Petisyen Mohon Agong Tak Ampun Najib 121 000 Bncomms 32 000


 
Bekas Presiden UMNO yang kini menjalani hukuman di Penjara Kajang, Datuk Seri Najib Razak memohon pengampunan Yang di-Pertuan Agong.

Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (Bersih) telah mengumpulkan kira-kira 121,000 tandatangan dalam petisyennya memohon agar Yang di-Pertuan Agong tidak memberi pengampunan kepada bekas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak.

Sebaliknya, petisyen menyokong pengampunan diraja untuk bekas Presiden UMNO itu yang dilancarkan oleh BNComms Selangor memperoleh hanya di bawah 32,000 tandatangan, menurut Awani.

Laporan juga menyatakan setakat 10 malam semalam, kadar kedua-dua petisyen, yang dilancarkan dua minggu lalu sebagai tindak balas terhadap pemenjaraan Najib, semakin perlahan.

Dua hari lalu, Speaker Dewan Rakyat Tan Sri Azhar Azizan Harun berkata petisyen pengampunan rasmi Najib telah difailkan di pejabatnya pada 2 September.

Memandangkan ia adalah dalam tempoh 14 hari yang dibenarkan di bawah undang-undang, Najib kekal sebagai Ahli Parlimen Pekan, tambahnya.

Najib dihantar ke Penjara Kajang pada 23 Ogos selepas panel lima hakim di Mahkamah Persekutuan mengekalkan sabitan kesalahannya, hukuman penjara 12 tahun, dan denda RM210 juta kerana menyalahgunakan wang awam RM42 juta daripada SRC International Sdn Bhd, bekas anak syarikat 1Malaysia Development Berhad (1MDB).

Dia berisiko hilang kelayakan sebagai ahli Parlimen jika dia tidak memfailkan petisyen rasmi untuk pengampunan atau mana-mana prosedur mahkamah lain dalam tempoh 14 hari untuk membatalkan atau meringankan hukuman penjara dan dendanya kepada di bawah satu tahun dan kurang daripada RM2,000, seperti yang ditetapkan dalam Perkara 48 Perlembagaan Persekutuan.

Pengampunan diraja adalah di bawah Perkara 42(1) Perlembagaan Persekutuan, yang memberikan Agong atau Sultan kuasa untuk memberikan pengampunan atau penangguhan hukuman kepada banduan.

Kelmarin, media melaporkan Yang diPertuan Agong Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah bertitah, bahawa kuasa menghukum dan memberi pengampunan tidak wajar digunakan sewenang-wenangnya kerana ia bakal dipertanggungjawab pada hari kemudian.

Baginda yang bertitah ketika menyempurnakan majlis perasmian dan pemasyhuran Kompleks Mahkamah Syariah Negeri Pahang, Kompleks Syariah Al-Sultan Abdullah, di Kuantan, menyatakan undang-undang yang tidak dilaksanakan secara konsisten dan adil akan menjurus kepada penindasan dan kezaliman dalam sistem pemerintahan.

“Ketidakadilan pelaksanaan undang-undang juga akan menyebabkan pihak yang lemah menjadi mangsa kepada pihak yang memiliki kuasa.

“Keadilan tidak akan tercapai jika undang-undang tidak dilaksanakan secara konsisten dan adil kerana falsafah di sebalik penggubalan sesuatu undang-undang sudah ternoda.

“Akibatnya, pihak yang lemah akan menjadi mangsa kepada pihak yang memiliki kuasa. Maka, titik permulaan menghalalkan penindasan dan kezaliman akan berlaku dalam sesuatu sistem pemerintahan.


“Keadilan tidak akan tercapai jika roh keadilan tidak terkandung dalam sanubari mereka yang diberikan amanah untuk mentadbir keadilan,” titah baginda lagi.

















Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2022/09/petisyen-mohon-agong-tak-ampun-najib.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Petisyen Umno Mohon Agong Ampun Najib Tidak Dapat Sambutan

Petisyen Umno Mohon Agong Ampun Najib Tidak Dapat Sambutan

papar berkaitan - pada 30/8/2022 - jumlah : 163 hits
satuberita myBy August 29 2022PETISYEN Solidariti Pengampunan Diraja Untuk Najib Razak yang digerakkan UMNO sejak tiga hari lalu masih tidak mendapat sambutan daripada tiga juta ahli parti itu walaupun perintah dikeluarkan kepada mereka unt...
Amanah Yakin Agong Pertahan Prinsip Ketika Pertimbang Pengampunan Pada Najib

Amanah Yakin Agong Pertahan Prinsip Ketika Pertimbang Pengampunan Pada Najib

papar berkaitan - pada 6/9/2022 - jumlah : 142 hits
malaysiakini comDiterbitkan Sep 5 2022 7 02 PMAmanah yakin Yang Dipertuan Agong Al Sultan Abdullah Ri ayatuddin Al Mustafa Billah Shah akan mempertahankan prinsip keadilan ketika mempertimbangkan permohonan pengampunan diraja terhadap Najib...
Kira Kira 5 000 Penyokong Hadir Berhimpun Beri Sokongan Soladiriti Najib Razak Di Pekan

