Perpaduan Rakyat Belum Utuh



Ia mungkin berpunca daripada kesilapan membiarkan setiap kaum bergerak dengan cara masing-masing sehingga gagal membentuk komuniti nasional.
(Sinar Harian) – Perpaduan antara rakyat berbilang kaum di negara ini didakwa tidak pernah utuh sejak negara mencapai kemerdekaan.
Felo Utama Institut Kajian Etnik (Kita), Prof Datuk Dr Teo Kok Seong berkata, perpaduan yang digembar-gemburkan itu hanya wujud pada tahap sosial.
“Maknanya, pergaulan sesama kaum terhad kepada kegiatan yang rasmi sahaja. Contohnya, pada sambutan Hari Kebangsaan, kita selitkan persembahan Cina, Melayu, India serta Sabah dan Sarawak.
“Kita cuba pamerkan kepada kita sendiri dan kepada pelancong bahawa itulah perpaduan. Maknanya, perpaduan diada-adakan untuk tujuan rasmi sahaja dan secara peribadinya jarang kita lihat ada persahabatan antara kaum yang begitu tulen dan muhibah,” katanya kepada Sinar Harian.
Menurutnya, lebih parah apabila wujud defisit kepercayaan khususnya melibatkan tiga kaum terbesar iaitu Melayu, Cina dan India.
“Defisit kepercayaan ini adalah sesuatu yang wujud tetapi tidak banyak diperkatakan kerana sensitif. Tetapi ia satu hakikat bahawa orang Cina tak percaya orang Melayu, orang Melayu mencurigai orang India dan begitulah sebaliknya.
“Contoh terbaru kita dapat lihat dalam isu tulisan jawi dan khat. Bantahan terhadap pelaksanaan jawi dan khat menjadikannya pertentangan kepentingan Melayu lawan kepentingan bukan Melayu,” katanya.
Ditanya mengenai faktor perpaduan kaum semakin parah, Kok Seong berkata, ia mungkin berpunca daripada kesilapan membiarkan setiap kaum bergerak dengan cara masing-masing sehingga gagal membentuk komuniti nasional.
“Ketika kita merdeka dan mahu bentuk negara bangsa, kita pilih integrasi. Maknanya Cina boleh terus hidup sebagai Cina, ada sekolah Cina dan sebagainya, begitu juga dengan India dan Melayu.
“Ketika itu, kita yakin apabila berpisah-pisah dari segi kaum, kita boleh menyatupadukan mereka dan semua boleh bergerak sebagai komuniti nasional. Tetapi malangnya formula ini tak menjadi dan kita masih gagal bergerak sebagai komuniti nasional sebaliknya kita bergerak sebagai komuniti bangsa masing-masing,” katanya.
Bagaimanapun, kata beliau, beberapa isu yang mengeruhkan perpaduan kebelakangan wajar dijadikan pengajaran untuk rakyat membina semula komuniti nasional.
“Mungkin ada hikmah di sebalik apa yang berlaku sekarang iaitu baru kita sedar begitu rapuhnya perpaduan kita. Kalau kita terus begini, negara boleh hancur suatu hari nanti sebab kita tak berkongsi destinasi yang sama,” katanya.
Menurut Kok Seong, semua pihak juga harus mengakui bahawa perpaduan yang ibarat retak menanti belah itu merupakan satu masalah besar.
“Rata-rata dalam ucapan pemimpin pun sedap bunyinya, mereka kata kita bersatu padu sedangkan mereka tak bercakap benar. Kita kena bercakap benar walaupun pahit kerana itu realiti.
“Kalau kita selalu sembunyikan perkara ini, ia akan jadi bom masa yang meletup suatu hari nanti. Sebab itu kita harus duduk semeja dan cari jalan tengah untuk selesaikan masalah ini,” katanya.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.malaysia-today.net/2019/08/15/perpaduan-rakyat-belum-utuh/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Dr Wan Azizah Insafi Pengertian Korban Demi Perpaduan Rakyat

Dr Wan Azizah Insafi Pengertian Korban Demi Perpaduan Rakyat

papar berkaitan - pada 11/8/2019 - jumlah : 161 hits
Umat Islam perlu menghayati pengertian di sebalik ibadah korban kata Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail Foto oleh Choo Choy MayKUALA LUMPUR 10 Ogos Umat Islam di negara ini hendaklah menghayati pengertian di sebalik ibadah korban yang buka...
Rakyat Makin Matang Nilai Ancaman Pecah Belah Perpaduan Kata Pm

Rakyat Makin Matang Nilai Ancaman Pecah Belah Perpaduan Kata Pm

papar berkaitan - pada 4/8/2019 - jumlah : 201 hits
Rakyat makin matang nilai ancaman pecah belah perpaduan kata PM Dikemas kini 1 jam yang lalu Diterbitkan pada 3 Aug 2019 11
Mahathir Mahu Hijack Perpaduan Ummah Seperti Dia Hijack Pakatan Rakyat

