Pesanan Untuk Ibu Bapa Yang Anak Baru Masuk Sekolah Jaga Hubungan Baik Dengan Guru Anak Anak


Hi..

Anak baru masuk sekolah rendah memang macam-macam perangai. Ada yang tak nak sekolah, ada juga yang tak nak balik sekolah. Memang menghiburkan betul video-video yang saya tonton tentang anak-anak yang baru masuk ke alam persekolah.

Sekolah di tadika memang berbeza dengan sekolah Kebangsaan. kalau di tadika , ada guru yang akan pantau anak kita. Tu pun macam-macam masalah juga. Ada je ibu bapa yang tak puas hati..



Di sekolah kebangsaan anak-anak perlu berdikari untuk banyak perkara. Ini supaya anak mampu menguruskan diri nya sindiri. Dah tentu akan timbul beberapa masalah pada anak. tapi percayalah, ianya cuma sementara .. Bila anak dah biasa dengan persekitaran disekolah tu lambat laun dia akan mampu mengawal keadaan. Walau apa pun keadaan ibu bapa jangan lah risau dan terus menyalahkan pihak sekolah.



Sangat penting untuk mak ayah jaga hubungan dengan guru anak-anak. Zaman sekarang ada guru kelas yang buat group Whatsapp untuk berhubung dengan mak ayah murid. Tapi ada mak ayah yang gunakan nya untuk terus meluahkan perasaan tak puas hati pada guru.

Saya memang tak bersetuju kalau ada guru kelas nak buat group whatsapp ni. Lebih baik kalau mak ayah contact guru secara personal saja. Kalau buat group ni benda yang kecik pun boleh jadi besar.

 Saya sendiri sejak anak bersekolah, apa saja perkara yang saya nak tahu, saya terus hubungi guru anak saya secara personal. Lebih mudah  nak berbincang. Kalau ada orang ketiga ni , lebih ramai yang suka jadi batu api berbanding yang nak menyelesaikan masalah.

Soalan ringkas pun nanti jadi punca bergaduh dan kat situ dah nampak kita tak hormat pada guru anak kita.



Ibu bapa juga jangan lah terburu-buru buat tindakan. Jangan fikir mentang-mentang kita bayar duit buku, duit PIBG, dan sebagainya terus kita rasa kita boleh sesuka hati nak cakap apa saja pada guru anak kita.

Ada juga mak ayah yang berani pi terus ke sekolah dan marah-marah pada cikgu. Kalau dah sampai marah dan menyalahkan guru, rasa-rasa apa pandangan guru tu pada anak murid dia?

Cikgu tu pun insan biasa.. Jangan disebabkan perangai mak ayah yang suka bertindak terburu-buru buat cikgu pun rasa meluat dan malas nak ambil tahu hal anak kita. Tak mustahil kalau diaorang akan rasa macam tu.

Lepas tu jangan nak bising pulak bila anak jadi nakal dan prestasi pelajaran menurun. Tapi saya percaya ramai guru-guru yang tak ambil hati dengan anak murid nya walaupun mak ayah murid tu pernah bersikap tak de adab dengan nya.

Perkara biasa bila ank-anak kita balik dan mengadu macam-macam tentang hal di sekolah. Ada perkara yang diceritakan tu tak la wow sangat . Tapi sebab alam persekolahan ni masih baru pada dia, dia rasa banyak perkara yang "besar" berlaku pada dia.

Kemudian cara dia bercerita tu pulak macam hebat sangat, dasyat sangat, melampau sangat... Kita yang dengar ni jangan la terus bayangkan apa yang jadi pada dia tu seperti mana yang dia cerita. Dia cerita berdasarkan dunia dia yang masih baru tu.

Macam hari ni anak saya balik sekolah dan terus cakap." Ibu..Banyak nya buku kena bawak..patah la tangan adik nanti.." .. dalam hati saya terfikir juga, " yela..banyak nya buku..kesian dia..patah tangan cemana nanti??"

Padahal kalau dilihat pada jadual nya bukan banyak pun matapelajaran untuk 1 hari tu. Dia je yang lebih-lebih menggambarkan betapa banyak nya buku yang dia kena bawak. Masuk sebulan dua nanti biasa lah dia.

So kat sini kita tak payah terikut-ikut sangat dengan cerita anak kita.




Macam tu juga bila anak balik cerita yang cikgu marah dia. Mungkin selama ni dia tak pernah kena marah. Sekali cikgu marah , terus balik mengadu kat mak sambil menangis dan tak mau makan. Kita pulak rasa benda tu melampau hanya berdasarkan dari cerita dia.

Terus kita marah dan menyalah kan cikgu.. Itu memang tak patut. Tak pasal-pasal kita buat cikgu kecil hati . Nanti masa mesyuarat PIBG atau hari anugerah pelajar, nak bertentang mata dengan cikgu pun kita rasa tak best.

Jadi jagalah hubungan dengan cikgu tu baik-baik. Apa-apa hal baik berbincang dengan guru dulu. Tak payah la sampai nak terus report polis atau jumpa YB itu ini... Lain la kalau kes yang besar dan pihgak sekolah tak bagi kerja sama. Tu lain la cerita nya..

bye..




