Peruntukan Rm103 86 Juta Buat Imam Bilal Dan Guru Agama Di Kelantan



Peruntukan RM103.86 juta buat imam, bilal, dan guru agama di Kelantan. Kerajaan Persekutuan telah mengalokasikan sejumlah dana sebesar RM103.86 juta kepada beberapa kelompok di Kelantan pada tahun ini, yaitu imam, bilal, siak, guru takmir, dan guru KAFA. Imam sebanyak 1,170 orang akan menerima peruntukan sebesar RM11.9 juta, yang mungkin akan digunakan untuk membiayai aktivitas keagamaan dan kegiatan sosial yang terkait dengan tugas mereka. Selain itu, 341 orang guru takmir akan menerima elaun sebesar RM3.68 juta, yang mungkin akan digunakan untuk mengkompensasi biaya mereka dalam melaksanakan tugas mereka sebagai pengajar di masjid-masjid dan surau-surau di Kelantan.
Dengan memberikan peruntukan ini, diharapkan dapat meningkatkan kesejahteraan dan motivasi para imam, bilal, siak, guru takmir, dan guru KAFA dalam melaksanakan tugas mereka. Hal ini juga dapat membantu meningkatkan kualitas pendidikan agama dan pengajaran di daerah tersebut, sehingga masyarakat dapat memperoleh manfaat yang lebih besar dari kegiatan keagamaan di Kelantan.
Peruntukan RM103.86 juta buat imam, bilal, dan guru agama di Kelantan  Dengan memberikan peruntukan ini, diharapkan dapat meningkatkan kesejahteraan dan motivasi para imam, bilal, siak, guru takmir, dan guru KAFA dalam melaksanakan tugas mereka.
Peruntukan tambahan buat Kelantan Guru takmir, Guru Kafa, Imam, Bilal, Siak Hal ini juga dapat membantu meningkatkan kualitas pendidikan agama dan pengajaran di daerah tersebut, sehingga masyarakat dapat memperoleh manfaat yang lebih besar dari kegiatan keagamaan di Kelantan.
Ikuti telegram rasmi Sistem Guru Online untuk dapatkan info terkini dan maklumat yang sentiasa diupdate dari semasa ke semasa.

Kenyataan Perdana Menteri Dato’ Seri Anwar Ibrahim 
“Bayaran khas sebanyak RM600 secara ‘one-off’ diteruskan pada tahun ini kepada imam, bilal, siak dan guru takmir di Kelantan membabitkan seramai 2,605 penerima dengan peruntukan sebanyak RM1.56 juta.
“Manakala jumlah peruntukan elaun guru KAFA pula adalah sebanyak RM82.79 juta yang melibatkan seramai 5,470 orang,” katanya ketika berucap pada Program Madani Ulama’ dan Umara’ Peringkat Negeri Kelantan 2023 di Kompleks Islam Jubli Perak Sultan Ismail Petra, Panji di sini pada Jumaat.
Turut hadir, Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Agama), Datuk Dr Mohd Na’im Mokhtar, Yang Dipertua Majlis Agama Islam dan Adat Istiadat Melayu Kelantan (MAIK), Tengku Tan Sri Mohamad Rizam Tengku Abdul Aziz dan Mufti Kelantan, Datuk Mohamad Shukri Mohamad.
Mengulas lanjut, Anwar berkata, caruman kerajaan sebanyak RM232.80 seorang bagi Pakej Program Perlindungan di bawah Skim Pekerjaan Sendiri (SPS Lindung) Pertubuhan Keselamatan Sosial (Perkeso) juga diteruskan tahun ini kepada imam, bilal, siak dan guru takmir di Kelantan membabitkan seramai 2,605 orang dengan jumlah peruntukan RM606,444 setahun.
“Kerajaan juga secara jelas mahukan agensi Islam menjadi contoh terbaik dalam kecekapan pengurusan dan tata kelola. Ini adalah cabaran yang mesti kita sahut bersama sama ada di peringkat persekutuan termasuk juga di peringkat negeri-negeri.
“Umpamanya dalam aspek pengurusan kewangan serta tata kelola pentadbiran hal ehwal Islam yang berintegriti perlu dititikberatkan oleh kita semua. Kita tidak mahu terlibat dalam sebarang salah laku,” katanya.
Sumber: Sinar Harian 
Peruntukan Buat Kelantan Semoga dengan segala perkongsian maklumat mengenai Peruntukan RM103.86 juta buat imam, bilal, dan guru agama di Kelantan dapat disampaikan kepada mereka yang lain diluar sana.
 