Mahathir Mahu Hijack Perpaduan Ummah Seperti Dia Hijack Pakatan Rakyat

papar berkaitan - pada 7/8/2019 - jumlah : 369 hits
Seperti yang diketahui PPBM merupakan parti terdesak yang ditubuhkan untuk menyelamatkan tengkuk dan poket golongan politik terkaya di Malaysia Dan di sebalik pelbagai cakap cakap besar kononnya PPBM mendapat sambutan ramai daripada kalanga...
Rudiantara Belum Ada Payung Hukum Untuk Awasi Netflix Youtube

Rudiantara Belum Ada Payung Hukum Untuk Awasi Netflix Youtube

papar berkaitan - pada 15/8/2019 - jumlah : 168 hits
Rudiantara mengatakan peran dan fungsi KPI mengacu pada perundangan penyiaran Sedangkan dalam perundangan saat ini belum mengatur tentang pengawasan terhadap Netflix maupun Youtube
Saya Yang Tak Jadi Kahwin Orang Lain Pula Remy Ishak Belum Mahu Kahwin

Saya Yang Tak Jadi Kahwin Orang Lain Pula Remy Ishak Belum Mahu Kahwin

papar berkaitan - pada 14/8/2019 - jumlah : 639 hits
Sebelum ini pelakon Remy Ishak pernah memberitahu kepada pihak media yang dirinya akan berkahwin pada 20 Februari 2020 dan mendakwa ianya adalah sekadar gurauan BACA Filem Terbaru Remy Ishak Bersama Zul Ariffin Sangkar Saya bergurau sahaja ...
Yakin Bukan Cuma Takut Sendiri Ini 5 Tanda Kamu Belum Siap Berhubungan Lagi

Yakin Bukan Cuma Takut Sendiri Ini 5 Tanda Kamu Belum Siap Berhubungan Lagi

papar berkaitan - pada 15/8/2019 - jumlah : 237 hits
Yakin alasannya bukan cuma takut sendiri Ini 5 tanda sebenarnya kamu belum siap menjalin hubungan baru
Anies Soal Pansus Wagub Dki Kursinya Aja Belum Ada

Anies Soal Pansus Wagub Dki Kursinya Aja Belum Ada

papar berkaitan - pada 15/8/2019 - jumlah : 139 hits
Pemilihan wakil gubernur yang kemungkinan besar akan digarap DPRD baru DKI Jakarta mengingat masa jabatan politisi Kebon Sirih akan habis sekitar pekan ketiga Agustus dinilai Anies hal yang berbeda karena nama calon wagub sudah ada di tanga...
Artikel Sains Jambatan Sudah Roboh Belum Roboh Belum Roboh

Artikel Sains Jambatan Sudah Roboh Belum Roboh Belum Roboh

papar berkaitan - pada 15/8/2019 - jumlah : 167 hits
Teringat lagu jambatan sudah roboh tapi ini buka cerita pasal lagu Ini cerita jambatan yang diselamatkan oleh getah alsalnya dipanggil getah skrap tu Jom baca artikel lanjutRubber Damper DeviceAs reported by JKR there are many damages in be...
Saya Masih Solo Dan Belum Temui Pengganti Remy Ishak

Saya Masih Solo Dan Belum Temui Pengganti Remy Ishak

papar berkaitan - pada 15/8/2019 - jumlah : 369 hits
Remy Ishak memang ada terfikir nak menamatkan zaman bujang dia tetapi dia nak fokus dulu kariernya Ya lah ingat korang je nak kahwin Remy dah berusia 37 tahun tau Lagi 3 tahun je nak masuk 40 series huhuhu but dia still nampak macho Tall an...
Splash Out Langkawi Awarded Gold Rating By Malaysia Tourism Quality Assurance

Anjing Anjing Neraka Versi Rfans Donald

Shell Bakal Jual Stesen Minyak Malaysia Kepada Saudi Aramco Kata Laporan

Filem Ngesot

Lelaki Cina Pun Boleh Terpikat Iklan Perfume Dikecam Guna Model Wanita Jadi Umpan Tarik Perhatian Bukan Mahram

Infinix Memperkenalkan Gt 20 Pro Telefon Pintar Dual Chip Gaming Beast Ke Malaysia

Makan Makan Santai Dengan Kawan Office

Sultan Pahang Mohon Mendoakan Tengku Hassanal Segera Mendirikan Rumah Tangga



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3


Don T Let Renovations Ruin Your Home And Your Budget Or Some Tips For Choosing A Contractor

15 Fresh And Vibrant Spring Flowers Centerpiece Decorations

Saraswathy Lodges Report Against Satees Portal For Alleged Defamation

Netizens Inciting Hatred Against Footballers Being Tracked Down

Two Malaysians Injured In Narathiwat Blast Discharged From Hospital

Faisal Halim Kini Di Icu Tangan Kiri Tiada Tindak Balas