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.dianarashid.com/2019/01/pesanan-untuk-ibu-bapa-yang-anak-baru.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ini Baru Betul Alhamdulillah Semoga Tokey Kantin Ni Dimurahkan Rezeki Ibu Bapa Puji Pengusaha Kantin Sekolah Ini

Ini Baru Betul Alhamdulillah Semoga Tokey Kantin Ni Dimurahkan Rezeki Ibu Bapa Puji Pengusaha Kantin Sekolah Ini

papar berkaitan - pada 10/1/2019 - jumlah : 779 hits
Ini baru betul Alhamdulillah semoga tokey kantin ni dimurahkan rezeki Ibu bapa puji pengusaha kantin sekolah ini Alhamdulillah semoga tokey kantin sekolah ini dimurahkan rezeki demikian kata netizen yang teruja melihat menu menu yang disedi...
Selagi Divorced Parents Boleh Jaga Hubungan Baik Anak Boleh Hidup Bahagia Farah Lee Nasihatkan Netizen

Selagi Divorced Parents Boleh Jaga Hubungan Baik Anak Boleh Hidup Bahagia Farah Lee Nasihatkan Netizen

papar berkaitan - pada 2/1/2019 - jumlah : 395 hits
Farah Lee Insta famous dan Blogger yang terkenal telah memuatnaik gambar anaknya Maream Esable ketika berada di Portugal Menerusi posting tersebut beliau telah menjelaskan berkenaan anaknya Maream apabila hubungannya bersama bekas suami All...
Bergaji Rm30 Sehari Ibu Terharu Anak Dapat Masuk Sekolah Berasrama Penuh

Bergaji Rm30 Sehari Ibu Terharu Anak Dapat Masuk Sekolah Berasrama Penuh

papar berkaitan - pada 9/1/2019 - jumlah : 251 hits
296 SHARES Hari pertama pendaftaran bagi pelajar Tingkatan Satu di sebuah sekolah berasrama penuh di Gombak Selangor amat bermakna buat keluarga Che Esah Mohamed lapor Astro Awani Dalam kesempitan kehidupan Che Esah sanggup menaiki bas eksp...
Guru Tadika Kongsi 4 Punca Anak Menangis Pada Hari Pertama Sekolah 3 Perkara Ibu Ayah Mesti Buat

Guru Tadika Kongsi 4 Punca Anak Menangis Pada Hari Pertama Sekolah 3 Perkara Ibu Ayah Mesti Buat

papar berkaitan - pada 29/12/2018 - jumlah : 605 hits
Menangis pada hari pertama sekolah adalah kebiasaan yang akan berlaku pada hari pertama sekolah Ibu ayah jangan judge anak panik mesti tahu punca anak menangis Hari pertama persekolahan anak mendebarkan bukan sahaja kepada si anak tetapi ib...
Anak Kerap Sakit Belakang Adakah Disebabkan Oleh Beg Sekolah Ibu Bapa Perlu Rujuk Pakar Tulang

Anak Kerap Sakit Belakang Adakah Disebabkan Oleh Beg Sekolah Ibu Bapa Perlu Rujuk Pakar Tulang

papar berkaitan - pada 3/1/2019 - jumlah : 521 hits
Anak selalu mengadu sakit belakang pada waktu malam Kadang kadang dia tak mahu menggalas beg sekolahnya Mungkin disebabkan begnya Apa yang perlu dilakukan untuk mengatasi masalah sakit belakang anak Ikuti perkongsian ini Kanak kanak yang be...
3 Tips Elak Rasa Homesick Anak Baru Masuk Sekolah Asrama

3 Tips Elak Rasa Homesick Anak Baru Masuk Sekolah Asrama

papar berkaitan - pada 9/1/2019 - jumlah : 730 hits
Alhamdulillah anak saya yang sulong iaitu Amri kini berada di tingkatan 3 di Sekolah Tahfiz Model Ulul Albab Nibong Tebal Sekarang Amri telah diberikan kepercayaan oleh pihak sekolah untuk memegang jawatan sebagai Pengawas Sekolah Agak kura...
Anak Selalu Sebut Perkataan Tak Baik Ini Beberapa Tip Yang Ibu Bapa Perlu Lakukan

Anak Selalu Sebut Perkataan Tak Baik Ini Beberapa Tip Yang Ibu Bapa Perlu Lakukan

papar berkaitan - pada 4/1/2019 - jumlah : 441 hits
Anak anak kecil akan suka mencuba dan ingin tahu Mereka akan menggunakan perkataan yang pelik pelik dan baru mereka dengar tanpa benar benar faham maksudnya seperti orang dewasa faham Oleh itu kita perlu sangat RELAKS Jangan cepat mengelaba...
Hiba Hati Ibu Lihat Kelengkapan Sekolah Tiga Anak Semuanya Tinggal Kenangan

Hiba Hati Ibu Lihat Kelengkapan Sekolah Tiga Anak Semuanya Tinggal Kenangan

papar berkaitan - pada 4/1/2019 - jumlah : 403 hits
Hiba Hati Ibu Lihat Kelengkapan Sekolah Tiga Anak Semuanya Tinggal Kenangan Hiba Hati Ibu Lihat Kelengkapan Sekolah Tiga Anak Semuanya Tinggal Kenangan
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Bukan Ulama Lantikan Politik Sendiri Tu Ular Dalam Semak

La Dolce Vita Cranking The Vespa Gt 200 Up To Eleven

Filem Mustaqim

8 Kelebihan Daun Pudina Untuk Kesihatan Dalaman Dan Luaran

April 18 2024 Pesan Orang Alim

Wee Barking Up The Wrong Tree

Bersih Slams Hulu Selangor Funds Ahead Of Kuala Kubu Baharu Polls



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


From Christopher Wray

Amalan Paling Minima Mendapatkan Lailatul Qadar

Yang Nilai Baik Dan Buruk Itu Dari Allah Bukan Dari Manusia

Oh Baju Melayu

First Blog Post

Pra Pesanan Samsung Ai Tv Berpeluang Memenangi Hadiah Bernilai Rm140 000