway.
Presiden Persatuan Perniagaan India Johor P. Sivakumar berkata, kerajaan Malaysia dan Singapura harus membuat perjanjian untuk mengenali jenis vaksin Covid-19 yang digunakan di negara masing-masing untuk memastikan pekerja dapat melakukan perjalanan tanpa kerumitan ketika perbatasan darat dibuka semula.
Katanya, Malaysia memberi vaksin kepada penduduk dengan vaksin Pfizer, AstraZeneca dan Sinovac sementara Singapura menggunakan vaksin Pfizer, Moderna dan Sinovac.
“Apa yang berlaku kepada mereka yang telah menerima dua dos AstraZeneca atau Moderna? Ini adalah masalah yang perlu ditangani agar orang tidak berhenti di perbatasan,” katanya.
Sehingga kini, Malaysia telah memberi vaksin sepenuhnya sekitar 13 peratus penduduknya sementara sekitar 50 peratus penduduk Singapura telah menerima dua tembakan tersebut.
Sivakumar meminta Menteri Besar Johor, Hasni Mohammad untuk memimpin dalam usaha membuka semula perbatasan dengan Singapura, terutama bagi mereka yang telah diberi vaksin sepenuhnya.
Ketua pasukan pandemik Johor MCA Covid-19 Michael Tay mengatakan dalam wawancara terpisah: “Kedua-dua negara mempunyai kadar vaksinasi yang tinggi dan ini adalah masa yang tepat untuk merencanakan strategi untuk meringankan sekatan sempadan bagi mereka yang telah menerima kedua-dua dos mereka.”
Tay mengatakan Amerika Syarikat dan United Kingdom dapat dijadikan model karena kedua negara mulai mengurangi sekatan berikutan tahap vaksinasi yang tinggi di kalangan penduduk mereka.
Tay juga meminta pemerintah Malaysia dan Singapura untuk mengenali mereka yang diberi vaksin sepenuhnya ketika memeriksa aplikasi MySejahtera dan TraceTogether.
“Ini juga masa yang tepat untuk melihat apakah penginapan karantina selama 14 hari di hotel dapat dikurangkan atau dihapuskan sepenuhnya bagi mereka yang diberi vaksin sepenuhnya,” katanya.
Bulan lalu, menteri penyelaras Program Imunisasi Covid-19 Nasional, Khairy Jamaluddin mengatakan Singapura mungkin menjadi negara asing pertama yang mengiktiraf aplikasi MySejahtera sebagai “pasport vaksinasi” Malaysia untuk membolehkan rakyat Malaysia yang diberi vaksin sepenuhnya memasuki negara pulau itu.
Begitu juga, MySejahtera juga dapat diterima untuk perjalanan internasional di masa depan, bergantung pada persetujuan dari pemerintah lain.

Petikan dari :
https://www.straitstimes.com/asia/se-asia/malaysians-in-singapore-petition-to-return-home-without-quarantine-as-covid-19-vaccine


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mencariinspirasiblog.wordpress.com/2021/07/24/petisyen-rakyat-malaysia-di-singapura-untuk-pulang-tanpa-kuarantin/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Mana Sumbangan Rm20 Juta Rakyat Malaysia Soal Ebit Lew Kepada Nadir Al Nuri

Mana Sumbangan Rm20 Juta Rakyat Malaysia Soal Ebit Lew Kepada Nadir Al Nuri

papar berkaitan - pada 23/7/2021 - jumlah : 199 hits
Ebit Lew menjelaskan beliau menjalankan misi ke Gaza menggunakan dana sendiri tanpa membuka tabung berbeza dengan Nadir Al Nuri yang meminta sumbangan PETALING Pendakwah bebas Ebit Lew memulangkan paku buah keras kepada Muhammad Nadir Al Nu...
Hiburan Teruskan Misi Seorang Diri Caprice Belum Sedia Pulang Ke Malaysia

Hiburan Teruskan Misi Seorang Diri Caprice Belum Sedia Pulang Ke Malaysia

papar berkaitan - pada 21/7/2021 - jumlah : 225 hits
Penyanyi rap Caprice dilaporkan tetap akan meneruskan misi meskipun terpaksa dilakukan seorang diri BACA AdvertisementUjar Caprice dia akan terus program kemanusiaan ke Gaza Palestin yang baginya masih belum sempurna View this post on Insta...
Video Saya Digeiar Dajai Amp Makan Duit Haram Ustaz Ebit Lew Nafi Guna Duit Rakyat Malaysia Masuk Ga Za