Kira Kira 5 000 Penyokong Hadir Berhimpun Beri Sokongan Soladiriti Najib Razak Di Pekan

papar berkaitan - pada 6/9/2022 - jumlah : 100 hits
PEKAN Kira kira 5 000 penyokong hadir berhimpun secara aman memberi sokongan terhadap Soladiriti Najib Razak di Dataran Pekan pada Ahad Penyokong tegar bekas perdana menteri itu mulai membanjiri Dataran Pekan tengah hari tadi bagi melahirka...
Pekan Umno Aims For 100 000 To Back Najib Pardon

Pekan Umno Aims For 100 000 To Back Najib Pardon

papar berkaitan - pada 5/9/2022 - jumlah : 192 hits
Pekan Umno division deputy chief Zamri Ramly says the petition has been distributed among Pekan residents PETALING JAYA Pekan Umno hopes that 100 000 people in the district will back a petition to seek a royal pardon for former prime minist...
Isu Pengampunan Najib Mp Sanjung Titah Yang Di Pertuan Agong

Isu Pengampunan Najib Mp Sanjung Titah Yang Di Pertuan Agong

papar berkaitan - pada 6/9/2022 - jumlah : 127 hits
SURI LAILAAhli Parlimen Hulu Langat Datuk Hassanuddin Mohd Yunus menyanjung tinggi titah Yang di Pertuan Agong Al Sultan Abdullah Ri ayatuddin Al Mustafa Billah Shah yang bertitah bahawa kuasa menghukum dan memberi pengampunan tidak wajar d...
Almost Rm100 000 Charged To Najib S Credit Card At Luxury Italian Hotel Court Told

Almost Rm100 000 Charged To Najib S Credit Card At Luxury Italian Hotel Court Told

papar berkaitan - pada 7/9/2022 - jumlah : 178 hits
Yeoh Eng Leong a former Ambank vice president said charges equivalent to RM98 013 63 at the time were charged to Najib Razak s Mastercard Platinum card at The Westin Excelsior in Rome KUALA LUMPUR The High Court in Najib Razak s 1MDB trial ...
Agong Ucap Terima Kasih Kepada Najib Titah Agar Tidak Jadikan Masjid Gelanggang Politik

Agong Ucap Terima Kasih Kepada Najib Titah Agar Tidak Jadikan Masjid Gelanggang Politik

papar berkaitan - pada 3/9/2022 - jumlah : 140 hits
MARAN Jangan sekali kali menjadikan masjid sebagai sebuah gelanggang politik Demikian titah Yang di Pertuan Agong Al Sultan Abdulllah Ri ayatuddin Al Mustafa Billah Shah hari ini Seri Paduka bertitah demikian i90ketika berkenan berangkat da...
Najib Tidak Wajar Diampunkan Lebih 100 000 Tandatangani

Najib Tidak Wajar Diampunkan Lebih 100 000 Tandatangani

papar berkaitan - pada 27/8/2022 - jumlah : 162 hits
Daulat Tuanku Ampun Tuanku beribu ribu ampun Patik patik sekalian rakyat memohon limpah perkenan Tuanku agar tidak menggunakan kuasa Tuanku untuk mengurniakan keampunan kepada mantan Perdana Menteri Najib Abdul Razak kerana jenayah terhadap...
Hukuman Ke Atas Najib Hanyalah Penjara Bukan Hukuman Mati Apa Yg Nak Kecoh Sangat

Hukuman Ke Atas Najib Hanyalah Penjara Bukan Hukuman Mati Apa Yg Nak Kecoh Sangat

papar berkaitan - pada 28/8/2022 - jumlah : 215 hits
Berkelakuan baikMohon pengampunanKeluar mahkamah dan boleh berpolitik semula Bertanding semula Hebat dan suci macam najib takkan tak boleh jadi PM semulaMahathir yang difitnah 24 jam pun PM semula ketika umur 93 tahunIsmail jadi PM pun tanp...
The Evolution Of Adult Entertainment

Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl

Pm Akan Umum Sspa Terbaik Pernah Diperkenalkan Kerajaan

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Pemilik Kereta Tertekan Hon Kerana Panik Polis



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


Data Drives Dollars How Competitive Intelligence Optimizes Sales Marketing Roi

Tanya Hadi Mengapa Tak Bantah Akta Laut Wilayah Mb Terengganu Diberitahu

Cabaran Getir Menanti Ph Di Kkb

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

World Bank Report Says Malaysian Children Not Learning Enough In Schools

Zus Ice Watermelon Latte