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.sistemguruonline.my/2023/05/peruntukan-rm103-86-kelantan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Berang Aduan Tak Dilayan Dengan Alasan Tiada Peruntukan Sekali Lain Pula Yang Jadi Bila Guru Ini Panjat Siling Kuarters

Berang Aduan Tak Dilayan Dengan Alasan Tiada Peruntukan Sekali Lain Pula Yang Jadi Bila Guru Ini Panjat Siling Kuarters

papar berkaitan - pada 17/5/2023 - jumlah : 89 hits
Berang aduan tak dilayan dengan alasan tiada peruntukan sekali lain pula yang jadi bila guru ini panjat siling kuarters Seorang guru mendakwa aduan yang dibuat berhubung keadaan siling sebuah kuarters kerajaan dipenuhi najis burung dan kela...
Dulu Pas Tolak Assabiyah Sekarang Agama Bermula Dengan Kaum

Dulu Pas Tolak Assabiyah Sekarang Agama Bermula Dengan Kaum

papar berkaitan - pada 8/5/2023 - jumlah : 120 hits
Perjuangan Pas telah jauh menyeleweng dengan pelbagai pendapat baharu direka bagi membenarkan ijtihad politik yang pada suatu ketika dianggap kurang iman apabila dilakukan oleh parti musuh Menurut Presiden Amanah Datuk Seri Mohamad Sabu ket...
Jabatan Agama Siasat Dakwaan Murid Dijemur Tengah Panas

Jabatan Agama Siasat Dakwaan Murid Dijemur Tengah Panas

papar berkaitan - pada 11/5/2023 - jumlah : 630 hits
FMT ReportersPETALING JAYA Jabatan Agama Islam Negeri Johor menyiasat dakwaan seorang wanita anaknya dijemur di tengah panas kerana datang lambat di sebuah sekolah agama di Pasir Gudang baru baru ini Exco Hal Ehwal Agama Islam negeri Mohd F...
Beasiswa Keagamaan Telkom University Dukung Keragaman Agama Dalam Pendidikan

Beasiswa Keagamaan Telkom University Dukung Keragaman Agama Dalam Pendidikan

papar berkaitan - pada 13/5/2023 - jumlah : 171 hits
Telkom University telah meluncurkan program beasiswa keagamaan yang memungkinkan mahasiswa dari semua agama seperti Islam Protestan Katolik Hindu Buddha maupun Konghucu untuk mendapatkan pendidikan yang berkualitas tanpa hambatan finansial ...
Nga Kor Ming S Influence In Dap On The Rise

Irma Hasmie Enggan Komen Status Perkahwinan Apa Yang Penting Allah Jaga Hati Fikiran Kami

Salah Besar Kalau Kembali Kepada Quran Dan Sunnah Saja Tambah Ulil Amri

Panduan Dan Cara Atasi Sembelit Bagi Dewasa Kanak Kanak Dan Selepas Bersalin

Suami Tukang Masak Dadah Isteri Tolong Edar

Tahukah Anda Fasal Bas Dari London Ke Calcutta

Cheah Liek Hou

The Colours Of Life Perkongsian 1 Hari 1 Hadis Allah Membuka Aib Kepada Pembuka Aib



5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Racun Rihanna Slot Samarinda TV3


Jadwal Puasa Sunnah Mei 2024

Wanita Maut Ditikam 30 Kali Di Sepanyol

Tawas Hilangkan Masalah Air Telaga Berbau

Anda Diintai Tanpa Sedar Di Internet

Miniatur Bis Kalebas Legacy Sr3

Filem Tentang Sisi Gelap Suatu Entiti Bakal Melambak