Video Saya Digeiar Dajai Amp Makan Duit Haram Ustaz Ebit Lew Nafi Guna Duit Rakyat Malaysia Masuk Ga Za

papar berkaitan - pada 22/7/2021 - jumlah : 334 hits
Pendakwah bebas Ustaz Ebit Lew menunaikan janji apabila muncul memberi pencerahan dan penjelasan terhadap t0hmahan yang dilemparkan kepadanya mengenai misi kemanusiaan yang dijalankan di Ga za PaIestin baru baru ini Memakai jubah berwarna b...
Ebit Lew Serang Balas Persoal Mana Sumbangan Rm20 Juta Rakyat Malaysia

Ebit Lew Serang Balas Persoal Mana Sumbangan Rm20 Juta Rakyat Malaysia

papar berkaitan - pada 23/7/2021 - jumlah : 186 hits
July 22 2021 Pendakwah bebas Ebit Lew meminta Ketua Pegawai Eksekutif Cinta Gaza Malaysia Muhammad Nadir Al Nuri Kamaruzaman mengemukakan bagaimana duit sumbangan rakyat Malaysia diagihkan untuk penduduk di Palestin Ebit Lew dalam sidang ak...
Memang Naya La Kau Selagi Bawa Semburit Ni Selagi Itulah Rakyat Malaysia Hentam Kaw Kaw

Memang Naya La Kau Selagi Bawa Semburit Ni Selagi Itulah Rakyat Malaysia Hentam Kaw Kaw

papar berkaitan - pada 13/7/2021 - jumlah : 147 hits
Pemandu pelancong Turki minta maaf atas hantaran mengelirukan berkait Azmin July 12 2021 Warganet berkongsi tangkap layar apa yang mereka dakwa sebagai kapsyen disunting dan kapsyen asal membayangkan Azmin Ali ke Turki bersama keluarganya P...
Berita Gembira Buat Rakyat Malaysia

Berita Gembira Buat Rakyat Malaysia

papar berkaitan - pada 26/7/2021 - jumlah : 182 hits
NORMAN RADZUAN Ayuh rapatkan saf kes dah 1juta Tuan Guru happy betul 5 6 hari ini bebas diganggu Cybertrooper PH Dgn wajah ceria dan berpuashati beliau membawa berita gembira buat kita hasil kerjanya sebagai Menteri Duta Timur Tengah iaitu ...
Rakyat Malaysia Ditipu Hampir Seminggu Ordinan Darurat Dibatalkan

Rakyat Malaysia Ditipu Hampir Seminggu Ordinan Darurat Dibatalkan

papar berkaitan - pada 26/7/2021 - jumlah : 224 hits
MALAYSIA DATELINESelepas diasak bertubi tubi oleh Ahli Parlimen pembangkang di persidangan dewan pagi ini akhirnya Menteri Undang undang Datuk Takiyuddin Hassan mengumumkan Ordinan Darurat telah dimansuhkan pada 21 Julai 2021 Ahli Parlimen ...
Jangan Pulang Pulang Lagi Ke Malaysia

Jangan Pulang Pulang Lagi Ke Malaysia

papar berkaitan - pada 14/7/2021 - jumlah : 190 hits
JUST DON T COMEBACK Just dont comeback Whether you embezzled money over the years or not you will answer to Allah You may escape incarceration here but you will never suceed there Just dont comeback to Malaysia Malaysia is better without yo...
Kenapa Dengan Caprice Beri Bayangan Mungkin Tidak Boleh Pulang Ke Malaysia

Kenapa Dengan Caprice Beri Bayangan Mungkin Tidak Boleh Pulang Ke Malaysia

papar berkaitan - pada 14/7/2021 - jumlah : 237 hits
Hantaran penyanyi rap dan usahawan Caprice baru baru ini di laman Instagram ternyata mencurigakan
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Sesi Tukar Duit Raya Di Maybank

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

15 Easter Garland Designs To String Along The Spring Festivities

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look

Do You Know About Kuda Kepang Dance

Cukai Perkhidmatan 8 Hanya Ke Atas Golongan Berkemampuan

300 Extra Padu Registration Counters Opened